784

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W WOŁOWIE

z dnia 30 stycznia 2004 r.

w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkanio- wym zasobem Gminy Wołów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.) Rada Miejska w Wołowie uchwala, co następuje:

§ 1

Tworzy się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Wołów obowiązujący w latach 2004 – 2008.

§ 2

§ 3

R o z d z i a ł II

Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

1) Gmina Wołów jest właścicielem 80 budynków, w których znajduje się 451 lokali mieszkalnych.

2) Gmina jest współwłaścicielem 147 budynków, w których znajduje się 462 lokali mieszkalnych. Większościowy udział Gmina posiada w 37 budynkach.

3) Ogółem Gmina jest właścicielem 913 lokali i nie posiada wydzielonych lokali socjalnych.

Planuje się wydzielić około 20 lokali socjalnych, co zostanie uregulowane odrębnymi uchwałami.

Lokal mieszkalny może stać się lokalem socjalnym jeśli wygaśnie stosunek najmu. Lokale socjalne mogą być o obniżonym standardzie.

4) Przewiduje się zmniejszenie ilości lokali wskutek sprzedaży około 270 lokali, tj. średnio 54 lokali rocznie.

5) Przewiduje się wzrost ilości lokali o około 25 wskutek:

a) do 2008 roku Gmina planuje wybudować budynek mieszkalny z 20 lokalami socjalnymi dla rodzin o niskich dochodach. Koszt inwestycji szacuje się na kwotę 950 000 zł.

b) adaptacji strychów (istnieje możliwość uzyskania lokali mieszkalnych przez adaptację strychów) w następujących budynkach: Wileńska 3; Poznańska 18, 20; Rynek 14-15; Piastów Śląskich 30–32 – 5 lokali łącznie.

Adaptacja strychów w budynkach gdzie funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe wymaga zgody poprzez podjęcie uchwały właścicieli na zmianę przeznaczenia części nieruchomości wspólnej oraz udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokali powstałego w następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem, oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego.

6) Prognoza wielkości zasobu mieszkaniowego gminy w latach 2004 – 2008

lokali mieszkalnych (w tym socjalnych)

rok 2003 913 –

w roku 2004 – 838 4

w roku 2005 – 783 9

w roku 2006 – 733 15

w roku 2007 – 683 18

w roku 2008 – 668 40

7) W celu sukcesywnego poprawienia stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy Wołów, przeprowadzane będą remonty i modernizacje zasobów zgodnie z planami remontowymi przedstawionymi w rozdziale III programu. W pierwszej kolejności należy wykonać remont budynków o najgorszym stanie technicznym, tj. przy ul. Ogrodowej 14, Wojska Polskiego 1, 21, i 40; Alei Niepodległości 23, Chopina 4, Inwalidów Wojennych 30 i 32, Korzeniowskiego 5 w Wołowie oraz nieruchomości położonych w Lubiążu przy ul. Nadodrzańskiej 5 i Wołowskiej 1.

§ 4

§ 5

R o z d z i a ł IV

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2004 – 2008

Ustala się prognozowaną sprzedaż:

w 2004 roku – 75 lokali

w 2005 roku – 55 lokali

w 2006 roku – 50 lokali

w 2007 roku – 50 lokali

w 2008 roku – 40 lokali

Zasady sprzedaży mieszkań komunalnych na terenie miasta i gminy Wołów ustalone są w uchwale nr L2/424/01 Rady Miejskiej w Wołowie z dnia 28 grudnia 2001 roku.

W celu osiągnięcia prognozowanej ilości sprzedaży lokali może być stosowany system bonifikat.

§ 6

R o z d z i a ł V

Zasady polityki czynszowej

1) Decyzje o stopniowym podnoszeniu czynszu za mieszkania do poziomu uzasadnionego ekonomicznie są koniecznym elementem polityki czynszowej. Maksymalny czynsz regulowany obowiązujący do 31 grudnia 2004 r. nie może przekroczyć w stosunku rocznym 3% wartości odtworzeniowej lokalu. W zasobach gminy współczynnik ten wynosi 1,18%. Nowelizacja ustawy przewiduje wprowadzenie czteroletniego okresu przejściowego. Teoretyczne założenia gospodarki nieruchomościami stanowią, że koszty bieżącego utrzymania kształtują się na poziomie 2% wartości odtworzeniowej. Wpływy z tytułu czynszów nie pokrywają bieżących kosztów eksploatacji budynków. Opłaty na tym poziomie nie gwarantują remontów i modernizacji w skali i zakresie zapewniającym utrzymanie substancji mieszkaniowej w prawidłowym stanie technicznym. W tej sytuacji należy uznać, że możliwe najszybsze osiągnięcie dopuszczalnego prawem pułapu 3 procent jest warunkiem koniecznym dla osiągnięcia jakichkolwiek wskaźników efektywności gospodarowania i dla zahamowania degradacji zasobów.

2) Podwyższanie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela, nie może być dokonywane częściej niż co 6 m-cy.

W kolejnych latach współczynnik wartości odtworzeniowej lokalu nie powinien przekroczyć:

w roku 2004 – 1,8%

w roku 2005 – 2,2%

w roku 2006 – 2,5%

w roku 2007 – 2,8%

w roku 2008 – 3,0%

3) Wysokość czynszu za wynajęcie lokalu mieszkalnego będzie zależna od wyposażenia technicznego lokalu, stanu technicznego budynku i jego położenia.

Podstawą do ustalenia czynszu będzie stawka bazowa czynszu, do której ustala się czynniki obniżające stawkę bazową:

a) lokale w budynkach przeznaczonych do rozbiórki – o 20%

b) lokale z pomieszczeniem kuchennym nieposiadającym bezpośredniego naturalnego oświetlenia – o 5%

c) lokale znajdujące się w budynkach na 3 lub wyższym piętrze – o 5%

d) lokale ze wspólnym przedpokojem, wspólną używalnością kuchni – o 15%

e) lokale bez w.c. lub wspólną używalnością w.c. – o 10%

Maksymalna obniżka nie może przekroczyć 65% stawki bazowej.

4) Ustala się następujące czynniki podwyższające stawkę bazową czynszu:

a) wyposażenie lokalu w instalację centralnego ogrzewania zasilaną z kotłowni centralnej lub lokalnej – o 10%

b) wyposażenie lokalu w gaz przewodowy – o 20%

c) wyposażenie lokalu w łazienkę – o 20%

d) położenie budynku w granicach administracyjnych miasta Wołowa – o 15%

Maksymalna podwyżka nie może przekroczyć 65% stawki bazowej.

5) Podwyższając czynsz zgodnie z ustawą gmina będzie dążyła do osiągnięcia czynszu wynoszącego w stosunku rocznym 3% wartości odtworzeniowej lokalu. Ustalenia te nie będą dotyczyły lokali socjalnych, w których stawka nie może przekroczyć połowy stawki najniższego czynszu lokalu w zasobie.

§ 7

R o z d z i a ł VI

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy

Wobec zasobów mieszkaniowych stanowiących własność lub współwłasność gminy, samorząd posiada szczególnie szerokie uprawnienia wynikające ze statusu właściciela, ale też i szczególne zobowiązania, które wynikają z ustawowych obowiązków właścicielskich gminy.

Dotyczy to głównie rozwiązywania problemów rodzin o trudnej sytuacji materialnej.

Ważne winny być działania zmierzające do poprawy wyglądu zasobów komunalnych, istotnych dla ogólnego wizerunku miasta.

Dokonane w ostatnich latach zmiany struktur administracyjnych zasobami mieszkaniowymi, wprowadzenie nowych rozwiązań ustawowych (zwłaszcza ustawy o własności lokali) zobowiązuje wszystkich właścicieli do wypracowania modelu zarządzania zmierzającego do poprawy jakości świadczonych usług i obniżenia kosztów zarządzania.

Mieszkaniowy zasób gminy jest w całości administrowany przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Wołowie.

Budynki wspólnot mieszkaniowych są administrowane przez:

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej – 124 wspólnoty, w tym 93 tzw. małe – na podstawie umów o administrowanie

własny zarząd prowadzony jest w 23 wspólnotach małych

Wołowska Spółdzielnia Mieszkaniowa – dwie duże wspólnoty

prywatny licencjonowany zarządca – 4 wspólnoty duże.

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, powinny zmierzać do głównego celu, tj. efektywności zarządzania, która powinna zawierać następujące zasady:

1) wprowadzenie personalnego kontaktu zarządcy nieruchomości z mieszkańcami – służącego poprawie usług administracyjnych,

2) ciągła dbałość o poprawę jakości i terminowości w zakresie świadczonych usług bieżących, konserwacji i remontów budynków,

3) wprowadzenie zmian w zasadach rozliczeń z dysponentami sieci miejskich i oczyszczania miasta – bez asekurowania ich należności niezależnie od płatności najemców i właścicieli,

4) Wydział Spraw Społeczno-Gospodarczych Urzędu będzie miał za zadanie realizację programów zmierzających do tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej co należy do zadań własnych gminy,

5) zarządzanie będzie polegało na bieżącym utrzymaniu budynków, przeprowadzaniu niezbędnych remontów i modernizacji, zgodnie z planem przedstawionym w trzecim rozdziale programu.

§ 8

R o z d z i a ł VII

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej

Gospodarka mieszkaniowa będzie finansowana z czynszów płaconych przez najemców, dotacji przedmiotowej gminy i budżetu państwa na warunkach określonych w odrębnych przepisach.

Wydatki inwestycyjne będą finansowane w całości przez budżet gminy i dotacji celowych budżetu państwa.

Wysokość dotacji corocznie ustalana jest w uchwale budżetowej. Dotacja powinna pokryć różnice między czynszami płaconymi przez najemców a kosztami ponoszonymi przez Zakład na bieżącą eksploatację, remonty i modernizację lokali oraz kosztami zarządu nieruchomościami wspólnymi.

§ 9

R o z d z i a ł VIII

Wysokość wydatków w latach 2004 – 2008
z podziałem na grupy kosztów

Przedstawione poniżej kwoty są wielkościami szacunkowymi, przyjętymi w oparciu o dane z pierwszej połowy 2003 r.

Przyjęto średni wzrost kosztów o 5% w stosunku do każdego roku. Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi planuje się obniżać średnio – rocznie
o 16.000 zł.

Lata

Koszty
eksploatacji budynków

Koszty
remontów

i modernizacji

Koszty
zarządu nieruchomościami wspólnymi

Razem

2004

226.000

627.700

491.000

1.337.700

2005

221.000

525.000

480.000

1.226.000

2006

219.000

430.000

464.000

1.113.000

2007

202.000

335.000

447.000

984.000

2008

199.000

240.000

429.000

868.000

Zakład może zabezpieczyć powyższe środki w około 40%.

Do roku 2008 planuje się wybudowanie 20 lokali socjalnych. Koszt inwestycji szacuje się na kwotę 950 000 zł.

§ 10

R o z d z i a ł IX

Działania zmierzające do poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zaso- bem Gminy powinny zawierać następujące założenia

a) popieranie zamian dużych lokali zamieszkałych przez nieliczne rodziny na lokale mniejsze, na zasadach określonych w odrębnej uchwale Rady Miejskiej w Wołowie.

b) rodziny zajmujące lokale wyposażone w łazienkę i c.o. – bez tytułu prawnego z powodu zaległości w czynszu eksmitować do lokali socjalnych.

c) konsekwentne urealnianie opłat czynszowych mające na celu dochodzenie do poziomu maksymalnego czynszu nieprzekraczające w stosunku rocznym 3% wartości odtworzeniowej lokalu.

d) sprzedaż lokali w niżej wymienionych budynkach jedno i dwurodzinnych przy zastosowaniu preferencji do budynków o złym stanie technicznym.

adres nieruchomości ilość lokali:

1. Inwalidów Wojennych 29 2

2. Inwalidów Wojennych 29a 2

3. Inwalidów Wojennych 32 2

4. Inwalidów Wojennych 40 2

5. Inwalidów Wojennych 45a 2

6. Inwalidów Wojennych 30 1

7. Wileńska 4 a 1

8. Wojska Polskiego 20 2

9. Piwna 1 1

10. Uskorska 2 1

11. Gliniana 16a 1

12. Leśna 9a 1

13. Ludowa 1 1

14. Rynek 31 a 1

15. Lubiąż – Wołowska 1 2

16. Lubiąż - Chopina 3 2

17. Lubiąż – Chopina 5 2

§ 11

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Wołów.

§ 12

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

ALINA JELEŃ