1330

UCHWAŁA ZARZĄDU GMINY OBORNIKI ŚLĄSKIE

z dnia 27 marca 2001 r.

w sprawie przedstawienia rocznego sprawozdania z wykonania budżetu

gminy Oborniki Śląskie za rok 2000

       Na  podstawie  art. 136  ust. 1  ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) Zarząd Gminy Oborniki Śl. postanawia:

 

 

 

 


§ 1

Przedstawić Radzie Miejskiej w Obornikach Śląskich sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy za rok 2000, w tym:

1.  Sprawozdanie opisowe z wykonania dochodów wraz z załącznikami:

nr 1 – sprawozdanie o dotacjach z wykonania zadań zleconych,

nr 2 – realizacja dochodów,

nr 3 – realizacja dochodów w dziale 74.

2.  Sprawozdanie opisowe z wykonania wydatków, inwestycji, środków specjalnych, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z załącznikami:

nr 4 – realizacja wydatków,

nr 5 – sprawozdanie o wydatkach z wykonania zadań zleconych.

3.  Sprawozdanie o nadwyżce / deficycie.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu.

 

                                 PRZEWODNICZĄCY ZARZĄDU

                                          JERZY WIŚNIEWSKI

                                            BURMISTRZ GMINY


 

Sprawozdanie roczne z wykonania dochodów gminy Oborniki Śląskie

za 2000 rok

 

 

Budżet Gminy Oborniki Śląskie na rok 2000 uchwalony w grudniu 1999 r. po stronie dochodów zamykał się kwotą 18.492.055 zł. W kwocie tej 28% stanowią dochody z podatków i opłat, 21% – udziały w podatku dochodowym stanowiącym dochód budżetu państwa, 11% – dochody z majątku gminy, 4% – dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, 27% – subwencja oświatowa, 4% pozostałe subwencje i 5% pozostałe dochody.

W ciągu 2000 roku zwiększenia planu dochodów wyniosły                                                                                                                                        1.782.238 zł,

natomiast zmniejszenia planu dochodów to kwota                                                                                                                                                                      836.298 zł

Na wielkości te miały wpływ:

1.         Dodatkowe dotacje z budżetu państwa na zadania zlecone (wg załącznika nr 1) i własne gminy w kwocie 1.074.630 zł, w tym na:

·      Dział 70 „Gospodarka komunalna”                                                                                                                                                                371.000 zł

z tego dotacje na:

   wydatki inwestycyjne dotyczące oświetlenia ulicznego                                                                                                                                          55.000 zł

   środki na refundację oświetlenia ulicznego poza drogami gminnymi                                                                                                                 166.000 zł

   dofinansowanie inwestycji pn. „Kanalizacja Golędzinów”                                                                                                                                    150.000 zł

·      Dział 79 „Oświata i wychowanie”                                                                                                                                                                                288.950 zł

z tego na:

   zakup podręczników szkolnych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów                                                                                           3.193 zł

   zasiłki losowe dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów                                                                                                                       7.087 zł

   usuwanie skutków powodzi z przeznaczeniem na budowę szkoły podstawowej w Urazie    67.458 zł

   Fundusz Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów – byłych pracowni-

     ków szkół i innych placówek                                                                                                                                                                                         74.180 zł

   dofinansowanie doposażenia gimnazjum                                                                                                                                                                   40.000 zł

   finansowanie skutków wdrażania systemu wynagradzania nauczycieli szkół podstawo-

     wych i gimnazjów w 2000 roku                                                                                                                                                                                     97.032 zł

·           Dział 86 „Opieka społeczna”                                                                                                                                                                                 384.506 zł

z tego na

   zasiłki i pomoc w naturze                                                                                                                                                                                  227.927 zł

   utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej                                                                                                                                                                     9.000 zł

   dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych                                                                                                                                          84.514 zł

   zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne zmniejszenie dotacji o kwotę                                                                                                                                    – 8.000 zł

   dożywianie dzieci                                                                                                                                                                                                                                                                                 71.065 zł

·        Dział 89 „Różna działalność”                                                                                                                                                                                         1.875 zł

w tym:

            na aktualizację spisu gospodarstw rolnych                                                                                                                                                  1.875 zł

·        Dział 99 „Urzędy naczelnych organów władzy”

            na przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP i do Senatu                                                                                                                      28.299 zł

2.  Inne dotacje otrzymane z funduszy celowych i na mocy porozumień w kwocie                                                                                                    164.900 zł

            w tym na:

·        wapnowanie gleb; Dział 40 – „Rolnictwo”                                                                                                                                                                        15.000 zł

·        utrzymanie dróg lokalnych; Dział 50 – „Transport”                                                                                                                                                 117.660 zł

·        pomoc dla kombatantów; Dział 86 – „Opieka społeczna”                                                                                                                                       32.240 zł

3.  Zwiększone subwencje o kwotę  271.341 zł  w dziale 97 – „Różne rozliczenia”

·        ogólna                                                                                                                                                                                                                               114.800 zł

·        z tytułu ulg w podatku rolnym i leśnym                                                                                                                                                                      156.541 zł

4.  Pozostałe zwiększenia                                                                                                                                                                                                      271.367 zł

·        w dziale 50 – „Transport” wpłaty mieszkańców na budowę drogi                                                                                                                              4.850 zł

·        w dziale 70 – „Gospodarka komunalna”

   dodatkowe wpłaty ze sprzedaży drewna                                                                                                                                                                     10.000 zł

   zwrot kosztów neutralizacji wycieku kwasu solnego w 1999 roku                                                                                                                     7.520 zł

·        w dziale 74 – „Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne”

   ponadplanowe wpływy z opłat za wieczyste użytkowanie                                                                                                                                          68.576 zł

·        Nadwyżki zakładów budżetowych i ponadplanowe dochody                                                                                                                                         50.821 zł

   Dział 79 – „Oświata i wychowanie” (Przedszkole)                                                                                                                                                          253 zł

   Dział 83 – „Kultura i sztuka” (OOK)                                                                                                                                                                              25.981 zł

   Dział 85 – „Ochrona zdrowia” (Żłobek)                                                                                                                                                              13.386 zł

   Dział 89 – „Różna działalność”                                                                                                                                                                                     11.201 zł

·        Dział 90 – „Dochody od osób prawnych i od osób fizycznych”                                                                                                                                   129.000 zł

Ponadplanowe dochody z:

   podatku od spadków i darowizn                                                                                                                                                                         89.000 zł

   opłaty targowej                                                                                                                                                                                                                                                                                      30.000 zł

   podatku od środków transportu osób fizycznych                                                                                                                                                        10.000 zł

·        Inne zwiększenia

            za obsługę ZUS                                                                                                                                                                                                                                                                             600 zł

5.         Zmniejszone subwencje o kwotę 8.745 zł w dziale 97 – „Różne rozliczenia”

·        oświata                                                                                                                                                                                                                                   8.530 zł

·        ogólna                                                                                                                                                                                                                                       215 zł

6.         Pozostałe zmniejszenia planu dochodów o kwotę 827.553 zł

·        Dział 74 Rozdział 7552 § 43  o kwotę                                                                                                                                                                              20.000 zł

z tytułu sprzedaży mienia gminnego

·        Dział 90 Rozdział 9009 § 15  o kwotę                                                                                                                                                                           337.553 zł

z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych

·        Dział 90 Rozdział 9013 § 61  o kwotę                                                                                                                                                                              10.000 zł

z tytułu podatku od środków transportowych od osób prawnych

·        Dział 90 Rozdział 9019 § 55  o kwotę                                                                                                                                                                           460.000 zł

z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych

   z terenu miasta                              120.000 zł

   z terenów wiejskich                       340.000 zł

Z uwagi na utrzymanie się tendencji spadkowej realizacji dochodów w II półroczu 2000 roku Zarząd Gminy był zmuszony do zmniejszenia planu ww. dochodów oraz korekty planu wydatków inwestycyjnych, co zastało zaakceptowane przez Radę Gminy uchwałą nr 0150/XXVI/259/2000.

W wyniku zmian plan dochodów gminy na 31.12.2000 rok zamknął się kwotą 19.437.995 zł. Dochody te zrealizowane zostały w 96,16%. Ich szczegółowe wykonanie przedstawia zestawienie wg załącznika nr 2.

Realizacja dochodów w roku 2000 przestawia się następująco:

1.  Nie wykonano dochodów w Dziale 45 – „Leśnictwo” z tytułu czynszów za obwody łowieckie pobieranych przez Starostwo Powiatowe oraz Nadleśnictwo Oborniki Śl. z powodu zmniejszenia się areału obwodów łowieckich. Do realizacji planu zabrakło 1.943 zł.

2.  Niska realizacja dochodów w Dziale 50 – „Transport”, tj. 95%, wynika z faktu zaprzestania przez PKS w Wołowie partycypacji w kosztach utrzymania wiat autobusowych (Plan 4.000 zł w 2000 roku) oraz zawyżenie planu z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego (o kwotę 2.696 zł).

3.  Nie zostały również zrealizowane dochody w Dziale 70 – „Gospodarka komunalna” w rozdziale 7262 – „Oświetlenie ulic”. Z przyznanej kwoty dotacji od Wojewody Dolnośląskiego w kwocie 221.000 zł nie otrzymaliśmy 65.289 zł, mimo że zadania zostały wykonane i rozliczone.

     Uzyskano ponadplanowe dochody z tytułu sprzedaży drewna stanowiącego własność gminy (plan – 10.000 zł, wpływy 11.997 zł, tj. 120%).

4.  Na wykonanie planu dochodów w Dziale 74 – „Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne” miały wpływ następujące czynniki:

A. Zmiany ustawy o nieruchomościach, która spowodowała konieczność ponownego przygotowania procedury formalno-prawnej związanej ze sprzedażą nieruchomości.

Konieczne było przygotowanie w I i II kwartale nowych uchwał Zarządu, tj. wykazów i ogłoszeń, dotyczących wszystkich nieruchomości przygotowanych do przetargu, a niesprzedanych.

B. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12.04.2000 r. w sprawie niezgodności z art. 2 Konstytucji RP, art. 2 ust. 2a o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.

     Wyrok ten wstrzymał prawnie tryb przekształcenia, a także wpływy z tego tytułu.

C. Wprowadzenie pod obrady Sejmu RP uchwały uwłaszczeniowej w miesiącu lipcu 2000 r. spowodowało wycofanie wniosków i wstrzymanie obrotu mieszkaniami komunalnymi.

D. Brak nabywców na teren przy ul. Chrobrego w Obornikach Śląskich, tj. teren o powierzchni 2,184 ha, za kwotę 1.200.000 zł, na bazie której to sprzedaży był planowany tak wysoki poziom realizacji budżetu w 2000 roku. (Wzrost wpływu ze sprzedaży składników majątkowych 1999/2000 o około 40%).

W związku z powyższym dochody z gospodarowania gruntami i nieruchomościami wyniosły 2.105.472 zł, tj. 95,33% przy planie 2.208.576 zł (załącznik nr 3).

5.         Dział 79 – „Oświata i wychowanie”

Plan pierwotny:                                        254.000 zł

Plan po zmianach:                                  543.203 zł

Wykonanie:                                              487.605 zł  tj. 89,76%

Brak realizacji dochodów na kwotę 55.598 zł, zanotowano w przedszkolach z tytułu opłat stałych i za wyżywienie. Wpływ na to miała uchwała Rady Miejskiej wprowadzająca zwolnienia oraz obniżenia wysokości opłaty stałej do 50%, a także niska frekwencja dzieci uczęszczających do przedszkoli związana z chorobami w okresie zimowym. W przypadku opłat za wyżywienie wiąże się to z niższymi kosztami po stronie wydatków.

6.         Dział 83 – „Kultura i sztuka”

Plan na początek roku:                           64.200 zł

Plan na koniec okresu:               91.181 zł

Wykonanie:                                              94.460 zł, tj. 104,74%

            Ponadplanowe dochody w Ośrodku Kultury uzyskano z wynajmu samochodu oraz z organizacji imprez.

7.         Dział 86 – „Opieka społeczna”

Plan na początek roku:                           1.125.646 zł

Wykonanie:                                              1.099.582 zł, tj. 97,68%

Nie wykonano planu dochodów z tytułu opłat za usługi opiekuńcze (plan: 50.000 zł, wykonanie: 23.936 zł). Wynika to z faktu korzystania z usług opiekuńczych, organizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej, przez ludzi mających coraz niższe dochody.

8.         Dział 89 – „Różna działalność”

Plan na początek roku:                                       13.076 zł

Wykonanie:                                                          16.554 zł, tj. 126,60%

Uzyskano ponadplanowe dochody z opłat eksploatacyjnych z kopalni piasku na terenie gminy.

9.  Dział – „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych, od jednostek nie posiadających osobowości prawnej”

Plan na początek roku:                           9.210.936 zł

Plan na koniec roku:                               8.532.383 zł

Wykonanie:                                              8.080.672 zł, tj. 94,70%

Dział ten przysparza gminie największych wpływów. W roku 2000 jest to 43,23% zrealizowanych dochodów ogółem budżetu gminy.

Z drugiej strony wykonanie planu jest uzależnione od wielu czynników. Nie zawsze zależnych od gminy, np. katastrofalna sytuacja w rolnictwie, która powoduje nieopłacalność produkcji rolnej, a co za tym idzie ugorowanie znacznego areału oraz spadek dochodów rolników i mieszkańców wsi. Istotny wpływ na brak realizacji zaplanowanych dochodów, których źródłem są podatki i opłaty lokalne, miało również powszechne zubożenie społeczeństwa.

Udział gminy z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych wykonano w kwocie 3.367.661 zł tj. 93% planu. Spadek dochodów z tego tytułu może mieć przyczynę we wzroście bezrobocia oraz nie opodatkowanej „pracy na czarno”.

Dochody od osób prawnych z podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości i od środków transportowych zrealizowano w kwocie 1.756.028 zł, tj. 103% planu.

            Dochody z podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych:

            Plan początkowy:                                         2.753.400 zł

            Plan po zmianach:                                       2.393.400 zł

            Wykonanie:                                                  2.143.924 zł, tj. 89,57%

Realizacja planu w tym rozdziale budziła poważne obawy już w pierwszym półroczu 2000 roku. Zarząd Gminy sygnalizował utrzymujący się spadek dochodów własnych i zaproponował Radzie korektę planu. Obniżenie planów nastąpiło uchwałą Rady w miesiącu grudniu 2000 roku. W związku z trudną sytuacją materialną podatników zachodziła konieczność udzielania przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń – ubytki te wyniosły:

a) w podatku rolnym                                                                                  3.406 zł

b) w podatku od nieruchomości                                                           – 68.899 zł

c)  w podatku od środków transportowych                                              1.239 zł

                                                         RAZEM:   73.544 zł

Ponadto na podatek rolny nie zostały zaliczone kwoty dochodów utraconych na skutek zastosowania ulg i zwolnień ustawowych wynikających z ustaw o podatku rolnym i leśnym rekompensowanych przez Ministra Finansów w ramach subwencji za rok 2000, jest to kwota 156.540 zł.

Skutki obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości (w pozycji użytki rolne nie wchodzące w skład gospodarstw rolnych – z 0,04 zł na 0,03 zł) wynoszą za rok 2000 – 19.396 zł.

Zarząd prowadzi konsekwentną politykę windykacji podatków poprzez negocjacje dotyczące kwot i terminów płatności oraz postępowanie egzekucyjne w stosunku do zalegających podatników.

W roku 2000 wysłano upomnienia i tytuły wykonawcze na zaległości podatkowe według poniższego zestawienia:

a.  Podatek rolny od osób prawnych

   8 sztuk upomnień na kwotę 36.647 zł

   6 sztuk tytułów wykonawczych na kwotę 36.000 zł

b.  Podatek od nieruchomości od osób prawnych

   55 sztuk upomnień na kwotę 162.953 zł

   25 sztuk tytułów wykonawczych 68.548 zł

c.  Podatek od nieruchomości od osób fizycznych w mieście

   338 sztuk upomnień na kwotę 91.891 zł

   175 sztuk tytułów wykonawczych na kwotę 72.792 zł; z tego wpłacono kwotę 8.623 zł

d.  Opłaty za wieczyste użytkowanie, przekształcenie, spłaty ratalne wykupionych nieruchomości

   119 sztuk upomnień na kwotę 125.345 zł

   14 sztuk tytułów wykonawczych na kwotę 22.364 zł; z tego zapłacono kwotę 11.535 zł

e.  Podatek od nieruchomości i podatek rolny od osób fizycznych z terenu wsi

   956 sztuk upomnień na kwotę 146.517 zł; z tego zapłacono kwotę 138.850 zł

   96 sztuk tytułów wykonawczych na kwotę 50.383 zł; z tego zapłacono 4.198 zł

f.   Podatek od środków transportowych

   237 sztuk upomnień na kwotę 54.257 zł; z tego zapłacono kwotę 18.752 zł

   37 sztuk tytułów wykonawczych na kwotę 14.325 zł; z tego zapłacono kwotę 6.544 zł

Należy nadmienić, że pomimo intensywnej pracy pionu podatkowego, którego celem jest skuteczna windykacja zaległych należności gminy, wzrasta stan zaległości podatkowych. Jest to dodatkowy element obniżający realizację dochodów.

Na dzień 31 grudnia 2000 roku zaległości wynoszą:

1.  w podatku rolnym od osób prawnych                                                           21.869 zł;  (za rok 1999 –   21.370 zł)

2.  w podatku od nieruchomości od osób prawnych                         – 261.936 zł;  (za rok 1999 – 126.903 zł)

3.  w podatku  rolnym od osób fizycznych                                                      – 133.856 zł;  (za rok 1999 – 123.468 zł)

4.  w karcie podatkowej                                                                                      59.446 zł;  (za rok 1999 –   42.323 zł)

5.  w podatku od nieruchomości od osób fizycznych                                    – 251.392 zł;  (za rok 1999 – 190.210 zł)

6.  w podatku od spadku i darowizn                                                      23.240 zł;  (za rok 1999 –   16.189 zł)

7.  w podatku od środków transportowych                                                        32.974 zł;  (za rok 1999 –   54.257 zł)

8.  w opłacie skarbowej                                                                            7.777 zł;  (za rok 1999 – 207.891 zł)

9.  w pozostałych podatkach i opłatach                                                                 198 zł; 

Ogółem zaległości na kwotę 792.688 zł stanowią 4,24% zrealizowanych dochodów (za rok 1999 – 3,34%).

Wiodącą kwotę w zaległościach podatkowych stanowią podatki od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych, a w szczególności z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Podatnicy mają coraz większe problemy ze znalezieniem rynku zbytu dla swej produkcji. Nie są również realizowane terminowo wystawiane faktury za sprzedany towar i wykonane usługi. Powoduje to zdecydowanie zmniejszenie uzyskiwanych dochodów przez ww., co z kolei powoduje brak możliwości regulowania podatków w wyznaczonych terminach. Ponadto coraz więcej tytułów wykonawczych jest zwracanych przez komornika z protokołem o nieściągalności lub zawiadomieniem, że pod wskazanym adresem dany podatnik nie mieszka. Również z tego względu wiele nakazów podatkowych nie jest dostarczonych, przez co jest problem ze ściąganiem należności. Zaległości powstają także wskutek zgonu podatnika, wtedy trzeba odszukać członków rodziny i ustalić spadkobierców.

10. Dział 91 – „Administracja samorządowa”

Plan na początek roku:                                     314.600 zł

Wykonanie:                                                                   299.081 zł,  tj. 95,06%

Nie wykonano dochodów z opłaty gminnej za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu w związku z zawyżeniem planu (do tego czasu plan opłat był corocznie przekraczany) oraz z wpłat czynszów za lokale użytkowe znajdujące się w obiektach Urzędu Gminy z uwagi na niższy wskaźnik wzrostu cen w roku 2000 w porównaniu do planowanego.

11. Dział 97 – „Różne rozliczenia”

Plan na początek roku:                                     5.922.770 zł

Wykonanie:                                                                   5.892.732 zł,  tj. 99,49%

Dochody budżetu w tym dziale pochodzą z subwencji: oświatowej, rekompensującej, ogólnej, które są przekazane z Ministerstwa Finansów w 100%, natomiast kwota 30.038 zł pomniejszająca dochody dotyczy obciążeń podatków przekazywanych gminie przez urzędy skarbowe.

W sprawozdaniu Zarządu o nadwyżce / deficycie jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2000 roku przedstawiono realizację:

A) dochody                                                                    – 18.692.159 zł

B) wydatki                                                                      – 18.394.788 zł

C) wynik (A–B)                                                                    297.371 zł

D) finansowanie (D1–D2)                                                      5.518 zł

D1.      przychody ogółem                                           481.982 zł

       (środki z lat ubiegłych)

D2.      rozchody ogółem                                             487.500 zł

       z tego:

       1. spłata kredytów:   137.500 zł

       2. spłata pożyczek:   350.000 zł

Sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych obejmuje kwotę zadłużenia na dzień 31 XII 2000 r. na sumę 1.133.274 zł, z tego:

1.  kredyty                                                        388.750 zł

    (budowa szkół)

2.  pożyczki                                                     650.000 zł

    (budowa oczyszczalni i wysypiska)

3.  przyjęte depozyty                             94.524 zł

    (kaucje gwarancyjne i zabezpieczenia).

 

 

 

Podsumowanie dotyczące realizacji budżetu gminy Oborniki Śl.

w 2000 roku

 

Przygotowując plan budżetu na rok 2000 i przedstawiając go Radzie Miejskiej, Zarząd Gminy dokonał analizy aktualnego stanu finansów gminnych,  analizy prognoz finansowych i dokonał wyboru takich zadań, które miały najistotniejsze znaczenie dla samorządowej wspólnoty gminy Oborniki Śl.

Zarząd Gminy dokonał wielu trudnych wyborów, aby wyselekcjonować te inwestycje, które są kontynuowane (takie jak: wodociągi, kanalizacja czy inwestycje oświatowe) i znaleźć dla nich źródła finansowania, oraz podjął takie zadania, które ze względów społecznych mają istotne znaczenie dla lokalnej społeczności (jak: remonty, naprawy, a także dalsza budowa chodników i dróg). W przyjętym uchwałą Rady Miejskiej budżecie zakres finansowy wszystkich zadań dostosowano do planowanych w 2000 roku dochodów. Zarząd miał świadomość, że z uwagi na brak środków wiele zadań zgłaszanych przez lokalną społeczność nie mogło być zrealizowanych w 2000 roku. Podjęto jednak działania, aby pozyskać środki  pozabudżetowe i w ten sposób zapewnić częściową ich realizację. Środki te zwiększyły budżet gminy.Zwiększenie budżetu było możliwe dzięki intensyfikacji działań w kierunku pozyskania  dodatkowych źródeł finansowania inwestycji gminnych. Jednak zdobycie funduszy zewnętrznych było utrudnione ze względu na wdrażanie reform ustrojowych oraz kończące się dotacje na usuwanie skutków powodzi. Te środki, które pozyskano, przeznaczono na poprawę infrastruktury technicznej gminy.Podsumowując realizację budżetu gminy, należy dodać, że na realizację zadań zleconych gminie nie otrzymaliśmy wszystkich środków, pomimo uzyskania pisemnego potwierdzenia przyznania ich. Mniejsze niż zakładano środki otrzymano na zadania, które dotyczyły:

          wdrażania „Karty Nauczyciela” (skutki w tym zakresie gmina odczuwa także w 2001 r.),

          obowiązku wypłaty dodatków mieszkaniowych,

   oświetlenia ulicznego oraz wykonania nowych punktów świetlnych – braki te pokryto z rezerw i oszczędności.

Ocena realizacji budżetu powinna być dokonywana w kontekście ogólnej sytuacji finansowej w gospodarce polskiej. Wzrost bezrobocia oraz złe wyniki w działalności gospodarczej także w naszej gminie spowodowały zmniejszenie dochodów przekazywanych gminie przez urzędy skarbowe. Również zła sytuacja w rolnictwie i wynikające z tego zubożenie społeczeństwa wpłynęły na znaczące zmniejszenie dochodów własnych gminy – podatków, pomimo nasilenia działań windykacyjnych.Zrealizowany budżet w zakresie inwestycji komunalnych – tak w mieście jak i na wsi – w małym stopniu likwiduje wieloletnie zapóźnienia gminy, szczególnie w zakresie budowy dróg, chodników, kanalizacji i pozostałej infrastruktury komunalnej. Brak długookresowej strategii rozwoju gminy, którą opracowano dopiero w 2000 roku, pozwalał tylko na bieżące planowanie i realizowanie budżetu.

Wnioski końcowe i wytyczne do planowania budżetu gminy w latach następnych

Odnosząc się do przedstawionej analizy realizacji budżetu za rok 2000, Zarząd Gminy proponuje:

1.  Opracowanie budżetu zadaniowego, zgodnego z celami zawartymi w strategii rozwoju oraz Wieloletnim Planem Inwestycyjnym, a także podjęcie działań zmierzających do realizacji zadań strategicznych.

2.  Zwiększenie intensywności poszukiwań pozabudżetowych środków, które należy przeznaczyć na rozwój infrastruktury technicznej gminy.

3.  Wspieranie organizacji pozarządowych, które w swoim działaniu będą wpływały na lepszą realizację zadań własnych gminy – tych o charakterze infrastrukturalnym (inwestycje) i ogólnospołecznym ( kultura, sport, turystyka, itp.).

4.  Wspólnie z innymi gminami – w ramach związków międzygminnych i stowarzyszeń – uczestniczyć w realizacji zadań regionalnych finansowanych ze środków rządowych i funduszy przedakcesyjnych.

5.         Dalsze poszukiwanie środków na zadania związane z ochroną środowiska, a także na segregację odpadów, utrzymanie zieleni w gminie,  poprawę estetyki i wizerunku gminy.

6.         Konsekwentną politykę windykacji podatków.

7.         Racjonalizację wydatków poprzez opracowanie modelu efektywnego zarządzania jednostkami organizacyjnymi gminy.

  8. Ze względu na wprowadzoną reformę i przyjęte w strategii rozwoju oświaty na lata 2000–2006 wnioski – realizować przyjęte inwestycje oświatowe.

  9. Dalszą, konsekwentną realizację polityki budowy i remontów dróg oraz poprawy infrastruktury technicznej w gminie, takiej jak wodociągi i kanalizacja.

10. Kontynuację działań w kierunku likwidacji patologii społecznych oraz przeciwdziałania przemocy, a także pomocy społecznej i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców gminy.

 

ZAŁĄCZNIKI:   załączniki 1,2,3                 załączniki 4,5