R o z d z i a ł 5
Tryb pracy Rady Gminy
§ 16
1. Prace Rady Organizuje Przewodniczący Rady.
2. Projekt porządku obrad, miejsc, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący Rady w porozumieniu z Wójtem.
3. Przewodniczący rady kieruje obradami sesji.
4. Przewodniczący Rady może powierzyć wykonywanie swoich zadań wiceprzewodniczącemu. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-3/15/04 z dnia 11 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 16 ust. 1, 3 i 4).
5. Przewodniczący Rady uprawniony jest do:
1) zwoływania sesji;
2) podpisywania uchwał i protokołów;
3) podpisywania korespondencji Rady;
4) podejmowania innych spraw
§ 17
Składający wniosek o podjęcie uchwały, o ile nie jest nim Wójt, przedstawia projekt uchwały Wójtowi najpóźniej na 14 dni przed sesją zwyczajną i najpóźniej na 1 dzień przed sesją nadzwyczajną.
§ 18
1. Wójt przedstawia Przewodnic
2. Projekty winny zawierać akceptację radcy prawnego pod względem formalno-prawnym.
3. Zawiadomienie wraz z materiałami na sesję przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem obrad.
§ 19
1. Na sesję Rady zapraszani są sołtysi, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, sekretarz i skarbnik Gminy oraz inne osoby imiennie wskazane przez Przewodniczącego Rady.
2. Zawia
domienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się do mieszkańców gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem sołtysów w sołectwach w sposób zwyczajowo przyjęty – co najmniej na 3 dni przed sesją.§ 20
1. Ograniczenia jawności sesji Rady mogą wynikać wyłącznie z ustaw. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-3/15/04 z dnia 11 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 20 ust. 1).
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
3. Przebieg obrad może być rejestrowany.
§ 21
1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu.
2. Z uwagi na niemożność rozpatrzenia całości porządku obrad na jednym posiedzeniu, Przewodniczący Rady może postanowić o odbyciu sesji na więcej niż jednym posiedzeniu lub o przerwaniu posiedzenia i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie.
§ 22
1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w
2. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach podpisem i na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad, jak również odnotowują na liście obecności godzinę opuszczenia sali i powrotu w trakcie posiedzenia.
§ 23
1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący Rady.
2. Przewodniczący może przekazać prowadzenie obrad w czasie sesji wiceprzewodniczącemu. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-3/15/04 z dnia 11 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 23 ust. 1 i 2).
3.
Przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz obrad i protokolant zajmują miejsca przy stole prezydialnym.4. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu formuły “otwieram sesję Rady Gminy w Jordanowie Śląskim”, natomiast zamknięcie sesji następuje po wypowiedzeniu formuły “w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam sesję”.
5. Po otwarciu Przewodniczący na podstawie listy obecności stwierdza prawomocność obrad.
§ 24
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad dokonuje się wybory sekretarza obrad spośród radny
ch obecnych na sesji.2. Do obowiązków sekretarza należy:
1) liczenie głosów podczas głosowania;
2) prowadzenie listy osób zgłoszonych do dyskusji;
3) formułowanie zgłoszonych wniosków i kontrola ich głosowania;
4) nadzorowanie sporządzanego protokołu;
5)
inne czynności techniczne zlecone przez prowadzącego sesje.§ 25
1. Po wyborze sekretarza, Przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad.
2. Każdy wniosek o zmianę porządku obrad Przewodniczący poddaje pod głosowanie.
3. Po wprowadzeniu zmian, Prze
wodniczący ponownie odczytuje porządek obrad i poddaje go w całości pod głosowanie.4. Porządek dzienny obrad powinien zawierać punkt, “zapytania i wolne wnioski”, w którym radni mogą zwracać się z żądaniem wyjaśnień w sprawach dotyczących zakresu działani
a Rady.5. Odpowiedzi udziela Przewodniczący Rady, przewodniczący poszczególnych Komisji, Wójt lub wyznaczony przez Wójta pracownik.
6. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone na piśmie w terminie 14 dn
i lub innym uzgodnionym z radnym terminie.§ 26
1. Protokolant z każdej sesji Rady sporządza protokół obrad.
2. Protokół powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery podejmowanych uchwał;
2) stwierdzenie prawomocności obrad, wybór se
3) nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych);
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia;
5) porządek obrad;
6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgł
oszonych i uchwalonych wniosków;7) wyniki głosowania;
8) podpis Przewodniczącego Rady, sekretarza obrad o protokolanta.
3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwa-ły arabskim (łamanymi przez numer sesji).
4. Nowa numeracja zaczyna się z początki
em nowej kadencji.5. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu obrad na następnej sesji.
§ 27
1. Po przedstawieniu porządku obrad, następuje przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
2. W przypadk
u nieujęcia w protokole sprawy będącej przedmiotem dyskusji na poprzedniej sesji, użycia niewłaściwych sformułowań – na wniosek Radnych, po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej, Przewodniczący decyduje o wprowadzeniu zmian do protokołu.3. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 2 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.
§ 28
1. Przewodniczący odczytuje tytuł sprawy lub zagadnienia będącego kolejnym punktem porządku obrad.
2. Jeżeli zachodzi konieczność udzielania dodatkowych wyjaśnień do danego punktu obrad, przewodniczący udziela głosu Wójtowi lub osobie przez niego upoważnionej.
3. W dyskusji nad danym tematem Przewodniczący udziela głosu w pierwszej kolejności przedstawicielowi Komisji, w kompetencji której leży oma
wiane zagadnienie.4. Dalej dyskusja nad omawianym tematem przebiega w następujący sposób:
1) Przewodniczący udziela Radnym głosu wg kolejności zgłoszeń;
2) w razie potrzeby za zgoda Rady Przewodniczący może ograniczyć czas wypowiedzi;
3) Przewodniczący może udzielać głosu w dyskusji innym osobom obecnym na sesji;
4) Przewodniczący czuwa nad przebiegiem dyskusji, a w szczególności, aby wypowiedzi dotyczyły konkretnego tematu, nie zawierały stwierdzeń już wypowiedzianych itp.;
5) radni mają prawo zgłaszać własne wnioski pod głosowanie;
6) wszystkie wnioski zgłoszone do danego punktu obrad sekretarz spisuje w kolejności zgłoszeń, a po zakończeniu dyskusji nad danym tematem przedkłada je Przewodniczącemu;
7) Przewodniczący odczytuje wnioski i podaje je pod głosowanie wg kolejności zgłoszeń;
8) wniosek zostaje przyjęty, jeżeli uzyska większość głosów;
9) Przewodniczący odczytuje poprawiony i uzupełniony tekst uchwały i poddaje całość pod głosowanie.
5. Przewodniczący stwierdza, że uchwała została przyjęta, nadając jej numer, bądź odrzucona – podając ilość głosów “za”, ilość głosów “przeciw” i ilość głosów wstrzymujących się od głosu.
§ 29
1. W czasie trwania dyskusji Przewodniczący udziela poza kolejnością głosu w sprawie wniosków formalnych, dotyczących w szczególności:
1) stwierdzenie kworum i ważności sesji;
2) zdjęcie danego tematu z porządku obrad;
3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
4) zamknięcia listy mówców;
5) ograniczenia czasu wystąpień;
6) ponownego przeliczenia głosów.
2. Po zgłoszeniu wniosku formalnego, Przewodniczący poddaje go niezwłocznie pod głosowanie.
§ 30
1. Jeżeli wystąpienie radnego lub innej osoby jest sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami, jeżeli zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad lub uchybia powodzeniu sesji, prowadzący obrady zwraca uwagę tej osobie na niewłaściwe zachowanie słowami: “do rzeczy”, “przywołuję radnego do porządku”.
2. Jeżeli uwaga Przewodniczącego nie skutkuje, odbiera się mówcy głos, a fakt ten umieszcza się w protokole obr
ad.3. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad osobom spoza rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§ 31
1. Radny w sprawach wynikłych w toku wykonywania mandatu ma prawo zgłaszania wni
osków i interpelacji do Rady i jej Komisji.2. Interpelacja może być zgłoszona pisemnie lub ustnie podczas sesji lub między sesjami.
3. Adresat wniosku lub interpelacji jest zobowiązany udzielić radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od daty jeg
o otrzymania.4. Radny, który zgłosi interpelację, może wnieść o rozpatrzenie odpowiedzi na nią przez Radę na sesji.
5. Radny w razie braku odpowiedzi na zgłoszony wniosek lub interpelacje ma prawo zwrócić się o interwencję do Przewodniczącego Rady.
§ 32
1
2. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
3. Głosowanie jawne imienne polega na tym, że odbywa się przez wywoływanie nazwisk radnych wg kolejności alfabetycznej i odnotowanie w protokole, czy radny oddał głos “za”, “przeciw”, czy “wstrzymał się od głosu”.
4. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady, a sekretarz obrad dokonuje przeliczenia głosów, tj. sumuje je i ostateczny wynik głosowania przedstawia Przewodniczącemu Rady.
5.
Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.6. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który prowadzi sesję.
§ 33
1. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Gminy, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrane z grona Rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.
2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytuje kolejno Radnych z listy obecności.
3. Sekretarz obrad wraz z pracownikiem urzędu wyznaczonym do obsługi sesji winni zapewnić nieskrępowany sposób głosowania uwzględniając tajność wyborów.
4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.
5. Kart do głosowania nie może być więcej niż Radnych obecnych na sesji.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.
§ 34
1. Zwykła większość głosów oznacza, że za przyjęciem uchwały opowiedziała się przynajmniej jedna osoba więcej niż przeciwko niej.
2. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowita głosów oddanych za przyjęciem uchwały, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
§ 35
1. Komisje działają na posiedzeniu oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne spawy.
2. Posiedzenie Komisji zwołuje jej przewodniczący, a pod jego nieobecność jego zastępca.
3. P
osiedzenie odbywa się zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.4. O posiedzeniu Komisji zawiadamia się członków pisemnie lub telefonicznie, nie później niż na trzy dni przed posiedzeniem komisji.
5. W sprawach pilnych przewodniczący Komisji może zarządzić zwołanie posiedzenia w innym trybie.
6. Wraz z zawiadomieniem o posiedzeniu, każdemu członkowi Komisji przysyła się materiały będące przedmiotem posiedzenia.
§ 36
1. Dla prawomocności posiedzenia niezbędna jest obecność na posiedzeniu najmniej połowy składu Komisji, a w tym przewodniczącego bądź jego zastępcy.
2. Członkowie Komisji potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu na liście obecności.
3. Posiedzenie Komisji prowadzi jej przewodniczący, a pod jego nieobecność zastępca.
4. Obsługę techniczno-kancelaryjną Komisji zapewnia Urzędu Gminy.
5. Wszyscy członkowie Komisji mają równy głos.
6. Posiedzenia Komisji są protokołowane. Protokół podpisują prowadzący obrady i protokolant.
§ 37
1. W przypadku rozbieżności co do podjętych decyzji i wniosków przez Komisje, członkom Komisji przysługuje prawo zgłoszenia uzasadnionego na piśmie stanowiska odrębnego.
2. Stanowisko odrębne przesyła się Radzie wraz z pozostałymi materiałami Komisji.
§ 38
Komisja ma prawo:
1) żądać przedkładanie Komisja wszystkich niezbędnych do podjęcia decyzji materiałów i wyjaśnień;
2) żądać obecność na posiedzeniu Wójta, pracowników Urzędu Gminy i zapraszać na posiedzenia kierowników jednostek organizacyjnych gminy lub inne osoby, jeśli zdaniem Komisji obecność ta jest niezbędna;
3) kontrolować i oceniać wykonanie uchwał Rady w zakresie objętym działaniem Komisji;
4) występować do Rady z inicjatywami i wnioskami dotyczącymi całokształtu działalności Gminy.
§ 39
Komisja w oparciu o przedłożone materiały dokonuje samodzielnej oceny problemów, a także oceny przedłożonych projektów uchwał, kierując się następującymi zasadami:
1) Komisja nie może dokonywać w projektach uchwał poprawek, a jedynie formułuje propozycje zmian i przedkłada je Radzie na piśmie;
2
) Komisja może opracować własny projekt uchwały i przedstawić go na sesji jako alternatywny w stosunku do projektu Wójta;3) Komisja rozpatruje materiały i opracowuje stanowiska w sprawach objętych bezpośrednim zainteresowaniem Komisji;
4) jeżeli problem dotyczy kilku Komisji, materiały rozpatrują te Komisje, których problem dotyczy sporządzając własne opinie;
5) na wniosek przewodniczący Komisji mogą one odbywać wspólne posiedzenia.
§ 40
1. Na posiedzeniu poprzedzającym sesje Rady Komisja sporządza pisemne sprawozdanie z działalności Komisji między sesjami.
2. Sprawozdanie winno zawierać:
1) liczbę odbytych posiedzeń, ocenę przedkładanych Komisji materiałów pod względem kompletności i opracowania formalno-prawnego;
2) wskazania trudności napotykanych w czasie pracy komisji i propozycji ich rozwiązania;
3) ustosunkowanie się do ewentualnego stanowiska odrębnego części członków Komisji.
3. Sprawozdanie podpisuje przewodniczący lub zastępca przewodniczącego Komisji.
4. Pisemne sprawozdanie dołącza się do materiałów przesłanych radnym, a jeden egzemplarz sprawozdania przekazuje się Wójtowi.
§ 41
Komisja opracowuje pisemny plan pracy na dany rok i przedkłada Radzie.