2125

UCHWAŁA RADY GMINY DŁUGOŁĘKA

z dnia 30 czerwca 2003 r.

w sprawie uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Bielawa, gmina

Długołęka

Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Rada Gminy Długołęka postanawia, co następuje:

§ 1

Uchwala się regulamin składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Bielawa, zwanego dalej “składowiskiem” w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

1. Dopuszcza się przyjmowanie na składowisko odpadów od:

a) indywidualnych dostawców odpadów własnym środkiem transportu, wskazujących na pochodzenie odpadów z terenu gminy Długołęka;

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911/31/03 z dnia 18 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność lit. a z § 2 ust. 1);

b) przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Długołęka.

2. Zarządzający składowiskiem zobowiązany jest odmówić przyjęcia odpadów innych niż wskazane w regulaminie, o którym mowa w § 1 i niepochodzących z terenu gminy Długołęka.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Długołęka.

§ 4

Traci moc uchwała nr XXXIX/298/2001 Rady Gminy Długołęka z dnia 30 listopada 2001 r. w sprawie uchwalenia regulaminu składowiska odpadów stałych w Bielawie gm. Długołęka.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

JACEK WIERZBICKI

Załącznik do uchwały Rady Gminy Długołęka z dnia 30 czerwca 2003 r. (poz. 2125)

REGULAMIN

SKŁADOWISKA ODPADÓW DLA GMINY DŁUGOŁĘKA W BIELAWIE

ADRES SKŁADOWISKA: Bielawa 45, 55-093 Kiełczów

działka nr 255/2, 225/3 i 339

obręb wsi Bielawa, gmina Długołęka

WŁAŚCICIEL: Gmina Długołęka

ul. Wrocławska 18, Długołęka

55-095 Mirków

ZARZĄDZAJĄCY: Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o.

ul. Wilczycka 14

55-093 Kiełczów

 

1. DANE OGÓLNE

1.1 Nazwa opracowania

Instrukcja eksploatacji składowiska odpadów dla gminy Długołęka w Bielawie.

Została opracowana dla składowiska odpadów obojętnych.

1.2 Podstawa opracowania

· Projekt budowlany składowiska odpadów gminy Długołęka w Bielawie.

· Dokumentacja hydrogeologiczna opracowana przez Geostandard we Wrocławiu.

· Ocena oddziaływania składowiska odpadów na środowisko.

· Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 672 z dnia 20 czerwca 2001 r.).

· Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z dnia 20 czerwca 2001 r.).

· Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206 z dnia 8.10.2001 r.).

· Decyzja Nr 59/2001 – Pozwolenie na użytkowanie.

· Plan sytuacyjny terenu w skali 1 : 2000.

· Literatura fachowa.

1.3 Cel i zakres opracowania

Celem opracowania instrukcji eksploatacji składowiska odpadów w msc. Bielawa, gmina Długołęka jest ustalenie wytycznych do prowadzenia gospodarki odpadami oraz utrzymania go w należytym stanie.

Zakres instrukcji obejmuje:

· program formowania warstw odpadów na polach składowych, ich miąższość, kierunek zapełniania wysypiska, wytyczne układania warstwy przykrywającej,

· gospodarka odciekami wysypiska,

· monitoring stanu środowiska,

· wytyczne zapobiegania i gaszenia pożarów.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/31/03 z dnia 18 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność pkt 1).

2. CHARAKTERYSTYKA TERENU SKŁADOWISKA

2.1 Lokalizacja i opis terenu

Adres składowiska: Bielawa 45, 55-093 Kiełczów

Składowisko gminy Długołęka zostało zlokalizowane na działce nr 255/2, 225/3 i 339 pomiędzy wsiami Bielawa i Piecowice po lewej stronie drogi łączącej te miejscowości.

Odległość od wsi Bielawa wynosi 800,0 m, a od wsi Piecowice 400,0 m w kierunku zachodnim.

Teren składowiska ograniczony jest od północy drogą dojazdową do istniejącego już składowiska odpadów Polifarbu, od wschodu drogą Piecowice Bielawa, a od południa częściowo rowem melioracyjnym, a od zachodu przylega do istniejącego składowiska Polifarbu. Rów melioracyjny w odległości 800,0 m wpada do rzeki Topór, będącej dopływem rzeki Dobrej.

Teren stanowią grunty V i VI klasy oraz nieużytki. Tereny sąsiednie użytkowane są rolniczo przeważnie jako grunty orne.

Powierzchnia terenu w ramach ogrodzenia 2,4 ha.

Rzędne terenu w rejonie wysypiska 129,0 m NN przy rowie odwadniającym i 134,0 m NN na wzniesieniu od strony drogi dojazdowej.

2.2 Warunki gruntowo wodne

Teren położony jest w zlewni rzeki Widawy. Podłoże geologiczne zbudowane jest przez utwory czwartorzędu o wyraźnie zróżnicowanej budowie geologicznej. Zwierciadło wody podziemnej występuje w obrębie piasków i pospółek na głębokości 1,5 m od poziomu terenu.

Warstwa piasków jest niejednorodna, zalega płatami o miąższości do 2 m, poniżej utwory akumulacji glacjalnej i fluwioglacjalnej zlodowacenia środkowo-polskiego reprezentowane przez pyły, gliny piaszczyste i piaski gliniaste, gliny, gliny zwięzłe o miąższości kilkunastu metrów (15 m – 30 m), tu nieprzewiercone do głębokości 7 mppt. Wody występujące wyłącznie w utworach piaszczystych utrzymują się na stropie glin w strefie przypowierzchniowej. Wody gruntowe drenowane są przez lokalny system rowów i cieków powierzchniowych. Kierunek spływu wód gruntowych określony dla wysypiska Polifarbu był w kierunku Północno-zachodnim.

Geotechnicznie w otoczeniu wyrobiska i jego dnie występują grunty nośne w stanie średnio zagęszczonym ID=0,60 o zróżnicowanym współczynniku wodoprzepuszczalności K od 14 do 65 m/d. Natomiast w głębszym podłożu, występują trudno przepuszczalne, średnio nośne gliny morenowe o nieustalonej miąższości generalnie w stanie twardoplastycznym IL=0,2.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/31/03 z dnia 18 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność pkt 2).

3. CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA SKŁADOWISKA

4. OBSŁUGA SKŁADOWISKA ODPADÓW

Ze względu na ograniczony obszar zbiórki odpadów zamykający się w granicach gminy Długołęka, odpady przyjmowane są w dni robocze w godzinach 1100 do 1430.

W przypadku konieczności przyjęcia odpadów poza godzinami urzędowania, godzinę odbioru należy uzgodnić każdorazowo z zarządzającym składowiskiem.

4.1. Obsługa składowiska i jej obowiązki.

 

4.1.1. Obsługa składowiska

Składowisko wymaga obsługi składającej się z:

· Kierownik wysypiska – 1 osoba, wykształcenie średnie do dnia 30.10.2003 r. uzyska świadectwo kwalifikacyjne.

· Operator sprzętu mechanicznego – 1 osoba.

· Ochrona obiektu.

4.1.2. Obowiązki obsługi

Kierownik wysypiska

1. Zarządza terenem składowiska, jest odpowiedzialny za jego prawidłową eksploatację zgodnie z projektem technicznym składowiska i niniejszą instrukcją obsługi.

2. Nadzoruje i sprawdza zgodność zapełniania kwater składowych z planem układania poszczególnych warstw, ich formowania i przykrywania warstwą izolacyjną.

3. Wydaje polecenia kierowcom samochodów dowożącym odpady na teren składowiska dotyczące miejsca rozładowywania pojazdów oraz operatorowi spychacza odnośnie formowania warstw odpadów. Kierowcy samochodów bezpylnych oraz operatorzy sprzętu technicznego muszą podporządkować się bezwzględnie poleceniom kierownika wysypiska.

4. Wydaje polecenia kierowcom samochodów dowożącym surowce wtórne i gruz oraz odbierającym segregowane odpady.

5. Po usypaniu każdej właściwej warstwy odpadów (napowierzchniowej) przeprowadza pomiar płaszczyzny usypanej warstwy, a w razie odstępstwa od założeń projektowych nakazuje wykonanie korekcji podczas formowania następnej warstwy.

6. Dopilnowuje, aby warstwy odpadów były właściwie zagęszczane (przez 4–6-krotny przejazd spychacza).

7. Sprawdza stan dróg, placów manewrowych, ogrodzenia obiektu, a w razie stwierdzenia uszkodzeń zarządza ich naprawę lub dokonuje na bieżąco napraw samodzielnie, gdy jest to możliwe.

8. Jednokrotnie w ciągu dnia sprawdza poziom napełnienia zbiornika do gromadzenia odcieków z wysypiska, a w razie jego wypełnienia do ustalonego poziomu – zarządza odpompowanie odcieku przez samochód asenizacyjny.

9. Sprawdza stan wypełnienia zbiornika bezodpływowego na ścieki bytowo-gospodarcze oraz zbiornika odcieków i zarządza jego opróżnianie.

10. Prowadzi książkę eksploatacji składowiska.

11. Wydaje kartę przekazania odpadów.

12. Uniemożliwia wwóz na teren składowiska odpadów wyłączonych ze składowania oraz nie dopuszcza do przebywania na terenie obiektu osób nieupoważnionych.

13. Umożliwia przeprowadzenie kontroli Państwowemu Terenowemu Inspektorowi Sanitarnemu oraz Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska. Na żądanie organu kontrolnego okazuje książkę eksploatacji składowiska.

14. Utrzymuje czystość i porządek wysypiska oraz zaplecza socjalnego, sprawdza stan wody w zbiorniku wody gospodarczej i zarządza jego napełnienie.

Operator sprzętu technicznego.

1. Formuje i zagęszcza warstwy odpadów na polu składowym.

2. Przykrywa odpady warstwą izolacyjną.

3. Wykonuje inne prace wskazane przez wysypiskowego.

4. Utrzymuje sprzęt w pełnej sprawności technicznej oraz czystości.

Ochrona wysypiska

Uniemożliwia wejście na teren składowiska osobom postronnym poza godzinami jego funkcjonowania oraz reaguje na zaistniałe zdarzenia.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/31/03 z dnia 18 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność pkt 4.1).

5. ODPADY DOPUSZCZONE DO SKŁADOWANIA

Na składowisku dopuszczone jest składowanie:

· odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych,

· odpadów powstających u innych wytwórców, które podobne są ze względu na swój charakter lub skład do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

· komunalnych osadów ściekowych,

· odpadów obojętnych,

a w szczególności wg tabeli:

17

Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (wyłączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych)

17 01

Odpady materiałów i elementów budowlanych oraz infrastruktury drogowej

17 01 01

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

17 01 03

Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06

17 01 80

Usunięte tynki, tapety, okleiny itp.

19

Odpady z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych

19 08

Odpady z oczyszczalni ścieków

19 08 01

Skratki

18 08 02

Zawartość piaskowników

19 08 05

Ustabilizowane komunalne osady ściekowe

20 02

Odpady z ogrodów i parków (w tym z cmentarzy)

20 02 03

Inne odpady nieulegające biodegradacji

30 03

Inne odpady komunalne

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

20 03 02

Odpady z targowiska

20 03 03

Odpady z czyszczenia ulic i placów

20 03 06

Odpady ze studzienek kanalizacyjnych

20 03 07

Odpady wielo-gabarytowe rozdrobnione (z gospodarstw domowych)

20 03 99

Odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach

Odpady takie jak żużel gruz budowlany, ziemia z wykopu powinny być składowane w wydzielonej części terenu składowiska i używane jako materiał warstwy izolacyjnej.

Odpady stanowiące surowce wtórne takie jak: papier, tektura, szkło, złom należy w miarę możliwości segregować i składować w kontenerach surowców wtórnych umiejscowionych na placu.

W przypadku przywiezienia na wysypisko odpadów o nieznanym składzie należy żądać od przewoźnika analizy szkodliwości odpadów.

6. ODPADY WYKLUCZONE ZE SKŁADOWANIA

Na składowisku zabrania się składowania odpadów innych niż ujęte w wykazie odpadów dopuszczonych do składowania – punkt 5 instrukcji.

7. PROGRAM ZAPEŁNIANIA POLA SKŁADOWEGO

8. GOSPODARKA ODCIEKAMI NA SKŁADOWISKU.

Wody opadowe infiltrujące przez odpady w komorze składowania tzw. odcieki ujmowane są przez drenaż z rur perforowanych PEHD, ułożonych w warstwie filtracyjnej, na geomembranie i odpływać grawitacyjnie do studni zbiorczej – pompowni odcieku o pojemności 4,0 m3.

Za pomocą pompy, rurociągiem Ř 90 PE odcieki są przepompowywane do zbiornika odcieków, z którego za pomocą wozu asenizacyjnego i wywożone na najbliższą oczyszczalnię ścieków.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/31/03 z dnia 18 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność pkt 8).

9. APARATURA KONTROLNO-POMIAROWA

9.1 System monitoringu geoelektrycznego

Do kontroli szczelności założonej warstwy folii PEHD i bentomaty jest specjalny system monitoringu elektrycznego. Punkty pomiarowe znajdują się na koronie skarpy kwatery, lokalizacja na mapie stanowiącej załącznik.

Badanie szczelności izolacji wymagane po ułożeniu I warstwy w komorze składowania.

9.2 Monitoring wód

W obrębie zamkniętego terenu składowiska są dwa piezometry do poboru prób wody gruntowej. Badanie wód należy wykonać raz na rok.

Schemat rozmieszczenia punktów pomiarowych jest na mapie stanowiącej załącznik do instrukcji.

9.3 Monitoring gleby

W obrębie zamkniętego terenu składowiska są dwa miejsca do poboru gleby, które zlokalizowane są przy piezometrach.

Z uwagi na fakt, że komora składowiska została uszczelniona z zastosowaniem materiałów najwyższej klasy, badanie gruntu należy wykonać raz na 5 lat.

9.4 Monitoring gazów

Gazy procesowe powstające w złożu odpadów będą pobierane do badania ze studni odgazowujących. Ponieważ składowisko jest nowym obiektem pierwsze badanie gazu należy wykonać po usypaniu I warstwy technologicznej, a następne nie rzadziej niż raz na rok.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/31/03 z dnia 18 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność pkt 9).

10. ZAPOBIEGANIE I ZWALCZANIE POŻARÓW.

Na terenie składowiska zabrania się spalania jakichkolwiek odpadów.

Postępowanie w przypadku powstania samozapłonów:

· niezwłocznie przystąpić do tłumienia ognia oraz powiadomić straż pożarną,

· tlącą się warstwę odpadów przysypać piaskiem lub ziemią.

Zapobieganie powstaniu samozapłonu:

Podstawowym sposobem zapobiegania samozapłonom jest prawidłowa eksploatacja składowiska polegająca na właściwym zagęszczaniu odpadów oraz na bieżąco przykrywaniu ich warstwą izolacyjną.

Na terenie składowiska znajduje się punkt ppoż. z podręcznym sprzętem gaśniczym, a pomieszczenia wyposażone są w gaśnice.

 

11. ZAPOBIEGANIE I ZWALCZANIE PLAG.

W celu uniknięcia powstawaniu na składowisku odpadów plag gryzoni, much oraz ptactwa należy przestrzegać prawidłowej eksploatacji obiektu. Należy przestrzegać następujących zasad:

· składować odpady zgodnie z zasadami ujętymi w punkcie 7 instrukcji,

· w razie potrzeby przesypywanie odpadów wapnem chlorowanym (np. w lecie w czasie upałów), kiedy rozkład biologiczny odpadów organicznych jest przyśpieszony i powoduje pogorszenie stanu sanitarnego wysypiska,

· dbanie o zachowanie czystości na terenie wysypiska i terenu przyległego.

Plagi owadów należy zwalczać preparatami owadobójczymi (zgodnie z zaleceniami inspekcji sanitarnej).

W przypadku pojawienia się plagi gryzoni, służby sanitarne przeprowadzą zabiegi deratyzacyjne. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/31/03 z dnia 18 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność pkt 11).

12. RUCH POJAZDÓW NA WYSYPISKU.

W celu zapewnienia bezkolizyjnego ruchu pojazdów na terenie wysypiska należy przestrzegać następujących zasad:

· na terenie wysypiska pojazdy dowożące odpady poruszają się wyłącznie po drodze technologicznej,

· kierowcy wykonują polecenia kierownika wysypiska, który kieruje pojazdy do komory składowania.

Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu pojazdów mechanicznych jest konieczne:

· w czasie dowożenia odpadów,

· w trakcie manewrowania i wyładunku,

· w zasięgu pracy spychacza,

· w trakcie dokonywania napraw taboru i sprzętu na wysypisku.

Drogi wewnętrzne, zapewniające dogodną komunikację na terenie wysypiska należy utrzymać w stanie zapewniającym jego prawidłową eksploatację.

Warstwa odpadów po której poruszają się pojazdy powinna być zagęszczona i utwardzona.

Przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych i w okresie zimy (opady, gołoledź) obsługa wysypiska winna zabezpieczyć oczyszczanie jezdni i posypywanie ich piaskiem, szczególnie w miejscach najbardziej niebezpiecznych (najazd i zjazd na wagę, zjazd na kwaterę składowania odpadów).

Każdy pojazd opuszczający teren wysypiska zobowiązany jest przejechać przez brodzik dezynfekcyjny.

13. PROCEDURA PRZYJMOWANIA ODPADÓW.

Zawartość każdego pojazdu dowożącego odpady jest sprawdzana pod względem jakości odpadów dopuszczonych do składowania.

Pojazd z odpadami jest ważony i kierownik składowiska rejestruje w karcie ewidencji odpadów prowadzonej dla każdego rodzaju odpadu odrębnie.

Karta ewidencji odpadów obejmuje dane:

· Data i godzina wjazdu.

· Przewoźnik – firma.

· Numer rejestracyjny pojazdu.

· Ilość wwożonych odpadów.

· Kod odpadów.

· Miejscowość, z której zostały przywiezione.

Każdorazowo, dowożący odpady otrzymuje potwierdzenie dostawy odpadów (karta przekazania odpadu) sporządzone w oparciu o karty ewidencji odpadów.

Potwierdzenie stanowi podstawę wystawienia faktury.

Po skontrolowaniu pojazdu, pracownik wysypiska kieruje pojazd do aktualnie eksploatowanej działki roboczej dla danego rodzaju odpadów.

Dane zawarte w karcie ewidencji odpadów są przetwarzane w komputerze.

14. OBSŁUGA BRODZIKA DEZYNFEKCYJNEGO.

· Brodzik dezynfekcyjny należy wypełnić 5% roztworem wapna chlorowanego, który należy uzupełniać w miarę jego ubytku. Co 2 miesiące zawartość brodzika jest wymieniana, zużyty roztwór odprowadzany do kanalizacji wewnętrznej wysypiska.

· Po usunięciu zawartości brodzik należy przepłukać wodą, popłuczyny spuścić do kanalizacji i brodzik ponownie napełnić roztworem dezynfekcyjnym.

· Roztwór dezynfekcyjny powinien być sporządzany na otwartym powietrzu na terenie wysypiska. Pracownik sporządzający roztwór powinien być wyposażony w osobiste środki ochronne: maskę przeciwgazową, gumowy fartuch, rękawice gumowe.

15. WYTYCZNE BHP I SANITARNE.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy składowisko zostało wyposażone:

· Instrukcję BHP i ppoż.

· Tablice informacyjne i ostrzegawcze,

· Sprzęt ochrony osobistej,

· Apteczkę pierwszej pomocy,

· Sprzęt ppoż.

Przed podjęciem obowiązków wysypiskowego pracownik obsługi jest przeszkolony w zakresie BHP.

Pracownicy wysypiska są poddawani okresowej kontroli lekarskiej.

W przypadku stwierdzenia uszkodzenia skóry pracownik jest czasowo oddelegowany do prac uniemożliwiających bezpośredni kontakt z odpadami.

16. UWAGI KOŃCOWE

· Należy dbać o ład i porządek na trenie składowiska oraz o jego prawidłowe zagospodarowanie zgodne z PT oraz niniejszą instrukcją.

· W przypadku wywiewania odpadów lekkich takich jak papiery, worki foliowe itp. należy na bieżąco prowadzić prace porządkowe.

· Przywożone na składowisko surowce wtórne takie jak złom, makulaturę itp. należy składować w wydzielonym miejscu – zasieki, aby było możliwe ich powtórne wykorzystanie.

· Niniejsza instrukcja powinna znajdować się na terenie składowiska i być przechowywana przez gospodarza składowiska.