Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Głogowie z dnia 3 grudnia 2002 r. (poz. 79)

Załącznik nr 6 do Statutu Miasta Głogowa

REGULAMIN

RADY MIEJSKIEJ W GŁOGOWIE

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Rada Miejska w Głogowie działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 z późniejszymi zmianami), zwanej dalej ustawą, Statutu Miasta Głogowa oraz niniejszego regulaminu.

§ 2

1. Rada Miejska w Głogowie, zwana dalej radą, jest organem wspólnoty samorządowej realizującym funkcje stanowiące i kontrolne.

2. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem klubów, komisji i radnych oraz prezydenta jako organu wykonawczego.

3. Rada rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych aktach prawnych.

II. Sesje rady

§ 3

1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonania jej zadań, nie rzadziej jednak jak raz na kwartał.

2. Kadencyjny program gospodarczy uchwala rada w ciągu 6-ciu miesięcy od rozpoczęcia kadencji.

3. Roczny plan pracy zawierający terminarz i tematy wiodące posiedzeń uchwala rada w terminie do końca roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan, na wniosek przewodniczącego rady z uwzględnieniem planów pracy komisji stałych, klubów radnych i prezydenta.

4. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady. Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nieprzewidziane w planach pracy rady, jeżeli zostały zwołane w zwykłym trybie określonym w § 4 niniejszego regulaminu.

5. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne, nieprzewidziane w planach pracy rady na wniosek prezydenta lub 1/4 ustawowego składu rady. Do wniosku o zwołanie sesji wnioskodawca powinien dołączyć proponowany porządek obrad wraz z proponowanymi projektami uchwał.

6. skreślony.

§ 4

1. Sesje przygotowuje przewodniczący rady z prezydentem miasta zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Sesje zwołuje przewodniczący rady, podając porządek obrad, miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji.

3. O terminie i miejscu sesji rady powiadamia się radnych listami poleconymi lub w inny skuteczny sposób, najpóźniej 7 dni przed jej terminem z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 4 oraz w art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać porządek obrad oraz załączyć projekty uchwał, które mają być podjęte na sesji, a także inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad. Materiały dotyczące uchwalenia budżetu lub sprawozdania z jego wykonania przesyła się radnym najpóźniej 14 dni przed sesją.

5. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. W takim przypadku radnych obecnych na sesji uznaje się za zawiadomionych o nowym terminie.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości za pośrednictwem środków masowego przekazu lub w inny sposób, jaki uzna za konieczny.

§ 5

1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przeterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

1a. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

a) złożenie ślubowania przez nowo wybranych rad-nych,

b) wybór przewodniczącego i do trzech wiceprzewodniczących rady,

c) poinformowanie rady o stanie budżetu i innych ważnych sprawach dla miasta,

d) skreślony.

§ 6

Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z prezydentem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 7

Prezydent jest obowiązany udzielić radzie wszelkiej pomocy organizacyjnej i technicznej niezbędnej dla sprawnego przygotowania i przeprowadzenia sesji.

III. Obrady

§ 8

1. Sesje rady są jawne (pozostała część wykreślona).

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. skreślony,

4. skreślony.

§ 9

1. Rada może obradować na właściwie zwołanej sesji i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (kworum), chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże, po przegłosowaniu na wniosek przewodniczącego rady lub co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji, można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, traktowanym jako drugie posiedzenie tej samej sesji.

3. Przerwanie sesji, o którym mowa w ust. 2, może nastąpić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów niezbędnych radnym lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.

4. Przewodniczący przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji także w przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie obrad. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez należytego usprawiedliwienia opuścili obrady, przez co doprowadzili do braku kworum, odnotowuje się w protokole.

5. Przerwanie sesji bez względu na przyczynę nie ma wpływu na moc uchwał podjętych do tego momentu.

§ 10

1. Posiedzenia sesji otwiera i zamyka przewodniczący lub wyznaczony wiceprzewodniczący rady. Jeżeli sesji nie może prowadzić przewodniczący rady lub wyznaczony wiceprzewodniczący, rada może postanowić, że obradom lub ich części przewodniczy radny wybrany przez radę w głosowaniu jawnym.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Głogowie".

3. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności kworum. W przypadku braku kworum stosuje się odpowiednio § 9 regulaminu.

4. Po stwierdzeniu kworum przewodniczący przedstawia porządek sesji.

5. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku sesji może wystąpić radny lub prezydent.

6. Po wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 4 i 5, rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek sesji.

7. Rada może wprowadzić zmiany w porządku sesji bezwzględną większością ustawowego składu rady.

§ 11

W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji rady przewiduje się:

a) sprawozdanie prezydenta z wykonania uchwał rady oraz działalności prezydenta między sesjami rady,

b) skreślony,

c) odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych,

d) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

e) interpelacje i wnioski radnych.

§ 12

1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach miasta, przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle, pisemnie na ręce przewodniczącego rady na 7 dni przed sesją, a w wyjątkowych wypadkach w czasie sesji. Odpowiedzi na interpelacje lub wnioski zgłoszone na sesji udziela się na następnej sesji.

2. Odpowiedzi na interpelację lub wniosek udziela: przewodniczący rady, prezydent miasta lub upoważnione przez nich osoby w terminie do 14 dni od daty otrzymania z wyjątkiem interpelacji i wniosków, o których mowa w ust. 1, na które odpowiedź jest udzielana na następnej sesji.

§ 13

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonywać za zgodą rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 14

1. Przewodniczący sesji czuwa nad jej sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może przywołać go “do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może mu odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesje oraz do publiczności.

§ 15

1. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2. Radni zgłaszają się o udzielenie głosu przez podniesienie ręki. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

3. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, dotyczących w szczególności:

a) stwierdzenia kworum,

b) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

c) zamknięcia listy mówców lub przy wyborach listy kandydatów,

d) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

e) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,

f) przeliczenia głosów,

g) sposobu głosowania,

h) zgłoszenia dokonania wpisu do protokołu,

i) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

j) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

k) przestrzegania regulaminu obrad.

4. Wnioski o charakterze formalnym – z wyjątkiem wymienionych w ust. 3 lit. a, h, i – przewodniczący poddaje pod głosowanie po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów “za” i dwóch głosów “przeciwko” wnioskowi, przy czym sprawę rozstrzyga się w głosowaniu zwykłą większością głosów.

5. Wniosek o ponowne przeliczenie głosów (ust. 3 lit. f) nie podlega głosowaniu. Wniosek ten może być zgłoszony tylko raz dla stwierdzenia wyników danego głosowania.

§ 16

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spoza rady po uprzednim uzyskaniu zgody rady.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spoza rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 17

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję słowami: “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Głogowie".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmowała więcej niż jedno posiedzenie.

§ 18

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zamknięciu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 19

1. Z każdej sesji pracownik biura rady sporządza protokół, w oparciu o nagranie na nośniku magnetycznym. Nagranie może być zniszczone po 3 kolejnych sesjach.

2. Protokół sesji powinien zawierać w szczególności:

– numer, datę i miejsce posiedzenia,

– nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

– stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

– stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

– zatwierdzony porządek obrad,

– przebieg obrad, streszczenia przemówień i dyskusji oraz fakt zgłoszenia pisemnych wystąpień,

– przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

– każdy radny ma prawo zażądać, aby w protokole ujęto, jak głosował – nie dotyczy to głosowania tajnego,

– podpisy przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

– interpelacje,

– listę obecności radnych,

– listę gości zaproszonych,

– teksty przyjętych przez radę uchwał,

– pisemne usprawiedliwienie radnych nieobecnych na sesji,

– oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

4. Protokół oznacza się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerom kolejnych sesji w danej kadencji i rokiem kalendarzowym.

§ 20

1. Protokół z sesji wraz z załącznikami jest dostępny do publicznego wglądu w biurze rady (pozostała część skreślona).

2. Kopię uchwał, wniosków i interpelacji doręcza się prezydentowi w terminie 5 dni od zakończenia sesji oraz innym jednostkom, których dotyczą.

3. Protokół z sesji rady miejskiej jest przyjmowany na następnej sesji. Wnioski o dokonanie poprawek i uzupełnień do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do dnia poprzedzającego sesję, a o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący sesji, której dotyczy protokół, po wysłuchaniu protokolanta.

4. Od decyzji przewodniczącego, o której mowa w ust. 3, wnioskodawcy przysługuje odwołanie do rady.

§ 21

Obsługę sesji (wysyłanie zaproszeń wraz z materiałami, protokołowanie, doręczanie kopii uchwał, wniosków i interpelacji, udostępnianie protokołu i inne czynności związane z sesją) wykonuje Biuro Rady Miejskiej.

IV. Tryb głosowania

§ 22

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.

2. W głosowaniu na sesji mogą brać udział wyłącznie radni.

3. Głosowanie może być jawne, tajne lub imienne.

§ 23

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumując je i porównując z listą obecności na sesji oraz nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczenia głosów przewodniczący może wyznaczyć radnego.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

5. skreślony.

§ 24

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem pod głosowanie wniosku precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek, który może wykluczyć potrzebę głosowania pozostałych wniosków.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zwraca się do każdej z nich z pytaniem, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 25

1. Głosowanie tajne należy przeprowadzić w przypadkach określonych w ustawach (pozostała część skreślona).

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana z radnych w składzie co najmniej 3 osobowym. Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, który kieruje pracami komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania, zapewnia warunki do zachowania tajności i przeprowadza je, odczytując kolejno nazwiska radnych oraz wręczając karty do głosowania.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych na sesji.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.

§ 26

W przypadku, gdy rada postanowi głosowanie imienne, stosuje się odpowiednio § 25, z tym że na karcie do głosowania umieszcza się imię i nazwisko radnego.

§ 27

1. Uchwały rady oraz wnioski podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, chyba że inny tryb ich podejmowania przewidują ustawy lub statut miasta.

2. Głosowanie zwykłą większością oznacza, że został przyjęty wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą ilość głosów.

3. Głosowanie bezwzględną większością oznacza, że wniosek lub kandydatura przyjęte są tylko wtedy, gdy otrzymują 50% + 1 głosów za, przy parzystej liczbie ważnie oddanych głosów, albo gdy otrzymały jeden głos więcej od sumy głosów przeciw i wstrzymujących się przy nieparzystej liczbie ważnie oddanych głosów.

V. Uchwały

§ 28

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały, które nie mają formy odrębnego dokumentu, muszą być zapisane w protokole z sesji.

§ 29

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, komisje rady, kluby radnych oraz prezydent.

2. Projekty uchwał opiniują właściwe komisje stałe rady. Opinie komisji są przedstawiane na sesji przez przewodniczącego lub przedstawiciela komisji.

3. Projekty uchwał pochodzące od radnych, klubów i komisji są dodatkowo opiniowane przez prezydenta, który przedstawia swoją opinię na sesji.

§ 30

1. Uchwały rady powinny być redagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

a) datę i tytuł oraz kolejny numer,

b) podstawę prawną lub faktyczną,

c) postanowienia merytoryczne,

d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

e) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,

f) uzasadnienie.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3. Uchwałę rady podpisuje przewodniczący obrad.

4. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami sesji w biurze rady.

§ 31

1. Prezydent przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Prezydent przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla prezydenta oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

VI. Komisje rady

§ 32

1. Komisje rady podejmują i realizują wszystkie przedsięwzięcia objęte właściwością rady, które służą wykonywaniu jej zadań.

2. Do właściwości:

1) Komisji Rewizyjnej należy:

a) kontrola działalności prezydenta oraz miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie:

– zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, uchwałami Rady Miejskiej, regulaminami, zakresami obowiązków i kompetencji,

– wyników finansowych /gospodarczych/,

– struktury organizacyjnej,

– wykonywania zadań statutowych,

b) opiniowanie wykonania budżetu gminy i występowanie z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium prezydentowi,

c) wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Miejską o charakterze kontrolnym.

2) Komisji do spraw Budżetu i Rozwoju Miasta należy:

a) współpraca z prezydentem w przygotowaniu projektu budżetu i procedury uchwalania budżetu oraz opiniowanie tego projektu dla rady,

b) przedstawianie Radzie Miejskiej opinii, wniosków oraz rozstrzygnięć w sprawach finansowych,

c) przeprowadzanie analizy sprawozdań z realizacji budżetu miasta oraz miejskich jednostek organizacyjnych i sporządzanie w tym zakresie opinii dla rady,

d) opiniowanie projektów uchwał rady związanych ze zobowiązaniami i wierzytelnościami finansowymi,

e) opiniowanie projektów uchwał w sprawie podatków lokalnych,

f) ocena działalności i finansowania miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek, w których gmina posiada udziały,

g) przedstawianie radzie opinii i wniosków oraz propozycji rozstrzygnięć w sprawach finansowych,

h) przedstawianie opinii dotyczących przekształceń miejskich jednostek organizacyjnych,

i) inicjowanie lub opiniowanie działań i przedsięwzięć rozwoju miasta.

3) Komisji Ekologii, Zdrowia, Sportu i Turystyki należy:

a) ocena stanu środowiska naturalnego miasta,

b) opiniowanie planów i opracowań w zakresie planowania przestrzennego pod względem ekologicznym i prawidłowej gospodarki zasobami naturalnymi,

c) opiniowanie programów mających na celu poprawę i kontrolę bezpieczeństwa w środowisku naturalnym,

d) zagadnienia profilaktyki zdrowotnej,

e) zagadnienia organizacji ochrony zdrowia,

f) opiniowanie zagadnień dot. rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

g) inspiracja programów wypoczynku i rekreacji w mieście i poza miastem,

h) współpraca z klubami i organizacjami sportowymi działającymi na terenie miasta,

i) zagadnienia organizacji imprez sportowych i turystyki.

4) Komisji Społeczno-Samorządowej należy:

a) organizacja współdziałania rady i jej organów z administracją publiczną, partiami, związkami zawodowymi, organizacjami i ruchami społecznymi.

b) organizacja współdziałania rady w zakresie współpracy z zagranicą, w tym opiniowanie wyjazdów służbowych członków komisji i radnych.

c) interweniowanie w przypadkach nieprzestrzegania prawa przez urzędy, instytucje i organizacje, a w szczególności przez organy i instytucje samorządowe,

d) ocena prawidłowości działania instytucji miejskich w zakresie załatwiania skarg i wniosków obywateli,

e) inicjowanie współdziałania samorządu terytorialnego z właściwymi organami państwa (policja, straż pożarna, prokuratura, sąd) w zakresie utrzymania spokoju, porządku i bezpieczeństwa w mieście,

f) opiniowanie wniosków o nadanie tytułu “Honorowy Obywatel Miasta Głogowa”,

g) opiniowanie w sprawach statutu oraz statutów i regulaminów organizacyjnych jednostek organizacyjnych miasta Głogowa.

5) Komisji Edukacji i Kultury należy:

a) analiza działalności kulturalnej w mieście,

b) zagadnienia dydaktyczne, wychowawcze i organizacyjne w przedszkolach i szkołach samorządowych,

c) zagadnienia oświaty ponadpodstawowej oraz pozaszkolnej,

d) skreślony,

e) skreślony,

f) zagadnienia ochrony zabytków,

g) zagadnienia organizacji imprez kulturalnych,

h) współpraca z Kuratorem Oświaty,

i) współpraca ze środowiskami artystycznymi i twórczymi miasta Głogowa oraz innych ośrodków.

6) Komisji Polityki Społecznej i Rodziny należy:

a) zagadnienia prorodzinnej polityki miasta,

b) zagadnienia dotyczące problemu rodzin wielodzietnych,

c) analiza zagadnień dotyczących zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

d) opiniowanie wniosków dotyczących rodzinnych domów dziecka,

e) zagadnienia socjalnej polityki mieszkaniowej,

f) analiza polityki podatkowej miasta wobec rodziny,

g) zagadnienia patologii społecznej,

h) analiza zagadnień dotyczących pomocy społecznej udzielanej osobom ubogim, bezdomnym, samotnym, starym i schorowanym,

i) zagadnienia dotyczące profilaktyki społecznej w zakresie zwalczania alkoholizmu i innych uzależnień,

j) analiza działalności ośrodków pomocy społecznej.

3. Komisje Rady wymienione w ust. 2 opiniują sprawy i uchwały rady w zakresie swojej właściwości.

4. Przewodniczący Rady i jego wiceprzewodniczący nie mogą łączyć swej funkcji z przewodniczącym i wieprzewodniczącym komisji.

§ 33

1. Komisje rady odbywają posiedzenia odrębnie lub wspólnie w dni robocze, po godzinie 1500 z wyjątkiem sytuacji, gdy szczególne okoliczności uzasadniają zwołanie posiedzenia w innym czasie, po akceptacji przewodniczącego rady miejskiej.

2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin, organizacjami społecznymi lub zawodowymi.

3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkładają radzie lub prezydentowi do rozpatrzenia.

4. Prezydent rozpatruje wnioski z obrad komisji w terminie do 30 dni i udziela pisemnej odpowiedzi wraz z uzasadnieniem na wnioski nieprzyjęte do realizacji.

§ 34

1. Pracami komisji, na podstawie rocznego planu pracy komisji, kieruje jej przewodniczący lub wskazana przez niego osoba. Komisja opracowuje plan pracy do 30 listopada roku poprzedzającego rok pracy, a w roku powołania komisji w ciągu 60 dni od powołania.

2. Przewodniczącego komisji wybiera ze swego grona lub odwołuje komisja zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 statutowego składu komisji. Wniosek o odwołanie przewodniczącego jest rozpatrywany na następnym posiedzeniu komisji.

3. Komisje pracują na posiedzeniach. W posiedzeniach komisji, dla ich ważności, wymagana jest obecność co najmniej połowy składu komisji.

4. Szczegółowe zasady działania komisji, zwoływania, odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania zespołów, komisje określają we własnym zakresie. Przewodniczący komisji informuje przewodniczącego rady o tematyce i terminie posiedzeń komisji.

§ 35

1. Protokół z posiedzenia komisji sporządza pracownik biura rady lub członek komisji wyznaczony przez przewodniczącego komisji.

2. Przewodniczący komisji podpisuje wnioski z obrad komisji w terminie 5 dni od dnia posiedzenia.

3. Komisja zapoznaje się z protokołem i przyjmuje go w głosowaniu na następnym posiedzeniu. Po przyjęciu przez komisję protokół jest podpisywany przez prowadzącego posiedzenie. W przypadku odmiennego zdania co do niektórych treści przyjętego protokołu, członkowie komisji mogą wnieść pisemne uwagi, które załącza się do protokołu.

§ 36

1. Opinie i wnioski komisji przyjmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

2. W przypadku równej ilości głosów oddanych “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego obrad.

§ 37

Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz w roku przedstawiają na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

VII. Kluby radnych

§ 38

1. Warunkiem utworzenia klubu jest przystąpienie do niego przynajmniej 4 radnych.

2. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu.

3. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

4. Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów.

5. Ustanie klubu następuje w sytuacji, gdy liczba jego członków zmniejszy się poniżej 4 osób albo jeżeli klub postanowi o jego rozwiązaniu. O fakcie tym przewodniczący klubu powiadamia pisemnie przewodniczącego rady.

6. Kluby posiadają uprawnienia, które wynikają ze statutu.

7. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach.

VIII. Radni

§ 39

1. Radny po złożeniu ślubowania otrzymuje insygnia radnego i legitymację radnego podpisaną przez przewodniczącego rady.

2. Radni mogą posługiwać się insygniami. Wzór insygniów oraz określenie sytuacji, w których radny może ich używać, następuje w drodze odrębnej uchwały.

§ 40

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w pracach rady i jej organów oraz instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami, w szczególności:

a) informowania mieszkańców o stanie miasta,

b) konsultowania spraw wnoszonych pod obrady rady,

c) propagowania zamierzeń i dokonań rady,

d) informowania mieszkańców o swej działalności w radzie,

e) przyjmowania postulatów, wniosków i skarg mieszkańców miasta oraz nadzór nad ich realizacją,

f) przyjmowania mieszkańców w siedzibie urzędu lub w swoich okręgach wyborczych. Termin i miejsce dyżuru radnego winny być podane do publicznej wiadomości.

3. Sposób postępowania i zachowania radnego powinny być zgodne z przyjętymi normami etycznymi i moralnymi.

4. Radny powinien podać przyczynę, dla której odmawia przyjęcia funkcji proponowanej przez radę.

§ 41

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji, powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swej nieobecności odpowiednio przewodniczącego rady, przewodniczącego komisji lub biuro rady.

§ 42

Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej radnemu w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez przewodniczącego rady, a w przypadku prac komisji przez przewodniczącego komisji.

§ 43

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o wyrażenie zgody na rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.

4. Decyzja w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapada w formie uchwały.

§ 44

Diety za udział w sesjach, posiedzeniach komisji stałych i doraźnych, otrzymują radni na zasadach określonych odrębną uchwałą.

§ 45

Radni ponoszą przed wyborcami oraz radą odpowiedzialność za udział w pracy rady i jej organów.

IX. Wspólne sesje rady

§ 46

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad.

4. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych rad.

§ 47

1. Wspólna sesja jest prowadzona, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4. Uchwały oraz protokół wspólnej sesji podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5. Przebieg wspólnej sesji może być uregulowany wspólnym regulaminem przyjętym przez wszystkie rady przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

6. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorące udział we wspólnej sesji, chyba że w regulaminie, o którym mowa w ust. 5, przyjęto inne zasady ponoszenia kosztów wspólnej sesji”.