1512

OBWIESZCZENIE

PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY DOMANIÓW

z dnia 6 sierpnia 2004 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu statutu Gminy Domaniów

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst uchwały nr III/14/96 Rady Gminy Domaniów z dla 16 lutego 1996 r. w sprawie statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Wrocławskiego Nr 4, poz. 50) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1) uchwałą z dnia 10 września 1996 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Wrocławskiego 1998 r. Nr 15, poz. 135),

2) uchwałą z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 35, poz. 632),

3) uchwałą z dnia 11 września 2001 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 127, poz. 1661),

4) uchwałą z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 23, poz. 627 i Nr 108, poz. 2026).

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

FRYDERYK BOCHENKIEWICZ

Załącznik do obwieszczenia Przewodniczącego Rady Gminy Domaniów z dnia 6 sierpnia 2003 r. (poz. 1512)

UCHWAŁA RADY GMINY DOMANIÓW

z dnia 16 lipca 1996 r.

w sprawie statutu Gminy Domaniów

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Domaniów, zwana dalej “Gminą”, posiada osobowość prawną.

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 9431 ha.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.

§ 3

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Domaniów.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 4

Podstawowym zdaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, palcówek oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,

§ 5

Zakres działania Gminy określają:

1) ustawy i akty wydawane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi gminami i organami administracji rządowej,

3) uchwały Rady podjęte, w ramach obowiązującego prawa, w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

§ 6

1. Gmina wykonuje swoje zdania poprzez:

a) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,

b) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,

c) współdziałanie międzykomunalne,

d) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Wójt prowadzi odrębne rejestry gminnych jednostek organizacyjnych oraz umów i porozumień, o których mowa w ust. 1 pkt d.

§ 7

1. Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Gmin otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do ich realizacji.

2. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadnia o charakterze użyteczności publicznej.

R o z d z i a ł III

R o z d z i a ł IV

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 40

1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze, sołectwa.

2. Utworzenia jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały Rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:

a) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do 10 mieszkańców obszaru, która ta jednostka ma obejmować, lub organu Gminy,

b) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

c) po uzgodnieniu, o którym mowa powyżej, Wójt przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,

d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględnić naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 41

Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określić jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę, sposób opublikowania uchwał i datę jej wejścia w życie.

§ 42

Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy Statutu dotyczące ich tworzenia.

§ 43

Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 44

1. Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala jej statut.

2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację i zakres jej działania, a w szczególności:

a) organy i zakres ich kompetencji,

b) zadania jednostki pomocniczej,

c) zasady przekazywania środków budżetowych,

d) zasady przekazywania jej mienia komunalnego,

e) sposób zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła,

f) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,

g) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania,

h) zasady oraz tryb wyboru i odwołania sołtysa i rady sołeckiej,

i) zasady kontroli jednostek pomocniczych przez organy Gminy.

§ 45

1. Statut jednostki pomocniczej może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, statut określa zasady zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła przez jednostkę niższego rzędu, a także zakres czynności dokonywania samodzielnie przez tę jednostkę w ramach przysługującego jej mienia.

3. Do powołania jednostki niższego rzędu stosuje się postępowanie określone w § 40, z tym że z inicjatywą w tej sprawie może także występować właściwy sołtys po uzyskaniu opinii rady sołeckiej.

§ 46

1. Jednostki pomocnicze Gminy mogą prowadzić własną gospodarkę finansową.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w statucie jednostki określone zostaną jej źródła dochodów oraz sposób rozliczania się z budżetem Gminy.

3. Procedurę tworzenia budżetu jednostki pomocniczej oraz rodzaje i szczegółowości materiałów informacyjnych określa statut jednostki.

§ 47

Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.

§ 48

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania, w pracach Rady, a w szczególności:

a) brać udział w sesjach Rady i pracach komisji,

b) zgłaszać wnioski,

c) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady,

d) zabierać głos w sprawach porządku obrad sesji, treści merytorycznej projektów uchwał,

e) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych,

f) kontroli wykonywanych uchwał.

2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach dotyczących radnych.

R o z d z i a ł V

Radni

§ 49

1. Radny reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy ich organizacjami poprzez: przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców, informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy, informowanie wyborców o swojej działalności w Radzie, konsultowanie materiałów, spraw i projektów uchwał Rady, upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.

2. Kierując się celem określonym powyżej, Radny powinien:

a) co najmniej 4 razy w roku spotkać się w swoim okręgu wyborczym z wyborcami,

b) co najmniej 1 raz w miesiącu pełnić dyżur radnego,

c) uczestniczyć w zebraniach organizacji samorządowych, społecznych, politycznych i zawodowych na ich zaproszenie.

3. Urząd Gminy udziela w sprawach, o których mowa w pkt 2a i b, pomocy.

§ 50

1. Radny skład na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy ślubowanie.

2. Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady składa ślubowanie na najbliższej sesji, w której uczestniczy.

3. Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.

§ 51

Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 52

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowanie z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.

3. Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez Gminę jej zadań z wyłączeniem objętych tajemnicą państwową i służbową oraz objętych ochroną dóbr osobistych.

§ 53

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym w stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonaniem przez radnego mandatu.

3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

4. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży na naradach ustalonych przez Radę.

5. (skreślony).

§ 54

1. Osoba zatrudniona w Urzędzie Gminy lub jako kierownik i jego zastępcy gminnej jednostki organizacyjnej, zostająca radnym, zobowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. Niezłożenie przez radnego powyższego wniosku lub nawiązanie przez radnego stosunku pracy o którym mowa w ust. 1, jeżeli równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

3. (skreślony).

§ 55

Wygaśnięcie mandatu radnego następuje z przyczyn i w trybie określonym w ustawie – Ordynacja wyborcza do rady gmin.

R o z d z i a ł VI

Pracownicy samorządowi

§ 56

Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa ustawa.

§ 57

1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w ramach obowiązujących przepisów dokonują:

1) Rada wobec Wójta – w formie uchwały w zakresie wynagrodzenia,

2) (skreślony),

3) w Urzędzie – Wójt wobec pozostałych pracowników Urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych będących samodzielnych pracodawcami samorządowymi innymi niż wymienieni w pkt 1–2.

2. Rada upoważnia Przewodniczącego Rady Gminy do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta:

1) udzielenia urlopów wypoczynkowych,

2) udzielania urlopów bezpłatnych,

3) usprawiedliwienia obecności w pracy.

§ 58

1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Gminy jest stosowany wobec kierowników referatów Urzędu Gminy.

2. Prawo mianowania, zlecenia mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określono w akcie mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych do pracy w innej niż wskazana w akcie mianowania miejscowości oraz przenoszenie tych pracowników na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do Wójta.

§ 59

Powołanie, jako forma nawiązywania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Gminy, jest stosowana wobec Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy.

§ 60

Inne niż wymienione w § 57–59 osoby są zatrudniane w Urzędzie Gminy na podstawie umowy o pracę.

R o z d z i a ł VII

Publikowanie przepisów gminnych

§ 61

Jeżeli z przepisów szczególnych nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania przepisów gminnych, o jakich mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jest rozplakatowanie obwieszczeń.

§ 62

Jeżeli z przepisów szczególnych nie wynika inna regulacja, przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych, o jakich mowa w art. 42 ust. 1 umowy o samorządzie gminnym, rozumie się ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Domaniowie.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 63

1. Statut podlega ogłoszeniu: w formie rozplakatowania obwieszczeń, oraz w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 64

Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

FRYDERYK BOCHENKIEWICZ

Załącznik do Statutu Gminy Domaniów (poz. 1512)