1564 UCHWAŁA RADY GMINY W MIĘKINI z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie statutu Gminy Miękinia Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy w Miękini uchwala, co następuje: |
D z i a ł I
Przepisy ogólne
§ 1
Gmina Miękinia jest wspólnotą samorządową wszystkich jej mieszkańców.
§ 2
Gmina Miękinia posiada osobowość prawną.
§ 3
Gmina Miękinia wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 4
1. Gmina Miękinia obejmuje obszar wyznaczony granicami ustalonymi w ramach podziału administracyjnego kraju.
2. Wykaz aktów prawnych określających granice Gminy Miękinia, opis tych granic i mapę z zaznaczonym ich przebiegiem przechowuje Wójt Gminy Miękinia.
§ 5
1. Herbem Gminy Miękinia jest tarcza o zaokrąglonej dolnej krawędzi, podzielona pionowo na dwa równe pola: w polu prawym kłos zboża na purpurowym tle, w polu lewym dwa liście dębu na zielonym tle, w środku mniejsza tarcza, na której na złotym tle umieszczono orła Piastów Dolnośląskich z głową zwróconą w prawo.
2. Wzór herbu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
3. Herb jest znakiem prawnie chronionym. Zasady posługiwania się herbem określa Rada Gminy Miękinia w odrębnej uchwale.
§ 6
Gmina Miękinia posługuje się pieczęcią urzędową zawierającą pośrodku herb, a w otoku napis “Gmina Miękinia”.
§ 7
1. Ustanawia się następujące wyróżnienia honorowe Gminy Miękinia:
1) Honorowe Obywatelstwo Gminy Miękinia,
2) Tytuł: “Zasłużony dla Gminy Miękinia”.
2. Postać wyróżnień honorowych oraz tryb ich przyznawania i wręczania określa Rada Gminy Miękinia w odrębnej uchwale.
§ 8
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Miękinia,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Miękinia,
3) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Miękinia,
4) Radnym – należy przez to rozumieć radnego Rady Gminy Miękinia,
5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Miękinia,
6) Komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady Gminy Miękinia,
7) Sołectwo – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą Gminy Miękinia,
8) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm. Dz. U z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806),
9) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Miękinia.
D z i a ł II
Cele i zadania Gminy
§ 9
Celem działania Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz umożliwianie pełnego uczestnictwa mieszkańców w jej życiu. Następuje to poprzez tworzenie i realizację polityki wszechstronnego rozwoju Gminy oraz dbałość o właściwe jej funkcjonowanie.
§ 10
1. Realizując cel określony w § 9 Gmina prowadzi sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym i wypełnia zadania niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez działalność:
1) swoich organów,
2) sołectw i tworzonych w razie potrzeby innych jednostek pomocniczych,
3) gminnych jednostek organizacyjnych,
4) innych podmiotów – w tym związków między-gminnych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego – na podstawie zawartych z nimi porozumień.
§ 11
Gmina może podejmować współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi w kraju i za granicą.
D z i a ł III
USTRÓJ GMINY
R o z d z i a ł 1
Zasady ogólne
§ 12
Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w rozdziale 2, w głosowaniu powszechnym (wybory lub referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.
§ 13
1. Organami Gminy są Rada i Wójt.
2. Gminę na zewnątrz reprezentuje Wójt.
§ 14
1. Działalność organów Gminy jest jawna; ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstęp na sesję Rady, posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.
§ 15
1. Prawo obywateli do dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych realizowane jest przez udostępnienie:
a. protokołów sesji Rady,
b. protokołów posiedzeń komisji,
c. zbiorów uchwał Rady,
d. zbiorów aktów prawnych wydanych przez Wójta.
2. Korzystanie z dokumentów, o których mowa w ust. 1, polega na:
1) przeglądaniu ich,
2) sporządzaniu z nich notatek,
3) otrzymywaniu odpisów, w tym odpisów poświadczonych, uchwał Rady, aktów prawnych wydanych przez Wójta i protokołów, o których mowa w ust. 1.
3. Dostęp do dokumentów, o których mowa w ust. 1, i korzystanie z nich w formach określonych w ust. 2 nie ma zastosowania w przypadkach, gdy dokumenty te zawierają treść przyjętą w warunkach prawem dopuszczonego wyłączenia jawności oraz w przypadkach wszelkich innych ograniczeń jawności wynikających z ustaw.
4. Dokumenty udostępniane są w Urzędzie Gminy pod nadzorem pracownika Urzędu w miejscu i godzinach wyznaczonych przez Wójta.
5. Odpisy uchwał Rady, aktów prawnych wydanych przez Wójta oraz protokołów sesji Rady i posiedzeń komisji wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego, po uiszczeniu opłaty odpowiadającej kosztom ich udostępnienia.
6. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio do uchwał i protokołów posiedzeń Zarządu Gminy Miękinia.
R o z d z i a ł 3
Wójt
§ 53
1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
2. Zasady i tryb wyboru oraz odwołania Wójta określają ustawy.
§ 54
Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz wykonuje inne zadania określone ustawami.
§ 55
1. Wójt, jego zastępca, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy współpracują z komisjami, a w szczególności zapewniają: (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/26/04 z dnia 28 kwietnia 2004 r. stwierdzono nieważność § 55 ust. 1 w części obejmującej zwrot: “jego zastępca, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy”).
1) przedstawianie projektów uchwał kierowanych przez Wójta pod obrady Rady,
2) informowanie komisji o stanowisku Wójta oraz pracach podejmowanych w sprawach będących przedmiotem działania komisji.
2. Wójt udziela radnym pomocy niezbędnej dla wykonywania mandatu, a w szczególności:
1) dostarcza dostępne materiały,
2) zapewnia udział kompetentnych przedstawicieli Urzędu Gminy lub gminnych jednostek organizacyjnych w spotkaniach radnych z mieszkańcami.
D z i a ł IV
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 56
1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.
2. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.
§ 57
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy oraz o zmianie jej granic rozstrzyga Rada, stosując następujące zasady:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia i podziału, a także zmiany granic jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy tej części obszaru Gminy, który jednostka pomocnicza obejmuje lub ma objąć albo organ Gminy,
2) inicjatywa mieszkańców, o której mowa w punkcie 1, powinna uzyskać poparcie przynajmniej 10% mieszkańców obszaru Gminy, którego inicjatywa ta dotyczy, mających czynne prawo wyborcze do organów jednostki pomocniczej, a w przypadku utworzenia jednostki – do organów Gminy,
3) poparcie, o którym mowa w punkcie 2, winno zostać wyrażone przez złożenie własnoręcznego podpisu pod tekstem zawierającym inicjatywę, z podaniem imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru PESEL,
4) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt biorąc pod uwagę zgłoszone w tej mierze propozycje,
5) przebieg granic jednostek pomocniczych Gminy – w miarę możliwości – winien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i istniejące więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych ust. 1 stosuje się odpowiednio.
D z i a ł V
Pracownicy samorządowi
§ 58
1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie mianowania są:
– Kierownicy referatów Urzędu Gminy, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, oraz pracownicy Urzędu Gminy zatrudnieni na następujących samodzielnych stanowiskach:
– Stanowisko ds. kancelaryjnych – KANC
– Radca prawny – RP
– Administrator sieci komputerowej – ASK
– Stanowisko ds. gospodarowania mieniem gminnym – GMG
– Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy – ORG
– Stanowisko ds. ewidencji ludności – EL
– Stanowisko ds. ewidencji działalności gospodarczej i rozliczeń – DGR
– Stanowisko ds. zamówień publicznych – ZP
– Pełnomocnik ochrony informacji niejawnych – KADR
2. Przed mianowaniem na stanowisko wymienione w ust. 1 pracownik samorządowy może być zatrudniony na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę na okres nieprzekraczający trzech lat.
§ 59
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Miękinia.
§ 60
Tracą moc uchwały Rady Gminy w Miękini:
– nr XIX/141/96 z dnia 29 lutego 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Miękinia,
– nr XXII/169/96 z dnia 28 czerwca 1996 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Miękinia,
– nr XXIII/189/96 z dnia 25 lipca 1996 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Miękinia,
– nr XXIII/190/96 z dnia 25 lipca 1996 r. w sprawie przyjęcia tekstu jednolitego Statutu Gminy Miękinia,
– nr XXVII/239/96 z dnia 30 grudnia 1996 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Miękinia,
– nr XXVIII/252/97 z dnia 13 lutego 1997 r. w sprawie przyjęcia tekstu jednolitego Statutu Gminy Miękinia,
– nr VIII/37/99 z dnia18 lutego 1999 r. zmieniająca uchwałę Rady Gminy Miękinia nr XXVIII/252/97 z dnia 13 lutego 1997 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miękinia,
– nr XI/64/99 z dnia 22 kwietnia 1999 r. zmieniająca uchwałę Rady Gminy Miękinia nr XXVIII/252/97 z dnia 13 lutego 1997 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miękinia,
– nr XXXIX/268/2001 z dnia 30 sierpnia 2001 r. zmieniająca uchwałę nr XXVII/252/97 Rady Gminy Miękinia z dnia 13 lutego 1997 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miękinia.
§ 61
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY GMINY |
EUGENIUSZ MAKSYLEWICZ |
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy w Miękini z dnia 6 kwietnia 2004 r. (poz. 1564)