R o z d z i a ł IV

Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 15

1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych oraz nadzwyczajnych, rozstrzygając w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie samorządowej oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwoływane w zwykłym trybie.

§ 16

1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń.

2. W razie niespełnienia warunków, o których mowa w § 18 ust. 1 Statutu lub gdy brak jest możliwości wyczerpania porządku obrad, zaistniała konieczność jego rozszerzenia, potrzeba uzyskania dodatkowych materiałów, względnie wystąpiły inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające obradowanie, Rada po przegłosowaniu, może podjąć decyzję o:

a) odroczeniu sesji i wyznaczeniu nowego terminu jej odbycia,

b) przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.

3. Wniosek o odroczenie sesji z powodu niespełnienia warunków, o których mowa w § 18 ust. 1 Statutu może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed przedstawieniem porządku obrad.

4. W przypadku sytuacji, o których mowa w ust. 2, termin odbycia odroczonej sesji lub dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący Rady po zasięgnięciu opinii Rady i zawiadamia radnych ustnie na posiedzeniu. Członków rady nieobecnych na posiedzeniu powiadamia listownie lub w inny skuteczny sposób.

2. Przygotowanie sesji

§ 17

1. Sesje Rady przygotowuje przewodniczący Rady.

2. Przewodniczący Rady zwraca się do Wójta i przewodniczących komisji z zapytaniem o sprawy jakie powinny znaleźć się w porządku obrad najbliższej sesji.

3. Porządek obrad, miejsce, termin oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący Rady po konsultacji z Wójtem. Nie dotyczy porządku obrad sesji zwoływanej na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Gminy.

4. Na 14 dni przed terminem sesji powinny być przygotowane wszystkie projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad sesji oraz inne niezbędne materiały.

§ 18

1. Przewodniczący Rady zawiadamia listownie lub w inny skuteczny sposób członków Rady co najmniej na 3 dni przed terminem sesji o miejscu, dniu i godzinie jej rozpoczęcia, podając równocześnie porządek obrad wraz z projektami uchwał i innymi niezbędnymi materiałami.

2. Termin o którym mowa w ust. 1 rozpoczyna bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomienia i nie obejmuje dnia odbywania sesji.

3. Zawiadomienie o sesji powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 19

1. Przed każdą sesją przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczy Wójt.

3. Do udziału w sesjach Rady mogą być zapraszani: zastępca wójta, sekretarz, skarbnik, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 20

Wójt zobowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowywaniu i odbywaniu sesji.

3. Przebieg sesji

§ 21

W lokalu, w którym odbywa się sesja należy zapewnić miejsca dla radnych, zaproszonych gości i publiczności.

§ 22

Sesje mają charakter otwarty, to znaczy, że są jawne i może w nich uczestniczyć publiczność bez zaproszenia.

§ 23

Rada może obradować i podejmować uchwały tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (quorum).

§ 24

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram sesję Rady Gminy Siekierczyn”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji i zamyka obrady.

3. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący Rady przerywa obrady i jeżeli nie może zapewnić kworum postępuje jak w ust. 2, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę odnotowuje się w protokole.

§ 25

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum) przewodniczący Rady przedstawia porządek obrad.

2. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad mogą wystąpić radni i Wójt.

3. Na wniosek Wójta przewodniczący Rady za zgodą Rady może wprowadzić do porządku obrad sesji projekt uchwały, który wpłynął do Rady w dniu sesji, jeżeli dotyczy on sprawy niecierpiącej zwłoki i ze względu na oczywisty interes Gminy powinien być niezwłocznie rozpatrzony.

4. Projekt uchwały, o którym mowa w ust. 3 nie wymaga trybu § 48 ust. 3 Statutu.

5. Rada podejmuje decyzję o zmianie porządku obrad, o której mowa w ust. 2 i 3 bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 26

Porządek obrad powinien zawierać w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) rozpatrzenie projektów uchwał,

3) interpelacje i zapytania radnych,

4) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji,

5) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym,

6) informację z prac Rady Powiatu Lubańskiego,

7) wolne wnioski i informacje.

§ 27

Protokół, o którym mowa w § 26 pkt 1 Statutu jest do wglądu w biurze Rady oraz wyłożony przed sesją, na której ma być przyjęty przez Radę.

§ 28

Sprawozdanie o którym mowa w § 26 pkt 5 Statutu składa Wójt lub wyznaczony przez niego sprawozdawca.

§ 29

Sprawozdania komisji Rady składa przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego sprawozdawca.

§ 30

1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niego pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je adresatowi.

5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni, na ręce przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6. Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.

7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do przewodniczącego Rady o nakazanie uzupełnienia odpowiedzi.

8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie, na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 31

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy i jej społeczności, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania sformułowane pisemnie kieruje się na ręce przewodniczącego Rady bądź ustnie do Wójta w trakcie sesji Rady.

3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 30 ust. 6 i 7 Statutu stosuje się odpowiednio.

§ 32

Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

§ 33

1. Przewodniczący Rady może zabrać głos w każdym momencie obrad.

2. Radny nie może zabierać głosu bez zgody przewodniczącego Rady.

3. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 34

1. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

2. W każdym przypadku przewodniczący Rady udziela pierwszeństwa głosu radnym. Po wystąpieniach radnych w następnej kolejności mogą zabrać głos osoby spoza Rady.

3. Czas wystąpienia przewodniczącego komisji (sprawozdawcy) i Wójta jest nieograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej.

4. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki.

5. Zabranie głosu w formie repliki odbywa się poza kolejnością zgłoszeń.

6. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, przewodniczący Rady udziela głosu tylko w sprawach wniosków dotyczących trybu głosowania.

§ 35

1. W ciągu całej sesji radni mają prawo występować poza kolejnością z wnioskami o charakterze formalnym, których przedmiotem są w szczególności sprawy :

1) stwierdzenia quorum,

2) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

4) zamknięcia listy mówców,

5) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,

6) przeliczenia głosów,

7) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

8) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

9) przestrzegania regulaminu obrad,

10) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

11) zarządzenia przerwy.

2. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie.

3. Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący Rady może udzielić głosu:

1) Wójtowi,

2) radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie.

§ 36

Na wniosek radnego przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 37

1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej, szczególnie gdy zainteresowany unika stawiennictwa na sesji.

2. Postanowienie ust. 1, zdanie pierwsze, nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 38

1. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania do momentu zarządzenia głosowania przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu, tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 39

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych uczestników sesji.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas przewodniczący Rady może przywołać go “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli wystąpienie albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący Rady przywołuje go “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos.

4. Odebranie głosu radnemu może być przedmiotem głosowania Rady.

5. Przywołanie radnego “do porządku” lub odebranie mu głosu musi być odnotowane w protokole obrad.

6. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

§ 40

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy Siekierczyn”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

§ 41

1. Przewodniczący Rady upoważniony jest do pouczenia publiczności przysłuchującej się obradom o konieczności zachowania spokoju.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swym zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji. W tym celu zarządza przerwę w obradach.

3. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia, mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym odbywa się sesja.

4. Protokół z sesji

§ 42

Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności :

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta;

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności;

4) odnotowanie faktu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;

5) ustalony porządek obrad;

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktu zgłoszenia pisemnych wystąpień;

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych;

8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały;

9) podpis przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.

§ 43

1. Radni, nie później niż na najbliższej sesji, przed głosowaniem nad przyjęciem protokołu mogą zgłaszać do niego poprawki lub uzupełnienia, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i ewentualnie przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada podejmuje decyzję o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 44

Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego Rady.

§ 45

Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę magnetofonową.

5. Uchwały

§ 46

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.

2. Uchwały stanowią odrębny dokument, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które odnotowuje się w protokole z sesji.

3. Uchwały powinny być zredagowane w sposób czytelny, zwięzły i syntetyczny przy użyciu wyrażeń w ich potocznym znaczeniu.

§ 47

Uchwały powinny zawierać przede wszystkim:

1) tytuł, datę i kolejny numer,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie, ewentualnie czas jej obowiązywania,

6) w miarę potrzeby, określenie źródła finansowania realizacji uchwały.

§ 48

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

1) Wójt,

2) komisje stałe,

3) przewodniczący Rady,

4) grupa radnych w liczbie minimum 3 osób.

2. Organem opracowującym projekty uchwał jest Wójt.

3. Projekty uchwał Wójt przekazuje przewodniczącemu Rady, a ten przesyła je celem zaopiniowania do właściwych merytorycznie komisji i po zaopiniowaniu kieruje pod obrady sesji Rady.

4. Przewodniczący Rady, komisje stałe bądź grupy radnych, występujące z inicjatywą uchwałodawczą kierują do Wójta pisemny wniosek o opracowanie projektu uchwały.

5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4 winien zawierać co najmniej założenia do projektu uchwały z uzasadnieniem.

6. Czas na opracowanie projektu uchwały nie powinien przekraczać 14 dni, licząc od daty wpłynięcia wniosku.

7. W przypadku, gdy złożony wniosek nie zawiera wystarczających informacji umożliwiających prawidłowe opracowanie projektu uchwały, Wójt niezwłocznie zwraca się pisemnie do wnioskodawcy o ich uzupełnienie, wskazując na występujące braki.

8. Jeżeli zaistnieje sytuacja, jak w ust. 7 czas na opracowanie projektu uchwały biegnie począwszy od dnia otrzymania przez Wójta od wnioskodawcy pisemnej odpowiedzi, zawierającej dodatkowe wyjaśnienia.

9. Projekty uchwał wymagają opinii radcy prawnego co do zgodności z obowiązującym prawem, a w przypadku gdy pociągają za sobą skutki finansowe dla budżetu gminy dodatkowo opinii skarbnika.

10. W niektórych przypadkach projekty uchwał mogą być bezpośrednio kierowane do Rady z pominięciem Wójta. Ma to miejsce w szczególności gdy:

1) sesja zwoływana jest na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady,

2) projekt uchwały dotyczy wynagrodzenia Wójta.

§ 49

Uchwały podpisuje przewodniczący Rady. Radca prawny stwierdza podpisem jej zgodność z obowiązującym prawem.

§ 50

Uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia, o ile odrębne przepisy prawa nie stanowią inaczej.

§ 51

Oryginały uchwał ewidencjuje się w rejestrze uchwał i przechowuje w Urzędzie Gminy.

§ 52

1. Uchwały (kopie) przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.

2. Odpisy uchwał Wójt przekazuje właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości, w zależności od treści.

§ 53

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych pomyłek pisarskich.

6. Procedura głosowania

§ 54

W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Rady.

§ 55

1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej, poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny na sesji kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 56

1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie, zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. W ostatniej kolejności przewodniczący Rady zarządza głosowanie za przyjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 57

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący Rady, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczenia głosów przewodniczący Rady może wyznaczyć radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący Rady.

§ 58

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności, celem oddania głosu.

3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 59

Głosowanie imienne odbywa się przez kolejne wywoływanie nazwisk radnych i odnotowywanie w protokole czy radny oddał głos “za”, “przeciw” czy “wstrzymał się”.

§ 60

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów.

§ 61

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy “przeciwnych” i “wstrzymujących się”.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

§ 62

W przypadku oczywistej pomyłki w trakcie głosowania przewodniczący Rady za zgodą Rady może zarządzić reasumpcję głosowania.

7. Radni

§ 63

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny w ciągu 14 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

§ 64

Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu Gminy lub w innym wyznaczonym przez siebie miejscu w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.

§ 65

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 66

Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 67

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 68

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.