R o z d z i a ł V
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
I. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 72
1. Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.
2. Przewodniczącego komisji wybiera Rada Gminy.
§ 73
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę tej komisji i prowadzi jej obrady.
§ 74
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. O wyłączeniu członka Komisji Rewizyjnej z rozpatrzenia poszczególnych spraw decyduje w formie pisemnej jej Przewodniczący.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada Gminy.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady Gminy – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
II. Zasady kontroli
§ 75
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
– legalności;
– gospodarności;
– rzetelności;
– celowości;
zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada wykonawstwo uchwał Rady oraz gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.
§ 76
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 77
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1. kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2. problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności,
3. sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 78
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem pracy, o jakim mowa w ust. 1.
§ 79
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontrole problemowe i sprawdzające – nie dłużej niż 10 dni roboczych.
§ 80
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienia od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu podmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
III. Tryb kontroli
§ 81
1. Kontroli kompleksowych dokonuje Komisja Rewizyjna w pełnym składzie, z tym, że Przewodniczący Komisji Rewizyjnej dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
2. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
3. Kontrole są przeprowadzane na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Rady. Upoważnienie do kontroli określa również przedmiot i zakres kontroli.
4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o którym mowa w ust. 3.
§ 82
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady, który obowiązany jest zawiadomić prokuratora.
§ 83
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.
§ 84
Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz w godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
IV. Protokoły kontroli
§ 85
1. Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących);
3) data rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolujących;
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;
7) datę i miejsce podpisania protokołu;
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z dodaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 86
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez Kierownika kontrolowanego podmiotu jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o którym mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 87
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 88
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
V. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 89
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plany pracy w terminie do dnia 15 grudnia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać, co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń;
2) terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej, przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 90
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
2) wykaz ważniejszych nieprawidłowości wykrytych kontroli;
3) wykaz uchwał podjętych przez komisję rewizyjną;
4) wykaz analiz kontroli dokonywanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i temat złożenia sprawozdania.
VI. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 91
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje posiedzenia, które są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji w formie pisemnej lub telefonicznie.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny wniosek:
1) Przewodniczącego Rady;
2) jednego radnego;
3) na wniosek jednego członka Komisji Rewizyjnej.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na posiedzenia:
1) radnych niebędących członkami komisji Rewizyjnej;
2) niezależnych biegłych lub ekspertów z dziedziny prawa, ekonomii lub rachunkowości.
5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział jej członkowie oraz osoby zaproszone.
6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który podpisują wszyscy członkowie uczestniczący w posiedzeniu. Biegli i eksperci opracowują opinie dotyczące spraw, do których zostali zaproszeni. Opinie te stanowią załączniki do protokołu.
§ 92
1. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym.
2. Obsługę Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.
§ 93
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
§ 94
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosowanych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczącego innych Komisji Rady o oddelegowaniu w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków inny komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący Rady Gminy zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczność działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 95
Komisja Rewizyjna może występować do Rady Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.