773 SPRAWOZDANIE STAROSTY LUBIŃSKIEGO z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2003 |
Postanowieniem Nr 2/03 Starosty Lubińskiego z dnia 6 stycznia 2003 r., na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, została utworzona Komisja Bezpieczeństwa i Porządku w powiecie lubińskim. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele Rady Powiatu, Starosty, Policji, Prokuratury oraz osoby reprezentujące samorząd gminny, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele powiatowych służb, inspekcji, straży i innych organów administracji publicznej wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Komisja liczy 21 osób, z czego 12 członków jest z głosem doradczym.
W roku 2002 został opracowany “Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego w latach 2002–2005”, przyjęty uchwałą nr LIII/347/2002 Rady Powiatu w Lubinie z dnia 10 października 2002 r., który był podstawą działania Komisji w roku 2003. Główne obszary programu to:
1. Działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa powiatu.
2. Zapobieganie przestępczości w środowisku osób nieletnich.
3. Działania przeciwko narkomanii.
4. Prewencyjne przedsięwzięcia na rzecz innych zagrożeń.
5. Bezpieczeństwo w komunikacji i ruchu drogowym
6. Działania w sytuacji zagrożeń nadzwyczajnych.
7. Bezpieczeństwo podczas trwania imprez masowych.
W roku 2003 Komisja spotkała się w pełnym składzie pięciokrotnie. Na posiedzeniach omawiane były poszczególne zadania programu oraz sposoby wdrażania tych zadań. Opracowaniem i wdrażaniem poszczególnych postanowień Komisji zajmowało się Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego. Komisja na poszczególnych posiedzeniach pozytywnie opiniowała wdrażanie programu stwierdzając, iż środowiskowe zespoły problemowe oraz realizatorzy programu prawidłowo realizują swoje zadania.
Realizacja poszczególnych założeń programowych przedstawia się następująco:
I. Działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa powiatu.
II. Zapobieganie przestępczości w środowisku osób nieletnich.
W roku 2003 podjęto następujące działania w zakresie zapobiegania przestępczości nieletnich:
1. W marcu i kwietniu 2003 r. przeprowadzono eliminacje Powiatowe V edycji ogólnopolskiego konkursu rysunkowego dla dzieci i młodzieży pod hasłem “ZAGROŻENIE – TEGO MOŻNA UNIKNĄĆ”. Do eliminacji wojewódzkich zostało zakwalifikowanych 15 prac, z czego czterech uczestników zostało laureatami eliminacji wojewódzkich (dwa drugie miejsca, jedno trzecie i jedno wyróżnienie).
2. W ramach prewencyjnego programu “Bezpieczna i przyjazna szkoła bez zagrożeń” w dniu 10 grudnia 2003 r. w Zespole Szkół nr 1 w Lubinie odbyło się forum dyskusyjne, w którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów lokalnych, instytucji powołanych do ochrony bezpieczeństwa i porządku oraz przedstawiciele oświaty, młodzieży i lokalnych mediów.
3. Prowadzona jest edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa własnego, jak nie stać się ofiarą przestępstwa oraz postępowania w przypadku takiego zdarzenia.
4. Przygotowano przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 w Lubinie i dwukrotne zaprezentowano spektakl “Czuję się bezpiecznie gdy …”.
5. Wprowadzono program profilaktyczny dla młodzieży w wieku 14–19 lat pn. “Spotkanie z NOE-m”. Celem jest przekazanie podstawowych informacji o chorobie alkoholowej i zmian postaw wobec picia. Program ten realizowany jest przez Klub Abstynenta “ARIADNA” w Lubinie.
III. Działania przeciwko narkomanii.
1. W marcu i kwietniu 2003 r. zorganizowano i przeprowadzono konkurs wśród dzieci i młodzieży na logo i hasło dotyczące “Bezpieczeństwa, zapobieganie narkomanii i przemocy”, które umieszczane jest na różnego rodzaju materiałach propagandowych opracowanych i wykonanych w ramach Komisji.
2. Prowadzona jest edukacja dzieci i młodzieży w zakresie skutków zażywania narkotyków oraz promowania zdrowego stylu życia.
3. Przeprowadzono 10 działań profilaktycznych w szkołach, z udziałem psa do wykrywania narkotyków.
4. Prowadzona jest edukacja nauczycieli i rodziców w zakresie profilaktyki narkotykowej – ogółem przeprowadzono 29 prelekcji dla uczniów, 5 szkoleń dla nauczycieli i 6 spotkań z rodzicami.
5. W przygotowaniu jest informator na temat rodzajów narkotyków, walki z uzależnieniem, odpowiedzialności karnej za produkcję i sprzedaż oraz jak rozpoznawać czy dziecko bierze narkotyki, co można zrobić, jakie są objawy itp.
6. Podjęto działania w zakresie opracowania informacji o miejscach, instytucjach i osobach, które zajmują się problemami przestępczości i narkomani w powiecie lubińskim.
IV. Prewencyjne przedsięwzięcia na rzecz innych zagrożeń.
W okresie zimy 2002/2003 prowadzone były działania, w ramach akcji “Bezdomny”, zmierzające do udzielenia pomocy osobom bezdomnym. Akcja polegała na stałym patrolowaniu terenów działkowych, okolic dworców, klatek schodowych (piwnic, strychów) i przewożeniu zatrzymanych osób bezdomnych do schronisk i noclegowni. Ponadto wydawano gorące posiłki dla tych osób.
W chwili obecnej trwa akcja zima 2003/2004.
V. Bezpieczeństwo w komunikacji i ruchu drogowym.
1. Podjęto zwiększone działania organizacyjno-prewencyjne zmierzające do poprawy bezpieczeństwa w transporcie drogowym poprzez zwiększenie kontroli pojazdów przewożących materiały niebezpieczne.
2. Podjęto działania w zakresie uzupełnienia oznakowania dróg i granic powiatu lubińskiego na wszystkich drogach w powiecie.
VI. Działania w sytuacji zagrożeń nadzwyczajnych.
Mając na uwadze możliwość wystąpienia zagrożeń nadzwyczajnych, Komisja Bezpieczeństwa i Porządku podejmowała czynności w kierunku odpowiednio wczesnego ostrzegania o tych zagrożeniach. Prowadzona jest szeroko rozumiana profilaktyka wśród dorosłej społeczności miasta, jak również wśród dzieci i młodzieży w zakresie zagrożeń nadzwyczajnych. Podjęto działania zmierzające do usprawnienia procesu podejmowania decyzji w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, zapewnienia Staroście właściwej koordynacji wysiłku
wszystkich sił ratowniczych, biorących udział w akcji ratunkowej. Najważniejsze zrealizowane przedsięwzięcia w tym zakresie to:
1. Opracowano i rozesłano do gmin powiatu oraz innych podmiotów informację o środkach prawnych przeciwdziałania akcjom protestacyjnym polegających na blokowaniu wszelkiego rodzaju dróg.
2. W związku z zaistniałą sytuacją międzynarodową zostały opracowane materiały na temat: “Terroryzm – podstawowe wiadomości i zasady postępowania w przypadku jego zaistnienia” oraz “SARS – instrukcja dla lekarzy pierwszego kontaktu”, które to materiały zostały przekazane do gmin i jednostek powiatu lubińskiego. Sytuacja ta jest na bieżąco monitorowana i analizowana przez PCZK. Za pomocą środków masowego przekazu na bieżąco informowano o ewentualnych zagrożeniach w tych tematach.
3. W kwietniu opracowano i przekazano do Wojewody Dolnośląskiego informację Starosty Lubińskiego o stanie bezpieczeństwa powiatu oraz działaniach powiatowych służb zespolonych w aktualnej sytuacji międzynarodowej.
4. Mając na uwadze kryzys iracki, podjęto działania w zakresie ustalenia, czy na terenie powiatu przebywają i w jakim charakterze cudzoziemcy pochodzenia irackiego oraz ochrony tych osób. Temat ten jest na bieżąco monitorowany przez PCZK. Stosowną informację w tym zakresie przesłano do Wojewody Dolnośląskiego.
5. W ramach programu współpracy z mediami, organizowano spotkania z dziennikarzami na których informowano o działaniach i planach struktur zarządzania kryzysowego gmin i powiatu oraz podejmowania współpracy na wypadek wystąpienia zagrożenia.
6. W chwili obecnej prowadzone są działania mające na celu uświadamianie społeczeństwu powiatu istniejących zagrożeń i sposobów zachowania w przypadku wystąpienia zagrożeń klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń nadzwyczajnych.
7. Na bieżąco realizowane są zadania Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego (prowadzone są szkolenia poszczególnych grup stałych i czasowych, doprecyzowywane są zadania poszczególnych grup zmierzające do usprawnienia procesu podejmowania decyzji w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń).
8. W okresie od 23 kwietnia do 24 czerwca 2003 r. Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego zorganizowało szkolenie nt. “Zarządzanie w stanach zagrożeń”. Celem szkolenia była synchronizacja ustawowych zadań i działań realizowanych przez organy samorządowe gmin i powiatu oraz inne podmioty w zakresie zapobiegania skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, a także umiejętność zarządzania w sytuacjach kryzysowych. W szkoleniu udział wzięli między innymi przedstawiciele Rady Powiatu, członkowie Zarządu Powiatu, kierownicy jednostek samorządowych gmin powiatu, przewodniczący samorządów gmin powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, przedstawiciele KGHM “Polska Miedź” S.A., pracownicy merytoryczni komórek zarządzania kryzysowego gmin. Wszyscy uczestnicy otrzymali zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
9. Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego na bieżąco realizuje rolę koordynatora Starosty w zakresie przeciwdziałania i zwalczania klęsk żywiołowych i innych zagrożeń przez wszystkie zespolone służby powiatu.
VII. Bezpieczeństwo podczas trwania imprez masowych.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku podjęła działania w zakresie opracowania i stosowania procedur zabezpieczających porządek i bezpieczeństwo na imprezach masowych i tak:
1. W dniu 31 lipca 2003 r. zorganizowano i przeprowadzono I Konferencję Powiatową “Bezpieczeństwo Imprez Masowych”, której celem było i jest przeciwstawienie się patologii społecznej i podejmowanie działań zmierzających do podniesienia bezpieczeństwa i kultury imprez masowych. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele Rady Powiatu w Lubinie, członkowie Komisji Rozwoju, Infrastruktury oraz Porządku Publicznego, członkowie Zarządu Powiatu, kierownicy jednostek samorządów gminnych powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, kierownicy jednostek, na których obiektach są organizowane imprezy masowe lub osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo na tych imprezach, przedstawiciele Policji, przedstawiciele firm ochrony osób i mienia z terenu powiatu lubińskiego oraz inne osoby, które mają w swoich obowiązkach zadania z zakresu bezpieczeństwa imprez masowych lub zajmują się tym problemem.
2. Opracowano informację na temat: “Uprawnienia i obowiązki organizatora imprezy masowej oraz jego służb porządkowych”. Opracowanie to zostało przekazane do wszystkich podmiotów zajmujących się organizowaniem oraz bezpieczeństwem imprez masowych na terenie powiatu.
VIII. Inne.
1. Realizując cel podstawowy programu zawarty w punkcie 1 wprowadzono cotygodniowe i miesięczne narady kierowników służb zespolonych ze Starostą, na których omawiane są sprawy związane z aktualną sytuacją oraz poprawą bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie lubińskim.
2. Mając na uwadze zapewnienie finansowania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa:
a) utworzono środek specjalny o nazwie “Bezpieczeństwo Publiczne w Starostwie Powiatowym w Lubinie”, gdzie są gromadzone środki finansowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku (uchwała nr XI/62/03 Rady Powiatu w Lubinie z dnia 10 lipca 2003 r.),
b) opracowano i przesłano apel, do 23 różnych instytucji, zakładów pracy itp., o wsparcie finansowe i przekazywanie środków na wymienione konto specjalne. Otrzymane środki będą przeznaczone na wspieranie przez powiat działań związanych z podnoszeniem stanu bezpieczeństwa publicznego na terenie powiatu lubińskiego.
3. Na posiedzeniach Komisji omawiane były także tematy takie jak:
a) stan bezpieczeństwa i występujące zagrożenia na terenie giełdy samochodowej,
b) przyjmowanie osób nietrzeźwych do Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Wczesnej Terapii Uzależnień w Lubinie,
c) funkcjonowanie i wykorzystanie grupy poszukiwawczo-ratowniczych w akcjach ratowniczych,
d) zagrożenia wynikające z podpalania traw i pozostałości roślinnych na polach,
e) na posiedzeniu Komisji w dniu 16 kwietnia 2003 r. przyjęto informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu oraz o stanie bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego powiatu lubińskiego, a także przyjęto informację o stanie porządku i bezpieczeństwa na terenie powiatu lubińskiego w roku 2002 oraz o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej i zagrożeniach pożarowych powiatu lubińskiego za rok 2002.
Reasumując, zadania programu realizowane są na bieżąco. Jest to program otwarty na wszelkie dobre i konstruktywne propozycje, pozwalające osiągnąć jego podstawowe cele, jakim jest wzrost aktywności obywatelskiej w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa własnego i ograniczenie przestępczości.
STAROSTA |
PIOTR JAN ANACKI |