1482 UCHWAŁA RADY GMINY W JEMIELNIE z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie Statutu Gminy Jemielno Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm) Rada Gminy w Jemielnie uchwala: |
STATUT GMINY JEMIELNO
§ 1
Uchwała określa:
1. Ustrój Gminy Jemielno,
2. Zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,
3. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Jemielno i komisji Rady Gminy Jemielno,
4. Zasady działania klubów radnych,
5. Tryb pracy Wójta Gminy Jemielno,
6. Zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady Gminy, jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich,
7. Wykaz jednostek organizacyjnych.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Jemielno,
2. Radzie – należy przez to rozumieć Radę gminy Jemielno,
3. Komisjach – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Jemielno,
4. Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Jemielno,
5. Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Jemielno,
6. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Jemielno.
R o z d z i a ł I
Gmina
§ 3
1. Gmina Jemielno jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które stale zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy przedstawicielskie.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie górowskim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 123,8 km2.
2. Granice Gminy określa mapa w skali 1:25.000, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
3. W Gminie są tworzone sołectwa jako jednostki pomocnicze. W skład Gminy wchodzi 20 niżej wymienionych sołectw wraz z przysiółkami:
sołectwo Bieliszów p. Chobienia, Majówka
sołectwo Ciechanów
sołectwo Cieszyny
sołectwo Chorągwice
sołectwo Daszów p. Stanowice
sołectwo Irządze
sołectwo Jemielno p. Świerki
sołectwo Kietlów
sołectwo Luboszyce
sołectwo Luboszyce Małe p. Aleksandrówka
sołectwo Lubów p. Marcinówka
sołectwo Łęczyca w skład którego wchodzi miejscowość Czeladź Mała
sołectwo Osłowice
sołectwo Piotrowice Małe
sołectwo Piskorze
sołectwo Psary p. Zawiszów
sołectwo Smolne p. Borki
sołectwo Śleszów
sołectwo Uszczanów p. Równa
sołectwo Zdziesławice.
4. Wójt Gminy prowadzi rejestr sołectw.
§ 5
1. W celu wypełnienia swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Jednostki organizacyjne Gminy działają na podstawie statutów nadanych im przez Radę Gminy.
3. Wymagania kwalifikacyjne kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych Gminy określają odrębne przepisy.
4. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6
Herbem Gminy jest herb wsi Jemielno przedstawiający wazon kształtu owalnego, na białym tle znajdują się trzy czerwone róże wstawione w wazon krzemionkowy, na którym uwidoczniona jest gałązka jemioły z niby jagodami. Kwiaty róży mają kształt średnio rozwiniętych pąków. W górnej części herbu znajduje się napis Jemielno. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.
§ 7
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Jemielno.
R o z d z i a ł II
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także o zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, których ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy;
2) utworzenie, połączenie, odział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą;
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt Gminy w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki;
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1, powinny określać w szczególności: obszar, granice, siedzibę władz i nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10
1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Nadto sołectwo może osiągać dochody z wynajmowania świetlicy przekazanej sołectwu przez Radę, darowizn pieniężnych itp.
3. Dochody pieniężne pochodzące ze źródeł, o których mowa w ust. 2, sołtys jest obowiązany odprowadzić na rachunek budżetu gminy. Na rachunku tym środki pozostają do dyspozycji sołectwa.
§ 11
1. Środki finansowe zgromadzone na rachunku budżetu gminy, a pozostające do dyspozycji sołectw, mogą być wykorzystywane tylko na potrzeby sołectwa.
2. Sołectwo nie posiada uprawnień do przekazywania tych środków na rzecz innych instytucji i organizacji niestanowiących jednostek organizacyjnych Gminy.
3. O przeznaczeniu środków finansowych w budżecie gminy, a pozostających do dyspozycji sołectwa – decyduje zebranie wiejskie w formie uchwały, podpisanej przez sołtysa i osobę protokołującą przebieg zebrania.
4. Wszelkie wydatki muszą być udokumentowane rachunkami.
§ 12
1. Sołtys będący równocześnie przewodniczącym rady sołeckiej może uczestniczyć w każdej sesji Rady Gminy – bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Sołtysi (przewodniczący rady sołeckiej) obecni na sesji mają prawo zabierania głosu w każdej sprawie przewidzianej w porządku obrad.
§ 13
1. Kontrolę gospodarki finansowej sołectwa sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada w tym zakresie informację Wójtowi.
2. Sołectwa podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w Statucie Sołectwa.
R o z d z i a ł III
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 14
Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 15
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swej działalności. Nadrzędność Rady wynika z art. 15 ust. 1, art. 18“a” ust. 1, art. 21 ust. 3 i art. 30 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 16
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1. Przewodniczący Rady,
2. Jeden Wiceprzewodniczący,
3. Komisja Rewizyjna,
4. Komisje stałe,
5. doraźne komisje powoływane do określonych zadań,
6. Rada powołuje następujące komisje:
1) Komisja Rewizyjna;
2) Komisja Budżetu i Finansów;
3) Komisja Oświaty, Kultury i Sportu;
4) Komisja Spraw Komunalnych;
5) Komisja Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej;
6) Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych;
7) Komisja Leśnictwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
§ 17
1. Skład ilościowy poszczególnych komisji ustala każdorazowo Rada.
2. Przewodniczących i Wiceprzewodniczących komisji (z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej) wybierają w głosowaniu jawnym ze swego grona członkowie komisji.
3. Radny może być członkiem maksymalnie w trzech stałych komisjach.
§ 18
Do zadań komisji należy:
1. wykonywanie nadzoru nad pracą Wójta i administracją gminną w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
2. opiniowania i rozpatrywania spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,
3. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywania projektów uchwał Rady, a nadto opiniowania projektów uchwał wnoszonych przez inne uprawnione organy i osoby,
4. sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,
5. przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców i innych instytucji gminnych w zakresie kompetencji komisji.
§ 19
1. Komisje działają na podstawie rocznych planów pracy.
2. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący Komisji, a w razie nieobecności przewodniczącego wiceprzewodniczący. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
3. Posiedzenia poszczególnych komisji może zwołać również Przewodniczący Rady.
§ 20
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady;
2) przygotowanie projektu porządku obrad;
§ 21
Przewodniczący Rady w szczególności:
1. zwołuje sesję Rady,
2. przewodniczy obradom,
3. sprawuje policję sesyjną,
4. kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5. zarządza i przeprowadza głosowania nad projektami uchwał,
6. podpisuje uchwały Rady,
7. czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych mandatu.
§ 22
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 23
Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 21 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
§ 24
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady pracami komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 25
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wójt Gminy.
R o z d z i a ł VI
Zasady działania klubów radnych
§ 96
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 97
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału, przez co najmniej trzech radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu;
2) listę członków klubu;
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 98
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 99
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością, co najmniej połowy członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady Gminy, gdy liczba ich członków spadnie poniżej trzech osób.
§ 100
Pracę klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 101
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy, które jednak nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
2. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
3. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady Gminy wyłączenie przez swoich przedstawicieli.
§ 102
Na wniosek przewodniczących klubów Wójt zobowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł VII
Tryb pracy Wójta Gminy
§ 103
Wójt wykonuje:
1. uchwały Rady,
2. jemu przypisane zadania i kompetencje,
3. zadania powierzone, o ile ich wykonanie – mocy przepisów obowiązującego prawa – należą do niego,
4. inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 104
Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta Gminy na ich posiedzenia.
R o z d z i a ł VIII
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
z dokumentów Rady, Komisji i Wójta
§ 105
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) i innych przepisach prawa.
§ 106
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem Gminy.
§ 107
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w biurze Rady Gminy, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępnianie są w Urzędzie Gminy Jemielno w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
§ 108
1. Realizacja uprawnień określonych w § 105–1107 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy w asyście pracownika Urzędu Gminy.
2. Uprawnienia wynikające z § 105–107 nie znajdują uzasadnienia.
1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności;
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronią tajemnicę;
3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
R o z d z i a ł IX
Wykaz jednostek organizacyjnych
§ 109
Jednostki budżetowe:
1. Zespół Szkół Publicznych w Jemielnie,
2. Zespół Szkół Publicznych w Irządzach,
3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jemielnie,
4. Gminna Biblioteka Publiczna w Jemielnie.
R o z d z i a ł X
Postanowienia końcowe
§ 110
Zmiany Statutu dokonuje Rada Gminy w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 111
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 112
Traci moc uchwała nr XXI/18/96 Rady Gminy Jemielno z dnia 21 kwietnia 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Jemielno (Dz. U. Województwa Leszczyńskiego Nr 41, poz. 142).
§ 113
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY GMINY |
JANUSZ KRUKOWSKI-ZDANOWICZ |
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Jemielno (poz. 1482)