R o z d z i a ł III

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY

§ 19

1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych

§ 20

1. Rada działa na sesjach poprzez swoje komisje oraz poprzez Burmistrza wykonującego jej uchwały.

2. Burmistrz i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 21

1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy uchwalonym:

1) w pierwszym roku kadencji - w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych - na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 22

1. Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Dwóch Wiceprzewodniczących,

3) Komisja rewizyjna,

4) komisje stałe wymienione w Statucie,

5) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 23

1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w Statucie jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Z upoważnienia Przewodniczącego, Radę na zewnątrz mogą reprezentować również Wiceprzewodniczący.

§ 24

1. Wyłącznym zadaniem Przewodniczącego Rady jest organizowanie pracy Rady i prowadzenie jej obrad.

2. Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących Rada wybiera ze swego grona na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.

§ 25

1. Przewodniczący Rady, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

9) koordynuje prace komisji,

10) zarządza wybór komisji skrutacyjnej,

11) prowadzi rejestr klubów radnych.

12) przyjmuje skargi i wnioski obywateli na działalność organów Rady.

§ 26

1. Skargi dotyczące zadań lub działalności Burmistrza i Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych rozpatruje Rada:

1) w imieniu Rady skargi przyjmuje jej Przewodniczący w wyznaczonym dniu tygodnia.

Rejestr skarg prowadzi Biuro Rady Miejskiej,

2) przewodniczący kieruje wszystkie skargi do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną,

3) Rada po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, rozpatruje skargę podejmując odpowiednią uchwałę,

4) Rada jest zobowiązana do rozpatrzenia skargi w terminach zgodnych z Kodeksem Postępowania Administracyjnego,

5) odpowiedź na skargę przygotowuje, z upoważnienia Rady, jej Przewodniczący dołączając przedmiotową uchwałę.

§ 27

Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

§ 28

1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje komisje stałe.

2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać komisje doraźne do wykonywania określonych zadań, ustalając ich skład i zakres działania.

3. Skład ilościowy poszczególnych komisji ustala każdorazowo Rada.

4. Komisje powoływane są w trybie:

1) zgłoszenia akcesu radnych do poszczególnych komisji,

2) głosowania Rady nad składem osobowym komisji,

3) wskazania przez poszczególne komisje przewodniczących i wybór przez Radę.

5. Przewodniczących i Wiceprzewodniczących komisji (z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej) wybierają w głosowaniu jawnym ze swego grona członkowie komisji.

6. Radny może być Przewodniczącym lub Zastępcą Przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.

7. Radny może zgłosić swój akces nie więcej niż do dwóch komisji.

8. Komisje podlegają Radzie i zobowiązane są do przedkładania jej najpóźniej w miesiącu lutym każdego roku: rocznego planu pracy, sprawozdania z działalności za rok poprzedni.

9. Komisje odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy w zakresie swej właściwości.

10. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni z wyjątkiem pełniących funkcje Przewodniczącego i jego Zastępców.

11. Zasady i tryb działania Komisji rewizyjnej określa odrębny Rozdział.

§ 29

1. Stałymi komisjami Rady są:

1) Komisja Rewizyjna,

2) Komisja Handlu, Usług i Porządku Publicznego,

3) Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

4) Komisja, Oświaty, Kultury, Zdrowia i Sportu,

5) Komisja Budżetu, Inwestycji i Mienia Komunalnego.

§ 30

1. Do wspólnych zadań stałych komisji należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę oraz przedkładanych przez Burmistrza,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał,

3) ocena wykonania uchwał Rady w zakresie właściwości komisji,

4) współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej oraz z organizacjami społecznymi i zawodowymi,

5) wykonywanie innych zadań wynikających z bieżącej pracy Rady.

§ 31

1. Komisja Rewizyjna:

1) kontroluje wykonanie przez Burmistrza uchwał Rady,

2) kontroluje skargi, wnioski i ich realizację przez Burmistrza,

3) kontroluje realizację interpelacji i wniosków radnych,

4) kontroluje realizację zadań pokontrolnych organów kontroli zewnętrznej i wewnętrznej,

5) wnioskuje o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla Burmistrza,

6) wnioskuje o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

7) wnioskuje o dokonanie kontroli zewnętrznej (Najwyższa Izba Kontroli, Regionalna Izba Obrachunkowa, Urząd Skarbowy),

8) wnioskuje o przekazanie spraw do organów ścigania,

9) wnioskuje o zmianę sposobu gospodarowania mieniem gminnym,

10) wnioskuje o rozliczenie przez osobę uprawnioną zrealizowanej inwestycji,

11) kontroluje wydatkowanie środków przez jednostki organizacyjne.

2. Komisja Handlu, Usług i Porządku Publicznego:

1) kontroluje funkcjonowanie handlu, usług i drobnej wytwórczości,

2) opiniuje sprawy związane z czasem pracy placówek handlowych i gastronomicznych,

3) opiniuje stan dróg i organizację ruchu drogowego,

4) kontroluje obronę cywilną na terenie Gminy,

5) opiniuje zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, efektywność przeprowadzania akcji na terenie gminy,

6) kontroluje funkcjonowanie Ochotniczych Straży Pożarnych.

3. Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska:

1) współdziała z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa w zakresie przekształceń własnościowych w gospodarce rolnej, urynkowienia i właściwej organizacji produkcji rolnej,

2) składa i ocenia wpływające wnioski dotyczące funkcjonowania sfery obsługi wsi i rolnictwa,

3) rozpatruje sprawy z zakresu właściwego zarządzania gospodarką wodną,

4) wydaje opinie w sprawie zagospodarowania terenów przyjmowanych od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,

5) opiniuje podejmowane środki zaradcze związane z walką z chorobami, chwastami i szkodnikami,

6) opiniuje sprawy dotyczące obrotu nieruchomościami rolnymi, wyłączenie gruntów z produkcji rolnej i rekultywacji gruntów,

7) opiniuje projekty uchwał dotyczące określenia wymiaru i poboru podatku rolnego,

8) opiniuje inwestycje dotyczące dróg śródpolnych, przepustów itp.

9) współdziała z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz ochrony środowiska oraz podejmuje inicjatywy mające na celu uzyskanie pomocy przy rozwiązywaniu zadań Gminy w tym zakresie,

10) opracowuje perspektywiczny planu zagospodarowania odpadów, odprowadzania i zagospodarowania ścieków, właściwego zaopatrzenia w wodę i ciepło w Gminie, poszukuje rozwiązania ekologiczne,

11) rozpatruje sprawy związane z gospodarką ściekową, urządzeniami sanitarnymi, wysypiskami odpadów komunalnych oraz utrzymaniem czystości w Gminie,

12) podejmuje inicjatywy mające na celu ograniczenia wycinania drzew i opiniuje wniosków dotyczących nasadzeń.

4. Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Sportu:

1) kontroluje funkcjonowanie przedszkola i szkół podległych gminie,

2) sprawuje nadzór nad działalnością i realizacją zadań statutowych placówek kultury, oświaty i sportu,

3) opiniuje sprawy z zakresu kultury, oświaty, sportu, turystyki i promocji gminy,

4) wyraża opinie w sprawach umów i porozumień, dofinansowania działalności organizacji imprez, tworzenia, łączenia i likwidacji placówek kulturalnych,

5) podejmuje inicjatywy w celu poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie Gminy,

6) współpracuje i utrzymuje bieżące kontakty z jednostkami działającymi na rzecz likwidacji barier architektonicznych i pomocy osobom niepełnosprawnym,

7) wspiera zadania w zakresie opieki społecznej,

8) współpracuje z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami o charakterze charytatywnym,

9) wspiera działania komisji ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi,

10) opiniuje funkcjonowanie służby zdrowia na terenie Gminy,

11) podejmuje inicjatywy w celu powiększenia bazy lecznictwa otwartego.

5. Komisja Budżetu, Inwestycji i Mienia Komunalnego:

1) opiniuje projekty budżetu Gminy,

2) opiniuje projekty uchwał dotyczące zmian w budżecie wprowadzane przez Burmistrza,

3) dokonuje okresowe analizy i oceny wykonania budżetu,

4) opiniuje sprawozdania z wykonania realizacji budżetu,

5) opiniuje projekty uchwał dot.: zaciągania kredytów i pożyczek, udzielania poręczeń, emitowania papierów wartościowych,

6) rozpatruje i opiniuje wnioski w zakresie gospodarki finansowej Gminy,

7) podejmuje współpracę z innymi komisjami Rady przy realizacji zadań z zakresu:

- planowania budżetu,

- podatków i opłat lokalnych,

- lokalizacji inwestycji,

- utrzymania i rozbudowy infrastruktury komunalnej Gminy,

- działalności instytucji użyteczności publicznej Gminy,

8) współpracuje ze stosownymi instytucjami na temat tworzenia nowych zakładów i miejsc pracy,

9) opiniuje sprawy związane z gospodarką lokali użytkowych i mieszkalnych na terenie Gminy.

§ 32

1. Komisje działają na podstawie rocznych planów pracy tworzonych z uwzględnieniem rocznego planu pracy Rady.

2. Komisje dla realizacji zadań o charakterze kompleksowym należącym do właściwości kilku z nich podejmują współpracę, odbywają wspólne posiedzenia lub działają w inny skuteczny sposób.

3. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi Komisjami innych Rad Gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a ponadto z innymi podmiotami, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

4. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przedkładają je Radzie.

5. Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący koordynujący pracę komisji, może zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania z posiedzenia.

6. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.

§ 33

1. Przewodniczący komisji:

1) ustala termin posiedzenia komisji i listę zaproszonych osób,

2) przygotowuje szczegółowy porządek posiedzeń,

3) określa rodzaj i szczegółowość materiałów, które mają być przedmiotem obrad,

4) przewodniczy posiedzeniom,

5) przedstawia wnioski komisji na sesjach,

6) przygotowuje sprawozdania z pracy komisji i przestawia je Radzie.

2. Pod nieobecność Przewodniczącego, określone dla niego czynności wykonuje jego Zastępca.

§ 34

1. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

2. Zajęcie stanowiska przez komisję następuje po przeprowadzeniu głosowania. Tryb głosowania określa komisja.

3. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” decyduje głos Przewodniczącego komisji.

§ 35

Protokoły z posiedzeń komisji sporządza wyznaczona osoba z komisji, a przechowuje pracownik Biura Rady.

§ 36

Rada może zażądać w każdym czasie przedłożenia sprawozdania komisji.

§ 37

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Burmistrz.