R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 22

Rada obraduje na sesjach zwyczajnych, nadzwyczajnych i uroczystych, a także poprzez posiedzenia swoich komisji.

§ 23

1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 24

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji – określonych w ustawie o samorządzie gminnym, innych przepisach prawa.

2. W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych może wyrażać swoje stanowisko. Stanowisko Rady nie rodzi skutków prawnych.

§ 25

1. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych pisemnie najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.

2. Do zawiadomienia na sesję dołącza się porządek obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały.

3. Zawiadomienie dotyczące sesji poświęconej uchwaleniu budżetu lub sprawozdaniu z wykonania budżetu radni otrzymują wraz z materiałami najpóźniej na 14 dni przed sesją.

4. Zawiadomienie o sesji podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 26

1. Sesje Rady są jawne.

2. W sesjach Rady uczestniczą Burmistrz, zastępca Burmistrza, skarbnik Gminy.

3. W obradach uczestniczą również zaproszeni przedstawiciele instytucji, eksperci, pracownicy Urzędu lub jednostek organizacyjnych Gminy, którzy zostali wyznaczeni do referowania sprawy.

4. Osoby wymienione w ust. 3 uczestniczą w sesji w zakresie porządku obrad, który dotyczy ich sprawy.

§ 27

1. Sesje Rady odbywają się na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności; ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

4. Rada może rozpocząć i prowadzić obrady tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 28

1. Sesję otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka przewodniczący obrad, którym jest Przewodniczący albo wskazany przez niego Wiceprzewodniczący.

§ 29

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły: “Otwieram ……. sesję Rady Miejskiej w Niemczy”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, w przypadku, braku quorum zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

§ 30

1. Po stwierdzeniu prawomocności przewodniczący obrad zwraca się z pytaniem o wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

2. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić radny, Burmistrz, a w razie jego nieobecności upoważniony przez niego zastępca.

3. Przewodniczący poddaje pod głosowanie wnioski w sprawie zmiany porządku obrad w trybie art. 20 ust. 1a ustawy gminnej.

4. W przypadku zwołania sesji w trybie art. 20 ust. 3 ustawy gminnej przewodniczący obrad podaje wniosek o zmianę porządku obrad wówczas gdy wnioskodawca o zwołanie sesji wyraził na to zgodę.

§ 31

Porządek zwołanej sesji w trybie art. 20 ust. 1 ustawy gminnej obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu obrad z poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie między sesjami oraz informację z wykonania uchwał Rady,

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) interpelacje, zapytania i wnioski radnych,

5) sprawy różne.

§ 32

Sprawozdanie, o jakim mowa w § 31 pkt 2 Statutu, składa Burmistrz lub wyznaczony przez niego zastępca.

§ 33

1. Przewodniczący obrad prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie zaproszonej.

4. Przedmiotem wystąpień radnego na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad. Radny zabierając głos powinien koncentrować się na istocie sprawy, unikać dygresji i zbędnych komentarzy.

5. Na wniosek radnego przewodniczący obrad przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę.

§ 34

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej w szczególności:

1) stwierdzenie quorum,

2) zmiany porządku obrad,

3) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

4) zarządzenie przerwy,

5) odesłanie projektu uchwały do komisji,

6) głosowanie bez dyskusji,

7) zarządzenie głosowania tajnego zgodnie z ustawą,

8) sprawdzenia listy obecności.,

9) w sprawie przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie, o ile pojawią się dwa przeciwstawne z wyłączeniem ust. 1 pkt 1.

§ 35

Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba że ten będąc zawiadomiony nie przybędzie na sesję i nie usprawiedliwi wcześniej swojej nieobecności.

§ 36

1. Interpelacje składane są w sprawach o zasadniczym znaczeniu dla wspólnoty gminnej. Adresatem interpelacji jest Burmistrz.

2. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

3. Interpelacje składa się ustnie na sesji lub w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

4. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana ustnie lub w formie pisemnej w terminie 21 dni na ręce Przewodniczącego i radnego składającego interpelację.

5. Odpowiedzi na interpelację udziela Burmistrz lub osoby upoważnione przez Burmistrza.

6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

7. Przewodniczący informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 37

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych dotyczących aktualnych problemów Gminy, głównie w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego lub ustnie, w trakcie sesji Rady.

3. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.

§ 38

Biuro Rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i wniosków, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie ich załatwienia i terminach.

§ 39

1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością burmistrzowi, ilekroć tego zażąda.

2. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

3. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania.

§ 40

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad, lub powagę sesji przewodniczący obrad przywołuje radnego do właściwego zachowania się, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób zaproszonych na sesję i do publiczności.

4. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 41

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam ……. Sesję Rady Miejskiej w Niemczy”.

2. Czas otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad radni są związani uchwałami podjętymi na tej sesji.

4. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 42

W trakcie sesji przewodniczący obrad zarządza przerwę z własnej inicjatywy lub na przegłosowany wniosek radnego.

§ 43

1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół, który wiernie odzwierciedla jej przebieg.

2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery podjętych uchwał,

2) imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

4) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

5) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,

6) uchwalony porządek obrad,

7) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień, teksty zgłoszonych pisemnych i uchwalonych wniosków, oraz odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,

8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

9) treść zgłoszonych interpelacji i zapytań.

10) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

§ 44

1. Protokoły sesji numerowane są cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem kadencji Rady.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego obrad.

3. Odpis protokołu doręcza się najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia zakończenia sesji Burmistrzowi, a wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym i komisjom, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do podjęcia określonych działań.

4. Protokoły przechowywane są w biurze Rady.

5. Merytoryczny nadzór nad pracą biura Rady sprawuje Przewodniczący.

2. Wspólne sesje z Radami innych gmin i powiatów

§ 45

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami gmin i powiatów, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych gmin i powiatów.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący zainteresowanych Rad.

4. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

5. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

3. Uchwały

§ 46

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Burmistrzowi, komisjom Rady, klubom radnych oraz każdemu radnemu.

§ 47

1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) przedmiot uchwały,

2) podstawę prawną,

3) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

4) w miarę potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i zobowiązanego do złożenia sprawozdania o jej wykonaniu,

6) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.

2. Do projektu uchwały dołącza się:

1) uzasadnienie, w którym powinna być wyjaśniona potrzeba podjęcia uchwały oraz informacja o skutkach finansowych z jej realizacji,

2) wymagane prawem opinie.

§ 48

1. Projekt uchwały wnoszony na sesji Rady wymaga opinii radcy prawnego co do zgodności uchwały z prawem, a w przypadku uchwał, które mogą wywołać skutki finansowe, wymaga opinii Skarbnika Gminy dotyczącej wielkości tych środków.

2. Projekt uchwały wnoszony przez Burmistrza, wymaga opinii właściwej komisji Rady.

3. Burmistrz wyraża swoje stanowisko wobec projektów uchwał wnoszonych przez komisje Rady.

4. Projekt uchwały wnoszony przez radnych i kluby radnych wymaga opinii właściwej komisji Rady oraz Burmistrza, z wyłączeniem uchwał odnoszących się do wewnętrznej organizacji Rady.

5. Projekt uchwały powinien być dostarczony do Przewodniczącego na co najmniej 14 dni przed terminem sesji, na której ma być rozpatrywany, z wyjątkiem projektów uchwał wnoszonych przez Burmistrza jako pilnych w trybie art. 20 ust. 5 ustawy gminnej.

6. Opinie, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, do projektów uchwał powinny być przekazane Przewodniczącemu w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

7. Niedostarczenie opinii, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, w ustalonym terminie oznacza formalny brak zastrzeżeń do projektu uchwały i pozwala na wniesienie projektu uchwały na sesję Rady.

8. Przewodniczący może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 6, jeśli zostanie w tym terminie zgłoszony wniosek z uzasadnieniem o przesunięciu terminu opinii.

9. Organy i osoby wymienione w § 46 Statutu mogą zgłaszać potrzebę pilnego podjęcia uchwały bez konieczności zachowania trybu określonego w ust. 2–6, co wymaga zmiany porządku obrad w trybie art. 20 ust. 1a ustawy gminnej.

§ 49

1. Uchwały podejmowane są w trybie art. 14 ustawy gminnej.

2. Głosowanie tajne, imienne, z wymogiem bezwzględnej większości oraz kwalifikowanej większości głosów odbywa się w przypadkach wskazanych przez ustawy.

§ 50

1. Porządek głosowania uchwał jest następujący:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów i punktów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) w przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie,

4) głosowanie projektu w całości z przyjętymi poprawkami.

2. Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do nich.

3. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

4. Rada może postanowić poddanie projektu uchwały pod głosowanie w całości, łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.

§ 51

1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.

2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

§ 52

1. Podjęte uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

2. Uchwały w ciągu kadencji otrzymują kolejne numery począwszy od numeru 1.

§ 53

1. Ewidencję uchwał prowadzi biuro Rady zgodnie z ustaleniami instrukcji kancelaryjnej.

2. Oryginały uchwał biuro Rady ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

3. Odpisy uchwał biuro Rady przekazuje właściwym organom i jednostkom organizacyjnym do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 54

1. Przewodniczący w drodze obwieszczenia prostuje, z zastrzeżeniem ust. 2, oczywiste błędy językowe i rachunkowe w tekstach uchwał Rady.

2. Sprostowanie błędów, o których mowa w ust. 1, w tekstach aktów Rady ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego następuje na wniosek Przewodniczącego skierowany do organu wydającego Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego.

3. Rada może zobowiązać Przewodniczącego do opracowania i ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały, w drodze obwieszczenia.

4. Tryb głosowania

§ 55

W czasie obrad sesji w głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 56

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad. Przelicza oddane głosy “za”, “przeciw”, i “wstrzymujące się”, sumuje je, porównuje z listą radnych obecnych na sesji, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczania głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć radnego.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 57

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna wybierająca swego przewodniczącego.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania ustala i objaśnia sposób głosowania oraz przeprowadza je, wyczytując kolejno nazwiska radnego z listy obecności.

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sali.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 58

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym treść w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący obrad.

3. W przypadku zgłoszeń w sprawie wyborów, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 59

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że za wnioskiem lub kandydaturą opowie się większa liczba głosujących “za” niż “przeciw”.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

3. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

4. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

5. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

5. Komisje Rady

§ 60

Do zadań komisji stałych należy;

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji przez Przewodniczącego,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Rady,

3) opiniowanie projektów uchwał w zakresie kompetencji komisji,

4) ocena działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy.

§ 61

Poza zakresem działań, o których mowa w § 60 Statutu, do właściwości działania komisji stałych Rady należą w szczególności sprawy;

1) Komisja Rewizyjna:

a) opiniowanie wykonania budżetu Gminy,

b) wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielania absolutorium Burmistrzowi,

c) badanie i ocena na zlecenia Rady materiałów z kontroli Burmistrza lub jednostek organizacyjnych Gminy dokonywanych przez inne podmioty kontroli,

d) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, NIK lub inne organy kontroli,

e) badanie skarg na działalność Burmistrza oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy poprzez prowadzenie czynności sprawdzających ograniczających się do zbadania zasadności zarzutów przedstawionych w skardze i przygotowanie stanowiska Radzie,

f) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

2) Komisja Infrastruktury Technicznej i Rozwoju Gospodarczego:

a) planowanie przestrzenne,

b) inwestycje, budownictwo, remonty kapitalne,

c) gospodarka komunalna,

d) zaopatrzenie w gaz i energię elektryczną,

e) utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej,

f) handel, targowiska, rzemiosło,

g) rolnictwo i leśnictwo,

h) gospodarka ziemią i ochrona użytków rolnych,

i) zaopatrzenie wsi w wodę, kanalizacja, oczyszczanie ścieków sanitarnych,

j) wysypiska,

k) ochrona środowiska,

l) gospodarka wodna,

ł) gminne drogi, ulice, mosty,

3) Komisja Infrastruktury Społecznej i Spraw Obywatelskich;

a) komunikacja publiczna,

b) ład, porządek publiczny,

c) organizacja ruchu drogowego,

d) cmentarnictwo,

e) utrzymanie czystości i estetyki w gminie,

f) zasoby mieszkaniowe i lokale użytkowe,

g) oświata i wychowanie,

h) kultura i biblioteki,

i) kultura fizyczna i sport,

j) turystyka i wypoczynek,

k) ochrona zdrowia,

l) pomoc i opieka społeczna,

ł) patologia społeczna,

m) promocja Gminy i współpraca z zagranicą,

n) sprawy Unii Europejskiej.

§ 62

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami Rad gmin i powiatów zwłaszcza sąsiadujących, a ponadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Komisja może ze swego składu powołać podkomisję w celu rozpatrzenia określonej sprawy należącej do kompetencji komisji, a z okoliczności wynika, że komisja opóźni się z wykonaniem swoich czynności.

§ 63

1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:

1) ustala terminy i porządek posiedzeń,

2) zapewnia przygotowanie i dostarczanie członkom komisji niezbędnych materiałów,

3) zwołuje posiedzenia komisji,

4) kieruje obradami komisji.

2. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 64

1. Posiedzenia komisji zwołuje, zgodnie z planem pracy lub na wniosek Przewodniczącego i ustala porządek dzienny, przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji i wiceprzewodniczącego komisji, Przewodniczący może upoważnić do powyższych czynności członka danej komisji.

2. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swego składu.

§ 65

Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym.

§ 66

1. Komisje podlegają Radzie, przedkładając jej plan pracy oraz sprawozdanie z działalności.

2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

3. Sprawozdanie z działalności komisje przedstawiają raz w roku.

4. Ocena pracy komisji należy do Rady.

6. Radni

§ 67

1. Radny wykonuje swoje obowiązki przez czynny udział w sesjach Rady i pracach jej organów wewnętrznych, a także udział w innych instytucjach samorządowych do których został wybrany lub delegowany.

2. Aktywność radnych może polegać również na zasięganiu opinii w sprawach rozstrzyganych przez organy samorządu, na udziale w przygotowywaniu materiałów i projektów uchwał, formułowaniu własnych opinii i wniosków, występowaniu z interwencjami w sprawach mieszkańców.

§ 68

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W przypadku spóźnienia się radnego na sesję lub posiedzenie komisji bądź jej wcześniejszego opuszczenia, radny obowiązany jest złożyć przewodniczącemu obrad usprawiedliwienie. Fakt ten należy odnotować w protokole obrad.

3. Radny zobowiązany jest powiadomić Przewodniczącego o planowanej nieobecności na posiedzeniu.

§ 69

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 70

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy gminnej jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego.

§ 71

Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich mandatu.