1512 OBWIESZCZENIE PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY DOMANIÓW z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu statutu Gminy Domaniów |
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst uchwały nr III/14/96 Rady Gminy Domaniów z dla 16 lutego 1996 r. w sprawie statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Wrocławskiego Nr 4, poz. 50) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1) uchwałą z dnia 10 września 1996 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Wrocławskiego 1998 r. Nr 15, poz. 135),
2) uchwałą z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 35, poz. 632),
3) uchwałą z dnia 11 września 2001 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 127, poz. 1661),
4) uchwałą z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie zmiany statutu Gminy Domaniów (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 23, poz. 627 i Nr 108, poz. 2026).
PRZEWODNICZĄCY |
RADY GMINY |
FRYDERYK BOCHENKIEWICZ |
Załącznik do obwieszczenia Przewodniczącego Rady Gminy Domaniów z dnia 6 sierpnia 2003 r. (poz. 1512)
UCHWAŁA RADY GMINY DOMANIÓW z dnia 16 lipca 1996 r. w sprawie statutu Gminy Domaniów |
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina Domaniów, zwana dalej “Gminą”, posiada osobowość prawną.
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową.
§ 2
1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 9431 ha.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Domaniów.
R o z d z i a ł II
Zakres działania i zadania Gminy
§ 4
Podstawowym zdaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, palcówek oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,
§ 5
Zakres działania Gminy określają:
1) ustawy i akty wydawane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,
2) porozumienia zawarte z innymi gminami i organami administracji rządowej,
3) uchwały Rady podjęte, w ramach obowiązującego prawa, w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.
§ 6
1. Gmina wykonuje swoje zdania poprzez:
a) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,
b) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,
c) współdziałanie międzykomunalne,
d) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
2. Wójt prowadzi odrębne rejestry gminnych jednostek organizacyjnych oraz umów i porozumień, o których mowa w ust. 1 pkt d.
§ 7
1. Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Gmin otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do ich realizacji.
2. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadnia o charakterze użyteczności publicznej.
R o z d z i a ł IV
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 40
1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze, sołectwa.
2. Utworzenia jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały Rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:
a) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do 10 mieszkańców obszaru, która ta jednostka ma obejmować, lub organu Gminy,
b) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
c) po uzgodnieniu, o którym mowa powyżej, Wójt przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,
d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględnić naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
§ 41
Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określić jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę, sposób opublikowania uchwał i datę jej wejścia w życie.
§ 42
Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy Statutu dotyczące ich tworzenia.
§ 43
Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 44
1. Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala jej statut.
2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację i zakres jej działania, a w szczególności:
a) organy i zakres ich kompetencji,
b) zadania jednostki pomocniczej,
c) zasady przekazywania środków budżetowych,
d) zasady przekazywania jej mienia komunalnego,
e) sposób zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła,
f) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,
g) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania,
h) zasady oraz tryb wyboru i odwołania sołtysa i rady sołeckiej,
i) zasady kontroli jednostek pomocniczych przez organy Gminy.
§ 45
1. Statut jednostki pomocniczej może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, statut określa zasady zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła przez jednostkę niższego rzędu, a także zakres czynności dokonywania samodzielnie przez tę jednostkę w ramach przysługującego jej mienia.
3. Do powołania jednostki niższego rzędu stosuje się postępowanie określone w § 40, z tym że z inicjatywą w tej sprawie może także występować właściwy sołtys po uzyskaniu opinii rady sołeckiej.
§ 46
1. Jednostki pomocnicze Gminy mogą prowadzić własną gospodarkę finansową.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w statucie jednostki określone zostaną jej źródła dochodów oraz sposób rozliczania się z budżetem Gminy.
3. Procedurę tworzenia budżetu jednostki pomocniczej oraz rodzaje i szczegółowości materiałów informacyjnych określa statut jednostki.
§ 47
Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.
§ 48
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania, w pracach Rady, a w szczególności:
a) brać udział w sesjach Rady i pracach komisji,
b) zgłaszać wnioski,
c) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady,
d) zabierać głos w sprawach porządku obrad sesji, treści merytorycznej projektów uchwał,
e) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych,
f) kontroli wykonywanych uchwał.
2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach dotyczących radnych.
R o z d z i a ł V
Radni
§ 49
1. Radny reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy ich organizacjami poprzez: przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców, informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy, informowanie wyborców o swojej działalności w Radzie, konsultowanie materiałów, spraw i projektów uchwał Rady, upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.
2. Kierując się celem określonym powyżej, Radny powinien:
a) co najmniej 4 razy w roku spotkać się w swoim okręgu wyborczym z wyborcami,
b) co najmniej 1 raz w miesiącu pełnić dyżur radnego,
c) uczestniczyć w zebraniach organizacji samorządowych, społecznych, politycznych i zawodowych na ich zaproszenie.
3. Urząd Gminy udziela w sprawach, o których mowa w pkt 2a i b, pomocy.
§ 50
1. Radny skład na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy ślubowanie.
2. Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady składa ślubowanie na najbliższej sesji, w której uczestniczy.
3. Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.
§ 51
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 52
1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowanie z interpelacjami oraz zapytaniami.
2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.
3. Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez Gminę jej zadań z wyłączeniem objętych tajemnicą państwową i służbową oraz objętych ochroną dóbr osobistych.
§ 53
1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym w stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.
4. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży na naradach ustalonych przez Radę.
5. (skreślony).
§ 54
1. Osoba zatrudniona w Urzędzie Gminy lub jako kierownik i jego zastępcy gminnej jednostki organizacyjnej, zostająca radnym, zobowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
2. Niezłożenie przez radnego powyższego wniosku lub nawiązanie przez radnego stosunku pracy o którym mowa w ust. 1, jeżeli równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
3. (skreślony).
§ 55
Wygaśnięcie mandatu radnego następuje z przyczyn i w trybie określonym w ustawie – Ordynacja wyborcza do rady gmin.
R o z d z i a ł VI
Pracownicy samorządowi
§ 56
Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa ustawa.
§ 57
1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w ramach obowiązujących przepisów dokonują:
1) Rada wobec Wójta – w formie uchwały w zakresie wynagrodzenia,
2) (skreślony),
3) w Urzędzie – Wójt wobec pozostałych pracowników Urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych będących samodzielnych pracodawcami samorządowymi innymi niż wymienieni w pkt 1–2.
2. Rada upoważnia Przewodniczącego Rady Gminy do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta:
1) udzielenia urlopów wypoczynkowych,
2) udzielania urlopów bezpłatnych,
3) usprawiedliwienia obecności w pracy.
§ 58
1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Gminy jest stosowany wobec kierowników referatów Urzędu Gminy.
2. Prawo mianowania, zlecenia mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określono w akcie mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych do pracy w innej niż wskazana w akcie mianowania miejscowości oraz przenoszenie tych pracowników na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do Wójta.
§ 59
Powołanie, jako forma nawiązywania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Gminy, jest stosowana wobec Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy.
§ 60
Inne niż wymienione w § 57–59 osoby są zatrudniane w Urzędzie Gminy na podstawie umowy o pracę.
R o z d z i a ł VII
Publikowanie przepisów gminnych
§ 61
Jeżeli z przepisów szczególnych nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania przepisów gminnych, o jakich mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jest rozplakatowanie obwieszczeń.
§ 62
Jeżeli z przepisów szczególnych nie wynika inna regulacja, przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych, o jakich mowa w art. 42 ust. 1 umowy o samorządzie gminnym, rozumie się ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Domaniowie.
R o z d z i a ł VIII
Postanowienia końcowe
§ 63
1. Statut podlega ogłoszeniu: w formie rozplakatowania obwieszczeń, oraz w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 64
Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY GMINY |
FRYDERYK BOCHENKIEWICZ |