Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Głogowie z dnia 3 grudnia 2002 r. (poz. 79)

Załącznik nr 7 do Statutu Miasta Głogowa

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Miejskiej Głogów, zwany dalej “regulaminem”, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady, zwanej dalej “komisją”.

§ 2

1. Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i Statutu Miasta Głogowa oraz niniejszego regulaminu.

2. Komisja jest stałą komisją rady, powoływaną w celu kontrolowania działalności prezydenta, urzędu miejskiego, miejskich jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych.

3. Celem działań kontrolnych komisji jest dostarczanie radzie informacji dla oceny działalności prezydenta, urzędu miejskiego, miejskich jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych.

4. Komisja bada i ocenia na polecenie rady materiały z kontroli działalności prezydenta i gminnych jednostek organizacyjnych dokonywanych przez inne podmioty.

5. Komisja analizuje wyniki przeprowadzonych kontroli własnych i zewnętrznych.

6. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym regulaminie.

II. Skład komisji rewizyjnej

§ 3

1. Komisja składa się wyłącznie z członków rady w liczbie 5 radnych.

2. Przewodniczącego komisji i jego zastępcę wybiera się w trybie wyboru przewodniczących i zastępców komisji stałych rady.

3. W skład komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady (pozostała treść skreślona).

§ 4

Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej posiedzenia. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.

§ 5

1. Członek komisji podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego współmałżonka, krewnych lub powinowatych.

2. Członek komisji może być również wyłączony z kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.

3. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja.

III. Zadania kontrolne

§ 6

1. Komisja kontroluje działalność prezydenta i gminnych jednostek organizacyjnych, biorąc pod uwagę kryteria:

1) legalności,

2) celowości,

3) gospodarności,

4) rzetelności,

5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontroluje działalność prezydenta i gminnych jednostek organizacyjnych. Bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 7

Protokoły z kontroli, zarządzenia pokontrolne oraz wyjaśnienia prezydenta będą przedstawiane przez prezydenta lub upoważnioną przez niego osobę w terminie 14 dni od daty ich przekazania w uzgodnieniu z przewodniczącym komisji.

§ 8

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 6 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowody mogą być wykorzystywane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 9

Czynności kontrolne określone w § 2 ust. 4 komisja wykonuje w zakresie określonym przez radę, a w razie braku ustaleń komisja określa zakres kontroli.

IV. Tryb kontroli

§ 10

1. Kontroli dokonuje komisja lub w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków komisji.

2. Przewodniczący komisji ustala pisemnie osoby przeprowadzające kontrolę oraz wyznacza kierownika zespołu kontrolnego. Podziału czynności pomiędzy kontrolujących dokonuje kierownik zespołu kontrolującego.

3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydawanego przez przewodniczącego rady, w którym określa się kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

4. Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi jednostki kontrolowanej upoważnienie, o którym mowa w ust. 3.

§ 11

1. W razie podjęcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają prezydenta i przewodniczącego rady, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby prezydenta, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.

§ 12

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i niezbędne środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest złożyć osobom kontrolującym pisemne wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.

5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 13

Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 14

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 15

Członkowie komisji są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.

V. Protokoły kontroli

§ 16

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imiona i nazwiska kontrolujących,

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) określenie podstawy do podjęcia czynności kontrolnych,

6) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

7) przebieg i wynik czynności kontrolnych oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

8) datę i miejsce podpisania protokołu,

9) podpisy kontrolujących,

10) podpis kierownika kontrolowanego podmiotu lub adnotację o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

§ 17

Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które otrzymują:

1) komisja,

2) prezydent,

3) przewodniczący rady,

4) kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 18

1. Protokół pokontrolny podlega przyjęciu przez komisję.

2. Komisja, na podstawie protokołu pokontrolnego, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanego podmiotu oraz do prezydenta wystąpienie pokontrolne, zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.

3. Prezydent, w terminie 30 dni, jest obowiązany zawiadomić komisję o sposobie realizacji wniosków i zaleceń.

4. Przewodniczący komisji przekazuje wystąpienie pokontrolne przewodniczącemu rady.

§ 19

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć przewodniczącemu rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

VI. Zadania opiniodawcze

§ 20

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu na podstawie protokołu z badania wykonania budżetu i występuje do rady z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium prezydentowi.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie i wniosek, o których mowa w ust. 1, przewodniczącemu rady w terminie określonym w regulaminie rady lub stosownej uchwale rady.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu.

VII. Posiedzenia komisji

§ 21

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący komisji zawiadamia o posiedzeniach komisji w formie pisemnej.

3. Posiedzenia komisji nieobjęte planem pracy mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, na pisemny wniosek przewodniczącego rady, lub nie mniej niż 3 członków komisji.

4. Przewodniczący rady oraz członkowie komisji składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

5. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenia komisji pracowników urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

6. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który powinien być podpisany przez przewodniczącego komisji i protokolanta.

VIII. Postanowienia końcowe

§ 22

Obsługę biurową komisji zapewnia Biuro Rady.

§ 23

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

2. Tryb korzystania z porad, opinii i ekspertyz oraz zasady ponoszenia kosztów z tym związanych określa odrębna uchwała rady.

§ 24

W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem komisja i jej członkowie kierują się statutem gminy i przepisami prawa dotyczącego działalności samorządowej.