R o z d z i a ł 11

Sesje Rady

§ 74

Rada obraduje na sesjach zwoływanych:

1) zgodnie z planem pracy Rady,

2) poza planem pracy Rady,

3) w trybie art. 20 ust. 3 ustawy gminnej

§ 75

1. Sesję przygotowuje i zwołuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów projektowanego porządku obrad.

3. O terminie, miejscu porządku obrad sesyjnych zwołanych zgodnie z planem pracy powiadamia się radnych pisemnie najpóźniej na 5 dni przed terminem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy:

1) podać miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,

2) przedstawić porządek obrad,

3) podać podstawę prawną zwolnienia radnego od pracy zawodowej,

4) bezwzględnie dołączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 76

Przed każdą sesją Przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję.

§ 77

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności: ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

4. Rada może rozpocząć i prowadzić obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu Rady.

§ 78

Sesję otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka przewodniczący obrad, którym jest Przewodniczący albo wskazany przez niego Wiceprzewodniczący.

§ 79

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły “Otwieram….. sesję Rady Gminy Marciszów”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, w przypadku braku quorum zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

§ 80

1. Po stwierdzeniu prawomocności przewodniczący obrad zwraca się z pytaniem o wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

2. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny, Wójt, a w razie jego nieobecności upoważniony przez niego Zastępca.

3. Przewodniczący podaje pod głosowanie wnioski w sprawie zmiany porządku obrad w trybie art. 20 ust. 1a ustawy gminnej.

4. W przypadku zwołania sesji w trybie art. 20 ust. 3 ustawy gminnej przewodniczący obrad podaje wniosek o zmianę porządku obrad, wówczas gdy Rada wyrazi na to zgodę.

§ 81

Porządek obrad sesji zwołanej w trybie art. 20 ust. 1 ustawy gminnej obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu obrad poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesjami oraz informację z wykonania uchwał Rady,

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) interpelacje, zapytania i wnioski radnych,

5) sprawy różne.

§ 82

Informację, o której mowa w § 81 pkt 2, składa Wójt lub wyznaczony przez niego Zastępca.

§ 83

1. Przewodniczący obrad prowadzi sesję według porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń radnych, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie zaproszonej.

4. Radnemu oraz osobom wymienionym w ust. 3 nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego obrad.

5. Radny, zabierając głos, powinien koncentrować się na istocie sprawy, unikać dygresji i zbędnych komentarzy.

§ 84

Na wniosek radnego przewodniczący obrad przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę.

§ 85

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności:

1) stwierdzenia quorum,

2) zmiany porządku obrad,

3) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

4) ograniczenia czasu ilości wystąpień dyskutantów,

5) zarządzenia przerwy,

6) w sprawie przestrzegania regulaminu obrad,

7) odesłania projektu uchwały do Komisji,

8) sprawdzenia listy obecności.

2. Wnioski formalne przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie, o ile pojawią się dwa przeciwstawne z wyłączeniem ust. 1 pkt 1.

§ 86

Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba że ten, będąc zawiadomiony, nie przybędzie na sesję.

§ 87

1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością Wójtowi, ilekroć tego zażąda.

2. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, jeśli zaistnieje taka konieczność przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

3. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania.

§ 88

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji przewodniczący obrad przywołuje radnego do właściwego zachowania się, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób zaproszonych na sesję i do publiczności.

4. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji. Jeżeli po ponownym wezwaniu przez przewodniczącego obrad osoby te nie opuszczają obrad, na jego wniosek reagują siły porządkowe.

§ 89

1. W przypadku niewyczerpania porządku obrad przewodniczący obrad ogłasza przerwę w obradach i ich wznowienie następuje na następnym posiedzeniu w ramach tej samej sesji od tego punktu porządku obrad, który nie mógł być zrealizowany na posiedzeniu poprzednim.

2. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Gminy Marciszów”.

3. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

4. Postanowienia ust. 3 dotyczą także sesji, które objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 90

W trakcie sesji przewodniczący obrad zarządza przerwę:

1) z własnej inicjatywy,

2) na przegłosowany wniosek radnego.

§ 91

1. Za każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien wiernie odzwierciedlać przebieg sesji.

2. Protokół sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji,

2) imiona i nazwiska osób zaproszonych na sesję,

3) imię i nazwisko przewodniczącego obrad,

4) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

5) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,

6) uchwalony porządek obrad,

7) przebieg obrad, streszczenie przemówień, dyskusji, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, uchwał, a ponadto odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,

8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

9) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

10) odnotowanie godziny rozpoczęcia i zakończenia obrad,

11) podpis przewodniczącego obrad,

12) podpis osoby sporządzającej protokół.

§ 92

1. Protokoły sesji numerowane są cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem kadencji Rady.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego obrad.

§ 93

1. W okresie między sesjami radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący obrad po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada może podjąć decyzję o przyjęciu protokołu poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 94

Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się przez okres 6 miesięcy od dnia nagrania. Kasety opatrzone są numerem sesji i datą jej odbycia.

§ 95

1. Odpis protokołu doręcza się Wójtowi najpóźniej w ciągu 10 dni od dnia zakończenia sesji, a wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym i Komisjom, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do podjęcia określonych działań.

2. Protokół sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Gminy oraz na następnej sesji po przyjęciu go przez Radę.