1017 UCHWAŁA RADY GMINY JORDANÓW ŚLĄSKI z dnia 16 lutego 2004 r. w sprawie Statutu Gminy Jordanów Śląski Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568) Rada Gminy Jordanów Śląski uchwal, co następuje: |
Statut Gminy Jordanów śląski
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Uchwała określa ustrój Gminy Jordanów Śląski, a w szczególności:
1) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszen
ia jednostek pomocniczych Gminy;2) zasady udziału przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy w pracach Rady Gminy;
3) organizację wewnętrzną i tryb pracy Rady Gminy Jordanów Śląski, w tym jej Komisji stałych;
4) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gmi
ny Jordanów Śląski;5) zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej;
6) tryb pracy Wójta Gminy Jordanów Śląski;
7) zasady dostępu do dokumentów organów Gminy Jordanów Śląski i korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie – nale
ży rozumieć przez to Gminę Jordanów Śląski;2) Radzie – należy rozumieć przez to Radę Gminy Jordanów Śląski;
3) Komisji – należy rozumieć przez to komisję stałą Rady Gminy Jordanów Śląski;
4) Komisji Rewizyjnej – należy rozumieć przez to Komisję Rewizyjną Rady Gminy Jordanów Śląski;
5) Wójcie – należy rozumieć przez to Wójta Gminy Jordanów Śląski;
6) statucie – należy rozumieć przez to statut Gminy Jordanów Śląski
R o z d z i a ł 2
Gmina
§ 3
Mieszkańcy Gminy Jordanów Śląski stanowią wspólnotę samorządową. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-3/15/04 z dnia 11 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 3).
§ 4
Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy,
§ 5
1. Gmina Jordanów Śląski obejmuje obszar o powierzchni 56,52 km
2 (5652 ha).2. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załączni
k – nr 1 do niniejszego statutu.3. Wykaz wszystkich miejscowości Gminy stanowi załącznik nr 2 do statutu.
§ 6
Siedzibą organów Gminy jest Urząd Gminy we wsi Jordanów Śląski.
§ 7
1. Gmina posiada herb, który ma ozdobny kształt tarczy z wizerunkiem barana opisanym literą “J” po obwodzie tarczy.
2. Wzór herbu stanowi załącznik nr 3 do statutu.
R o z d z i a ł 3
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8
1. Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.
2. Sołectwu mogą być przekazane do zarządzania i korzystania (w ramach zwykłego zarządu) składniki mienia komunalnego wraz z dochodami z tego źródła oraz środki budżetowe. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911--3/15/04 z dnia 11 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 2).
§ 9
1. Podjecie uchwały w sprawie łączenia, dzielenia lub znoszenia sołectw powinno być poprzedzone prowadzeniem konsultacji z mieszkańcami.
2. Przy podejmowaniu decyzji związanych z tworzeniem, łączeniem, podziałem oraz znoszeniem sołectw Rada bierze pod uwagę:
1) liczbę mieszkańców, podobny układ przestrzenny i osadniczy;
2) powiązania gospodarcze i społeczne;
3) względy historyczne, które miały wpływ na ukształtowanie się danej wspólnoty.
3. Wykaz sołectw wraz z określeniem zasięgu ich działania stanowi załącznik nr 4 do statu
tu.§ 10
Sołtysi zapraszani są na sesje Rady i mogą uczestniczyć w sesjach bez prawa głosu.
R o z d z i a ł 4
Organizacja wewnętrzna Rady Gminy
§ 11
Rada składa się z piętnastu radnych.
§ 12
Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczą
cych.§ 13
1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada, ze swojego grona, określając ich skład liczbowy i osobowy, powołuje stałe Komisje:
1) Komisję ds. Gospodarczych – o przedmiocie działania obejmującym sprawy dotyczących gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, ochrony środowiska, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, dróg, komunikacji i rolnictwa;
2) Komisję ds. Społecznych o przedmiocie działania obejmującym sprawy dotyczące oświaty, kultury, pomocy społecznej, ochrony zdrowia, k
2. Do zadań stałych Komisji Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał;
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą;
3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia;
4) przedkładanie planu pracy Radzie oraz sprawozdań z działalności.
§ 14
1. Członków poszczególnych Komisji, również Komisji Rewizyjnej, powołuje i odwołuje Rada.
2. Kandydatów na członków Komisji mogą zgłaszać wszyscy radni, spośród których Rada wybiera niezbędną ilość.
§ 15
1. Przewo
2. Zastępca przewodniczącego Komisja wybiera ze swego grona.
R o z d z i a ł 6
Zasady działania klubów radnych
§ 42
1. Kluby może tworzyć w oparciu o przynależność do organizacji politycznych i społecznych, zawodowych itp. nie mniej niż dwóch radnych.
2. Przynależność do klubu jest dobrowolna.
§ 43
1. Członkowie klubu wybierają spośród siebie przewodniczącego klubu, który reprezentuje klub wobec Rady i Wójta.
2.
Strukturę, organy wewnętrzne, tryb pracy Kluby określają samodzielnie wg własnych potrzeb i możliwość.3. Listę członków klubu przekazuje się Przewodniczącemu Rady.
§ 44
1. Klub określa swoje stanowisko we wszystkich sprawach objętych sesją.
2.
Stanowisko klubu przedstawia na sesji przewodniczący klubu lub osoba przez niego upoważniona.3. Określenie przez klub swojego stanowiska w danej sprawie nie pozbawia członków klubu prawa zabierania głosu w dyskusji na sesji.
4. Klub radnych ma prawo zgłaszać wnioski, propozycje i uwagi we wszystkich sprawach dotyczących Gminy.
5. Rada i Wójt zobowiązani są do zajęcia stanowiska wobec spraw określonych w ust. 4 na najbliższej sesji, o ile termin załatwiania sprawy nie został ustalony z przewodniczącym klubu
.R o z d z i a ł 7
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
§ 45
1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi nie więcej niż pięciu radnych.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej powołuje o odwołuje Rada Gminy.
§ 46
Komisja Rewizyjna dokonuje kontroli z punkt
1) wykonywania przez Wójta uchwał Rady;
2) rozpatrywanie i załatwianie skar
g i wniosków przez Wójta;3) realizacji interpelacji i wniosków Radnych.
§ 47
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie rocznego planu kontroli oraz wyłącznie na zlecenie Rady.
§ 48
1. Komisja Rewizyjna uchwala plan kontroli obejmujący w szczególności przedmiot, zakres oraz termin kontroli.
2. Roczny plan kontroli przekazuje się Przewodniczącemu Rady, a później przedkładany jest Radzie Gminy.
3. O terminie zamierzonej kontroli Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia Wójta oraz kierownika jed
nostki kontrolowanej co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli.§ 49
1. Kontrolę przeprowadza Komisja Rewizyjna w pełnym składzie, bądź zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej powołany przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
2. Przewodniczący Rady Gminy wystawia imienne upoważnienie dla osób wchodzących w skład zespołu kontrolnego Komisji Rewizyjnej.
3. W przypadku kontroli jednostki, której pracownik jest członkiem Komisji Rewizyjnej, zostaje on wyłączony ze składu zespołu kontrolnego.
4. W przypadku odm
owy zaakceptowania składu zespołu kontrolnego przez Przewodniczącego Rady Gminy sprawę rozstrzyga Rada na najbliższej sesji.§ 50
1. Komisja Rewizyjna powinna przeprowadzać kontrole zgodnie z planem kontroli oraz zgodnie z obowiązującym prawem, zwłaszcza w zakresie ochrony tajemnicy państwowej, służbowej i skarbowej, danych osobowych, a także w sposób nieutrudniający zwykłego funkcjonowania jednostki kontrolowanej.
2. Komisja Rewizyjna ma prawo:
1) wstępu do odpowiednich pomieszczeń jednostki kontro
lowanej;2) wglądu we właściwe dokumenty, zabezpieczenia tych dokumentów i innych dowodów;
3) wezwania do złożenia wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, przy czym na żądanie pracownika wyjaśnienia utrwalone są w formie protokołu.
§ 51
1. Z przebie
2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.
3. Protokół powinien ponadto zawierać:
1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz imię i nazwisko kierownika jednostki;
2) imiona i nazwiska osób kontrolujących;
3) określenie zakresu prz
4) czas trwania kontroli;
5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej;
6) wykaz załączników.
4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla kierownika jednostki kontrolowanej, Przewodniczą
cego Rady Gminy i do akt Komisji Rewizyjnej.§ 52
1. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna występuje z wnioskami do Rady w celu wydania przez Radę zaleceń pokontrolnych zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, za
pobiegania im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.2. W razie ujawniania przestępstw lub wykroczeń Komisja Rewizyjna przekazuje sprawę Radzie Gminy, a ta Wójtowi celem przekazania sprawy organom ścigania.
§ 53
Kiero
§ 54
1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb.
2.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant.§ 55
Wyniki swoich działań Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie Gminy w formie rocznym pisemnych sprawozdań.
R o z d z i a ł 8
Tryb pracy Wójta
§ 56
Wójt:
1) przygotowuje projekty uchwał;
2) uczestniczy w sesjach Rady;
3) wykonuje inne przypisane mu obowiązującymi przepisami prawa i niniejszym statutem zadania i kompetencje.
R o z d z i a ł 9
Zasady dostępu do dokumentów organów Gminy i korzystania z nich
§ 57
1. Z wyjątkiem ograniczeń wynikających z ustaw działalność organów Gminy jest jawna i obejmuje prawo każdego do:
1) uzyskania informacji;
2) wglądu do dokumentów urzędowych, protokołów posiedzeń Rady Gminy i jej Komisji stałych również Komisji Rewi
zyjnej;3) wstępu na sesje Rady Gminy, posiedzenia Komisji Stałych Rady i Komisji Rewizyjnej;
4) korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy.
2. Dostęp i korzystnie z dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, odbywa się w następujący sposób:
1) protokoły z posiedzeń Rady Gminy i komisji Rady i inne dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych udostępniane są na miejscu, w sekretariacie Urzędu Gminy;
2) zabronione jest wypożyczanie i korzystanie z dokumentów urzędowych Gminy poza obiektem Urzędu Gminy;
3) korzystający może sporządzać notatki, odpisy z protokołów z posiedzeń Rady Gminy, jej komisji oraz z dokumentów wynikających z wykonywania przez Gminę zadań publicznych.
R o z d z i a ł 10
Postanowienia końcowe
§ 58
Traci moc uchwała Rady Gminy nr IV/18/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Jordanów Śląski – Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego z 2003 r. Nr 21, poz. 602.
§ 59
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Jordanowie Śląskim.
PRZEWODNCZĄCY |
RADY GMINY |
ZENON FESZCZUK |
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)
Załącznik nr 2 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)
Załącznik nr 3 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)
Załącznik nr 4 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)
Załącznik nr 5 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)