1017

UCHWAŁA RADY GMINY JORDANÓW ŚLĄSKI

z dnia 16 lutego 2004 r.

w sprawie Statutu Gminy Jordanów Śląski

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568) Rada Gminy Jordanów Śląski uchwal, co następuje:

Statut Gminy Jordanów śląski

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa ustrój Gminy Jordanów Śląski, a w szczególności:

1) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy;

2) zasady udziału przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy w pracach Rady Gminy;

3) organizację wewnętrzną i tryb pracy Rady Gminy Jordanów Śląski, w tym jej Komisji stałych;

4) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Jordanów Śląski;

5) zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej;

6) tryb pracy Wójta Gminy Jordanów Śląski;

7) zasady dostępu do dokumentów organów Gminy Jordanów Śląski i korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) Gminie – należy rozumieć przez to Gminę Jordanów Śląski;

2) Radzie – należy rozumieć przez to Radę Gminy Jordanów Śląski;

3) Komisji – należy rozumieć przez to komisję stałą Rady Gminy Jordanów Śląski;

4) Komisji Rewizyjnej – należy rozumieć przez to Komisję Rewizyjną Rady Gminy Jordanów Śląski;

5) Wójcie – należy rozumieć przez to Wójta Gminy Jordanów Śląski;

6) statucie – należy rozumieć przez to statut Gminy Jordanów Śląski

R o z d z i a ł 2

Gmina

§ 3

Mieszkańcy Gminy Jordanów Śląski stanowią wspólnotę samorządową. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-3/15/04 z dnia 11 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 3).

§ 4

Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy, warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty oraz reprezentowanie wspólnoty wobec organów Państwa.

§ 5

1. Gmina Jordanów Śląski obejmuje obszar o powierzchni 56,52 km2 (5652 ha).

2. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik – nr 1 do niniejszego statutu.

3. Wykaz wszystkich miejscowości Gminy stanowi załącznik nr 2 do statutu.

§ 6

Siedzibą organów Gminy jest Urząd Gminy we wsi Jordanów Śląski.

§ 7

1. Gmina posiada herb, który ma ozdobny kształt tarczy z wizerunkiem barana opisanym literą “J” po obwodzie tarczy.

2. Wzór herbu stanowi załącznik nr 3 do statutu.

R o z d z i a ł 3

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

1. Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.

2. Sołectwu mogą być przekazane do zarządzania i korzystania (w ramach zwykłego zarządu) składniki mienia komunalnego wraz z dochodami z tego źródła oraz środki budżetowe. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911--3/15/04 z dnia 11 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 2).

§ 9

1. Podjecie uchwały w sprawie łączenia, dzielenia lub znoszenia sołectw powinno być poprzedzone prowadzeniem konsultacji z mieszkańcami.

2. Przy podejmowaniu decyzji związanych z tworzeniem, łączeniem, podziałem oraz znoszeniem sołectw Rada bierze pod uwagę:

1) liczbę mieszkańców, podobny układ przestrzenny i osadniczy;

2) powiązania gospodarcze i społeczne;

3) względy historyczne, które miały wpływ na ukształtowanie się danej wspólnoty.

3. Wykaz sołectw wraz z określeniem zasięgu ich działania stanowi załącznik nr 4 do statutu.

§ 10

Sołtysi zapraszani są na sesje Rady i mogą uczestniczyć w sesjach bez prawa głosu.

R o z d z i a ł 4

Organizacja wewnętrzna Rady Gminy

§ 11

Rada składa się z piętnastu radnych.

§ 12

Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczących.

§ 13

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada, ze swojego grona, określając ich skład liczbowy i osobowy, powołuje stałe Komisje:

1) Komisję ds. Gospodarczych – o przedmiocie działania obejmującym sprawy dotyczących gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, ochrony środowiska, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, dróg, komunikacji i rolnictwa;

2) Komisję ds. Społecznych o przedmiocie działania obejmującym sprawy dotyczące oświaty, kultury, pomocy społecznej, ochrony zdrowia, kultury fizycznej.

2. Do zadań stałych Komisji Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał;

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą;

3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia;

4) przedkładanie planu pracy Radzie oraz sprawozdań z działalności.

§ 14

1. Członków poszczególnych Komisji, również Komisji Rewizyjnej, powołuje i odwołuje Rada.

2. Kandydatów na członków Komisji mogą zgłaszać wszyscy radni, spośród których Rada wybiera niezbędną ilość.

§ 15

1. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada.

2. Zastępca przewodniczącego Komisja wybiera ze swego grona.

R o z d z i a ł 5

R o z d z i a ł 6

Zasady działania klubów radnych

§ 42

1. Kluby może tworzyć w oparciu o przynależność do organizacji politycznych i społecznych, zawodowych itp. nie mniej niż dwóch radnych.

2. Przynależność do klubu jest dobrowolna.

§ 43

1. Członkowie klubu wybierają spośród siebie przewodniczącego klubu, który reprezentuje klub wobec Rady i Wójta.

2. Strukturę, organy wewnętrzne, tryb pracy Kluby określają samodzielnie wg własnych potrzeb i możliwość.

3. Listę członków klubu przekazuje się Przewodniczącemu Rady.

§ 44

1. Klub określa swoje stanowisko we wszystkich sprawach objętych sesją.

2. Stanowisko klubu przedstawia na sesji przewodniczący klubu lub osoba przez niego upoważniona.

3. Określenie przez klub swojego stanowiska w danej sprawie nie pozbawia członków klubu prawa zabierania głosu w dyskusji na sesji.

4. Klub radnych ma prawo zgłaszać wnioski, propozycje i uwagi we wszystkich sprawach dotyczących Gminy.

5. Rada i Wójt zobowiązani są do zajęcia stanowiska wobec spraw określonych w ust. 4 na najbliższej sesji, o ile termin załatwiania sprawy nie został ustalony z przewodniczącym klubu.

R o z d z i a ł 7

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 45

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi nie więcej niż pięciu radnych.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej powołuje o odwołuje Rada Gminy.

§ 46

Komisja Rewizyjna dokonuje kontroli z punktu widzenia interesów Gminy, uwzględniając kryteria legalności (zgodność z przepisami prawa), celowość, gospodarności, rzetelności i sprawności organizacyjnej, a ponadto w zakresie:

1) wykonywania przez Wójta uchwał Rady;

2) rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków przez Wójta;

3) realizacji interpelacji i wniosków Radnych.

§ 47

Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie rocznego planu kontroli oraz wyłącznie na zlecenie Rady.

§ 48

1. Komisja Rewizyjna uchwala plan kontroli obejmujący w szczególności przedmiot, zakres oraz termin kontroli.

2. Roczny plan kontroli przekazuje się Przewodniczącemu Rady, a później przedkładany jest Radzie Gminy.

3. O terminie zamierzonej kontroli Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia Wójta oraz kierownika jednostki kontrolowanej co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli.

§ 49

1. Kontrolę przeprowadza Komisja Rewizyjna w pełnym składzie, bądź zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej powołany przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

2. Przewodniczący Rady Gminy wystawia imienne upoważnienie dla osób wchodzących w skład zespołu kontrolnego Komisji Rewizyjnej.

3. W przypadku kontroli jednostki, której pracownik jest członkiem Komisji Rewizyjnej, zostaje on wyłączony ze składu zespołu kontrolnego.

4. W przypadku odmowy zaakceptowania składu zespołu kontrolnego przez Przewodniczącego Rady Gminy sprawę rozstrzyga Rada na najbliższej sesji.

§ 50

1. Komisja Rewizyjna powinna przeprowadzać kontrole zgodnie z planem kontroli oraz zgodnie z obowiązującym prawem, zwłaszcza w zakresie ochrony tajemnicy państwowej, służbowej i skarbowej, danych osobowych, a także w sposób nieutrudniający zwykłego funkcjonowania jednostki kontrolowanej.

2. Komisja Rewizyjna ma prawo:

1) wstępu do odpowiednich pomieszczeń jednostki kontrolowanej;

2) wglądu we właściwe dokumenty, zabezpieczenia tych dokumentów i innych dowodów;

3) wezwania do złożenia wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, przy czym na żądanie pracownika wyjaśnienia utrwalone są w formie protokołu.

§ 51

1. Z przebiegu kontroli Komisji Rewizyjna sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz imię i nazwisko kierownika jednostki;

2) imiona i nazwiska osób kontrolujących;

3) określenie zakresu przedmiotu kontroli;

4) czas trwania kontroli;

5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej;

6) wykaz załączników.

4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla kierownika jednostki kontrolowanej, Przewodniczącego Rady Gminy i do akt Komisji Rewizyjnej.

§ 52

1. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna występuje z wnioskami do Rady w celu wydania przez Radę zaleceń pokontrolnych zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobiegania im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

2. W razie ujawniania przestępstw lub wykroczeń Komisja Rewizyjna przekazuje sprawę Radzie Gminy, a ta Wójtowi celem przekazania sprawy organom ścigania.

§ 53

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne Rady zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków.

§ 54

1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb.

2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant.

§ 55

Wyniki swoich działań Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie Gminy w formie rocznym pisemnych sprawozdań.

R o z d z i a ł 8

Tryb pracy Wójta

§ 56

Wójt:

1) przygotowuje projekty uchwał;

2) uczestniczy w sesjach Rady;

3) wykonuje inne przypisane mu obowiązującymi przepisami prawa i niniejszym statutem zadania i kompetencje.

R o z d z i a ł 9

Zasady dostępu do dokumentów organów Gminy i korzystania z nich

§ 57

1. Z wyjątkiem ograniczeń wynikających z ustaw działalność organów Gminy jest jawna i obejmuje prawo każdego do:

1) uzyskania informacji;

2) wglądu do dokumentów urzędowych, protokołów posiedzeń Rady Gminy i jej Komisji stałych również Komisji Rewizyjnej;

3) wstępu na sesje Rady Gminy, posiedzenia Komisji Stałych Rady i Komisji Rewizyjnej;

4) korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy.

2. Dostęp i korzystnie z dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, odbywa się w następujący sposób:

1) protokoły z posiedzeń Rady Gminy i komisji Rady i inne dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych udostępniane są na miejscu, w sekretariacie Urzędu Gminy;

2) zabronione jest wypożyczanie i korzystanie z dokumentów urzędowych Gminy poza obiektem Urzędu Gminy;

3) korzystający może sporządzać notatki, odpisy z protokołów z posiedzeń Rady Gminy, jej komisji oraz z dokumentów wynikających z wykonywania przez Gminę zadań publicznych.

R o z d z i a ł 10

Postanowienia końcowe

§ 58

Traci moc uchwała Rady Gminy nr IV/18/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Jordanów Śląski – Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego z 2003 r. Nr 21, poz. 602.

§ 59

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Jordanowie Śląskim.

PRZEWODNCZĄCY

RADY GMINY

ZENON FESZCZUK

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)

Załącznik nr 3 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)

Załącznik nr 4 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)

Załącznik nr 5 do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 16 lutego 2004 r. (poz. 1017)