1330 UCHWAŁA ZARZĄDU
GMINY OBORNIKI ŚLĄSKIE z dnia 27 marca 2001 r. w sprawie
przedstawienia rocznego sprawozdania z wykonania budżetu gminy Oborniki
Śląskie za rok 2000
Na podstawie art. 136 ust.
1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) Zarząd Gminy
Oborniki Śl. postanawia: |
§ 1
Przedstawić Radzie Miejskiej w Obornikach Śląskich
sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy za rok 2000, w tym:
1. Sprawozdanie
opisowe z wykonania dochodów wraz z załącznikami:
nr 1 – sprawozdanie o dotacjach z wykonania zadań
zleconych,
nr 2 – realizacja dochodów,
nr 3 – realizacja dochodów w dziale 74.
2. Sprawozdanie
opisowe z wykonania wydatków, inwestycji, środków specjalnych, Gminnego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z załącznikami:
nr 4 – realizacja wydatków,
nr 5 – sprawozdanie o wydatkach z wykonania zadań
zleconych.
3. Sprawozdanie o
nadwyżce / deficycie.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu.
PRZEWODNICZĄCY ZARZĄDU
JERZY WIŚNIEWSKI
BURMISTRZ GMINY
Sprawozdanie roczne
z wykonania dochodów gminy Oborniki Śląskie
za 2000 rok
Budżet Gminy Oborniki Śląskie na rok 2000 uchwalony w
grudniu 1999 r. po stronie dochodów zamykał się kwotą 18.492.055 zł. W kwocie tej 28% stanowią dochody
z podatków i opłat, 21% – udziały w podatku dochodowym stanowiącym dochód budżetu
państwa, 11% – dochody z majątku gminy, 4% – dotacje na zadania bieżące z zakresu
administracji rządowej, 27% – subwencja oświatowa, 4% pozostałe subwencje i 5%
pozostałe dochody.
W ciągu 2000 roku zwiększenia planu dochodów wyniosły
– 1.782.238 zł,
natomiast zmniejszenia planu dochodów to kwota
– 836.298 zł
Na wielkości te miały wpływ:
1. Dodatkowe
dotacje z budżetu państwa na zadania zlecone (wg załącznika nr 1) i własne gminy w
kwocie 1.074.630 zł, w tym na:
·
Dział
70 „Gospodarka komunalna”
371.000 zł
z tego dotacje na:
– wydatki
inwestycyjne dotyczące oświetlenia ulicznego
55.000
zł
– środki
na refundację oświetlenia ulicznego poza drogami gminnymi
166.000
zł
– dofinansowanie
inwestycji pn. „Kanalizacja Golędzinów”
150.000 zł
·
Dział
79 „Oświata i wychowanie”
288.950
zł
z tego na:
– zakup
podręczników szkolnych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
3.193
zł
– zasiłki
losowe dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
7.087 zł
– usuwanie
skutków powodzi z przeznaczeniem na budowę szkoły podstawowej w Urazie 67.458
zł
– Fundusz
Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów – byłych pracowni-
ków
szkół i innych placówek
74.180 zł
– dofinansowanie
doposażenia gimnazjum
40.000 zł
– finansowanie
skutków wdrażania systemu wynagradzania nauczycieli szkół podstawo-
wych
i gimnazjów w 2000 roku
97.032 zł
·
Dział
86 „Opieka społeczna”
384.506 zł
z tego na
– zasiłki
i pomoc w naturze
227.927 zł
– utrzymanie
Ośrodka Pomocy Społecznej
9.000 zł
– dofinansowanie
wypłat dodatków mieszkaniowych
84.514 zł
– zasiłki
rodzinne i pielęgnacyjne zmniejszenie dotacji o kwotę
– 8.000 zł
– dożywianie
dzieci
71.065 zł
· Dział 89
„Różna działalność”
1.875 zł
w tym:
–
na aktualizację spisu gospodarstw rolnych
1.875 zł
· Dział 99
„Urzędy naczelnych organów władzy”
–
na przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP i do Senatu
28.299 zł
2. Inne
dotacje otrzymane z funduszy celowych i na mocy porozumień w kwocie
164.900 zł
w tym na:
· wapnowanie gleb; Dział 40 – „Rolnictwo”
15.000 zł
· utrzymanie dróg lokalnych; Dział 50 –
„Transport”
117.660 zł
· pomoc dla kombatantów; Dział 86 – „Opieka
społeczna”
32.240 zł
3. Zwiększone
subwencje o kwotę 271.341 zł w dziale 97 – „Różne rozliczenia”
· ogólna
114.800 zł
· z tytułu ulg w podatku rolnym i leśnym
156.541 zł
4. Pozostałe
zwiększenia
271.367
zł
· w dziale 50 – „Transport” wpłaty
mieszkańców na budowę drogi
4.850 zł
· w dziale 70 – „Gospodarka komunalna”
– dodatkowe
wpłaty ze sprzedaży drewna
10.000 zł
– zwrot
kosztów neutralizacji wycieku kwasu solnego w 1999 roku
7.520 zł
· w dziale 74 – „Gospodarka mieszkaniowa oraz
niematerialne usługi komunalne”
– ponadplanowe
wpływy z opłat za wieczyste użytkowanie
68.576 zł
· Nadwyżki zakładów budżetowych i ponadplanowe
dochody
50.821
zł
– Dział
79 – „Oświata i wychowanie” (Przedszkole)
253 zł
– Dział
83 – „Kultura i sztuka” (OOK)
25.981 zł
– Dział
85 – „Ochrona zdrowia” (Żłobek)
13.386 zł
– Dział
89 – „Różna działalność”
11.201 zł
· Dział 90 – „Dochody od osób prawnych i od
osób fizycznych”
129.000 zł
Ponadplanowe dochody z:
– podatku
od spadków i darowizn
89.000 zł
– opłaty
targowej
30.000 zł
– podatku
od środków transportu osób fizycznych
10.000 zł
· Inne zwiększenia
–
za obsługę ZUS
600 zł
5.
Zmniejszone subwencje o kwotę 8.745 zł w dziale 97 – „Różne rozliczenia”
· oświata
8.530 zł
· ogólna
215 zł
6.
Pozostałe zmniejszenia planu dochodów o kwotę 827.553 zł
· Dział 74 Rozdział 7552 § 43 o kwotę
20.000 zł
z tytułu sprzedaży mienia gminnego
· Dział 90 Rozdział 9009 § 15 o kwotę
337.553 zł
z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
· Dział 90 Rozdział 9013 § 61 o kwotę
10.000
zł
z tytułu podatku od środków transportowych od
osób prawnych
· Dział 90 Rozdział 9019 § 55 o kwotę
460.000 zł
z tytułu podatku od nieruchomości od osób
fizycznych
– z
terenu miasta
120.000 zł
– z
terenów wiejskich
340.000 zł
Z uwagi na utrzymanie się tendencji spadkowej
realizacji dochodów w II półroczu 2000 roku Zarząd Gminy był zmuszony do zmniejszenia
planu ww. dochodów oraz korekty planu wydatków inwestycyjnych, co zastało zaakceptowane
przez Radę Gminy uchwałą nr 0150/XXVI/259/2000.
W wyniku zmian plan dochodów gminy na 31.12.2000
rok zamknął się kwotą 19.437.995 zł. Dochody
te zrealizowane zostały w 96,16%. Ich szczegółowe wykonanie przedstawia zestawienie wg
załącznika nr 2.
Realizacja dochodów w roku 2000 przestawia się
następująco:
1. Nie
wykonano dochodów w Dziale 45 – „Leśnictwo”
z tytułu czynszów za obwody łowieckie pobieranych przez Starostwo Powiatowe oraz
Nadleśnictwo Oborniki Śl. z powodu zmniejszenia się areału obwodów łowieckich. Do
realizacji planu zabrakło 1.943 zł.
2. Niska
realizacja dochodów w Dziale 50 –
„Transport”, tj. 95%, wynika z faktu zaprzestania przez PKS w Wołowie
partycypacji w kosztach utrzymania wiat autobusowych (Plan 4.000 zł w 2000 roku) oraz
zawyżenie planu z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego (o kwotę 2.696 zł).
3. Nie
zostały również zrealizowane dochody w Dziale 70
– „Gospodarka komunalna” w rozdziale 7262 – „Oświetlenie ulic”. Z
przyznanej kwoty dotacji od Wojewody Dolnośląskiego w kwocie 221.000 zł nie
otrzymaliśmy 65.289 zł, mimo że zadania zostały wykonane i rozliczone.
Uzyskano ponadplanowe dochody z tytułu sprzedaży drewna stanowiącego własność
gminy (plan – 10.000 zł, wpływy 11.997 zł, tj. 120%).
4. Na
wykonanie planu dochodów w Dziale 74 –
„Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne” miały wpływ następujące czynniki:
A. Zmiany ustawy o
nieruchomościach, która spowodowała konieczność ponownego przygotowania procedury
formalno-prawnej związanej ze sprzedażą nieruchomości.
B. Wyrok Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 12.04.2000 r. w sprawie niezgodności z art. 2 Konstytucji RP, art.
2 ust. 2a o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania przysługującego osobom
fizycznym w prawo własności.
Wyrok
ten wstrzymał prawnie tryb przekształcenia, a także wpływy z tego tytułu.
C. Wprowadzenie pod
obrady Sejmu RP uchwały uwłaszczeniowej w miesiącu lipcu 2000 r. spowodowało wycofanie
wniosków i wstrzymanie obrotu mieszkaniami komunalnymi.
D. Brak nabywców na teren przy ul. Chrobrego w
Obornikach Śląskich, tj. teren o powierzchni 2,184 ha, za kwotę 1.200.000 zł, na bazie
której to sprzedaży był planowany tak wysoki poziom realizacji budżetu w 2000
roku. (Wzrost wpływu ze sprzedaży składników majątkowych 1999/2000 o około 40%).
W związku z powyższym dochody z gospodarowania gruntami i
nieruchomościami wyniosły 2.105.472 zł, tj. 95,33% przy planie 2.208.576 zł
(załącznik nr 3).
5.
Dział 79 – „Oświata i wychowanie”
Plan pierwotny:
254.000 zł
Plan po zmianach:
543.203 zł
Wykonanie:
487.605 zł tj. 89,76%
Brak realizacji dochodów na kwotę 55.598 zł, zanotowano w przedszkolach z tytułu opłat stałych i za wyżywienie. Wpływ na to miała uchwała Rady Miejskiej wprowadzająca zwolnienia oraz obniżenia wysokości opłaty stałej do 50%, a także niska frekwencja dzieci uczęszczających do przedszkoli związana z chorobami w okresie zimowym. W przypadku opłat za wyżywienie wiąże się to z niższymi kosztami po stronie wydatków.
6.
Dział 83 – „Kultura i sztuka”
Plan na początek roku:
64.200 zł
Plan na koniec okresu:
91.181 zł
Wykonanie:
94.460 zł, tj. 104,74%
Ponadplanowe dochody w Ośrodku Kultury uzyskano z wynajmu samochodu oraz z
organizacji imprez.
7.
Dział 86 – „Opieka społeczna”
Plan na początek roku:
1.125.646 zł
Wykonanie:
1.099.582 zł, tj. 97,68%
Nie wykonano planu dochodów z tytułu opłat za usługi
opiekuńcze (plan: 50.000 zł, wykonanie: 23.936 zł). Wynika to z faktu korzystania z
usług opiekuńczych, organizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej, przez ludzi
mających coraz niższe dochody.
8.
Dział 89 – „Różna działalność”
Plan na początek roku:
13.076 zł
Wykonanie:
16.554 zł, tj. 126,60%
Uzyskano ponadplanowe dochody z opłat eksploatacyjnych z
kopalni piasku na terenie gminy.
9. Dział – „Dochody od osób prawnych, od osób
fizycznych, od jednostek nie posiadających osobowości prawnej”
Plan na początek roku:
9.210.936 zł
Plan na koniec roku:
8.532.383 zł
Wykonanie:
8.080.672 zł, tj. 94,70%
Dział ten przysparza gminie największych wpływów. W roku
2000 jest to 43,23% zrealizowanych dochodów ogółem budżetu gminy.
Z drugiej strony wykonanie planu jest uzależnione od wielu czynników. Nie zawsze zależnych od gminy, np. katastrofalna sytuacja w rolnictwie, która powoduje nieopłacalność produkcji rolnej, a co za tym idzie ugorowanie znacznego areału oraz spadek dochodów rolników i mieszkańców wsi. Istotny wpływ na brak realizacji zaplanowanych dochodów, których źródłem są podatki i opłaty lokalne, miało również powszechne zubożenie społeczeństwa.
Udział gminy z podatku dochodowego od osób fizycznych i
prawnych wykonano w kwocie 3.367.661 zł tj. 93% planu. Spadek dochodów z tego
tytułu może mieć przyczynę we wzroście bezrobocia oraz nie opodatkowanej „pracy na
czarno”.
Dochody od osób prawnych z podatku rolnego, leśnego, od
nieruchomości i od środków transportowych zrealizowano w kwocie 1.756.028 zł, tj. 103%
planu.
Dochody z podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych:
Plan początkowy:
2.753.400 zł
Plan po zmianach:
2.393.400 zł
Wykonanie:
2.143.924 zł, tj. 89,57%
Realizacja planu w tym rozdziale budziła poważne obawy już
w pierwszym półroczu 2000 roku. Zarząd Gminy sygnalizował utrzymujący się spadek
dochodów własnych i zaproponował Radzie korektę planu. Obniżenie planów nastąpiło
uchwałą Rady w miesiącu grudniu 2000 roku. W związku z trudną sytuacją materialną
podatników zachodziła konieczność udzielania przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń –
ubytki te wyniosły:
a) w podatku rolnym
– 3.406 zł
b) w podatku od
nieruchomości
– 68.899 zł
c) w podatku od
środków transportowych
– 1.239 zł
RAZEM:
73.544 zł
Ponadto na podatek rolny nie zostały zaliczone kwoty
dochodów utraconych na skutek zastosowania ulg i zwolnień ustawowych wynikających
z ustaw o podatku rolnym i leśnym rekompensowanych przez Ministra Finansów w ramach
subwencji za rok 2000, jest to kwota 156.540 zł.
Skutki obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości (w
pozycji użytki rolne nie wchodzące w skład gospodarstw rolnych – z 0,04 zł na 0,03
zł) wynoszą za rok 2000 – 19.396 zł.
Zarząd prowadzi konsekwentną politykę windykacji podatków
poprzez negocjacje dotyczące kwot i terminów płatności oraz postępowanie egzekucyjne
w stosunku do zalegających podatników.
W roku 2000 wysłano upomnienia i tytuły wykonawcze na zaległości podatkowe według poniższego zestawienia:
a. Podatek rolny od
osób prawnych
– 8 sztuk
upomnień na kwotę 36.647 zł
– 6 sztuk
tytułów wykonawczych na kwotę 36.000 zł
b. Podatek od
nieruchomości od osób prawnych
– 55 sztuk
upomnień na kwotę 162.953 zł
– 25 sztuk
tytułów wykonawczych 68.548 zł
c. Podatek od
nieruchomości od osób fizycznych w mieście
– 338 sztuk
upomnień na kwotę 91.891 zł
– 175 sztuk
tytułów wykonawczych na kwotę 72.792 zł; z tego wpłacono kwotę 8.623 zł
d. Opłaty za
wieczyste użytkowanie, przekształcenie, spłaty ratalne wykupionych nieruchomości
– 119 sztuk
upomnień na kwotę 125.345 zł
– 14 sztuk
tytułów wykonawczych na kwotę 22.364 zł; z tego zapłacono kwotę 11.535 zł
e. Podatek od
nieruchomości i podatek rolny od osób fizycznych z terenu wsi
– 956 sztuk
upomnień na kwotę 146.517 zł; z tego zapłacono kwotę 138.850 zł
– 96 sztuk
tytułów wykonawczych na kwotę 50.383 zł; z tego zapłacono 4.198 zł
f. Podatek od
środków transportowych
– 237 sztuk
upomnień na kwotę 54.257 zł; z tego zapłacono kwotę 18.752 zł
– 37 sztuk
tytułów wykonawczych na kwotę 14.325 zł; z tego zapłacono kwotę 6.544 zł
Należy nadmienić, że pomimo intensywnej pracy pionu
podatkowego, którego celem jest skuteczna windykacja zaległych należności gminy,
wzrasta stan zaległości podatkowych. Jest to dodatkowy element obniżający realizację
dochodów.
Na dzień 31 grudnia 2000 roku zaległości wynoszą:
1. w podatku rolnym
od osób prawnych
– 21.869 zł; (za rok 1999 –
21.370 zł)
2. w podatku od
nieruchomości od osób prawnych
– 261.936 zł; (za rok 1999 –
126.903 zł)
3. w podatku rolnym od osób fizycznych
– 133.856 zł; (za rok 1999 – 123.468 zł)
4. w karcie
podatkowej
– 59.446 zł; (za rok 1999 –
42.323 zł)
5. w podatku od
nieruchomości od osób fizycznych
– 251.392 zł; (za rok 1999 –
190.210 zł)
6. w podatku od
spadku i darowizn
– 23.240 zł; (za rok 1999 –
16.189 zł)
7. w podatku od
środków transportowych
– 32.974 zł;
(za rok 1999 – 54.257 zł)
8. w opłacie
skarbowej
– 7.777 zł; (za rok 1999 – 207.891 zł)
9. w pozostałych
podatkach i opłatach
– 198
zł;
Ogółem zaległości na kwotę 792.688 zł stanowią 4,24%
zrealizowanych dochodów (za rok 1999 – 3,34%).
Wiodącą kwotę w zaległościach podatkowych stanowią
podatki od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych, a w szczególności z
tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Podatnicy mają coraz większe problemy
ze znalezieniem rynku zbytu dla swej produkcji. Nie są również realizowane terminowo
wystawiane faktury za sprzedany towar i wykonane usługi. Powoduje to zdecydowanie
zmniejszenie uzyskiwanych dochodów przez ww., co z kolei powoduje brak możliwości
regulowania podatków w wyznaczonych terminach. Ponadto coraz więcej tytułów
wykonawczych jest zwracanych przez komornika z protokołem o nieściągalności lub
zawiadomieniem, że pod wskazanym adresem dany podatnik nie mieszka. Również z tego
względu wiele nakazów podatkowych nie jest dostarczonych, przez co jest problem ze
ściąganiem należności. Zaległości powstają także wskutek zgonu podatnika, wtedy
trzeba odszukać członków rodziny i ustalić spadkobierców.
10. Dział 91 – „Administracja samorządowa”
Plan na początek roku:
314.600 zł
Wykonanie:
299.081 zł, tj. 95,06%
Nie wykonano dochodów z opłaty gminnej za korzystanie z
zezwoleń na sprzedaż alkoholu w związku z zawyżeniem planu (do tego czasu plan opłat
był corocznie przekraczany) oraz z wpłat czynszów za lokale użytkowe znajdujące się
w obiektach Urzędu Gminy z uwagi na niższy wskaźnik wzrostu cen w roku 2000 w
porównaniu do planowanego.
11. Dział 97 – „Różne rozliczenia”
Plan na początek roku:
5.922.770 zł
Wykonanie:
5.892.732 zł, tj. 99,49%
Dochody budżetu w tym dziale pochodzą z subwencji:
oświatowej, rekompensującej, ogólnej, które są przekazane z Ministerstwa Finansów w
100%, natomiast kwota 30.038 zł pomniejszająca dochody dotyczy obciążeń podatków
przekazywanych gminie przez urzędy skarbowe.
W sprawozdaniu Zarządu o nadwyżce / deficycie jednostki
samorządu terytorialnego za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2000 roku
przedstawiono realizację:
A) dochody
– 18.692.159 zł
B) wydatki
– 18.394.788 zł
C) wynik (A–B)
– 297.371
zł
D) finansowanie (D1–D2)
–
5.518 zł
D1.
przychody ogółem
–
481.982 zł
(środki z lat ubiegłych)
D2.
rozchody ogółem
– 487.500 zł
z tego:
1. spłata kredytów: 137.500
zł
2. spłata pożyczek: 350.000
zł
Sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów
dłużnych obejmuje kwotę zadłużenia na dzień 31 XII 2000 r. na sumę 1.133.274 zł, z
tego:
1. kredyty
– 388.750 zł
(budowa
szkół)
2. pożyczki
– 650.000 zł
(budowa
oczyszczalni i wysypiska)
3. przyjęte
depozyty
– 94.524 zł
(kaucje
gwarancyjne i zabezpieczenia).
Podsumowanie
dotyczące realizacji budżetu gminy Oborniki Śl.
w 2000 roku
Przygotowując plan budżetu na rok 2000 i przedstawiając go
Radzie Miejskiej, Zarząd Gminy dokonał analizy aktualnego stanu finansów gminnych, analizy prognoz finansowych i dokonał wyboru
takich zadań, które miały najistotniejsze znaczenie dla samorządowej wspólnoty gminy
Oborniki Śl.
Zarząd Gminy dokonał wielu trudnych wyborów, aby wyselekcjonować te inwestycje, które są kontynuowane (takie jak: wodociągi, kanalizacja czy inwestycje oświatowe) i znaleźć dla nich źródła finansowania, oraz podjął takie zadania, które ze względów społecznych mają istotne znaczenie dla lokalnej społeczności (jak: remonty, naprawy, a także dalsza budowa chodników i dróg). W przyjętym uchwałą Rady Miejskiej budżecie zakres finansowy wszystkich zadań dostosowano do planowanych w 2000 roku dochodów. Zarząd miał świadomość, że z uwagi na brak środków wiele zadań zgłaszanych przez lokalną społeczność nie mogło być zrealizowanych w 2000 roku. Podjęto jednak działania, aby pozyskać środki pozabudżetowe i w ten sposób zapewnić częściową ich realizację. Środki te zwiększyły budżet gminy.Zwiększenie budżetu było możliwe dzięki intensyfikacji działań w kierunku pozyskania dodatkowych źródeł finansowania inwestycji gminnych. Jednak zdobycie funduszy zewnętrznych było utrudnione ze względu na wdrażanie reform ustrojowych oraz kończące się dotacje na usuwanie skutków powodzi. Te środki, które pozyskano, przeznaczono na poprawę infrastruktury technicznej gminy.Podsumowując realizację budżetu gminy, należy dodać, że na realizację zadań zleconych gminie nie otrzymaliśmy wszystkich środków, pomimo uzyskania pisemnego potwierdzenia przyznania ich. Mniejsze niż zakładano środki otrzymano na zadania, które dotyczyły:
–
wdrażania „Karty Nauczyciela” (skutki w tym zakresie gmina odczuwa także w
2001 r.),
–
obowiązku wypłaty dodatków mieszkaniowych,
– oświetlenia
ulicznego oraz wykonania nowych punktów świetlnych – braki te pokryto z rezerw i
oszczędności.
Ocena realizacji budżetu powinna być dokonywana w kontekście ogólnej sytuacji finansowej w gospodarce polskiej. Wzrost bezrobocia oraz złe wyniki w działalności gospodarczej także w naszej gminie spowodowały zmniejszenie dochodów przekazywanych gminie przez urzędy skarbowe. Również zła sytuacja w rolnictwie i wynikające z tego zubożenie społeczeństwa wpłynęły na znaczące zmniejszenie dochodów własnych gminy – podatków, pomimo nasilenia działań windykacyjnych.Zrealizowany budżet w zakresie inwestycji komunalnych – tak w mieście jak i na wsi – w małym stopniu likwiduje wieloletnie zapóźnienia gminy, szczególnie w zakresie budowy dróg, chodników, kanalizacji i pozostałej infrastruktury komunalnej. Brak długookresowej strategii rozwoju gminy, którą opracowano dopiero w 2000 roku, pozwalał tylko na bieżące planowanie i realizowanie budżetu.
Wnioski końcowe i
wytyczne do planowania budżetu gminy w latach następnych
Odnosząc się do przedstawionej analizy realizacji budżetu
za rok 2000, Zarząd Gminy proponuje:
1. Opracowanie
budżetu zadaniowego, zgodnego z celami zawartymi w strategii rozwoju oraz Wieloletnim
Planem Inwestycyjnym, a także podjęcie działań zmierzających do realizacji zadań
strategicznych.
2. Zwiększenie
intensywności poszukiwań pozabudżetowych środków, które należy przeznaczyć na
rozwój infrastruktury technicznej gminy.
3. Wspieranie
organizacji pozarządowych, które w swoim działaniu będą wpływały na lepszą
realizację zadań własnych gminy – tych o charakterze infrastrukturalnym (inwestycje)
i ogólnospołecznym ( kultura, sport, turystyka, itp.).
4. Wspólnie z
innymi gminami – w ramach związków międzygminnych i stowarzyszeń – uczestniczyć w
realizacji zadań regionalnych finansowanych ze środków rządowych i funduszy
przedakcesyjnych.
5.
Dalsze poszukiwanie środków na zadania związane z ochroną środowiska, a także
na segregację odpadów, utrzymanie zieleni w gminie,
poprawę estetyki i wizerunku gminy.
6.
Konsekwentną politykę windykacji podatków.
7.
Racjonalizację wydatków poprzez opracowanie modelu efektywnego zarządzania
jednostkami organizacyjnymi gminy.
8. Ze względu na wprowadzoną reformę i przyjęte w
strategii rozwoju oświaty na lata 2000–2006 wnioski – realizować przyjęte
inwestycje oświatowe.
9. Dalszą, konsekwentną realizację polityki budowy i
remontów dróg oraz poprawy infrastruktury technicznej w gminie, takiej jak
wodociągi i kanalizacja.
10. Kontynuację
działań w kierunku likwidacji patologii społecznych oraz przeciwdziałania przemocy, a
także pomocy społecznej i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców gminy.
ZAŁĄCZNIKI: załączniki 1,2,3 załączniki 4,5