Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Głogowie z dnia 3 grudnia 2002 r. (poz. 79)

STATUT

MIASTA GŁOGOWA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Mieszkańcy miasta Głogowa tworzą wspólnotę samorządową. Ustrój tej wspólnoty określa niniejszy statut.

§ 2

1. Granice miasta Głogowa i jego terytorium określa plan miasta stanowiący załącznik nr 1 do statutu.

2. Siedzibą władz miasta jest miasto Głogów.

3. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

– mieście należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium miasta Głogowa,

– radzie należy przez to rozumieć Radę Miejską w Głogowie,

– skreślony,

– prezydencie należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Głogowa,

– sekretarzu należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Miejskiej Głogów,

– skarbniku należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Miejskiej Głogów,

– urzędzie należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Głogowie.

§ 3

1. Miasto Głogów posiada herb opisany w załączniku nr 2 do statutu.

2. Miasto Głogów posiada pieczęć urzędową z wizerunkiem herbu, o którym mowa w ust. 1.

3. Miasto Głogów posługuje się barwami biało--czerwonymi i flagą określoną w załączniku nr 3 do statutu.

4. Miasto Głogów posiada hejnał określony w załączniku nr 4 do statutu.

§ 4

1. Miasto Głogów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Miasto Głogów posiada osobowość prawną.

3. Samodzielność miasta Głogowa podlega ochronie sądowej.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania miasta Głogowa

§ 5

1. Do zakresu działania miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, wyłączność przy rozstrzyganiu w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do miasta.

§ 6

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych miasta Głogowa. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) edukacji publicznej,

3) miejskich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

4) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

5) lokalnego transportu zbiorowego,

6) ochrony zdrowia,

7) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

8) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

9) kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych, urządzeń sportowych i placów zabaw,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni komunalnej i zadrzewień,

13) cmentarzy komunalnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

2. Ustawy określają, które zadania miasta mają charakter obowiązkowy.

§ 7

1. Ustawy mogą nakładać na miasto obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Zadania, o których mowa w ust. 1 i 2, są wykonywane wyłącznie po otrzymaniu koniecznych środków finansowych.

Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych określają ustawy.

§ 8

1. W celu wykonywania zadań miasto może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Miasto oraz inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

3. Wykaz miejskich jednostek organizacyjnych, zakładów budżetowych i spółek gminnych stanowi załącznik nr 5 do Statutu Miasta Głogowa.

§ 9

1. Dla wykonywania zadań własnych przekraczających możliwości organizacyjne miasta, może ono przystąpić do związku gmin.

2. Przystąpienie do związku wymaga wyrażenia zgody przez radę.

3. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości miasta następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.

4. Miasto może być członkiem stowarzyszeń oraz fundacji.

R o z d z i a ł III

Władze miasta Głogowa

§ 10

1. Władza w mieście należy do jej mieszkańców, którzy podejmują rozstrzygnięcia bezpośrednio (w głosowaniu powszechnym) lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym podejmowane są poprzez wybory radnych oraz referendum w sprawach o odwołanie rady przed upływem kadencji, samoopodatkowanie mieszkańców na cele publiczne oraz w innych sprawach ważnych dla miasta.

3. Zasady oraz tryb przeprowadzania referendum określają odrębne przepisy.

§ 11

1. Miasto działa poprzez swoje organy.

2. Organami miasta są: rada i prezydent.

3. Z zastrzeżeniem § 10 rada jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.

4. Organy miasta wykonują swoje zadania przy pomocy urzędu miasta oraz miejskich jednostek organizacyjnych, zakładów budżetowych i spółek gminnych określonych w załączniku nr 5 do statutu.

§ 12

1. Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie Statutu Miasta Głogowa,

2) ustalanie wynagrodzenia prezydenta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza miasta na wniosek prezydenta,

4) uchwalanie budżetu miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium prezydentowi z tego tytułu ,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych miasta przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad prezydent może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady miejskiej,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez prezydenta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez prezydenta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę miejską,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez prezydenta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez prezydenta w roku budżetowym,

9) określanie wysokości sumy, do której prezydent miasta może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

10) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu właściwości powiatu, a także województwa na podstawie porozumień zawartych z tymi jednostkami samorządu terytorialnego,

11) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12) podejmowanie uchwał w sprawach herbu miasta, pomników, nazw ulic i placów publicznych,

13) nadawanie honorowego obywatelstwa miasta i innych wyróżnień nadawanych w imieniu miasta Głogowa.

14) podejmowanie uchwał w sprawach przeprowadzania referendum,

15) kontrolowanie działalności prezydenta i miejskich jednostek organizacyjnych,

16) uchwalanie przepisów miejskich,

17) uchwalanie diet za pracę w organach rady,

18) podejmowania uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

19) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

20) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

2. Rada Miejska kontroluje działalność prezydenta oraz miejskich jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

R o z d z i a ł IV

Organizacja i tryb pracy rady i prezydenta

§ 13

1. Rada Miejska w Głogowie składa się z radnych wybranych w ilości określonej odrębną ustawą na okres kadencji.

2. Organizację i tryb działania rady określa Regulamin Rady Miejskiej w Głogowie stanowiący załącznik nr 6 do statutu.

§ 14

1. Organami rady są komisje rady.

2. Rada w drodze uchwały powołuje ze swego grona 6 stałych komisji, określając ich skład ilościowy, nie mniejszy niż 5 osobowy z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, która liczy 5 radnych.

3. Komisjami stałymi rady są:

1) Komisja Rewizyjna,

2) Komisja do spraw Budżetu i Rozwoju Miasta,

3) Komisja Ekologii, Zdrowia, Sportu i Turystyki,

4) Komisja Społeczno-Samorządowa,

5) Komisja Edukacji i Kultury,

6) Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.

4. Rada ze swego grona może powoływać doraźne komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania i skład osobowy.

5. Każdy radny może być członkiem najwyżej dwóch komisji stałych rady,

6. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 7 do statutu.

7. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Zasady działania klubów określa rozdział VII Regulaminu Rady Miejskiej w Głogowie.

§ 15

1. Organem wykonawczym miasta jest Prezydent Miasta Głogowa.

2. Tryb wyboru i odwołania prezydenta określają odrębne ustawy.

§ 16

1. Prezydent wykonuje uchwały rady i zadania miasta określone przepisami prawa.

2. Do zadań prezydenta należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) opracowanie projektu programu działania gminy w kadencji oraz materiałów na sesje budżetowe według trybu i w terminach określonych odrębnymi ustawami oraz uchwałami rady miejskiej,

6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

7) skreślony,

8) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

9) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej miasta,

10) wydawanie w sprawach niecierpiących zwłoki przepisów porządkowych w formie zarządzeń. Zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,

11) współdziałanie w interesie miasta z instytucjami znajdującymi się na jego terenie,

12) wykonywanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji zadań miasta niezastrzeżonych dla innych organów,

13) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

14) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

3. W realizacji zadań własnych prezydent podlega wyłącznie radzie.

4. Prezydent Miasta kieruje bieżącymi sprawami miasta oraz reprezentuje je na zewnątrz.

§ 17

skreślony

§ 18

1. Prezydent wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego w Głogowie.

2. Zasady działania urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Głogowie.

R o z d z i a ł IVa

Jawność działalności organów gminy

§ 18a

1. Działalność organów gminy jest jawna.

2. Jawność działalności organów gminy obejmuje prawo obywateli do uzyskiwania informacji, w szczególności wstępu na sesje rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów organów gminy i komisji rady gminy.

3. Jawność nie może naruszać przepisów określonych odrębnymi ustawami.

§ 18b

Określa się następujące zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich:

1) protokoły z sesji oraz posiedzeń komisji rady udostępniane są w biurze rady w czasie pracy urzędu i w obecności pracownika,

2) zarządzenia prezydenta udostępniane są w Wydziale Organizacyjnym i biurze rady w czasie pracy urzędu i w obecności pracownika,

3) inne dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych udostępniane są przez wydziały merytorycznie odpowiedzialne za dany zakres w czasie pracy urzędu, z zachowaniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych i niejawnych,

4) korzystający ma prawo do sporządzania skrótów, odpisów i notatek z ww. dokumentów w obecności pracownika urzędu,

5) w sytuacjach wymagających udostępniania dokumentów z archiwum korzystanie z nich możliwe będzie po uprzednim uzgodnieniu terminu,

6) udostępnienie dokumentów nie może naruszać przepisów określonych odrębnymi ustawami.

R o z d z i a ł V

Pracownicy samorządowi

§ 19

1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

a) wyboru – prezydent,

b) powołania – zastępca lub zastępcy prezydenta, sekretarz, skarbnik, kierownik USC i jego zastępcy,

c) mianowania lub umowy o pracę – naczelnicy wydziałów wymienieni w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Głogowie,

d) umowy o pracę – pozostali pracownicy.

2. skreślony,

3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za podmioty zwane

“pracodawcami samorządowymi” dokonują w ramach obowiązujących przepisów i zatwierdzonego przez radę funduszu płac:

a) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego – wobec prezydenta

– w formie uchwały,

b) skreślony,

c) prezydent – wobec pracowników urzędu oraz wobec kierowników miejskich jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych.

4. Akt nawiązania stosunku pracy i akt mianowania powinien określać:

a) stanowisko służbowe i miejsce pracy,

b) składniki i wysokość wynagrodzenia,

c) datę nawiązania stosunku pracy.

5. Prezydent Miasta wykonuje w stosunku do pracowników samorządowych mianowanych czynności wynikające z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, w szczególności może zlecić pracownikowi samorządowemu mianowanemu czasowe wykonywanie innej pracy niż określona w akcie mianowania.

6. Pracownik samorządowy mianowany podlega ocenie. Zasady oceny oraz skład komisji dokonującej oceny określa uchwała rady.

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa miasta Głogowa

§ 20

1. Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu miasta. Gospodarka finansowa miasta jest jawna.

2. Projekt budżetu przygotowuje prezydent, uwzględniając zasady prawa budżetowego.

3. Szczegółową procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada w drodze uchwały.

4. Prezydent Miasta niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

5. Za prawidłową gospodarkę finansową miasta odpowiada prezydent.

§ 21

1. Dochodami miasta są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody miasta,

2) dochody z majątku miasta,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami miasta mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

R o z d z i a ł VII

Mienie komunalne

§ 22

1. Mieniem komunalnym miasta jest własność i inne prawa majątkowe należące do miasta oraz mienie miejskich jednostek organizacyjnych.

2. Nabycie mienia komunalnego następuje w przypadkach i w trybie określonym w ustawie o samorządzie gminnym.

3. Miasto samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach.

§ 23

1. Oświadczenie woli w imieniu miasta w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo prezydent, albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca prezydenta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez prezydenta osobą.

2. skreślony.

3. Czynności prawne, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymagają kontrasygnaty skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik może odmówić wystawienia kontrasygnaty na polecenie ustne, ale jest zobowiązany do jej wystawienia na pisemne polecenie prezydenta z równoczesnym powiadomieniem o tym fakcie rady i regionalnej izby obrachunkowej.

4. Kierownicy miejskich jednostek organizacyjnych nie-posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez prezydenta. Czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa wymagają zgody prezydenta.

R o z d z i a ł VIII

Przepisy końcowe

§ 24

1. Uchwalenie i zmiana statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. Wniosek o zmianę statutu może być złożony tylko na sesji. Wniosek podlega rozpoznaniu nie wcześniej jak na następnej sesji.

§ 25

W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustaw:

– z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),

– z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późniejszymi zmianami),

– z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późniejszymi zmianami),

– z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 z późniejszymi zmianami),

– z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984)

oraz innych aktów prawa powszechnie obowiązujących.

Załącznik nr 1 do Statutu Miasta Głogowa (poz. 79)

Załącznik nr 2 do Statutu Miasta Głogowa (poz. 79)

Załącznik nr 3 do Statutu Miasta Głogowa (poz. 79)

Załącznik nr 4 do Statutu Miasta Głogowa (poz. 79)

Załącznik nr 5 do Statutu Miasta Głogowa (poz. 79)

Załącznik nr 6 do Statutu Miasta Głogowa (poz. 79)

Załącznik nr 7 do Statutu Miasta Głogowa (poz. 79)