1862 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WĄSOSZA z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Wąsosz Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska Wąsosza uchwala, co następuje: |
STATUT GMINY WĄSOSZ
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Uchwała określa:
1. Ustrój Gminy Wąsosz.
2. Zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Miejskiej.
3. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej Wąsosza i Komisji Rady Miejskiej.
4. Zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej Wąsosza.
5. Tryb pracy Burmistrza Wąsosza.
6. Zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji i Burmistrza oraz korzystania z nich.
7. Wykaz jednostek organizacyjnych.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1. Gminie - należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Wąsosz.
2. Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską Wąsosza.
3. Komisjach - należy przez to rozumieć Komisje Rady Miejskiej Wąsosza.
4. Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Wąsosza.
5. Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Wąsosz.
R o z d z i a ł II
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
R o z d z i a ł III
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY
R o z d z i a ł IV
TRYB PRACY RADY
R o z d z i a ł V
ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
R o z d z i a ł VI
ZASADY DZIAŁANIA KLUBÓW RADNYCH
§ 118
Radni mogą tworzyć kluby radnych, określane dalej jako “ kluby’’, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 119
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej trzech radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się :
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 120
1. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
2. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
§ 121
1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej trzech.
§ 122
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 123
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są zobowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienia ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 124
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 125
Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki do ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł VII
TRYB PRACY BURMISTRZA
§ 126
1. Burmistrz wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) jemu przypisane zadania i kompetencje,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należą do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 127
Komisje Rady mogą żądać przybycia Burmistrza na ich posiedzenia.
Pracownicy samorządowi
§ 128
Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie mianowania są osoby zajmujące stanowiska kierowników referatów.
§ 129
1. Powołanie i odwołanie Sekretarza i Skarbnika Miasta i Gminy należy do wyłącznej właściwości Rady.
2. Rada powołuje i odwołuje Sekretarza i Skarbnika Gminy, na wniosek Burmistrza w drodze uchwały, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu tajnym.
3. Powołanie i odwołanie Sekretarza i Skarbnika Gminy powinno odbyć się na wniosek Burmistrza na początku kadencji Rady lub przy zmianie Burmistrza – w obu przypadkach nie później niż po upływie 3 miesięcy.
4. Do dokonywania innych, niż wymienione w ust. 2, czynności związanych ze stosunkiem pracy Sekretarza i Skarbnika Gminy właściwy jest Burmistrz.
5. Uchwały Rady w sprawie odwołania Sekretarza i Skarbnika Gminy nie mogą być podjęte na sesji, na której zgłoszony został wniosek o odwołanie.
6. Przed podjęciem uchwały o odwołaniu, Rada jest obowiązana wysłuchać wyjaśnień osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.
7. Postanowień ust. 5 i 6 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.
§ 130
1. Właściwym do nawiązania z pracownikami samorządowymi, o których mowa w § 128, stosunku pracy na podstawie mianowania jest Burmistrz.
2. Akt mianowania powinien określać w szczególności:
1) stanowisko służbowe i miejsce pracy,
2) datę nawiązania stosunku pracy.
3. Wysokość wynagrodzenia i pozostałe warunki pracy określa Burmistrz w odrębnym akcie.
R o z d z i a ł VIII
ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ
OBYWATELI Z DOKUMENTÓW RADY, KOMISJI
I BURMISTRZA
§ 131
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w art. 6 ustawy z dnia 06 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz.1198) i innych przepisów prawa.
§ 132
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 133
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady Gminy w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania Burmistrza oraz Urzędu udostępniane są w Biurze Sekretarza Gminy w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
§ 134
1. Udostępnienie dokumentów do wglądu lub uzyskanie informacji następuje w terminie 14 dni od złożenia pisemnego wniosku, w uzasadnionych przypadkach termin ten może być wydłużony do 30 dni.
2. Odmowa udzielenia informacji lub udostępnienia dokumentów następuje w formie pisemnej z podaniem przyczyny odmowy oraz podstawy prawnej.
3. Z dokumentów obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi.
4. Realizacja uprawnień określonych w ust. 3 może odbywać się w Urzędzie i asyście pracownika.
§ 135
1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.
3. Odpłatność za czynności określone w ust. 1 Burmistrz ustala zarządzeniem.
R o z d z i a ł IX
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
§ 136
1. Zakłady Budżetowe:
1) Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wąsoszu
2) Zakład Budżetowy Wodociągów i Kanalizacji w Wąsoszu.
2. Jednostki budżetowe:
1) Publiczne Gimnazjum w Wąsoszu,
2) Publiczna Szkoła Podstawowa w Wąsoszu,
3) Publiczna Szkoła Podstawowa w Czarnoborsku,
4) Publiczna Szkoła Podstawowa w Pobielu,
5) Publiczna Szkoła Podstawowa w Płoskach,
6) Przedszkole Samorządowe w Wąsoszu,
7) Zespół Placówek Kultury w Wąsoszu,
8) Ośrodek Pomocy Społecznej w Wąsoszu.
R o z d z i a ł X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 137
1. Zmiany Statutu dokonuje Rada Gminy w trybie właściwym do jego uchwalenia.
§ 138
1. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 139
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr XXIV/135/2000 z dnia 29 listopada 2000 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Wąsosz oraz uchwała nr XXXIII/193/01 z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Wąsosz.
§ 140
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
ZDZISŁAW NICPOŃ |
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Wąsosz z dnia 11 marca 2004 r. (poz. 1862)
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Wąsosz z dnia 11 marca 2004 r. (poz. 1862)
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Wąsosz z dnia 11 marca 2004 r. (poz. 1862)