547

UCHWAŁA RADY GMINY MARCISZÓW

z dnia 30 grudnia 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Marciszów

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 1
i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U.
Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 ze zm.) Rada Gminy Marciszów uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1. ustrój gminy Marciszów,

2. zasady tworzenia jednostek pomocniczych gminy,

3. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Marciszów, Komisji Rady Gminy Marciszów,

4. tryb pracy Wójta Gminy Marciszów,

5. zasady dostępu i korzystania obywateli z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych,

6. jednostki organizacyjne gminy,

7. mienie komunalne oraz gospodarkę finansową gminy,

8. pracowników samorządowych mianowanych.

§ 2

Użyte w uchwale sformułowania oznaczają:

1. Gmina – Gminę Marciszów,

2. Rada – Radę Gminy Marciszów,

3. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący – Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Marciszów,

4. przewodniczący komisji – przewodniczącego komisji Rady Gminy Marciszów,

5. sesja – sesję Rady Gminy Marciszów,

6. komisja – komisję Rady Gminy Marciszów,

7. klub – klub radnych Rady Gminy Marciszów,

8. radny – radnego Gminy Marciszów,

9. Wójt – Wójta Gminy Marciszów,

10. Zastępca Wójta – Zastępcę Wójta Gminy Marciszów,

11. Sekretarz – Sekretarza Gminy Marciszów,

12. Skarbnik – Skarbnika Gminy Marciszów,

13. Urząd – Urząd Gminy Marciszów,

14. jednostki organizacyjne gminy – jednostki organizacyjne Gminy Marciszów,

15. sołectwa – jednostki pomocnicze Gminy Marciszów

16. ustawa gminna – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 ze zmianami),

17. Statut – Statut Gminy Marciszów.

R o z d z i a ł 2

Gmina

§ 3

Gmina położona jest w powiecie kamiennogórskim w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 4

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Marciszów.

§ 5

1. Insygniami samorządowymi Gminy są:

1) herb,

2) sztandar,

3) flaga,

ustanowionymi w roku 2002.

2. Insygnia Gminy podlegają ochronie prawnej.

3. Wzory i opisy insygniów Gminy zawiera załącznik nr 2 do Statutu.

§ 6

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy określone w art. 7 ust. 1 ustawy gminnej.

2. Gmina wykonuje zadania własne i zlecone na mocy ustaw oraz porozumień zawartych z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 7

Gmina wykonuje swoje zadania przez:

1) działalność swoich organów i jednostek pomocniczych,

2) działalność jednostek organizacyjnych, gminy,

3) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego,

4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych umów i porozumień.

R o z d z i a ł 3

Zasady tworzenia jednostek pomocniczych gminy

§ 8

1. Gmina tworzy sołectwa jako jednostki pomocnicze gminy.

2. Przy tworzeniu sołectw uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz istniejące więzy między mieszkańcami.

3. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym Statutem.

§ 9

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej, a także zmiany jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa mogą być:

a) mieszkańcy,

b) organy gminy;

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie musi być poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą;

3) projekt granic sołectw sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami.

§ 10

Uchwały, o jakich mowa w § 9 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 11

1. Przewodniczący jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności brać udział w sesjach Rady i jej komisji.

2. Przewodniczącemu jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach ustalonych odrębną uchwałą Rady.

§ 12

1. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, realizowany przez jednostki pomocnicze, jak i ogół wydatków dokonywanych przez jednostki pomocnicze.

2. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.

3. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

R o z d z i a ł 4

Rada

§ 13

1. W skład Rady wchodzi 15 radnych wybieranych w wyborach bezpośrednich.

2. Działalność Rady ulega zakończeniu z końcem kadencji, na jaką została wybrana.

§ 14

1. Kompetencje Rady określają ustawy oraz Statut.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należą zadania określone w ustawie gminnej oraz zadania wynikające z innych ustaw zastrzeżonych do kompetencji Rady.

3. Rada nie może przekazywać swoich wyłącznych kompetencji żadnemu innemu organowi.

§ 15

1. Rada działa na sesjach oraz przez swoje komisje.

2. Rada rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie gminnej oraz w innych ustawach, a także przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

3. Treścią uchwały mogą być:

1) rozstrzygnięcia,

2) opinie,

3) deklaracje,

4) oświadczenia,

5) apele.

4. Rada działa zgodnie z uchwalonym rocznym planem pracy.

§ 16

Wewnętrznymi organami Rady są:

1) komisje,

2) Przewodniczący.

R o z d z i a ł 5

Wójt

§ 17

Wygaśnięcie mandatu Wójta następuje w przypadkach określonych w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 2002 roku o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

§ 18

1. Wójt współpracuje z Przewodniczącym w zakresie przygotowania sesji oraz posiedzeń komisji.

2. Wójt wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach gminnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

3. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem oraz przy pomocy kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy nadany w drodze zarządzenia Wójta.

§ 19

1. Do zadań Wójta należą sprawy określone w ustawie gminnej i innych ustawach, a w szczególności:

1) podejmowanie czynności w sprawach zwykłego zarządu mieniem Gminy,

2) ogłaszanie przepisów prawa miejscowego, budżetu gminy i sprawozdań z jego wykonania,

3) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,

4) wykonywanie innych czynności przewidzianych w przepisach szczególnych.

§ 20

Zastępca Wójta wykonuje zadanie powierzone przez Wójta w oparciu o podział kompetencji, zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem. Podział zadań pomiędzy Wójtem i Zastępcą Wójta określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Marciszów.

§ 21

Sekretarz Gminy:

1) kieruje Urzędem w zakresie powierzonym przez Wójta,

2) prowadzi sprawy Gminy w zakresie ustalonym przez Wójta, kierując się wskazówkami i poleceniami Wójta.

§ 22

Skarbnik Gminy:

1) zapewnia prawidłową realizację budżetu gminy,

2) nadzoruje i koordynuje wykonywanie zadań finansowych przez jednostki organizacyjne gminy.

§ 23

Wójt rozstrzyga w formie zarządzeń, decyzji i postanowień wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych, a także określonych w Statucie.

§ 24

1. O sposobie wykonania uchwał Rady rozstrzyga Wójt, o ile sama Rada nie określiła zasad wykonywania swej uchwały.

2. Określenie przez Wójta sposobu wykonania uchwały Rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały,

2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,

3) wskazanie odpowiedzialnych za realizację uchwał.

R o z d z i a ł 6

Komisje

§ 25

1. Rada powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy tych komisji.

2. W skład każdej komisji wchodzi co najmniej 3 radnych, a w skład Komisji Rewizyjnej 5 radnych.

3. Rozwiązanie komisji może nastąpić na uzasadniony pisemny wniosek co najmniej 5 radnych.

4. Wniosek może być złożony na sesji lub w okresie między sesjami.

5. W przypadku złożenia wniosku między sesjami Przewodniczący na najbliższej sesji informuje o tym Radę.

6. Rada rozpoznaje sprawę rozwiązania komisji na następnej sesji zwołanej po zapoznaniu Rady z wnioskiem.

7. Przed głosowaniem wniosku o rozwiązanie komisji, Rada wysłuchuje wyjaśnień komisji.

8. Wniosek o rozwiązanie komisji głosowany jest w trybie art. 14 ustawy gminnej z uwzględnieniem ust. 3–7 niniejszego paragrafu.

9. Jeżeli wniosek o odwołanie komisji nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania z zachowaniem trybu przewidzianego w niniejszym paragrafie.

§ 26

1. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący.

2. Na pierwszym posiedzeniu komisje wybierają ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.

3. Wybranie członków komisji, o których mowa w ust. 2 następuje uchwałą Rady podejmowaną na wniosek właściwej komisji.

§ 27

1. Posiedzenie komisji zwołuje, zgodnie z planem pracy lub na wniosek Przewodniczącego i ustala porządek dzienny, przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji i wiceprzewodniczącego komisji Przewodniczący może upoważnić do powyższych czynności członka danej komisji.

2. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

§ 28

1. Komisje podlegają Radzie, przedkładając jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

3. Sprawozdanie z działalności komisje przedstawiają raz w roku.

4. Ocena pracy komisji należy do Rady.

§ 29

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Przewodniczącego,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Rady,

3) opiniowanie projektów uchwał w zakresie kompetencji komisji.

§ 30

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad gmin i rad powiatów zwłaszcza sąsiadujących, a ponadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

§ 31

1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:

1) ustala terminy i porządek posiedzeń,

2) zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,

3) zwołuje posiedzenia komisji,

4) kieruje obradami komisji.

2. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 32

Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swego składu.

§ 33

Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym.

§ 34

1. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.

2. Protokół obejmuje zapis przebiegu posiedzenia, teksty przyjętych wniosków, sprawozdań, teksty zgłoszonych poprawek do wniosków, teksty przedłożonych odpowiedzi, informacji i innych materiałów. Członek komisji może zgłosić poprawki do protokołu. O ich przyjęciu lub odrzuceniu decyduje komisja. Protokół podpisuje przewodniczący prowadzący posiedzenie i protokolant.

R o z d z i a ł 7

R o z d z i a ł 8

Przewodniczący

§ 61

1. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego wybiera się spośród radnych na pierwszej sesji nowej kadencji w trybie określonym w ustawie gminnej.

2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zwołania pierwszej sesji po wyborach przedterminowych.

3. Prawo zgłaszania kandydatów na funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każdą funkcję.

4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje w trybie określonym w ustawie gminnej z uwzględnieniem ust. 4, 5, 6 i 7 niniejszego paragrafu.

5. Wniosek o odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego może być złożony bezpośrednio na sesji lub w okresie między sesjami.

6. W przypadku złożenia wniosku między sesjami Przewodniczący informuje o tym Radę na najbliższej sesji.

7. Głosowanie w sprawie odwołania Rada przeprowadza na następnej sesji zwołanej po zapoznaniu Rady z wnioskiem.

8. Jeżeli wniosek o odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania na zasadach określonych w niniejszym paragrafie.

§ 62

Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz przeprowadzenie jej obrad, w tym w szczególności:

1) zwoływanie sesji Rady i przewodniczenie obradom oraz czuwanie nad sprawnym jej przebiegiem,

2) przygotowaniem sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,

a) przygotowaniem porządku sesji,

b) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przedstawianie Radzie wniosków w sprawie inicjatywy uchwałodawczej, zgłoszonych przez inne uprawnione podmioty,

c) zarządzania przeprowadzania głosowań nad projektami uchwał,

d) podpisywanie uchwał Rady,

3) reprezentowanie Rady na zewnątrz w zakresie:

a) składania oświadczeń, które były przedmiotem obrad Rady,

b) przyjmowania i wysyłania delegacji Rady wraz z określeniem ich składu osobowego,

4) przekazywanie spraw komisjom i innym zespołom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania oraz:

a) udzielania pomocy komisjom w wykonywaniu ich zadań,

b) zapewnienie powiązania planów pracy komisji z planami pracy Rady,

5) przesyłanie do Regionalnej Izby Obrachunkowej wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium,

6) przekazywanie w imieniu Rady Wójtowi spraw do opracowania lub załatwienia,

7) dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Wójta, w zakresie określonym odrębną uchwałą Rady,

8) czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

9) wydawanie radnym odpowiednich dokumentów, potwierdzających ich udział w pracach Rady.

R o z d z i a ł 9

Kluby radnych

§ 63

1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby.

2. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.

3. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 4 radnych.

4. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.

5. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

§ 64

Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.

§ 65

1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubu.

2. Przewodniczący klubów są zobowiązani niezwłocznie informować Przewodniczącego o każdej zmianie w składzie klubu.

3. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwały ich członków.

4. W przypadku wystąpienia członków z klubu lub zmiany przynależności klubowej powodujących zmniejszenie liczby członków klubu poniżej wymaganej klub ulega wykreśleniu z rejestru.

5. Przewodniczący informuje Radę o rozwiązaniu klubu na najbliższej sesji po dokonaniu wykreśleniu klubu z rejestru.

§ 66

1. Kluby działają tylko w ramach Rady.

2. Prace klubów organizują przewodniczący klubów wybierani przez członków klubów.

§ 67

Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

§ 68

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie kompetencji Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji wyłącznie przez swoich przedstawicieli.

R o z d z i a ł 10

Radny

§ 69

Aktywność radnych polega na:

1) zasięganiu opinii w sprawach rozstrzyganych przez organy samorządu,

2) na udziale w przygotowywaniu materiałów i projektów uchwał,

3) formułowaniu własnych opinii i wniosków,

4) występowaniu z interwencjami w sprawach mieszkańców.

§ 70

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W przypadkach spóźnienia się radnego na sesję lub posiedzenie komisji bądź jej wcześniejszego opuszczenia radny obowiązany jest złożyć Przewodniczącemu obrad usprawiedliwienie. Fakt ten należy odnotować w protokole obrad.

3. Radny zobowiązany jest powiadomić Przewodniczącego o planowanej nieobecności na posiedzeniu.

§ 71

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada powinna powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 72

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy gminnej jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego.

§ 73

Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich mandatu.

R o z d z i a ł 11

R o z d z i a ł 12

Wspólne sesje z Radami innych gmin i powiatów

§ 96

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami gmin i powiatów, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący Rad zainteresowanych gmin i powiatów.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący zainteresowanych Rad.

R o z d z i a ł 13

Uchwały

§ 97

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Wójtowi, komisjom Rady, klubom radnych oraz każdemu radnemu.

§ 98

1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) przedmiot uchwały,

2) podstawę prawną,

3) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

4) w miarę potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i zobowiązanego do złożenia sprawozdania o jej wykonaniu,

6) ustalenia terminu wejścia w życie uchwały.

2. Do projektu uchwały dołącza się:

1) uzasadnienie, w którym powinna być wyjaśniona potrzeba podjęcia uchwały, oraz informacja o skutkach finansowych z jej realizacji,

2) wymagane prawem opinie.

§ 99

1. Projekt uchwały wnoszony na sesji Rady wymaga opinii radcy prawnego co do zgodności uchwały z prawem, a w przypadkach uchwał, które mogą wywołać skutki finansowe, podanie opinii opracowanej przez Skarbnika Gminy dotyczącej wielkości tych środków.

2. Projekt uchwały wnoszony przez Wójta wymaga opinii właściwej komisji Rady.

3. Wójt wyraża swoje stanowisko wobec projektów uchwał wnoszonych przez komisje Rady.

4. Projekt uchwały wnoszony przez radnych i kluby radnych wymaga opinii właściwej komisji Rady oraz Wójta, z wyłączeniem uchwał odnoszących się do wewnętrznej organizacji Rady.

5. Projekt uchwały powinien być dostarczony do Przewodniczącego na co najmniej 14 dni przed terminem sesji, na której ma być rozpatrywany, z wyjątkiem projektów uchwał wnoszonych przez Wójta jako pilnych w trybie art. 20 ust. 5 ustawy gminnej.

6. Opinie, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, do projektów uchwał powinny być przekazane Przewodniczącemu w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

7. Przewodniczący może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 6, jeśli zostanie w tym terminie zgłoszony wniosek z uzasadnieniem o przesunięcie terminu.

8. Organy i osoby wymienione w § 98 mogą zgłaszać potrzebę pilnego podjęcia uchwały bez konieczności zachowania trybu określonego w ust. 2–6, co wymaga zmiany porządku obrad w trybie art. 20 ust. 1a ustawy gminnej.

§ 100

1. Uchwały podejmowane są w trybie art. 14 ustawy gminnej.

2. Głosowanie tajne, imienne, z wymogiem bezwzględnej większości oraz kwalifikowanej większości głosów odbywa się w przypadkach wskazanych przez ustawy.

§ 101

1. Porządek głosowania uchwał jest następujący:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów i punktów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) w przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie,

4) głosowanie projektu w całości z przyjętymi poprawkami.

2. Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do nich.

3. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie nad całością uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

4. Rada może postanowić poddanie projektu uchwały pod głosowanie w całości, łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.

§ 102

1. Uchwały podpisuje Przewodniczący.

2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

§ 103

1. Podjęte uchwały numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

2. Uchwały w ciągu kadencji otrzymują kolejne numery, począwszy od numeru 1.

§ 104

1. Ewidencję uchwał prowadzi Biuro Rady zgodnie z ustaleniami instrukcji kancelaryjnej.

2. Oryginały uchwał Biuro Rady ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

3. Odpisy uchwał Biuro Rady przekazuje właściwym organom i jednostkom organizacyjnym do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 105

1. Przewodniczący w drodze obwieszczenia prostuje, z zastrzeżeniem ust. 2, oczywiste błędy językowe i rachunkowe w tekstach uchwał Rady.

2. Sprostowanie błędów, o których mowa w ust. 1, w tekstach aktów Rady ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego następuje na wniosek Przewodniczącego skierowany do organu wydającego Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego.

3. Rada może zobowiązać Przewodniczącego do opracowania i ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w drodze obwieszczenia.

R o z d z i a ł 14

Tryb głosowania

§ 106

W czasie obrad sesji w głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 107

1. W głosowaniu jawnym radni głosują poprzez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad. Przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je, porównuje z listą radnych obecnych na sesji, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczania głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć protokolanta bądź radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 108

1. W głosowaniu imiennym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, z zapisanym na niej imieniem i nazwiskiem radnego.

2. Głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych komisja skrutacyjna.

3. Głosowanie odbywa się w ten sposób, że radni otrzymują karty, wpisują swój głos, a następnie po wyczytaniu ich nazwiska przez przewodniczącego komisji skrutacyjnej podchodzą do urny i wrzucają swój głos.

4. Komisja skrutacyjna dokonuje protokolarnego przeliczenia głosów, sporządza protokół, w którego treści podaje wyniki głosowania “za”, “przeciw”, “wstrzymujące”.

5. Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

6. Protokół głosowania wraz z kartkami oddanych głosów stanowi załącznik do protokołu sesji.

§ 109

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna wybierająca swego przewodniczącego.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania ustala i objaśnia sposób głosowania oraz przeprowadza je, wyczytując kolejno nazwiska radnych z listy obecności.

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sali.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 110

1. Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący obrad.

3. W przypadku zgłoszeń w sprawie wyborów przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 111

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że za wnioskiem lub kandydaturą opowie się większa liczba głosujących “za” niż przeciwko.

2. Bezwzględna większość głosów występuje wtedy, gdy liczba ważnie oddanych głosów “za” jest większa niż suma oddanych głosów “przeciw” i “wstrzymujących się”.

3. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą ważnie oddanych głosów “za” równą lub większą od wartości liczbowej 8”.

4. Większość 3/5 ustawowego składu Rady ma miejsce wówczas, gdy liczba ważnie oddanych głosów “za” będzie równa lub większa od wartości liczbowej 10.

R o z d z i a ł 15

Interpelacje i zapytania

§ 112

1. Radni, wykonując swój mandat w ramach funkcji kontrolnych Rady, mogą składać interpelacje i zapytania. Interpelacje mogą być składane na sesji lub w okresie między sesjami.

2. Interpelacje i zapytania kierowane są do Wójta za pośrednictwem Przewodniczącego.

3. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacja powinna mieć formę pisemną lub ustną oraz zawierać imię i nazwisko oraz podpis składającego interpelację.

5. Przewodniczący przesyła interpelację niezwłocznie interpolowanemu.

6. Odpowiedź na interpelację, z zastrzeżeniem ust. 7, składa się w dwóch egzemplarzach, nie później niż w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania, na ręce Przewodniczącego, który niezwłocznie przesyła interpelowanemu odpowiedź.

7. Jeżeli radny uzyskał ustną odpowiedź na sesji i nie zgłosił do niej zastrzeżeń, odpowiedzi pisemnej nie udziela się.

8. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź pisemna, Rada na jego wniosek może zażądać dodatkowych wyjaśnień złożonych ustnie na sesji lub na piśmie.

§ 113

1. Zapytania składa się w sprawach mniej ważnych, w szczególności w celu uzyskania informacji o faktach.

2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego lub ustnie, w trakcie obrad.

3. Odpowiedzi na zapytania udziela Wójt lub wskazana przez niego osoba ustnie na sesji lub w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz pisemnie w ciągu 14 dni.

R o z d z i a ł 16

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych

§ 114

Urząd zapewnia dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów sesji Rady i komisji Rady.

§ 115

1. Urząd obowiązany jest umożliwić każdemu zainteresowanemu przeglądanie dokumentów, sporządzenia z nich notatek, odpisów lub uzyskanie wyciągu, odpisu bądź kopii. Osoba zainteresowana może zwrócić się o uwierzytelnienie sporządzonych przez siebie odpisów lub wydania jej uwierzytelnionych odpisów z dokumentów, o których mowa w § 115, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem zainteresowanego.

2. Sporządzanie kopii dokumentów, o których mowa w § 115, na nośniku papierowym lub elektronicznym dokonywane jest odpłatnie.

3. Zasady odpłatności określa Wójt.

§ 116

Dokumenty, o których mowa w § 115, udostępniane będą w wyznaczonych przez Wójta komórkach w godzinach pracy Urzędu w obecności wyznaczonego pracownika.

§ 117

1. Dokumenty, o których mowa w § 115, udostępniane są na ustny lub pisemny wniosek osoby zainteresowanej, który zostaje zarejestrowany w rejestrze prowadzonym przez komórki organizacyjne Urzędu wskazane przez Wójta.

2. Udostępnianie dokumentów na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

3. Powyższych zasad nie stosuje się do dokumentów objętych ochroną przewidzianą przepisami ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ordynacji podatkowej.

R o z d z i a ł 17

Jednostki organizacyjne Gminy

§ 118

1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne gminy. Wykaz tych jednostek stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

2. Tworzenie, likwidacja, łączenie i reorganizacja jednostek, o których mowa w ust. 1, oraz nadawanie lub zatwierdzanie ich statutów i wyposażanie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

3. Regulaminy organizacyjne jednostek, o których mowa w ust. 1, zatwierdza Wójt, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

4. Majątek Gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne gminy i podmioty, którym majątek został przekazany dla realizacji celów gminnych.

5. Podmioty mienia gminnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.

6. Mieniem pozostającym w zarządzie jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Wójta.

7. Wójt prowadzi rejestr jednostek organizacyjnych gminy.

R o z d z i a ł 18

Mienie i komunalna gospodarka finansowa

§ 119

1. Zakres i pojęcie mienia komunalnego określa art. 43 ustawy gminnej.

2. Nabycie mienia komunalnego następuje w sposób określony w art. 44 ustawy gminnej.

§ 120

Dochodami Gminy są wpływy ze źródeł określonych w art. 54 ustawy gminnej oraz w odrębnych przepisach.

§ 121

1. Gospodarkę finansową prowadzi Gmina samodzielnie na podstawie budżetu.

2. Projekt budżetu przygotowuje Wójt w trybie art. 52 ustawy gminnej.

3. Projekt uchwalany jest zgodnie z procedurą określoną w uchwale Rady.

R o z d z i a ł 19

Pracownicy samorządowi mianowani

§ 122

Pracownikami samorządowymi mianowanymi są pracownicy Urzędu, z którymi został nawiązany stosunek pracy na podstawie mianowania przed wejściem w życie niniejszej uchwały.

R o z d z i a ł 20

Postanowienia końcowe

§ 123

Traci moc uchwała nr XXXVIII/251/01 Rady Gminy Marciszów z dnia 10 września 2001 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Marciszów.

§ 124

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

RADY GMINY

HENRYK MAZUR

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 547)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 547)

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 547)

WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY MARCISZÓW

I. JEDNOSTKI BUDŻETOWE

1. Urząd Gminy

2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

3. Szkoła Podstawowa w Marciszowie

4. Gimnazjum w Marciszowie

5. Szkoła Podstawowa w Ciechanowicach

II. GMINNA OSOBA PRAWNA

1. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Marciszowie