R o z d z i a ł 2

Rada

§ 16

1. Rada jest reprezentantem zbiorowych interesów wspólnoty. Rada w szczególności określa politykę rozwoju Gminy.

2. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

§ 17

1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy pozostające w zakresie jej działania.

2. Rada może wypowiadać się w każdej sprawie publicznej.

§ 18

1. Radny reprezentuje wyborców i ma prawo występować z wnioskami, interpelacjami i zapytaniami wobec organów Gminy. Czynności swoje może podejmować na podstawie postulatów zgłaszanych przez mieszkańców Gminy lub z własnej inicjatywy.

2. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych do których został wybrany lub desygnowany.

3. Radny wykonując swój mandat, winien kierować się wyłącznie dobrem Gminy i jej mieszkańców.

§ 19

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych w celu współdziałania w realizacji swoich zadań. Klub liczy co najmniej trzech radnych.

2. Radni tworzący klub informują o tym Radę przedkładając Przewodniczącemu listę członków klubu.

3. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

§ 20

1. Przewodniczący Rady:

1) organizuje prace Rady,

2) zwołuje sesje Rady,

3) ustala, porządek obrad sesji Rady,

4) przewodniczy sesjom Rady,

5) dba o umożliwienie każdemu z radnych wykonywania jego mandatu,

6) przyjmuje skargi mieszkańców Gminy, kierowane do Rady,

7) w imieniu Rady pełni funkcje reprezentacyjne.

2. Przewodniczący wykonuje swoje obowiązki przy pomocy dwóch wiceprzewodniczących.

3. Przewodniczący wyznacza kolejność pełnienia funkcji przez wiceprzewodniczących na wypadek swojej nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków.

§ 21

1. Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania i skład osobowy. Powołując komisje doraźną Rada określa czas w jakim komisja winna wykonać powierzone jej zadanie.

2. Rada wybiera i odwołuje spośród członków komisji przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego. Funkcji tych nie można łączyć z funkcją przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady.

3. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący komisji z własnej inicjatywy, na wniosek Przewodniczącego Rady lub Ľ składu komisji, nie rzadziej nić raz w miesiącu. Przewodniczący komisji ustala porządek dzienny obrad posiedzenia i kieruje jego przebiegiem.

4. W przypadku niemożności pełnienia obowiązków równocześnie przez przewodniczącego komisji i jego zastępcę, Przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie komisji i przewodniczyć jej obradom. Obrady może w takich przypadkach prowadzić także wyznaczony przez komisję członek.

5. W pracach komisji mogą uczestniczyć z prawem zabierania głosu radni niebędący członkami.

6. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć sołtysi lub upoważnieni ich przedstawiciele, z prawem zabierania głosu w sprawach związanych z zakresem działania sołectw. Sołtysi są zawiadamiani o posiedzeniach komisji, jeżeli w porządku obrad znajduje się sprawa dotycząca sołectwa.

7. Przepisy ust. 6 stosuje się odpowiednio do innych niż sołectwa jednostek pomocniczych gminy.

8. Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół, który zawiera:

1) datę posiedzenia, porządek obrad i listę obecności,

2) informacje o przebiegu posiedzenia,

3) informację o zgłoszonych wnioskach i wynikach ich przegłosowania,

4) treść przyjętych ustaleń oraz wnioski mniejszości,

5) treści dokumentów i materiałów złożonych do protokołu,

6) podpisy przewodniczącego obradom i protokolanta.

9. Ze wspólnego posiedzenia kilku komisji sporządza się jeden protokół, który podpisują przewodniczący uczestniczący w posiedzeniu.

10. Komisje pracują w oparciu o przyjęty przez siebie i podany do wiadomości Rady plan pracy:

a) w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,

b) w następnych latach – na ostatniej zwyczajnej sesji roku poprzedniego.

Przewodniczący może zlecić komisji podjęcie czynności poza planem pracy, o ile mieszczą się one w zakresie dziania komisji.

11. Raz w roku w terminie do końca stycznia za rok poprzedni, a w ostatnim roku kadencji – do końca kadencji, komisje składają Radzie sprawozdania ze swej działalności.

12. O posiedzeniu komisji przewodniczący komisji zawiadamia pisemnie najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia. Zawiadomienie zawiera proponowany porządek obrad i materiały będące przedmiotem posiedzenia.

W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji może zawiadomić o posiedzeniu komisji w terminie krótszym.

13. Do posiedzeń komisji stosuje się odpowiednio przepisy Statutu o sesjach.

14. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia. Posiedzeniu przewodniczy wówczas osoba uzgodniona przez przewodniczących zainteresowanych komisji.

15. Komisje mogą wyłonić ze swego składu podkomisje, dla opracowania zagadnień szczególnych, określając zakres ich działania oraz wyznaczając ich przewodniczących.

16. Stanowisko komisji przyjmowane jest zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu.

17. Stanowiska na wspólnym posiedzeniu przyjmowane są w oddzielnych głosowaniach każdej komisji.

18. Stanowiska komisji umieszcza się w protokole i karcie obiegowej oraz przesyła się Przewodniczącemu i Wójtowi.

19. Komisje wydają opinie w sprawach do nich skierowanych w terminie 14 dni od dnia daty otrzymania materiałów. Członkom komisji materiały powinny być dostarczone najpóźniej 7 dni przed posiedzeniem. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może skrócić termin dostarczenia materiałów i zwrócić się do komisji o wydanie opinii .

20. Dzienny czas posiedzenia komisji wraz z przerwami wynosi maksymalnie 3 godziny. Komisja może przedłużyć czas posiedzenia, ale nie więcej niż o godzinę.

21. W przypadku stwierdzenia ponad 50% nieobecności radnego na posiedzeniach komisji w ciągu 6 miesięcy, Przewodniczący stawia wniosek o jego odwołanie ze składu komisji.

§ 22

1. Kompetencje kontrolne, o których mowa w § 16 ust. 2, Rada wykonuje przy pomocy:

1) Komisji Rewizyjnej, która kontroluje całokształt działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy,

2) pozostałych komisji, które kontrolują działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy w zakresie przedmiotu działania komisji.

2. O zamiarze kontroli komisja zawiadamia pisemnie Wójta i kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub organ wykonawczy kontrolowanej jednostki pomocniczej, określając termin i przedmiot kontroli.

3. Komisje mają prawo do uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również wglądu do dokumentów i materiałów źródłowych, a także dostępu do zasobów informacji zgromadzonych w systemie informatycznym Gminy, chyba że ustawy stanowią inaczej.

4. Dokumenty niezbędne dla przeprowadzenia kontroli udostępnia się kontrolującym protokolarnie. Informacje i dokumenty niejawne udostępnia się na zasadach przewidzianych właściwą ustawą.

5. Czynności kontrolne przeprowadzane są przez co najmniej trzech upoważnionych przez komisję członków w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.

6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do jednostek pomocniczych Gminy.

7. Wyniki działań kontrolnych komisja opracowuje w formie sprawozdań. Sprawozdanie winno zawierać:

1) nazwę i adres kontrolowanej jednostki,

2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie zakresu przedmiotowego kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) wykaz informacji i dokumentów udostępnionych kontrolującym,

6) opis stanu faktycznego, stwierdzonego w ramach kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu i skutków,

7) ewentualne wnioski i propozycje dotyczące sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,

8) datę i miejsce podpisania sprawozdania oraz podpis przewodniczącego komisji i kierownika kontrolowanej jednostki lub organu wykonawczego (przewodniczącego organu) jednostki pomocniczej.

8. Komisja przekazuje sprawozdanie kierownikowi kontrolowanej jednostki lub organowi wykonawczemu kontrolowanej jednostki pomocniczej, który w terminie 7 dni może wnieść uwagi, a następnie wraz z tymi uwagami – Wójtowi i Radzie.

9. Komisja może zwrócić się do Rady o podjęcie uchwały w sprawie będącej przedmiotem kontroli.

§ 23

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów.

2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności opiniowanie wykonania budżetu Gminy i wnioskowanie o udzielenie absolutorium Wójtowi, w trybie określonym w ustawie.

3. Komisja Rewizyjna może prowadzić kontrolę działań Przewodniczącego oraz innych komisji.

4. W celu wykonywania zadań kontrolnych Komisja Rewizyjna zwraca się do Wójta o zlecenie wykonania analiz i ekspertyz.

§ 24

1. Przewodniczący zwołuje sesje Rady w trybie zwyczajnym przynajmniej raz w miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W okresie wakacyjnym, obejmującym okres od 1 lipca do 31 sierpnia Przewodniczący może sesji nie zwoływać.

3. O zwołaniu sesji zawiadamia się pisemnie najpóźniej na 7 dni przed jej terminem.

4. Zawiadomienie o sesji podaje się, łącznie z porządkiem obrad, do wiadomości publicznej, poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

§ 25

1. W sesji uczestniczą z prawem zabierania głosu: Wójt, jego zastępca oraz Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/26/04 z dnia 28 kwietnia 2004 r. stwierdzono nieważność § 25 ust. 1 w części obejmującej zwrot: “jego zastępca oraz Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy”).

2. W sesji mogą uczestniczyć sołtysi i przewodniczący organów wykonawczych innych jednostek pomocniczych Gminy, którzy za zgodą Przewodniczącego – mogą zabierać głos w sprawach dotyczących reprezentowanych przez nich jednostek.

3. W sesji mogą uczestniczyć osoby wyznaczone przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.

4. Do udziału w sesji Przewodniczący może zaprosić także przedstawicieli innych podmiotów, których dotyczą sprawy będące przedmiotem obrad. Mogą oni – za zgodą Przewodniczącego – zabrać głos w sprawach ich dotyczących.

§ 26

1. W porządku obrad każdej sesji, z wyjątkiem sesji nadzwyczajnych, uroczystych oraz sesji, podczas których przedmiotem obrad jest uchwalenie budżetu Gminy albo udzielenie absolutorium Wójtowi, powinna znajdować się informacja o pracy Wójta w okresie od poprzedniej sesji, na której była taka informacja przedstawiona.

2. Informacja Wójta, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać omówienie podjętych decyzji oraz działań Wójta ważnych z punktu widzenia interesów Gminy.

3. Informacja Wójta o wykonywaniu uchwał Rady jest sporządzania na piśmie i dostarczana radnym nie rzadziej niż raz na pół roku. Dotyczy ona uchwał podjętych w ostatnim okresie oraz uchwał, których wykonywanie ma charakter ciągły.

§ 27

1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół.

Przebieg sesji rejestruje się na taśmie magnetofonowej lub innym nośniku dźwięku. Części tajne obrad rejestruje się oddzielnie.

2. Protokół sesji zawiera:

1) listę obecności,

2) porządek obrad,

3) informację o przebiegu obrad oraz skrót wypowiedzi,

4) teksty przyjętych uchwał i stanowisk,

5) dokumenty i materiały złożone do protokołu.

3. Protokół sesji, podpisany przez przewodniczących w obradach, jest wykładany w Urzędzie Gminy do wiadomości radnych, nie później niż 10 dni po zakończeniu sesji.

4. Radni, Wójt, jego zastępca, sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy mogą w ciągu 10 dni wyłożenia protokołu zgłaszać poprawki i uzupełnienia do treści protokołu. Osobom tym udostępnia się nagrania przebiegu obrad w celu sprawdzenia zgodności zapisów w protokole z przebiegiem obrad.

5. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący obradom. Przewodniczący informuje Radę o dokonanych poprawkach i uzupełnieniach.

6. Od decyzji dotyczącej poprawek i uzupełnień przysługuje odwołanie do Rady w terminie 7 dni od dnia przekazania informacji, o której mowa w ust. 5.

7. Protokoły sesji przechowuje się w Urzędzie Gminy.

§ 28

1. Radny potwierdza swoją obecność podpisem na liście obecności.

2. Informacje o uczestnictwie radnych w pracach Rady są jawne.

§ 29

1. Sesję otwiera, zamyka, przerywa i wznawia Przewodniczący.

2. Otwierając sesję Przewodniczący informuje o liczbie radnych uczestniczących w sesji.

§ 30

1. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, z zastrzeżeniem ust. 2–4.

2. W przypadku rozpatrywania projektu uchwały Przewodniczący najpierw udziela głosu referującemu dany projekt, a następnie: przedstawicielom komisji opiniujących projekt, Wójtowi lub osobie przez niego upoważnionej (gdy projektu uchwały nie wnosi Wójt), przedstawicielom klubów radnych oraz pozostałym dyskutantom.

3. Poza kolejnością Przewodniczący udziela głosu w celu przedstawienia wniosków dotyczących:

1) sprawdzenia listy obecności,

2) zmiany porządku obrad,

3) przerwania sesji,

4) głosowania imiennego,

5) wycofania projektu lub wniosku przez autora.

4. Przewodniczący może poza kolejnością udzielić głosu:

1) Wójtowi lub upoważnionej przez niego osobie,

2) radnym, w celu zgłoszenia sprostowania swojej wypowiedzi.

§ 31

Dla zapewnienia sprawności i porządku obrad Przewodniczący może:

1) zwrócić mówcy uwagę w sprawach dotyczących formy, czasu i treści wypowiedzi, szczególnie w przypadku powtarzania zgłoszonych wcześniej argumentów,

2) odebrać mówcy głos po uprzednim dwukrotnym, bezskutecznym przywołaniu do porządku,

3) zarządzić odnotowanie w protokole niewłaściwego zachowania się uczestnika sesji.

§ 32

1. Wobec braku quorum w momencie głosowania Przewodniczący zarządza sprawdzenie listy obecności – i jeśli nadal brak quorum – przechodzi do przedmiotu obrad dla którego realizacji ustawy quorum nie wymagają.

2. Przewodniczący może przerwać sesję w razie zakłócenia porządku na sali obrad.

§ 33

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Wójtowi, komisjom oraz radnym.

2. Rada rozpatruje każdy projekt uchwały nie później niż w ciągu 3 miesięcy od daty jego złożenia.

§ 34

Wnosząc projekt uchwały, autor wskazuje osobę referującą oraz może wskazać komisje, do których należy projekt skierować.

§ 35

1. Projekt uchwały składa się Przewodniczącemu, który nie później, niż w ciągu 3 dni przekazuje go do zaopiniowania właściwym komisjom i Wójtowi, jeżeli nie jest on autorem projektu. Wójt opiniuje projekt uchwały w terminie określonym według zasad wskazanych w § 21 ust. 19.

2. Projekt uchwały po zaopiniowaniu go przez radcę prawnego przekazywany jest radnym.

§ 36

1. Rozpatrywanie projektów uchwał odbywa się w dwóch czytaniach:

1) pierwsze czytanie – obejmujące przedstawienie projektu, opinii o projekcie, debatę oraz zgłaszanie propozycji poprawek – kończy się skierowaniem projektu do drugiego czytania, jego odrzuceniem lub odesłaniem do ponownego rozpatrzenia przez właściwe komisje.

2) drugie czytanie – obejmujące debatę nad propozycjami poprawek – kończy się przegłosowaniem zgłoszonych poprawek i całego projektu.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w sprawach: wyborów, absolutorium, uchwał podejmowanych na sesjach uroczystych, uchwały budżetowej, oświadczeń, stanowisk i deklaracji.

§ 37

1. Propozycje poprawek i autopoprawek do projektu uchwały składają Przewodniczącemu radni, Wójt lub upoważniona przez niego osoba do czasu zamknięcia pierwszego czytania.

2. Opinie komisji zawierające propozycje poprawek traktowane są jako poprawki zgłoszone do przedstawionego projektu.

3. Autor poprawki może ją wycofać do czasu rozpoczęcia głosowania nad tą poprawką.

4. Wycofaną poprawkę może podtrzymać każdy radny albo Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

§ 38

Autor projektu uchwały może do czasu rozpoczęcia głosowania nad całością projektu – wycofać wniesiony przez siebie projekt.

§ 39

1. Uchwała Rady zawiera:

1) numer, datę uchwalenia i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia uchwały,

4) określenie organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,

5) termin wejścia jej wżycie,

6) podpis Przewodniczącego.

2. Radny, który nie zgadza się z treścią podjętej uchwały, może zgłosić do protokołu swoje zdanie odrębne.

3. Przewodniczący przekazuje uchwały Rady Wójtowi w terminie 3 dni po ich uchwaleniu.

§ 40

Głosowania odbywają się na zasadach określonych w ustawach.

§ 41

1. Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się w następującej kolejności:

1) poprawki, których przyjęcie rozstrzyga o poddaniu pod głosowanie innych poprawek,

2) pozostałe poprawki,

3) projekt uchwały w całości, wraz z przyjętymi uprzednio poprawkami.

2. Kolejność głosowania w ramach danego punktu ustala Przewodniczący.

§ 42

Przewodniczący może odroczyć głosowanie nad całością uchwały, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie występują sprzeczności między poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 43

Głosowanie może być:

1) jawne,

2) imienne,

3) tajne.

§ 44

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. W przypadku zgłoszenia przez radnego wątpliwości co do wyniku głosowania, Przewodniczący zarządza ponowne głosowanie.

3. W przypadku ponownego zgłoszenia wątpliwości przez radnego, Przewodniczący zarządza głosowanie imienne.

§ 45

1. W głosowaniu imiennym wiceprzewodniczący Rady wyczytuje nazwiska radnych w kolejności alfabetycznej, a wyczytani odpowiadają: “za”, “przeciw” albo: “wstrzymuję się”.

2. Odpowiedzi radnych odnotowuje się w protokole głosowania.

§ 46

1. Głosowanie tajne odbywa się w formie pisemnej, w przypadkach przewidzianych ustawami.

2. Głosowanie odbywa się za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania.

3. Karty do głosowania wydaje się w liczbie odpowiadającej liczbie radnych obecnych na sesji, każdemu radnemu po jednej karcie.

4. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna, w składzie minimum 3 radnych. Komisja skrutacyjna wyłania spośród siebie przewodniczącego.

5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 47

Przy ustaleniu wyników głosowania obowiązują następujące zasady:

1) zwykła większość głosów – oznacza, że liczba głosów “za” jest większa niż liczba głosów “przeciw”,

2) bezwzględna większość głosów – oznacza, iż liczba głosów “za” jest większa niż suma pozostałych ważnie oddanych głosów, tj. “przeciw” i “wstrzymujących się”,

3) bezwzględna większość ustawowego składu Rady – oznacza, że liczba głosów oddanych “za” jest większa niż wynosi połowa ustawowego składu Rady.

§ 48

1. Głosowania w sprawach wyboru: Przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady oraz powołania Skarbnika Gminy i Sekretarza Gminy poprzedzone są autoprezentacją kandydatów i odpowiedziami na pytania radnych i Wójta.

2. Głosowania w sprawach wyboru lub powołania innych osób niż wymienione w ust. 1 mogą być poprzedzone autoprezentacją kandydatów i odpowiedziami na pytania radnych i Wójta na wniosek Ľ ustawowego składu Rady.

§ 49

1. Wniosek o odwołanie wybranych lub powołanych przez Radę osób wymaga formy pisemnej i uzasadnienia. Wniosek składa się Przewodniczącemu.

2. Na wniosek zainteresowanego lub Ľ ustawowego składu Rady – wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, rozpatrywany jest na najbliższej sesji Rady, jednak nie wcześniej niż 7 dni od dnia jego złożenia.

4. Rada zapewnia zainteresowanym możliwość złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na zadane pytania.

§ 50

1. Radny ma prawo składania interpelacji w sprawach o zasadniczym znaczeniu dla Gminy. Adresatem interpelacji jest Wójt.

2. Interpelacje składa się Przewodniczącemu. Powinny one zawierać zwięzłe przedstawienie problemu i wyraźnie sformułowane pytanie.

3. Wójt zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na interpelację na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

Odpowiedzi przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelacje oraz Przewodniczącemu, który informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

4. Przepis § 26 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 51

1. Radny ma prawo składania zapytań w sprawach mniejszej wagi, w szczególności zapytań dotyczących stanu faktycznego. Adresatem zapytań jest Wójt.

2. Odpowiedzi na zapytania udziela Wójt lub upoważniony przez niego pracownik Urzędu Gminy lub przedstawiciel gminnej jednostki organizacyjnej.

3. Odpowiedź powinna być udzielona na sesji przed rozpoczęciem której zapytanie zostało złożone, a w razie braku takiej możliwości w terminie 7 dni, w formie pisemnej.

4. Przepisów niniejszego paragrafu nie stosuje się do sesji uroczystych.

§ 52

Obsługę Rady, komisji i radnych zapewnia Wójt.