I. Działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa powiatu.

1. Realizując program współpracy międzyinstytucjonalnej w powiecie lubińskim powołano trzy środowiskowe zespoły problemowe (zespół ds. zapobiegania i ograniczania przestępczości kryminalnej; zespół ds. zapobiegania przestępczości nieletnich i przeciwdziałania narkomanii; zespół ds. utworzenia monitoringu), które w okresie sprawozdawczym spotkały się na posiedzeniach ogółem 18 razy.

2. Mając na celu zapewnienie ze strony władz samorządowych, policji i innych służb specjalistycznych bezpłatnych, profesjonalnych informacji mieszkańcom na temat zasad zapobiegania i ochrony przed skutkami przestępczości realizowano następujące przedsięwzięcia:

a) w ramach powołanych zespołów przystąpiono do realizowania programu informacyjnego o treści prewencyjnej. Opracowane zostały materiały informacyjne na temat: “Bezpieczny urlop”, “Uwaga narkomania”, “Jak nie stać się ofiarą przestępstwa” itp. oraz podejmowano szereg inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku w powiecie (spotkania z młodzieżą, pogadanki na temat skutków zażywania używek, szkolenia w szkołach na temat odpowiedzialności karnej młodzieży itp.),

b) przeprowadzono szkolenia dla pięciu korporacji taksówkarzy na temat: “Jak zachować się w przypadku bezpośredniego zagrożenia lub w przypadku ujawnienia przestępstwa”,

c) podjęto współpracę z pracownikami zrzeszenia taksówkarzy oraz firmami ochrony osób i mienia w zakresie przekazywania informacji do Policji w przypadkach stwierdzenia zdarzenia oraz pomocy w zakresie poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego,

d) przeprowadzono szkolenie na temat poprawy bezpieczeństwa sanitarnego na terenie giełdy samochodowej oraz bazarów w Lubinie. Opracowano ulotki informacyjne na temat: “Choroby brudnych rąk”, “Bezpieczne zakupy”, “Grzyby”, “Uwaga lato” w ilości 1000 sztuk, które zostały rozkolportowane na terenie Lubina,

e) opracowano i wdrożono “Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o zwłokach zwierząt dzikich i domowych znajdujących się w obrębie pasa drogowego”, które rozsyłano do wszystkich podmiotów zajmujących się tym tematem,

f) w lipcu i sierpniu 2003 r. rozprowadzano na terenie powiatu plakaty i broszury informacyjne pt. “Jak uchronić mieszkanie, dom przed włamaniem”,

g) nawiązano współpracę z działkowcami oraz przeprowadzono cykl spotkań i szkoleń w zakresie poprawy bezpieczeństwa i porządku na terenach ogródków działkowych,

h) przeprowadzono cykl szkoleń dla pracowników Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej na temat: “Jak zachować się w przypadku ujawnienia kradzieży lub włamania oraz napadu”,

i) podjęto działania w zakresie stworzenia bazy danych o znakowaniu przedmiotów wartościowych oraz znakowania tych przedmiotów. Punkt znakowania znajdować się będzie w Straży Miejskiej w Lubinie. W chwili obecnej trwa procedura prawna i organizacyjna,

j) spowodowano, ażeby użytkownicy sieci komórkowych mogli łączyć się z telefonem Straży Miejskiej – 986 bez ponoszenia opłat,

k) rozpoczęto realizację programu informacyjnego pt. “Od czego zależy ochrona domu, mieszkania, innego obiektu przed kradzieżą z włamaniem”. Jest to prezentacja filmu szkoleniowo-edukacyjnego, który jest rozpowszechniany wśród mieszkańców powiatu,

l) w ramach Powiatowej Grupy Roboczej ds. Ochrony Dóbr Kultury, podjęto działania w zakresie zabezpieczenia dóbr kultury w powiecie lubińskim przed zniszczeniem, uszkodzeniem, dewastacją, kradzieżą i zaginięciem,

m) podjęto działania mające na celu wyeliminowanie procederu wypalania traw i pozostałości roślinnych na polach i terenach przyległych do dróg. Stosowne pisma przesłano do gmin powiatu oraz środków masowego przekazu celem zapoznania mieszkańców powiatu.

3. Realizując zadania tworzenia systemu monitoringu w dniach 14–25 kwietnia 2003 r. zostały przeprowadzone wśród mieszkańców powiatu badania ankietowe dotyczące “Poczucia bezpieczeństwa i zamontowania monitoringu w powiecie lubińskim”. Badania zostały przeprowadzone przy współudziale “Gazety Wrocławskiej”, Policji i Straży Miejskiej. Szczegółowa analiza tych badań została przekazana do środków masowego przekazu oraz zainteresowanym podmiotom i osobom. Trzy losowo wybrane osoby, spośród 968, otrzymały ufundowane przez Starostę upominki rzeczowe. W chwili obecnej trwa procedura przetargowa odnośnie zainstalowania monitoringu w Lubinie, którą przeprowadza Urząd Miejski w Lubinie.

4. Na podstawie danych policyjnych i straży miejskiej, a także miejsc wskazanych przez społeczeństwo w czasie prowadzonych ankiet, określono najbardziej zagrożone rejony. W rejonach tych zwiększono ilość patroli policyjnych i straży miejskiej.

5. Opracowano mapę miejsc, w których należy zainstalować system monitorowania wizyjnego celem doprowadzenia do utworzenia tzw. “Bezpiecznych ciągów komunikacyjnych”.

6. Na zasadzie porozumienia pomiędzy Prezydentem Miasta Lubina a mieszkańcami osiedli w Lubinie, reprezentowanymi przez Prezesów wprowadzono punkt informacyjno-interwencyjny “Strażnik na Osiedlu”. Przedsięwzięcia te realizowano w ramach lokalnych inicjatyw osiedlowych.

7. W zakresie bezpieczeństwa w okolicach dużych centrów handlowych, zainstalowano na terenie parkingów niestrzeżonych marketów KAUFLAND i TESCO system kamer zewnętrznych, którego celem jest zabezpieczenie parkingu. Wszystkie centra handlowe w powiecie lubińskim posiadają profesjonalne służby ochrony na swoich terenach oraz posiadają system nadzoru wizyjnego tak wewnętrzny, jak i zewnętrzny.