934

UCHWAŁA RADY GMINY PRZEWORNO

z dnia 29 stycznia 2004 r.

w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Krzywina

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst ustawy Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 wraz z późn. zm.), art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717), art. 7 i 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (jednolity tekst ustawy Dz. U. Nr 15 z 1999 r., poz. 139 wraz z późn. zm.) oraz w związku z uchwałą nr XLI/206/2002 Rady Gminy w Przewornie z dnia 24 września 2002 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno, postanawia się, co następuje:

§ 1

Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Krzywina.

§ 2

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Krzywina składa się z:

1. ustaleń planu miejscowego zawartych w uchwale,

2. rysunku planu miejscowego; sporządzonego na mapie ewidencji gruntów w skali 1 : 5000, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3

Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:

1. planie miejscowym – należy przez to rozumieć miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Krzywina,

2. rysunku planu miejscowego – należy przez to rozumieć rysunek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, sporządzony na mapie ewidencji gruntów w skali 1 : 5000, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały,

3. uchwale – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Gminy Przeworno,

4. przepisach szczególnych – należy przez to rozumieć aktualne w momencie realizacji ustaleń planu miejscowego przepisy prawne: ustawy wraz z aktami wykonawczymi, normy branżowe oraz ograniczenia w dysponowaniu terenami; wynikające z prawomocnych decyzji administracyjnych,

5. przeznaczeniu podstawowym – należy przez to rozumieć rodzaj przeznaczenia terenu, które powinno przeważać na danym terenie wyznaczonym ściśle określonymi lub orientacyjnymi liniami rozgraniczającymi,

6. przeznaczeniu dopuszczalnym – należy przez to rozumieć możliwość dopuszczenia przeznaczenia terenu inne niż podstawowe, które uzupełnia lub wzbogaca określone przeznaczenie podstawowe terenu, bądź stanowi w stosunku do niego przeznaczenie alternatywne,

7. terenie – należy przez to rozumieć teren o określonym w planie miejscowym przeznaczeniu podstawowym bądź dopuszczalnym i alternatywnym, zawarty w granicach linii rozgraniczających wyznaczonych w rysunku planu miejscowego oraz oznaczony stosownymi symbolami literowymi,

8. działce siedliskowej – należ przez to rozumieć działkę wyodrębnioną geodezyjnie; zabudowaną budynkiem mieszkalnym wraz z towarzyszącymi mu obiektami i urządzeniami,

9. działce budowlanej – należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych, wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego,

10. powierzchni terenu biologicznie czynnej – należy przez to rozumieć grunt rodzimy w obrębie działki siedliskowej i budowlanej zagospodarowany zielenią,

11. usługach komercyjnych – należy przez to rozumieć usługową działalność dochodową podmiotów gospodarczych i przedsiębiorstw w zakresie świadczenia usług dla ludności oraz działalność gospodarczą prowadzoną w sposób nieoddziaływający znacząco na środowisko i zdrowie ludzi, w formie zakładów drobnej wytwórczości i zakładów rzemieślniczych,

12. odległości i strefie ograniczeń zabudowy – należy przez to rozumieć ograniczenia wywołane obecnością lub działaniem istniejącego lub projektowanego przeznaczenia terenu, bądź urządzeń i sieci infrastruktury technicznej, wymagających zachowania odległości od innych funkcji lub urządzeń; stosownie do obowiązujących standardów technicznych, określonych w przepisach szczególnych.

13. przestrzeni publicznej – należy przez to rozumieć tereny w obrębie ściśle określonych linii rozgraniczających dróg, ulic, placów, wydzielonych ciągów pieszo-jezdnych i innych urządzeń komunikacyjnych oraz powierzchnie dostępne lub określone za dostępne przez władze samorządowe lub organy administracji rządowej, ze względu na ich znaczenie dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i sprzyjające nawiązywaniu kontaktów społecznych.

§ 4

1. Celem regulacji zawartych w planie miejscowym jest:

1) określenie zasad zrównoważonego rozwoju wsi i ładu przestrzennego; przy uwzględnieniu istniejącego zainwestowania i poszanowania historycznych wartości dziedzictwa kulturowego obszaru, jego zasobów środowiskowych i wodnych oraz walorów krajobrazowych,

2) uściślenie zasad kształtowania spójnej polityki przestrzennej na obszarze wsi oraz zasad zabudowy i zagospodarowania terenów o określonym przeznaczeniu,

3) określenie zasad ochrony środowiska, warunków korzystania z jego zasobów; w sposób nienaruszający równowagi przyrodniczej i zapewniający wysoki standard jakości poszczególnych elementów środowiska,

4) ustalenie zasad ochrony archeologicznych dóbr kultury,

5) zapewnienie przestrzennych, technicznych i terenowo-prawnych warunków do modernizacji i rozbudowy układu komunikacyjnego oraz sieci i urządzeń infrastruktury technicznej.

2. Przedmiotem ustaleń planu miejscowego są:

1) ustalenie podstawowego bądź dopuszczalnego lub alternatywnego przeznaczenia dla poszczególnych terenów wyznaczonych w planie miejscowym,

2) wyznaczenie ściśle określonych lub orientacyjnych linii rozgraniczających dla terenów o odmiennym przeznaczeniu podstawowym, dopuszczalnym lub alternatywnym,

3) określenie dla wyznaczonych w planie miejscowym terenów zasad obsługi w zakresie komunikacji oraz dostępu do sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,

4) określenie zasad zabudowy i zagospodarowania poszczególnych terenów oraz standardów kształtowania w ich obręb projektowanej zabudowy,

5) uściślenie szczególnych warunków zagospodarowania obszaru wsi, wynikających z potrzeb ochrony środowiska, zasobów archeologicznych dóbr kultury i wartości dziedzictwa kulturowego,

6) określenie dla terenów projektowanej zabudowy mieszkaniowej zasad podziału na działki budowlane.

§ 5

USTALENIA FORMALNO-PRAWNE

1. Uchwalony plan miejscowy jest obowiązującym aktem prawa miejscowego w zakresie przeznaczenia terenów oraz określenia sposobów ich zagospodarowania i warunków zabudowy, a także w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego.

2. Dla terenów położonych w granicach planu miejscowego tracą moc ustalenia miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno uchwalonego uchwałą nr V/29/94 Rady Gminy w Przewornie z dnia 29 listopada 1994 r.

§ 6

§ 7

LOKALNE WARUNKI, ZASADY I STANDARDY KSZTAŁTOWANIA ZABUDOWY ORAZ ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW

1. W obrębie działek siedliskowych i wyznaczonych działek budowlanych dla projektowanej zabudowy mieszkaniowej zaleca się zachować część powierzchni terenu biologicznie czynnej w następującym wymiarze:

1) minimum 40% powierzchni terenu w istniejącej zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej,

2) minimum 50% powierzchni terenu w projektowanej zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej,

3) minimum 60% powierzchni terenu w istniejącej i projektowanej zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej o charakterze rekreacyjnym oraz zabudowie zagrodowej i gospodarstwach agroturystycznych.

2. Maksymalna wysokość projektowanej zabudowy mieszkaniowej nie może przekroczyć 2 kondygnacji naziemnych, z możliwością wykorzystania na cele użytkowe poddasza budynku.

W przestrzeń poddasza może być wbudowana jedynie jedna kondygnacja.

Powyższy nakaz dotyczy również istniejących budynków jednorodzinnych poddanych rozbudowie.

Budynki gospodarcze i garaże nakazuje się realizować wyłącznie jako obiekty parterowe.

3. Ustala się nieprzekraczalne linie zabudowy dla projektowanych budynków przeznaczonych na stały pobyt ludzi w następującym zróżnicowaniu:

1) 6,0 m od linii rozgraniczających dróg zbiorczych KZ i drogi lokalnej KL,

2) 5,0 m od linii rozgraniczających dróg dojazdowych KD.

4. Architektura projektowanych budynków winna nawiązywać do miejscowego stylu budownictwa i harmonizować z walorami krajobrazowymi wsi.

5. Zaleca się realizację budynków z dachem dwuspadowym, symetrycznym, o kącie nachylenia 30°– 45°, krytym dachówką lub materiałem odpowiadającym dachówce.

6. Zaleca się sytuować kalenice projektowanych budynków prostopadle do osi drogi.

§ 8

SZCZEGÓLNE WARUNKI ZABUDOWY I ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW

1. Dla terenu rolnego wsi, położonego w zasięgu strefy ochrony pośredniej zewnętrznej głębinowych ujęć wody pitnej SUW Przeworno, obowiązują nakazy i zakazy określone w przepisach szczególnych oraz decyzji nr 03/2001 Starosty Strzelińskiego wydanej 25 stycznia 2001 r. pismem nr SP-OS-6223/03/01, ustanawiającej strefy ochrony głębinowych ujęć wody pitnej zakładu wodociągowego SUW Przeworno.

2. Dla terenu zawartego w granicach obszaru i terenu górniczego oraz zasięgu udokumentowanego w kategorii “B + C1 + C2”, złoża łupków kwarcytowych “Jegłowa” obowiązują zasady gospodarowania, a także związane z tym zakazy i ograniczenia określone w przepisach szczególnych i w koncesji nr 20/99; wydanej przez Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 29 kwietnia 1999 r.

3. Nakazuje się kompensację przyrodniczą terenu zwałów odpadów mineralnych powstałych po eksploatacji łupków kwarcytowych, oznaczonego w rysunku planu miejscowego symbolem literowych “RK”.

4. Nakazuje się sukcesywną rekultywację i kompensację przyrodniczą wyrobisk poeksploatacyjnych łupków kwarcytowych, w obrębie terenów oznaczonych w rysunku miejscowego planu symbolem literowym “PE”.

5. W ramach kompensacji przyrodniczej terenów określonych w pkt 3 i 4 należy wykonać niezbędny zakres działań, a w szczególności roboty ziemne, rekultywację gleby i zadrzewienia, by w efekcie wyrównać szkody dokonane w środowisku i przywrócić równowagę przyrodniczą tym zdegradowanym terenom.

6. Zakazuje się budowy obiektów budowlanych, przeznaczonych na stały pobyt ludzi w strefie negatywnego oddziaływania pól elektromagnetycznych napowietrznych linii elektroenergetycznych ś.n. 20 kV; w pasie terenu o łącznej szerokości 20 m (2 x 10,0 m) wzdłuż tras linii.

7. W zakresie ochrony powietrza przed zanieczyszczeniem zaleca się powszechne stosowanie paliw proekologicznych dla celów grzewczych i bytowych.

8. Dopuszczalny poziom hałasu zewnętrznego mierzony na granicy własności działek i określonych terenów przeznaczenia podstawowego nie może przekroczyć wartości określonych w przepisach szczególnych.

9. Istniejące i projektowane obiekty usług komercyjnych nie mogą znacząco oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi.

10. Należy bezwzględnie chronić wody cieków naturalnych i rowów otwartych przed zanieczyszczeniem.

11. Zaleca się zabezpieczenie dostępności komunikacyjnej do koryt cieków naturalnych, dla celów prowadzenia niezbędnych prac regulacyjnych i konserwacyjnych w ich obrębie.

12. Zgodnie z przepisami szczególnymi, zakazuje się wznoszenia obiektów budowlanych oraz trwałego zagospodarowania terenów położonych w zasięgu oddziaływania wód powodziowych; wskazanych w rysunku planu miejscowego.

13. Nakazuje się renowację i utrzymanie stałej drożności rowów otwartych oraz systemu drenażowego użytków rolnych. Istniejące zbiorniki wodne należy poddać renowacji.

14. Nakazuje się zachowanie bez zmian istniejącej sieci rzek i cieków naturalnych.

15. Nakazuje się chronić i zachować cenne siedliska przyrodnicze położone w obrębie dolin rzecznych, tj. kompleksy leśne, wysoką zieleń łęgową; siedliska łąkowe i obszary źródliskowe cieków naturalnych.

16. Nakazuje się zachowanie i ochronę wysokiej zieleni śródpolnej oraz istniejący starodrzew w granicach terenu osadniczego wsi.

17. Zaleca się zachowanie drzew przydrożnych; rosnących w bezpiecznej odległości od krawędzi jezdni.

18. Nakazuje się zachować i chronić starodrzew rosnący w obrębie terenów dawnych zespołów kościelnych wsi.

19. Przy dokonywaniu nowych nasadzeń drzew i krzewów na działkach siedliskowych stosować wyłącznie gatunki pochodzenia rodzimego; właściwe dla lokalnych siedlisk przyrodniczych.

20. Wszystkie zespoły i kompleksy leśne wsi uznaje się za lasy ochronne.

21. Przy realizacji obiektów budowlanych i zagospodarowaniu terenu należy ograniczyć prace niwelacyjne terenu do niezbędnego minimum, by zachować naturalne jego ukształtowanie.

§ 9

ZASADY OBSŁUGI W ZAKRESIE KOMUNIKACJI DROGOWEJ

1. Dla przestrzeni publicznej w zakresie komunikacji drogowej ustala się w sposób następujący klasyfikację funkcjonalną dróg oraz obowiązujące parametry geometryczne:

KZ – drogi zbiorcze;

dla następujących dróg powiatowych:

1) nr 3046D, relacji: od drogi krajowej nr 39 – Jegłowa – Krzywina – Przeworno – Sarby – Szklary (do granicy powiatu strzelińskiego),

2) nr 3096D, relacji: Jegłowa (od drogi powiatowej nr 3046D) – przysiółek Kaszówka – Strużyna (do drogi powiatowej nr 3093D).

Istniejący przebieg tras dróg utrzymuje się bez zmian.

Szerokość dróg w ściśle określonych liniach rozgraniczających zgodnie z wydzieleniem geodezyjnym; minimum 20,0 m.

Dopuszcza się możliwość organizacji ścieżek rowerowych w liniach rozgraniczających dróg.

KL – drogi lokalne;

dla następujących dróg powiatowych:

1) nr 3095D, relacji: Krzywina (od drogi powiatowej nr 3046D) – Strużyna (do drogi powiatowej nr 3096D),

2) nr 3083D, relacji: Krzywina (od drogi powiatowej nr 3046D) – Samborowiczki – Miłocice (do drogi powiatowej nr 3080D),

3) dróg gminnych obsługujących tereny zabudowy wsi, zgodnie z oznaczeniem w rysunku planu miejscowego.

Istniejący przebieg tras dróg utrzymuje się bez zmian.

Szerokość dróg w ściśle określonych liniach rozgraniczających, zgodnie z wydzieleniem geodezyjnym; minimum 15,0 m.

Dopuszcza się możliwość organizacji ścieżek rowerowych w liniach rozgraniczających dróg.

KD – drogi dojazdowe;

dla pozostałych dróg wiejskich, według oznaczeń w rysunku planu miejscowego oraz dla projektowanych odcinków dróg dojazdowych w obrębie terenu osadniczego wsi.

Przebieg tras istniejących dróg utrzymuje się bez zmian.

Szerokość dróg w ściśle określonych liniach rozgraniczających minimum 12,0 m.

Zaleca się organizację ścieżek rowerowych w liniach rozgraniczających istniejących dróg.

KX – ciągi pieszo-jezdne;

dla wskazanych w rysunku planu miejscowego dróg gminnych.

Istniejący przebieg tras ciągów pieszo-jezdnych utrzymuje się bez zmian.

Szerokość w liniach rozgraniczających 3,0–5,0 m, zgodnie z wydzieleniem geodezyjnym.

Dopuszcza się możliwość organizacji ścieżek rowerowych w liniach rozgraniczających ciągów pieszo--jezdnych.

2. W liniach rozgraniczających dróg dopuszcza się:

1) ruch kołowy i postój pojazdów zgodnie z klasyfikacją i wynikającymi z niej parametrami funkcjonalnymi,

2) ruch pieszy i ruch rowerowy,

3) infrastrukturę techniczną podziemną na warunkach określonych w przepisach szczególnych,

4) lokalizację, w sposób nieograniczający bezpieczeństwa ruchu, obiektów inżynierskich oraz urządzeń technicznych związanych z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu,

5) realizację sieci infrastruktury technicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi; w uzgodnieniu z zarządcą drogi.

3. Na terenach projektowanej zabudowy należy zabezpieczyć stanowiska parkingowe w obrębie każdej wydzielonej działki budowlanej; w ilości wynikającej z aktualnie stosowanych wskaźników obsługi motoryzacji.

§ 10

KOMUNIKACJA KOLEJOWA

1. Tereny przestrzeni publicznej w zakresie komunikacji kolejowej, oznaczone w rysunku planu miejscowego symbolem literowym “KK”, wyodrębnia się z obszaru wsi ściśle określonymi liniami rozgraniczającymi, zgodnie ze stanem własności; zabezpieczając w ten sposób możliwość wznowienia ruchu kolejowego na trasie jednotorowej, niezelektryfikowanej linii znaczenia miejscowego nr 321, relacji Grodków – Przeworno – Głęboka Śląska.

2. Wszelkie inwestycje wraz z infrastrukturą techniczną przy terenach kolejowych należy lokalizować zgodnie z przepisami szczególnymi.

§ 11

ZASADY OBSŁUGI W ZAKRESIE INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ

1. Zaopatrzenie w wodę pitną:

1.1. Utrzymuje się bez zmian istniejący system zaopatrzenia wsi w wodę pitną, przy udziale zakładu wodociągowego SUW w Przewornie, o wydajności ujęć Q śred = 45,0 mł/godz.

1.2. Utrzymuje się bez zmian trasę istniejącego wodociągu przesyłowego relacji Przeworno – Krzywina – Jegłowa wraz z odgałęzieniem w kierunku Samborowiczek oraz lokalizację we wsi przepompowni wody pitnej na terenie oznaczonym w rysunku planu miejscowego symbolem “WZ”.

1.3. Utrzymuje się bez zmian sieć wodociągów rozdzielczych we wsi, z zaleceniem jej poszerzenia w obrębie terenów projektowanej zabudowy.

2. Gospodarka ściekowa:

2.1. Docelowe uregulowanie gospodarki ściekami bytowymi we wsi winno być dokonane w oparciu o kompleksowy program przyjęty dla obszaru całej Gminy Przeworno.

2.2. Do czasu realizacji programu, określonego w pkt 2.1. niniejszego ustępu, dopuszcza się w obrębie istniejącej zabudowy gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych; wraz z ich sukcesywnym opróżnianiem i wywozem nieczystości do najbliższej oczyszczalni ścieków.

2.3. Dla projektowanej zabudowy zaleca się realizację przydomowych oczyszczalni ścieków.

2.4. Bezwzględnie zakazuje się odprowadzanie nieoczyszczonych ścieków bytowych bezpośrednio do gruntu, rowów i cieków naturalnych.

2.5. Ciekłe odchody zwierzęce, tj. gnojówka i gnojowica, które nie zostaną rolniczo wykorzystane, należy gromadzić w szczelnych zbiornikach w obrębie siedliskowych działek gospodarstw rolnych. Obowiązuje zakaz ich odprowadzania do gruntu, cieków naturalnych i rowów otwartych. Należy je poddać neutralizacji zgodnie z przepisami szczególnymi.

2.6. Wody opadowe należy odprowadzać do istniejących i projektowanych odcinków sieci kanalizacji deszczowej; wyposażając je dodatkowo urządzeniami do ich oczyszczania. Obowiązuje zakaz odprowadzania nieoczyszczonych ścieków opadowych bezpośrednio do cieków naturalnych i rowów melioracyjnych.

3. Gospodarka odpadami komunalnymi:

3.1. Istniejącą i projektowaną zabudowę należy wyposażyć w kontenery lub pojemniki na odpady komunalne, systematycznie opróżniane przez specjalistyczne służby; z wywozem odpadów na najbliższe składowisko odpadów komunalnych.

3.2. Nakazuje się wprowadzenie zasady selektywnej zbiórki i magazynowania odpadów.

3.3. Obowiązuje zakaz gromadzenia odpadów na jakimkolwiek terenie o innym podstawowym przeznaczeniu.

4. Zaopatrzenie w energię elektryczną:

4.1. Ustala się zasadę zaopatrzenia mieszkańców wsi w energię elektryczną przy pełnym wykorzystaniu istniejących obiektów i urządzeń elektroenergetycznych, tj. napowietrznych linii elektroenergetycznych ś.n. 20 kV, stacji transformatorowych i napowietrznej sieci elektrycznej n.n.

4.2. Trasy istniejących napowietrznych linii elektroenergetycznych ś.n. 20 kV oraz usytuowanie stacji transformatorowych zachowuje się bez zmian.

4.3. Zaleca się sukcesywną rozbudowę systemu urządzeń i obiektów elektroenergetycznych w dostosowaniu do potrzeb rozwojowych wsi.

5. Gospodarka cieplna:

5.1. Ciepło dla celów grzewczych i bytowych zaleca się uzyskiwać w oparciu o paliwa proekologiczne, tj. energię elektryczną, olej opałowy i gaz bezprzewodowy. Dopuszcza się stosowanie innych źródeł energii proekologicznej.

5.2. W obrębie istniejącej zabudowy dopuszcza się utrzymanie bez zmian istniejącego systemu uzyskiwania ciepła w oparciu o paliwa stałe; z zaleceniem modernizacji tego systemu.

5.3. Dla projektowanej zabudowy dopuszcza się wyjątkowo stosowanie wysoko sprawnych źródeł ciepła opalanych paliwem stałym, w oparciu o charakterystykę wpływu na środowisko przyjętej technologii, która zapewni nieprzekraczanie dopuszczalnych standardów emisyjnych określonych w przepisach szczególnych.

6. Telekomunikacja:

6.1. Utrzymuje się bez zmian istniejący system urządzeń i obiektów teletechnicznych, z zaleceniem jego sukcesywnej rozbudowy i modernizacji.

§ 12

OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO

1. Dla części terenu osadniczego wsi, zawartego w granicach określonych w rysunku planu miejscowego; ustanawia się strefę “B” ochrony konserwatorskiej.

W obrębie strefy “B” ochrony konserwatorskiej ustala się następujące zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:

1.1. nakazuje się zachowanie zasadniczych elementów historycznego rozplanowania; przede wszystkim w zakresie układu komunikacji wewnętrznej, zabudowy oraz podziałów terenu,

1.2. ustala się wymóg uzgodnienia z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków ewentualnych zmian lub korekt przebiegu dróg i dojazdów wewnętrznych, a także zmiany rodzaju ich nawierzchni,

1.3. ustala się wymóg dostosowania nowej zabudowy do historycznej kompozycji przestrzennej w zakresie wysokości zabudowy, jej skali i formy; przy jednoczesnym respektowaniu regionalnego stylu budownictwa. Nowe obiekty kubaturowe przewidziane do realizacji na terenie strefy należy uzgodnić z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków,

1.4. nowa zabudowa na terenie zabytkowego zespołu folwarcznego jest możliwa jedynie na miejscu, w gabarytach i formie istniejącej zabudowy historycznej, po uzyskaniu uzgodnienia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,

1.5. obowiązuje bezwzględny zakaz wprowadzania nowej zabudowy kubaturowej na teren dawnego zespołu kościelnego pw. św. Oswalda wraz z dawnym cmentarzem ewangelickim oraz teren dawnego zespołu kościelnego; usytuowanego w centrum wsi. Rosnący w obrębie tych terenów starodrzew należy w pełni zachować i chronić.

2. Dla terenu osadniczego wsi, wraz z otaczającym go areałem rolnym, położonym w przeważającej części w dolinie rzeki Krynki, ustanawia się strefę “K” ochrony krajobrazu kulturowego.

Granicę strefy “K” ochrony krajobrazu kulturowego określa rysunek planu miejscowego.

W obrębie strefy “K” ochrony krajobrazu kulturowego ustala się następujące zasady zabudowy i zagospodarowania terenów:

2.1. nakazuje się harmonijne wkomponowanie projektowanej zabudowy w istniejący układ przestrzenny wsi oraz krajobraz naturalny; przy pełnym poszanowaniu obecnej sylwety wsi w panoramach widokowych,

2.2. nakazuje się zachowanie bez zmian istniejący układ komunikacyjny wsi wraz z siecią dróg śródpolnych,

2.3. nakazuje się zachowanie bez zmian obecnego sposobu użytkowania terenów rolnych i leśnych, otaczających obszar osadniczy wsi, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony siedlisk łąkowych i łęgowych w dolinie rzeki Krynki oraz w dolinach jej dopływów,

2.4. nakazuje się zachowanie bez zmian przebiegu koryta rzeki Krynki wraz z siecią jej licznych dopływów.

3. Nakazuje się chronić, zgodnie z wymogami przepisów szczególnych, zabytkowe obiekty architektury i budownictwa, ujęte w ewidencji dóbr kultury Państwowej Służby Ochrony Zabytków, a mianowicie:

1) zespół dawnego kościoła pw. św. Oswalda, wraz z cmentarzem i murem kamiennym,

2) ruiny dawnego kościoła, wraz z murem kamiennym,

3) zespół zabudowy dawnego folwarku nr 20 i 23, składający się z dawnego domu zarządcy, dwóch obór i budynku gospodarczego,

4) dom mieszkalny nr 18 (dawna pastorówka),

5) budynek administracyjny Leśnictwa Henryków nr 33 (dawny dom mieszkalny),

6) zespół budynków mieszkalnych nr 60, 61 i 62 wraz z budynkiem gospodarczym.

3.1. Wszelkie prace budowlane związane z przebudową, rozbudową i remontem zabytkowych obiektów architektury i budownictwa oraz zmianę ich sposobu użytkowania wymagają uzgodnienia z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

3.2. Na terenie dawnego zespołu folwarcznego nowa zabudowa jest możliwa do realizacji jedynie na miejscu, w gabarytach i w formie istniejącej zabudowy historycznej; po uzyskaniu uzgodnienia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

3.3. Obowiązuje bezwzględny zakaz wprowadzania nowej zabudowy kubaturowej na tereny dawnych zespołów kościelnych. Istniejący starodrzew w obrębie tych terenów należy zachować i chronić.

§ 13

ZASADY OCHRONY ARCHEOLOGICZNYCH DÓBR KULTURY

1. Dla terenu osadniczego wsi ustanawia się strefę “OW” obserwacji archeologicznej obszaru o metryce średniowiecznej, w granicach określonych w rysunku planu miejscowego.

W obrębie strefy “OW” obserwacji archeologicznej obszaru o metryce średniowiecznej, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę dla wszelkich przedsięwzięć inwestycyjnych, należy uprzednio uzyskać stanowisko Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i w zakresie określonym w tym stanowisku uzyskać jego zezwolenie na prowadzenie prac ziemnych.

Prowadzenie nadzoru archeologicznego nad pracami ziemnymi odbywa się na koszt inwestora.

2. Dla pozostałego obszaru wsi, niebędącego w zasięgu strefy “OW” obserwacji archeologicznej, ustala się wymóg, by o wszelkich zamierzeniach inwestycyjnych związanych z pracami ziemnymi był pisemnie powiadomiony Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków. W powyższym powiadomieniu należy określić termin rozpoczęcia i zakończenia prac ziemnych i dostarczyć go Dolnośląskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem. W przypadku wystąpienia zabytków i obiektów archeologicznych jest wymagane podjęcie ratowniczych badań wykopaliskowych na koszt inwestora, po uzyskaniu uprzednio zezwolenia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

3. Nakazuje się chronić, zgodnie z wymogami przepisów szczególnych następujące, istniejące stanowiska archeologiczne:

1) nr 1/4/88-29 AZP ślad osadnictwa datowany na czasokres od epoki kamiennej po I okres epoki brązu,

2) nr 2/1/88-29 AZP cmentarzysko ciałopalne datowane na czasokres od epoki brązu po okres halsztacki,

3) nr 3/3/88-30 AZP ślad osadnictwa datowany na średniowiecze,

4) nr 4/24/89-29 ślad osadnictwa o nieustalonej chronologii.

Lokalizacje stanowisk na obszarze wsi wskazuje rysunek planu miejscowego.

Ustala się wymóg, by wszelkie prace ziemne prowadzone w obrębie bądź w bezpośrednim sąsiedztwie stanowiska archeologicznego były poprzedzone przeprowadzeniem ratowniczych badań archeologicznych i wykopaliskowych, po uprzednim uzyskaniu stosownego zezwolenia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na wykonanie tych badań.

Koszt badań archeologicznych i wykopaliskowych obciąża właściciela terenu.

§ 14

USTALENIA DOTYCZĄCE WARTOŚCI NIERUCHOMOŚCI

1. Konsekwencją uchwalenia planu miejscowego jest wzrost wartości nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości rolnych, które przeznacza się w planie miejscowym do zabudowy.

2. Ustala się stawkę procentową od wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 30%.

3. Określona powyżej stawka procentowa jest podstawą do naliczania i pobrania jednorazowej opłaty należnej od właściciela nieruchomości na rzecz Gminy Przeworno, w przypadku jej zbycia.

§ 15

USTALENIA KOŃCOWE

1. Realizację niniejszej uchwały powierza się Wójtowi Gminy Przeworno.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od daty jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

MAREK CZERWIŃSKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Przeworno z dnia 29 stycznia 2004 r. (poz. 934) /181 kB/