STATUT GMINY GROMADKA

Część I

Postanowienia ogólne

§ 1

Gmina Gromadka zwana dalej "gminą" jest wspólnotą samorządową osób mieszkających na terenie gminy.

§ 2

1. Gmina Gromadka obejmuje obszar o powierzchni 267,29 km2.

2. Dokładny przebieg granicy ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

3. W skład gminy wchodzą wsie, które są jednocześnie sołectwami:

– Borówki,

– Gromadka,

– Krzyżowa,

– Modła,

– Motyle,

– Nowa Kuźnia,

– Osła,

– Pasternik,

– Patoka,

– Różyniec,

– Wierzbowa.

§ 3

1. Gmina ma osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

3. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 4

Herb Gminy Gromadka został ukształtowany w tarczy o formie średniowiecznej-gotyckiej. Forma ta nawiązuje do polskiej i śląskiej tradycji herbowej.

Tarcza herbu jest dzielona w słup (inaczej pionowo przez pół). W prawym polu tarczy barwy złota, czarny orzeł Piastów Śląskich, legnicko-brzeskich (Ludwika II) – ze srebrną półksiężycowatą przepaską poprzez pierś i skrzydła. W lewym polu barwy zieleni ceglany (czerwony, srebrem fugowany) piec typu styryjskiego – średniowieczny, z buchającymi z niego złotymi i czerwonymi płomieniami. Przy pionowej krawędzi tarczy pola lewego – miecz srebrny dzielony przez pół (w słup). Tarcza herbowa jest wzniesiona po obu stronach – od dołu, łapami i na mieczach – przez dwa lwy z tradycji miejscowej (miejscowych przedstawień). Lwy barwy złota w pozycji kroczącej, z kielichowato kończonymi ogonami, z wywieszonymi ozorami w czerwieni. Zwierzęta takie są nazwane trzymaczami, inaczej bocznicami (suport).

U dołu tarczy wstęga czerwona ze złotym napisem – wijąca się u dolnych łap lwów. Napis Gmina + Gromadka + Gmina w czcionce wzoru pisma zwanego antykwa.

§ 5

Siedzibą organów gminy jest miejscowość Gromadka.

Zakres działania i zadania gminy

§ 6

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 7

1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

2. Obowiązek ten spełnia gmina przez swoje organy, realizuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

§ 8

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, zawierać umowy z innymi podmiotami.

2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do statutu.

§ 9

1. Gmina może tworzyć: sołectwa, osiedla, kolonie oraz przysiółki jako jednostki pomocnicze gminy.

2. Przy tworzeniu jednostek pomocniczych uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz istniejące więzi miedzy mieszkańcami.

3. Granicę, organizację, zakres i zasady działania określają statuty tych jednostek pomocniczych zatwierdzone przez Radę.

§ 10

1. Jednostki pomocnicze tworzy się w gminie w drodze uchwały Rady Gminy podjętej:

1) z inicjatywy Rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają się w formie zebrań lub przyjmowania uwag i wniosków do projektu uchwały wyłożonej w Urzędzie Gminy przez okres 30 dni,

2) z inicjatywy mieszkańców, w imieniu których występuje "grupa inicjatywna" składająca się z co najmniej 7 członków danej społeczności.

2. W celu zajęcia stanowiska dotyczącego utworzenia jednostek pomocniczych z inicjatywy Rady, konieczne jest przeprowadzenie konsultacji, w której winno wziąć udział co najmniej 30% uprawnionej do głosowania społeczności tworzonej jednostki pomocniczej.

§ 11

Do łączenia lub znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy § 10 statutu dotyczącego ich tworzenia.

§ 12

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach Rady i pracach Komisji,

2) zgłaszać wnioski,

3) zabierać głos w sprawach treści merytorycznej projektów uchwał,

4) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych,

5) kontrolować wykonywanie uchwał.

2.(1) Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych uchwałą Rady Gminy.

§ 13

1. Jednostki pomocnicze mogą prowadzić własną gospodarkę finansową.

2. Rada gminy może odrębną uchwałą przekazać wyodrębnioną część mienia gminnego jednostki pomocniczej, którą jednostka zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza pochodzącymi z niej określonymi dochodami w zakresie i na zasadach określonych przez Radę.

Część II

Władze Gminy

§ 14

1. Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu wyborczym i referendum, a także pośrednio poprzez organy gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum, określają odrębne ustawy.

3. Organami gminy są Rada Gminy, zwana dalej "Radą" i Wójt Gminy zwany dalej "Wójtem".

§ 15

1. Działalność organów gminy jest jawna, a jej ograniczenie może wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy, o której mowa w ust. 1 obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia Komisji Rady oraz dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów organów gminy i komisji Rady Gminy.

3. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 2, obejmuje:

– umożliwianie przeglądania dokumentów, sporządzania z nich odpisów i notatek,

– uwierzytelnianie sporządzonych odpisów lub wydawanie uwierzytelnionych odpisów dokumentów z wyłączeniem objętych ochroną tajemnicy państwowej, służbowej i ochroną danych osobowych,

4. Wójt Gminy Gromadka udostępnia dokumenty, o których mowa w ust. 2, w tym celu:

– przyjmuje wnioski obywateli o udostępnienie dokumentów,

– udostępnia dokumenty do przeglądania i sporządzania odpisów oraz notatek,

– zapewnia sporządzanie i wydawanie uwierzytelnionych odpisów dokumentów, które nie mogą być udostępniane do przeglądania ze względu na treści będące przedmiotem wyłączenia,

– odmawia udostępnienia dokumentów objętych ochroną tajemnicy państwowej, służbowej i ochroną danych osobowych,

§ 16

1. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.

§ 17

Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

§ 18

1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 Radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

§ 19

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności przez Wiceprzewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

3. Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

4. Na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady (tj. 4 Radnych) Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 20

1. Rada wybiera ze swojego grona w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady, prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje jego Zastępca.

3. Przewodniczący Rady jest uprawniony do:

1) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady i jej Komisji,

2) reprezentowania Rady na zewnątrz,

3) nawiązywania stosunku pracy z Wójtem Gminy.

§ 21

1. Radni mogą tworzyć Kluby Radnych.

2. Kluby powinny liczyć co najmniej 4 osób.

3. Powstanie Klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą Członków z ich podpisami.

4. Wójt jest zobligowany zapewnić siedzibę dla spotkań Klubu Radnych.

5. Klub Radnych może wybrać spośród siebie Przewodniczącego Klubu.

6. Radni na spotkanie Klubu mogą zapraszać swoich wyborców.

7. Za spotkanie Klubu Radnych nie wypłaca się diet przewidzianych za posiedzenie Rady lub Komisji.

Komisje Rady

§ 22

1. W celu kontrolowania działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, jednostek pomocniczych gminy, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą Radni.

3. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady.

4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Komisji powołanej celem sprawdzenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.

5. Komisja działa zgodnie z regulaminem Komisji Rewizyjnej stanowiącym załącznik nr 3 do statutu.

§ 23

1. Do wykonania swoich zadań Rada powołuje odrębną uchwałą stałe i doraźne Komisje określając ich przedmiot działania i skład osobowy.

2. Komisje podlegają Radzie i przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdanie ze swojej działalności.

3. Komisje działają według planu pracy, na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji nie rzadziej niż raz na kwartał.

4. Przewodniczącego Komisji i jego Zastępcę powołuje i odwołuje spośród Radnych, Rada na wniosek właściwej Komisji.

5. Posiedzenie Komisji zwołuje Przewodniczący właściwej Komisji z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady, powiadamiając Biuro Rady z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem.

6. Z każdego posiedzenia Komisja sporządza protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i czas trwania posiedzenia,

2) nazwiska osób uczestniczących w posiedzeniu,

3) informację dotyczącą rozpatrywanych spraw,

4) wnioski i opinie.

§ 24

Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje Przewodniczący Rady lub w jego imieniu Wiceprzewodniczący.

§ 25

1. Komisje opiniują projekty uchwał, z wyjątkiem projektów wymienionych w § 32 ust. 4, a opinie są odczytywane przez Przewodniczących Komisji na posiedzeniach Rady.

2. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które leżą w jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

§ 26

1. Radny jest zobowiązany uczestniczyć w pracach Komisji, której jest Członkiem.

2. W posiedzeniu Komisji może uczestniczyć Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący, Wójt z głosem doradczym.

3. Uczestnictwo osób o których mowa w ust. 3 uzgadnia Przewodniczący Komisji z Biurem Rady. Biuro Rady powiadamia te osoby o posiedzeniu informując o temacie posiedzenia.

§ 27

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje skargi, zgłoszenia, postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

2. Radny ma prawo podjąć interwencję w sprawach mieszkańców gminy.

3. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został desygnowany.

4. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

5. Rozwiązanie z Radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest Członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez Radnego mandatu.

6. Pracodawca obowiązany jest zwolnić Radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

Część III

Regulamin pracy Rady Gminy

Zadania ogólne

§ 28

Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z innych przepisów.

§ 29

Porządek obrad przygotowuje Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący, po zasięgnięciu opinii Wójta.

§ 30

1. Sesje Rady mogą składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów pisemnego powiadomienia Radnych.

3. O sesji Rady, Przewodniczący Rady powiadamia pisemnie jej Członków co najmniej 7 dni przed terminem, wskazując miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia, dostarczając Radnym proponowany porządek obrad, materiały z tym związane, a w szczególności projekty uchwał.

§ 31

Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.

§ 32

1. Przed otwarciem posiedzenia Radni zobowiązani są podpisać listę obecności. Odrębną listę obecności podpisują osoby spoza składu Rady, zaproszone na sesję.

2. Radny zobowiązany jest przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć do końca. W przypadku przybycia Radnego po rozpoczęciu sesji, Radny powinien zgłosić Przewodniczącemu swoje przybycie.

3. Radny jest zobowiązany powiadomić Przewodniczącego Rady lub Biuro Rady o planowanej nieobecności na posiedzeniu.

4. Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku opuszczenia przez Radnego posiedzenia przed jego zakończeniem.

5. Powyższe dotyczy także udziału w pracach Komisji Rady, przy czym przez Przewodniczącego Rady rozumie się Przewodniczącego Komisji.

§ 33

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

2. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez nowo wybranych Radnych,

2) wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady,

3) złożenie ślubowania przez nowo wybranego Wójta.

3. Radny składa na pierwszej sesji następujące ślubowanie:

"Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.".

4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że najstarszy wiekiem radny odczytuje rotę przysięgi i wywołuje kolejno Radnych, którzy powstają i wypowiadają słowo "ślubuję". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg.".

§ 34

Obrady Rady są jawne.

§ 35

1. Obsługę Rady zapewnia Biuro Rady Gminy.

2. Wszelkie materiały i informacje niezbędne w pracach Rady i jej organów opracowuje Urząd Gminy.

Przygotowanie, prowadzenie i dokumentowanie sesji

§ 36

1. Przygotowanie materiałów na sesję zapewnia Wójt. Obsługę organizacyjno-techniczną pełni pracownik Biura Rady.

2. Materiały na sesję w tym projekty uchwał Wójt przekazuje do Biura Rady nie później niż 10 dni przed terminem sesji.

3. Projekty uchwał przekazywane do Biura Rady, winny być zaopiniowane przez radcę prawnego.

4. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych.

§ 37

W porządku obrad sesji zwyczajnej przewiduje się:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) informacja o pracy Wójta w okresie miedzy sesjami,

3) informacje Przewodniczących Komisji z działalności między sesjami,

4) zapytania i wnioski Radnych,

5) podjęcie uchwał,

6) odpowiedzi na zapytania i wnioski Radnych,

7) sprawy rożne.

§ 38

1. Sesję otwiera Przewodniczący Rady formułą "otwieram sesję Rady Gminy Gromadka", po wyczerpaniu porządku obrad zamyka ją formułą "zamykam sesję Rady Gminy Gromadka".

2. Po sprawdzeniu prawomocności obrad (quorum) Przewodniczący przedstawia proponowany porządek sesji. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy Radny lub Wójt Gminy.

§ 39

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem. W uzasadnionych przypadkach przy zapytaniu, czy są sprzeciwy może dokonać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

3. Przewodniczący może udzielić głosu osobie zaproszonej na sesję.

§ 40

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że Radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od porządku obrad lub znacznie przekracza dla niego wyznaczony czas, Przewodniczący może przywołać "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowanie Radnego zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ustępu 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.

§ 41

1. W porządku obrad przewiduje się zgłoszenie wniosków i zapytań ustnie i na piśmie.

2. Zapytanie powinno być skierowane na piśmie lub podane ustnie ze szczegółowym określeniem sprawy, wskazaniem adresata i dotyczyć istotnych spraw gminy.

3. Zapytanie można składać w Biurze Rady lub na sesji w punkcie "zapytania i wnioski Radnych". Biuro Rady przekazuje je do realizacji Wójtowi w ciągu dwóch dni.

4. Adresat zapytania zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się Radnemu i do Biura Rady. Jednocześnie z odpowiedzią należy zapoznać Radnych na kolejnej sesji.

5. Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą. W przypadku zgłoszenia, że udzielona odpowiedź nie zadawala, Rada na wniosek składającego zapytanie może zażądać dodatkowych wyjaśnień.

§ 42

1. Radny ma prawo zgłosić na sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenia quorum,

2) poprawek do projektów uchwał, odroczenia do następnej sesji lub odesłania do komisji bądź zdjęcia z porządku obrad kwestionowanych projektów uchwał,

3) zakończenia dyskusji,

4) przeliczenia głosów,

5) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia sesji,

6) głosowania bez dyskusji,

7) zmiany porządku obrad,

8) zamknięcia listy mówców.

2. Wniosek formalny powinien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym wysłuchaniu wnioskodawcy.

§ 43

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer, datę, miejsce posiedzenia, czas trwania, numery podjętych uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków,

4) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.

2. Do protokołu należy załączyć listę obecności Radnych i odrębną dla gości zaproszonych.

3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, rozpoczynając numerację od początku kadencji.

4. Sesje Rady Gminy mogą być nagrywane na nośnikach audio.

§ 44

1. Protokół wykłada się do wglądu radnym w Biurze Rady najpóźniej 14 dni roboczych po sesji oraz na sali obrad na każdej następnej sesji.

2. Prawo wglądu do protokołu oraz robienia notatek i odpisów z jawnych posiedzeń ma każdy mieszkaniec gminy.

§ 45

1. Protokół przyjmuje się na następnej sesji.

2. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

3. O uwzględnieniu poprawek decyduje Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

4. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na następnej sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada.

Tryb głosowania

§ 46

W głosowaniu udział biorą jedynie Członkowie Rady.

§ 47

1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu.

2. Rada może zdecydować o podjęciu uchwały w głosowaniu imiennym w każdej sprawie niezastrzeżonej do głosowania tajnego.

3. Głosowanie tajne i imienne przeprowadza się na kartach do głosowania, ostemplowanych pieczęcią Rady.

4. Pod głosowanie poddaje się następujące możliwości:

1) za uchwałą,

2) przeciwko uchwale,

3) wstrzymanie się od głosu.

5. W głosowaniach, w których dokonuje się wyboru osób stosuje się odpowiednio ust. 6.

§ 48

1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady.

2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji w składzie trzech Radnych.

Uchwały Rady

§ 49

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: Wójt, Przewodniczący Rady, Komisje Rady oraz co najmniej 4 Radnych.

§ 50

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) tytuł, numer, datę,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu i organów odpowiedzialnych za nadzór nad ich realizacją,

4) termin wejścia w życie i ewentualny czas ich obowiązywania.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

3. Uchwały są przekazywane Wójtowi celem ich wykonania.

Część IV

Organy wykonawcze Gminy

Wójt Gminy

§ 51

Wójt wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone przepisami prawa.

§ 52

1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2. Kierownikiem Urzędu jest Wójt Gminy.

§ 53

1. Sekretarz gminy organizuje pracę Urzędu Gminy oraz prowadzi sprawy gminy powierzone przez Wójta.

2. Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu gminy w imieniu Wójta kieruje Skarbnik Gminy.

3. Szczegółowe zadania oraz kompetencje Sekretarza i Skarbnika Gminy określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy.

§ 54

1. Wójt gminy jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Wójt nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania z Sekretarzem Gminy, Skarbnikiem Gminy.

3. Stosunek pracy na podstawie wyboru z Wójtem nawiązuje Przewodniczący Rady.

4. O wysokości wynagrodzenia Wójta, Rada rozstrzyga w drodze uchwały.

Część V

Gospodarka finansowa gminy

§ 55

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

§ 56

Zgodnie z ustaloną przez Radę procedurą, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, Wójt przedstawia Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

§ 57

1. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

§ 58

1. Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

§ 59

1. Wydatki mogą przekraczać dochody.

2. W przypadku, gdy planowane wydatki budżetowe przewyższają planowane dochody, należy w uchwale budżetowej określić pokrycie niedoboru.

3. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

4. Uchwały dotyczące zobowiązań finansowych zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu.

§ 60

1. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.

2. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych – w granicach uchwalonych przez Radę.

§ 61

1. Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada Wójt.

2. Gospodarka finansowa jest jawna.

§ 62

1. Sprawozdania z wykonania budżetu gminy podlegają sprawdzeniu i zaopiniowaniu przez Komisje Rewizyjną, która występuje z wnioskiem do Rady o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy zatwierdza Rada do 30 kwietnia oraz na ostatniej sesji kadencji.

3. Po rozpatrzeniu sprawozdania Rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy.

§ 63

Obsługę kasową gminy prowadzi bank wskazany przez Radę.

Część VI

Postanowienia końcowe

§ 64

Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów gminy regulują odrębne przepisy (instrukcja kancelaryjna) lub zarządzenia Wójta w zakresie nieuregulowanym instrukcją.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Gromadka (poz. 2109) - mapka

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Gromadka (poz. 2109) - Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Gromadka (poz. 2109) - REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ