68

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ RUDZIE

z dnia 10 grudnia 2003 r.

w sprawie zasad gospodarowania komunalnymi lokalami użytkowymi

w Gminie Miejskiej Nowa Ruda

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a oraz art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Dz. U. Nr 23, poz. 220, Dz. U. Nr 62, poz. 558, Dz. U. Nr 113, poz. 984, Dz. U. Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Dz. U. Nr 80, poz. 717), art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. z 2000 r. Dz. U. Nr 46, poz. 543, z 2001 r. Dz. U. Nr 129, poz. 1447, Dz. U. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Dz. U. Nr 25, poz. 253, Dz. U. Nr 74, poz. 676, Dz. U. Nr 126, poz. 1070, Dz. U. Nr 113, poz. 984, Dz. U. Nr 130, poz. 1112, Dz. U. Nr 200, poz. 1682, Dz. U. Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Dz. U. Nr 1, poz. 15, Dz. U. Nr 80, poz. 717, Dz. U. Nr 80, poz. 720, Dz. U. Nr 80, poz. 721) Rada Miejska w Nowej Rudzie uchwala, co następuje:

I. Zawieranie umów najmu – lokali użytkowych

II. Zmiana najemcy, podnajem, podział lokali

§ 11

1. W przypadku przejścia najemcy na emeryturę lub rentę lokal użytkowy oddaje się w najem bez przetargu współmałżonkowi lub zstępnym najemcy na ich wniosek, jeśli prowadzili wspólnie działalność lub byli zatrudnieni w tym lokalu przez okres co najmniej jednego roku, poprzedzającego datę zaistnienia okoliczności uzasadniającej złożenie wniosku o przyznanie lokalu bez przetargu.

2. W razie śmierci najemcy lokalu użytkowego lokal ten może być oddany w najem bez przetargu jednemu ze wskazanych spadkobierców.

§ 12

Wynajęty lokal, o ile pozwalają na to warunki techniczne, może być podzielony miedzy aktualnych najemców, jeżeli w wyniku podziału powstaną samodzielne lokale, mające równorzędną wartość użytkową (w szczególności wejście bezpośrednio z ulicy) i zostanie zapewniona możliwość korzystania z urządzeń sanitarnych. Koszt podziału lokali obciąża najemców, jeżeli budynek nie jest wspólnotą mieszkaniową.

§ 13

Pomieszczenia wspólne, piwnice i komórki związane z lokalem użytkowym, a nie służące bezpośredniej działalności gospodarczej (sprzedaży, produkcji i usług) nie podlegają przetargowi, a stawki czynszu określone zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza podlegają waloryzacji. Zmiana przeznaczenia tych pomieszczeń na służące działalności gospodarczej spowoduje naliczenie czynszu najmu według Zarządzenia Burmistrza, nie wyższego jednak jak dla lokalu użytkowego.

III. Remonty, modernizacja i rozliczenia

§ 14

Jeżeli przedmiotem najmu na cele użytkowe jest cały budynek, czynsz najmu obniża się o 50%, gdy najemca w drodze umowy zobowiąże się do wykonania remontów bieżących i kapitalnych.

§ 15

1. W sytuacji gdy lokal wymaga koniecznego remontu, sposób postępowania jest następujący:

1) Przed rozpoczęciem przetargu lub negocjacji biorącym w nich udział przedstawiany jest do wglądu kosztorys prac koniecznych do wykonania.

2) Roszczenie o obniżenie czynszu z powodu wad lokalu, jak również uprawnienia do niezwłocznego wypowiedzenia umowy najmu nie przysługują najemcy, jeżeli w chwili zawarcia umowy wiedział o wadach (dotyczy to przetargów, a także negocjacji, ponieważ osobom tym przed podpisaniem umowy lokale te są udostępniane do obejrzenia i oceny ich stanu technicznego). Nie dotyczy to wad ukrytych lokalu.

2. W obu wymienionych w ust. 1 przypadkach najemcy po podpisaniu umowy nie przysługują żadne ulgi w czynszu, może natomiast uzyskać zgodę na zawieszenie płatności czynszu na czas remontu, nie dłużej jednak niż na 3 miesiące w zależności od wysokości koniecznych do poniesienia nakładów. Płatność powyższa następuje po okresie zawieszenia z możliwością jej rozłożenia na maksymalnie 6 rat.

§ 16

1. W przypadku remontu lokalu użytkowego, uzgodnionego z wynajmującym, na wniosek najemcy, wynajmujący może:

1) powstałe zadłużenie z tytułu czynszu rozłożyć na maksymalnie 6 miesięcznych rat;

2) spłatę powstałego zadłużenia odroczyć maksymalnie na 4 miesiące;

3) jednocześnie rozłożyć zadłużenie na raty i odroczyć jego płatność – w takim przypadku ilość rat nie może być większa niż 4, a zapłata pierwszej raty nie może nastąpić później niż w przeciągu 2 miesięcy.

2. Od należności, której termin zapłaty rozłożono na raty lub odroczono, nie pobiera się odsetek za okres od wyrażenia zgody na powyższe zasady spłaty należności do upływu wymaganego terminu zapłaty.

3. Jeżeli dłużnik – najemca nie spłaci w terminie należności lub pełnej wysokości ustalonych rat, pozostała do spłaty należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami. Powyższa zasada obowiązuje również w przypadku niewpłacenia w terminie pierwszej i kolejnej raty.

§ 17

1. Najemca zgłasza wynajmującemu chęć wykonania modernizacji w najmowanym lokalu z określeniem dokładnego zakresu prac, szacunkowych kosztów oraz uzgadnia zakres ulepszeń podlegających rozliczeniu.

2. Wynajmujący wyznacza termin przeglądu technicznego lokalu, który nie może przekroczyć 14 dni od daty złożenia wniosku.

3. W dniu przeglądu lokalu udaje się komisja reprezentująca wynajmującego.

4. W trakcie przeglądu zostaje spisany dokładny protokoł stanu technicznego, w którym szczególną uwagę należy zwrócić na określenie procentowego zużycia wszelkich elementów, a głównie na te które podczas modernizacji są wymieniane lub zanikają.

5. Protokoł taki zostaje spisany w dwóch egzemplarzach, po jednym dla najemcy i wynajmującego.

6. Na czas modernizacji nie przysługuje najemcy ulga w czynszu, istnieje natomiast możliwość zawieszenia płatności czynszu na ten czas, nie dłużej jednak niż na 3 miesiące w zależności od wysokości ponoszonych nakładów. Płatność powyższa następuje po okresie zawieszenia z możliwością rozłożenia jej maksymalnie na 12 rat.

7. Rozliczenie nakładów na modernizację nastąpi w momencie zwrotu lokalu przez najemcę lub przy jego wykupie.

8. Podczas zdawania lokalu wynajmujący spisuje protokoł zdawczy z określeniem procentowego zużycia elementów lokalu.

9. Zwrot nakładów poniesionych przez najemcę na modernizację lokalu może nastąpić wyłącznie w przypadku, gdy wykonane ulepszenia są przydatne do wykorzystania w innego rodzaju działalności. Wartość tego zwrotu nie może przekroczyć kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy wartościami robót przyjętymi w protokołach przed i po modernizacji oraz z uwzględnieniem amortyzacji.

10. W przypadku zmian sposobu użytkowania lokalu lub przebudowy ścian, zmian konstrukcyjnych, jak też i elewacji zewnętrznej, zmiany sposobu ogrzewania, przed spisaniem protokołu o modernizacji, należy nakazać najemcy wykonanie dokumentacji technicznej oraz uzyskanie wszelkich uzgodnień i decyzji wymaganych przepisami prawa budowlanego i ustawy o własności lokali.

11. Każdy z protokółow musi być podpisany przez najemcę, natomiast może być do niego spisany protokoł rozbieżności. W przypadku zdecydowanej odmowy podpisania protokołu przez najemcę musi się w nim znaleźć odpowiednia adnotacja.

IV. Pozostałe

§ 18

1. W przypadku kiedy lokal wymaga remontu obciążającego wynajmującego, najemca od dnia podpisania umowy przez okres wykonywania remontu określony przez zarządcę budynku na podstawie zakresu koniecznych do wykonania prac i technologii robót nie dłuższy jednak niż 3 miesiące, opłaca czynsz w wysokości obniżonej o 50% stawki obowiązującej, pod warunkiem że prace wykonuje na własny koszt.

2. Obniżenie czynszu, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:

1) sytuacji, kiedy najemca przeprowadza modernizację lokalu lub wykonuje remonty jego obciążające,

2) gdy konieczność wykonania remontu spowodowana została z winy najemcy.

§ 19

Wynajmujący w zawieranych umowach najmu lokali zobowiązany jest do ustalenia jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia oraz do ustalenia zakazu podnajmu lokalu bez zgody wynajmującego. Wynajmujący może wyrazić zgodę na podnajem części lokalu nie większej jednak niż 50% powierzchni użytkowej. Stawka czynszu za podnajętą część będzie negocjowana i ustalana na poziomie minimum 100% dotychczasowej stawki.

§ 20

1. Rozwiązanie umowy najmu bez wypowiedzenia może nastąpić w przypadku:

1) użytkowania lokalu w sposób sprzeczny z umową najmu,

2) dopuszczenia z winy najemcy do dewastacji, poważnego uszkodzenia lokalu,

3) dokonywania modernizacji i remontów bez uzgodnienia z zarządcą,

4) zaległości w opłatach czynszu najmu lokalu ponad trzy miesiące,

5) podnajmu lokalu niezgodnie z niniejszą uchwałą.

2. Rozwiązanie umowy najmu może nastąpić po 3-miesięcznym okresie wypowiedzenia w przypadku:

1) braku akceptacji zmiany stawki czynszu,

2) zamknięcia lokalu użytkowego bez zgłoszenia zarządcy,

3) konieczności wykonania remontu kapitalnego lub rozbiórki budynku,

4) zamknięcia lokalu na okres dłuższy niż 3 miesiące,

5) przeznaczenia lokalu do sprzedaży, w przypadku gdy najemca nie skorzystał z pierwszeństwa nabycia.

§ 21

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Nowej Rudy.

§ 22

Traci moc uchwała nr XXII/152/92 Rady Miejskiej w Nowej Rudzie z dnia 6 maja 1992 r. w sprawie zasad gospodarowania lokalami użytkowymi.

§ 23

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 24

Uchwała podlega rozplakatowaniu w miejscach publicznych na terenie miasta.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

BOŻENA BEJNAROWICZ