1643 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W NIEMCZY z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Niemcza Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Niemczy uchwala: |
STATUT MIASTA I GMINY NIEMCZA
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Uchwała określa:
1. ustrój Gminy Niemcza,
2. zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,
3. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej, komisji Rady Miejskiej,
4. tryb pracy Burmistrza,
5. zasady dostępu i korzystania z dokumentów Urzędu stanowiących informację publiczną,
6. jednostki organizacyjne Gminy,
7. mienie komunalne oraz gospodarkę finansową Gminy,
8. pracowników samorządowych mianowanych.
§ 2
Użyte w niniejszej uchwale sformułowania oznaczają:
1. Gmina – Miasto i Gminę Niemcza,
2. Rada – Radę Miejską w Niemczy,
3. Radny – Radnego Rady Miejskiej w Niemczy,
4. Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej w Niemczy,
5. Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Niemczy,
6. Sesja – sesję Rady Miejskiej w Niemczy,
7. Komisja – Komisję Rady Miejskiej w Niemczy,
8. Burmistrz – Burmistrza Miasta i Gminy Niemcza,
9. Zastępca Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta i Gminy Niemcza,
10. Skarbnik – Skarbnika Gminy Niemcza,
11. Urząd – Urząd Miasta i Gminy w Niemczy,
12. Sołectwa – jednostki pomocnicze Gminy Niemcza,
13. Jednostki organizacyjne gminy – jednostki organizacyjne Gminy Niemcza,
14. Ustawa gminna – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),
15. Statut – Statut Miasta i Gminy Niemcza.
R o z d z i a ł II
Gmina
§ 3
1. Gmina jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez organy Gminy.
3. Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie dzierżoniowskim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 72,1 km2 .
2. Granice administracyjne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1.
3. W Gminie tworzone są jednostki pomocnicze – Sołectwa.
4. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6
1. Herbem Gminy jest wizerunek stanowiący załącznik nr 2.
2. Barwy Gminy określa jej flaga, której wzór zawiera załącznik nr 3.
3. Herb i flaga podlegają ochronie prawnej.
4. Komercyjne rozpowszechnianie herbu i flagi wymaga zgody Burmistrza.
§ 7
1. Siedzibą organów Gminy jest miasto Niemcza.
R o z d z i a ł III
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8
1. Sołectwa są jednostkami pomocniczymi Gminy nieposiadającymi osobowości prawnej, utworzonymi w celu lepszego zaspakajania potrzeb mieszkańców poszczególnych wsi.
2. O utworzeniu, połączeniu, podziale lub zniesieniu jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości, uwzględnić naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
§ 9
Uchwała, o jakiej mowa w § 8 ust. 2 Statutu, powinna określać w szczególności:
1) nazwę,
2) obszar,
3) granice jednostki pomocniczej.
§ 10
Na terenie Gminy istnieją następujące jednostki pomocnicze:
1. Sołectwa:
1) Gilów,
2) Kietlin,
3) Ligota Mała,
4) Podlesie,
5) Przerzeczyn Zdrój,
6) Wilków Wielki.
§ 11
1. Jednostki pomocnicze Gminy nie prowadzą własnej gospodarki finansowej, a ich wydatki zawarte są w budżecie Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy mogą zarządzać i korzystać z mienia komunalnego w zakresie ustalonym w statucie jednostki pomocniczej.
3. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 12
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma prawo uczestniczyć w sesjach Rady.
2. Przewodniczący obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
R o z d z i a ł IV
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
2. W skład Rady wchodzi 15 radnych wybieranych w wyborach bezpośrednich.
3. Działalność Rady ulega zakończeniu z końcem kadencji na jaką została wybrana.
§ 14
1. Kompetencje Rady określają ustawy oraz Statut.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należą zadania określone w ustawie gminnej oraz zadania wynikające z innych ustaw zastrzeżonych do kompetencji Rady.
3. Rada nie może przekazywać swoich wyłącznych kompetencji żadnemu innemu organowi.
§ 15
1. Rada działa na sesjach oraz przez swoje komisje.
2. Rada rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie gminnej oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
3. Treścią uchwały mogą być:
1) rozstrzygnięcia,
2) opinie,
3) deklaracje,
4) oświadczenia,
5) apele.
4. Rada działa zgodnie z uchwalonym rocznym planem pracy.
§ 16
Do wewnętrznych organów Rady należą;
1) Przewodniczący,
2) dwóch Wiceprzewodniczących,
3) komisje stałe,
4) doraźne komisje powoływane do określonych zadań.
§ 17
1. Powołuje się następujące stałe komisje Rady;
1) Rewizyjną,
2) Infrastruktury Technicznej i Rozwoju Gospodarczego,
3) Infrastruktury Społecznej i Spraw Obywatelskich.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. Rada w drodze odrębnej uchwały ustala skład osobowy komisji wymienionej w ust. 1 pkt 1.
4. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 18
1. Przewodniczący organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
4. Porządek obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie Burmistrza poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 19
Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności;
1) zwołuje sesje Rady,
2) ustala porządek obrad,
3) nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady, w tym czuwa nad przygotowaniem materiałów na obrady, zaprasza gości do udziału w sesji,
4) przewodniczy obradom i sprawuje policję sesyjną,
5) podpisuje uchwały Rady, protokoły z obrad sesji oraz inne dokumenty Rady,
6) opracowuje projekt planu pracy Rady,
7) opiniuje projekty planów pracy komisji Rady w celu skoordynowania z planem pracy Rady,
8) przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium,
9) dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza, w zakresie określonym odrębną uchwałą Rady,
10) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
11) wydaje radnym odpowiednie dokumenty, potwierdzające ich udział w pracach Rady,
12) przyjmuje skargi i wnioski mieszkańców Gminy oraz nadaje im bieg.
§ 20
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swej następnej sesji dokonuje wyboru na wakującą funkcję.
§ 21
Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 19 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
R o z d z i a ł VII
Kluby radnych
§ 98
1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby.
2. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
3. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
4. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.
5. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
6. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
§ 99
Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.
§ 100
1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubu.
2. Przewodniczący klubów są zobowiązani niezwłocznie informować Przewodniczącego o każdej zmianie w składzie klubu.
3. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwały ich członków.
4. W przypadku wystąpienia członków z klubu lub zmiany przynależności klubowej powodujących zmniejszenie liczby członków poniżej wymaganej, klub ulega wykreśleniu z rejestru.
5. Przewodniczący informuje Radę o rozwiązaniu klubu na najbliższej sesji po dokonaniu wykreślenia klubu z rejestru.
§ 101
1. Kluby działają tylko w ramach Rady.
2. Prace klubów organizują przewodniczący klubów wybierani przez członków klubów.
3. Kluby nie obciążają budżetu Gminy.
§ 102
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 103
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie kompetencji Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji wyłącznie przez swoich przedstawicieli.
§ 104
Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł VIII
Burmistrz
§ 105
1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.
2. Burmistrz wybierany jest w wyborach powszechnych i bezpośrednich w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
§ 106
1. Burmistrz współpracuje z Przewodniczącym w zakresie przygotowania sesji oraz posiedzeń komisji.
2. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach gminnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.
3. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem oraz przy pomocy kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
4. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy nadany w drodze zarządzenia Burmistrza.
§ 107
Do zadań Burmistrza należą sprawy określone w ustawie gminnej i innych ustawach, a w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie Gminy na zewnątrz. Burmistrz jest reprezentantem Gminy w organizacjach publiczno--prawnych, spółkach, fundacjach, związkach, spółdzielniach i stowarzyszeniach gmin, o ile Rada nie postanowi inaczej,
2) kierowanie pracą Urzędu i wykonywanie uprawnień pracodawcy w rozumieniu Kodeksu pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
3) podejmowanie czynności w sprawach zwykłego zarządu mieniem Gminy,
4) ogłaszanie przepisów prawa miejscowego, budżetu Gminy i sprawozdań z jego wykonania,
5) wydawanie przepisów porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki, przepisy te wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady,
6) wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
7) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,
8) wykonywanie uchwał Rady,
9) przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady,
10) wykonywanie innych czynności przewidzianych w przepisach szczególnych.
§ 108
Zastępca Burmistrza wykonuje zadania powierzone przez Burmistrza w oparciu o podział kompetencji, zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem. Podział zadań pomiędzy Burmistrzem i zastępcą Burmistrza określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy Niemcza.
§ 109
Skarbnik Gminy:
1) zapewnia prawidłową realizacje budżetu Gminy,
2) nadzoruje i koordynuje wykonywanie zadań finansowych przez jednostki organizacyjne Gminy.
§ 110
1. Burmistrz rozstrzyga w formie zarządzeń, decyzji i postanowień wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych, a także określonych w Statucie.
2. Podjęte przez Burmistrza rozstrzygnięcia są jawne z wyłączeniem tych rozstrzygnięć, których ujawnieniu sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych, o ochronie dóbr osobistych i o udostępnianiu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym w k.p.a.
§ 111
1. O sposobie wykonania uchwał Rady rozstrzyga Burmistrz, o ile Rada sama nie określa zasad wykonywania swej uchwały.
2. Określenie przez Burmistrza sposobu wykonania uchwały obejmuje w szczególności;
1) ustalenie terminu wykonania uchwały,
2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,
3) wskazanie odpowiedzialnych za realizację uchwał.
R o z d z i a ł IX
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów wynikających z wykonywania zadań
publicznych
§ 112
Urząd zapewnia dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów sesji Rady i komisji Rady.
§ 113
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji Rady udostępnia się w biurze Rady.
2. Dokumenty z zakresu działania Burmistrza oraz urzędu udostępniane są we właściwej merytorycznie komórce organizacyjnej Urzędu.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, są udostępniane do wglądu w obecności pracownika właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Urzędu w godzinach pracy Urzędu.
4. Osoba, której udostępnia się do wglądu dokumenty, może sporządzić z ich treści notatki.
§ 114
Uprawnienia określone w § 112 i 113 Statutu nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł X
Jednostki organizacyjne Gminy
§ 115
1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne Gminy. Wykaz tych jednostek stanowi załącznik nr 4.
2. Tworzenie, likwidacja, łączenie i reorganizacja jednostek, o których mowa w ust. 1, oraz nadawanie lub zatwierdzanie ich statutów i wyposażanie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
3. Regulaminy organizacyjne jednostek, o których mowa w ust. 1, zatwierdza Burmistrz, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
4. Majątek gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne Gminy i podmioty, którym majątek został przekazany dla realizacji celów gminnych.
5. Podmioty mienia gminnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
6. Mieniem pozostającym w zarządzie jednostek organizacyjnych Gminy nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Burmistrza.
7. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek organizacyjnych Gminy.
R o z d z i a ł XI
Mienie i komunalna gospodarka finansowa
§ 116
1. Zakres pojęcia mienia komunalnego określa art. 43 ustawy gminnej.
2. Nabycie mienia komunalnego następuje w sposób określony w art. 44 ustawy gminnej.
§ 117
Dochodami Gminy są wpływy ze źródeł określonych w art. 54 ustawy gminnej oraz w odrębnych przepisach.
§ 118
1. Gospodarkę finansową prowadzi Gmina samodzielnie na podstawie budżetu.
2. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz w trybie art. 52 ustawy gminnej.
3. Budżet uchwalany jest zgodnie z procedurą określoną w uchwale Rady.
R o z d z i a ł XII
Pracownicy samorządowi mianowani
§ 119
Pracownikami samorządowymi mianowanymi są pracownicy Urzędu, z którymi został nawiązany stosunek pracy na podstawie mianowania przed wejściem w życie niniejszej uchwały.
R o z d z i a ł XIII
Postanowienia końcowe
§ 120
1. W sprawach nieuregulowanych w Statucie ma zastosowanie ustawa gminna i inne obowiązujące przepisy.
2. W mocy pozostają uchwały Rady podjęte na podstawie dotychczas obowiązującego Statutu, o ile nie są sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 121
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Niemcza.
§ 122
Traci moc uchwała nr XXVII/176/2001 Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 7 września 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Niemcza.
§ 123
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
JERZY PROKOP |
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 31 marca 2004 r. (poz. 1643)
Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 31 marca 2004 r. (poz. 1643)
Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 31 marca 2004 r. (poz. 1643)
Załącznik nr 4 do uchwały Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 31 marca 2004 r. (poz. 1643)
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
MIASTA I GMINY NIEMCZA
I. JEDNOSTKI BUDŻETOWE
1. Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Niemczy
2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Niemczy
3. Przedszkole Publiczne w Niemczy
4. Szkoła Podstawowa w Gilowie
5. Szkoła Podstawowa w Przerzeczynie Zdroju
6. Zespół Szkół w Niemczy
w skład którego wchodzą:
– Szkoła Podstawowa w Niemczy
– Gimnazjum w Niemczy
– Punkt Filialny Szkoły Podstawowej w Wilkowie Wielkim
II. JEDNOSTKI INSTYTUCJI KULTURY
1. Niemczański Ośrodek Kultury w Niemczy
2. Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Niemczy
III. SPÓŁKA PRAWA HANDLOWEGO Z UDZIAŁEM MAJĄTKU GMINY
1. Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w Niemczy