R o z d z i a ł III

Władze gminy

§ 8

1. Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu wyborczym i referendum, a także pośrednio poprzez organy Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum określają odrębne ustawy.

3. Organami Gminy są Rada Gminy, zwana dalej Radą i Wójt.

4. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów Wójta określają odrębne przepisy.

§ 9

1. Referendum może być przeprowadzone w każdej sprawie ważnej dla gminy.

2. W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

3. Referendum przeprowadza się na wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania lub z inicjatywy Rady z wyjątkiem referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

§ 10

1. Uchwały Rady zapadają zwykł większością głosów, w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2. (skreślony)

§ 11

Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rad, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

§ 12

1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 13

1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalenie Statutu Gminy oraz jego zmian,

2) (skreślony),

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy, na wniosek Wójta,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zdań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej: do czasu określenia zasad Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykup przez Wójta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym.

10) określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zdań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2 a ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawania honorowego obywatelstwa gminy,

15) (skreślony)

16) Rada może powoływać innego kierownika USC i jego zastępców, jeżeli kierownikiem USC nie jest Wójt,

17) Podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady,

17a) (skreślony)

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

2. Rada nie może przenosić wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 14

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący.

2. W przypadku jego nieobecności zadania Przewodniczącego wykonuje właściwy, kolejny Wiceprzewodniczący.

3. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady wybierani są przez Radę spośród radnych, na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.

4. Wyboru Przewodniczącego i 2 Wiceprzewodniczących ze swego grona dokonuje Rada, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustanowionego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

5. Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących Rady nastźpuje na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 4.

§ 15

Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do Rad na obszarze całego kraju.

§ 16

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, najstarszy wiekiem w szczególności:

1) zwołuje sesję Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 17

W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 18

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz porządek obrad, z wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 5.

3. Zawiadomienie o sesji powinno być również podane do wiadomości publicznej.

4. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia o tym ustnie na posiedzeniu.

5. Na wniosek Wójta lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady, Przewodniczący obowiązany jest zwołaę sesjź określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu 7 dni od daty założenia wniosku. Każdy z radnych musi być o tym skutecznie zawiadomiony.

6. Na wniosek Wójta Przewodniczącego Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady Gminy co najmniej 7 dni przez rozpoczęciem sesji Rady.

§ 19

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

c) nazwisk nieobecnych członków Rady oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

e) zatwierdzony porządek obrad,

f) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i chwalonych wniosków,

g) podpis Przewodniczącego i protokolanta.

2a) Protokoły obejmują w ciągu kadencji kolejne numery, począwszy od numeru jeden.

b) Protokoły sesji numerowane są cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku z wyjątkiem roku 2000, który należy wpisać w całości.

3. Protokół przedstawia się na żądanie organu nadzoru, a także każdemu kto ma w tym interes faktyczny lub prawny.

§ 20

1. Rada określając przedmiot działania oraz skład osobowy powołuje ze swojego składu w drodze uchwały następujące stałe komisje:

a) Rewizyjną w liczbie co najmniej 3 członków komisji,

b) Budżetu, Finansów i Planowania w liczbie co najmniej 3 członków komisji,

c) Rolnictwa, Ekologii i Porządku Publicznego w liczbie co najmniej 3 członków komisji,

d) Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych w liczbie co najmniej 3 członków Komisji,

2. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.

3. W przypadku zgłoszeń radnych w ilości przewyższającej ilościowy skład komisji, albo z innych uzasadnionych względów organizacyjnych, Rada może ograniczyć prawo radnego do udziału w pracach tej komisji.

4. Ograniczając prawo radnego w sytuacji o której mowa w ust. 3, Rada kieruje się następującymi zasadami:

a) nie może ograniczyć prawa radnego, jeżeli jest to jedyna komisja do której zgłosił akces,

b) o udziale w pracach komisji decyduje kolejność zgłoszeń radnych,

5. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając skład i zakres działania.

6. Przewodniczącego komisji stałej wybiera Rada Gminy.

§ 21

1. W celu kontrolowania działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, gminnych zakładów budżetowych, przedsiębiorstw komunalnych, jednostek pomocniczych Gminy, Rada powołuje stałą Komisję Rewizyjną.

2. (skreślony).

3. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada Gminy.

4. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku, o którym mowa w ust. 2.

5. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

a) opiniowanie wykonania budżetu Gminy,

b) wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

c) badanie i ocena na zlecenie Rady materiałów z kontroli Wójta lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,

d) opiniowanie wniosku o przeporwadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie Wójtowi absolutorium,

e) (skreślony),

f) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli,

g) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, NIK lub przez inne organy kontroli.

6. Komisja wyraża swoje stanowisko, opinie, wnioski itd. wyłącznie w formie uchwał.

§ 22

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 30 grudnia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej termin odbywania posiedzeń orz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte zatwierdzonym planem pracy.

3. Rada w formie uchwały może nakazać Komisji:

a) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,

b) niepodejmowanie kontroli,

c) przerwanie kontroli,

d) przeprowadzenie kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji lub innej kontroli.

§ 23

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do 31 marca każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

a) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzanych kontroli,

b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,

e) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności także na wniosek Rady określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 24

1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzania kontroli.

4. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

5. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osobę (osoby) upoważnioną do jej przeprowadzania.

6. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie oraz dowód osobisty.

7. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół kontrolujący.

8. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących osoby te są zobowiązane do założenia w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny.

9. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 8, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania odmówił Przewodniczący Komisji składa on wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 25

Komisja Rewizyjne można na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosowanych uchwał przez zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innym komisjami Rady, w zakresie ich przedmiotu działania.

§ 26

Szczegółowy przedmiot oraz sposób działania Komisji Rewizyjnej określa Rada w formie uchwał.

§ 27

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Urząd Gminy.

§ 28

(skreślony)

§ 29

(skreślony)

§ 30

Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru.

§ 31

Wójt wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

§ 32

1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego jest kierownikiem.

2. Organizację zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.

§ 33

Do zadań Wójta należy w szczególności:

1) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

1a) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,

2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

3) wykonywanie uchwał Rady,

4) określanie sposobu wykonania uchwał,

5) ustalenie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,

6) gospodarowanie mieniem komunalnym,

7) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i w swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,

8) podejmowanie zarządzeń o wydatkach koniecznych a nieuwzględnionych w budżecie,

9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z zagospodarowaniem mieniem komunalnym,

10) współpraca z organami Sołectw,

11) podejmowanie zarządzeń w sprawach zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

12) udzielania pełnomocnictw do zarządzania gminnymi jednostkami organizacyjnymi, a nadto udzielania zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,

13) (skreślony),

14) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez Gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu Gminy,

15) opracowywanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i projektów zmian tego Regulaminu,

16) opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie przeciwpowodziowe,

17) zarządza ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.

§ 34

(skreślony)

§ 35

(skreślony)

§ 36

(skreślony)

§ 37

(skreślony)

§ 38

(skreślony)

§ 39

1. Majątek Gminy, służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przed jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 7.

2. Zasady zarządzania, o jakim mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.

3. Wójt prowadzi rejestry:

a) składników mienia komunalnego,

b) podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia.

§ 39’

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Każdy obywatel ma prawo uzyskania informacji o działalności organów gminy z ograniczeniem jawności wynikającej z ustaw.

3. Każdy obywatel ma prawo wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do protokołów posiedzeń organów Gminy, komisji oraz dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych w terminie do 7 dni od złożenia wniosku.

4. Obywatel, który chce udostępnienia protokołów z posiedzenia organów Gminy lub komisji, powinien złożyć wniosek na piśmie do Wójta Gminy. Wzór wniosku zamieszczony jest tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

5. Wójt Gminy lub upoważniony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy udostępnia obywatelowi żądany protokół lub dokument, chyba że ustawy wyłączają jawność tego dokumentu. Protokół, dokument może być przeglądany w siedzibie Urzędu Gminy w obecności upoważnionego przez Wójta Gminy pracownika Urzędu Gminy.

6. Obywatel przeglądający protokół, dokument może sporządzić z nich notatki, zapiski. Kserokopie protokołów i dokumentów mogą być sporządzane jedynie na koszt osoby żądającej kserokopii.

7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i projektowanym porządku obrad podaje się do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Domaniowie:

1) co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia sesji Rady Gminy,

2) co najmniej na 2 dni przed terminem rozpoczęcia posiedzenia komisji stałych Rady Gminy.