1969

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W CHOJNOWIE

z dnia 26 czerwca 2003 r.

STATUT MIASTA CHOJNOWA

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483); art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214 poz. 1806) Rada Miejska Chojnowa uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój miasta Chojnowa,

2) organizację wewnętrzną i tryb pracy Rady Miejskiej Chojnowa, komisji Rady Miejskiej,

3) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej Chojnowa,

4) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji, Burmistrza Chojnowa i korzystanie z nich.

§ 2

Użyte w Statucie Chojnowa sformułowania oznaczają:

1) Miasto – Gminę Miejską Chojnów,

2) Chojnów – Gminę Miejską Chojnów,

3) Rada – Radę Miejską Chojnowa,

4) Radny – Radnego Rady Miejskiej Chojnowa,

5) Przewodniczący Rady – Przewodniczącego Rady Miejskiej Chojnowa,

6) Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Chojnowa,

7) Burmistrz – Burmistrza Miasta Chojnowa,

8) Ustawa – Ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

9) Statut – Statut Miasta Chojnowa,

10) Biuro – stanowisko ds. obsługi Rady.

R o z d z i a ł II

MIASTO CHOJNÓW

§ 3

1. Miasto Chojnów jest podstawową jednostką samorządu lokalnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby zamieszkujące na obszarze Miasta, z mocy prawa stanowią wspólnotę samorządową realizującą swoje zbiorowe cele lokalne.

§ 4

1. Chojnów położony jest w województwie dolnośląskim. Terytorium Miasta obejmuje obszar określony granicami administracyjnymi miasta Chojnowa.

2. Granice terytorialne Chojnowa określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

§ 5

Siedzibą organów Miasta jest miasto Chojnów.

§ 6

1. Miasto wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Rady i Burmistrza.

2. Wykaz zakładów i jednostek organizacyjnych podległych Radzie Miejskiej Chojnowa stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

§ 7

1. Herbem Chojnowa jest fragment murów z trzema basztami. Wzór herbu określa załącznik nr 3 do Statutu.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Rozpowszechnianie herbu Miasta wymaga zgody Rady.

§ 8

1. Okrągła pieczęć Miasta zawiera wizerunek herbu miasta Chojnowa w środku i napisem w otoku Rada Miejska Chojnowa. Wzór graficzny pieczęci Chojnowa stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Statutu.

2. Biało-niebieska flaga Masta zawiera herb Chojnowa umieszczony na białym polu w lewym górnym rogu. Wzór graficzny i układ barw miasta Chojnowa stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Statutu.

3. Insygniami władzy są łańcuchy z herbem Miasta, noszone przez Przewodniczącego i Burmistrza podczas:

1) uroczystych sesji,

2) ślubowania Radnych,

3) nadawania honorowego obywatelstwa,

4) uroczystości ogólnomiejskich,

5) przyjmowania delegacji zagranicznych i honorowych gości.

§ 9

Świętem Miasta są “Dni Chojnowa” obchodzone w czerwcu każdego roku.

§ 10

Rada Miejska nadaje tytuł “Chojnowianina Roku”. Regulamin wyboru określa Rada odrębną uchwałą.

§ 11

1. Rada uchwałą może nadawać honorowe obywatelstwo Chojnowa osobie szczególnie zasłużonej dla Miasta.

2. Kandydat do tego tytułu musi się wyróżniać szczególnymi osiągnięciami i zasługami dla Chojnowa.

3. Wniosek mogą złożyć:

1) organizacje polityczne, społeczne, stowarzyszenia,

2) kluby Radnych,

3) komisje Rady,

4) grupa co najmniej 5 Radnych,

5) Burmistrz.

4. Kandydaturę opiniuje powołana w tym celu komisja doraźna.

5. Nadanie honorowego obywatelstwa Chojnowa odbywa się na uroczystej sesji Rady.

§ 12

Rada ustala zasady przyznawania stypendiów uczniom i studentom.

R o z d z i a ł III

1. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY

§ 13

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy i niniejszy Statut.

3. Ustawowy skład Rady Miejskiej Chojnowa wynosi 15 radnych.

§ 14

1. Rada działa na sesjach oraz poprzez komisje Rady.

2. Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe Rady,

5) doraźne komisje do określonych zadań.

§16

1. Rada nowej kadencji, na pierwszej sesji wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego.

2. Przewodniczący upoważniony jest do reprezentowania Rady na zewnątrz.

3. Przewodniczący kieruje pracami Rady, a w szczególności:

1) zwołuje sesje i ustala jej porządek,

2) przewodniczy obradom,

3) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

4) składa oświadczenia w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub komisji,

5) koordynuje prace komisji Rady,

6) współdziała z Burmistrzem w zakresie organizacji pracy Rady,

7) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

8) podpisuje uchwały Rady,

9) przedkłada projekt rocznego planu pracy Rady na ostatniej sesji w roku,

10) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez Radnych ich mandatu,

11) czuwa nad przestrzeganiem statutu,

12) zapewnia przedstawicielom mediów możliwość udziału w pracach Rady, czuwając nad tym, aby ich obecność nie zakłócała toku obrad.

2. KOMISJE RADY

§ 17

1. Rada powołuje ze swojego grona stałe i doraźne komisje.

2. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy, przedkładanym Radzie na ostatniej sesji poprzedniego roku.

3. Rada może nakazać komisjom dokonania stosownych zmian w planach pracy.

4. Komisje podlegają Radzie w pełnym zakresie swojej działalności.

5. Radny może być członkiem najwyżej 3 komisji stałych, a przewodniczącym – tylko 1.

6. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, ustalając ich skład i zakres działania.

7. Minimalny skład osobowy stałej komisji Rady wynosi 5 Radnych, a komisji doraźnej 3 Radnych.

§ 18

1. Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw, dla których zostały powołane, należą w szczególności:

1) stała praca merytoryczna,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Burmistrza oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą i przygotowywanie projektów uchwał,

4) badanie terminowości załatwiania spraw należących do właściwości danej komisji,

5) składanie rocznych sprawozdań z pracy komisji.

2. Zadania komisji doraźnych określa Rada w odrębnej uchwale.

§ 19

1. Zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa rozdział V niniejszego Statutu.

2. Pozostałe komisje mogą uchwalić własne zasady działania.

§ 20

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących w gestii więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenia komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz,

3) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

3. Komisje działają na posiedzeniach.

4. Posiedzenia komisji są jawne.

5. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Zastępcę.

6. Komisje obradują w Biurze Rady. W uzasadnionych przypadkach komisje mogą obradować w innym miejscu, o czym każdorazowo powinien być poinformowany Przewodniczący Rady.

§ 21

Komisja, za pośrednictwem Przewodniczącego jest władna do:

1) przedkładania Burmistrzowi wniosków we wszystkich sprawach, które należą do kompetencji komisji i żądania odpowiedzi na wnioski w terminie 14 dni od dnia ich przekazania,

2) przedstawiania opinii do materiałów sesyjnych i innych dokumentów skierowanych do komisji przez Przewodniczącego Rady lub Burmistrza,

3) przedstawiania Radzie propozycji desygnowania Radnych do pracy w zespołach, komisjach, organach i organizacjach powoływanych poza Radą. O wyborze kandydata decyduje Rada na sesji.

§ 22

1. Komisja w głosowaniu jawnym podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

2. Przewodniczący komisji jest zobowiązany do przygotowania i dostarczania członkom komisji niezbędnych materiałów. Przewodniczący komisji zwołuje, prowadzi posiedzenie komisji oraz prezentuje jej stanowisko na sesjach.

3. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje także Przewodniczącemu Rady.

5. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

§ 23

1. Obrady komisji są protokołowane pisemnie i rejestrowane na taśmie magnetofonowej.

2. Protokół z posiedzeń komisji powinien zawierać w szczególności:

1) numer kolejny protokołu, datę i miejsce posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności obrad i listę obecności jako załącznik,

3) przyjęty porządek obrad,

4) zwięzły przebieg obrad, przyjęte wnioski, stanowiska i projekty uchwał,

5) podpisy prowadzącego posiedzenie, obecnych członków komisji i protokolanta.

3. Protokół z posiedzenia komisji sporządza delegowany pracownik Biura Rady.

§ 24

1. O terminie obrad komisji jej Przewodniczący zobowiązany jest poinformować Przewodniczącego Rady najpóźniej 7 dni przed jej posiedzeniem.

2. W uzasadnionych, pilnych przypadkach możliwe jest zwołanie komisji w trybie pilnym. W tym przypadku niezwłocznie powiadamia się Przewodniczącego Rady.

§ 25

1. Komisje Rady mogą odbywać posiedzenia wspólne.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a także z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady, mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.

§ 26

1. Przewodniczący komisji stałych raz w roku przedstawia na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji i zespołów powołanych przez Radę.

§ 27

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro.

R o z d z i a ł IV

R o z d z i a ł V

R o z d z i a ł VI

WSPÓLNE SESJE Z RADNYMI INNYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

§ 109

1. Rada może odbywać wspólne sesje z Radnymi innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni Wiceprzewodniczący zainteresowanych Rad.

§ 110

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że Radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2. Przebieg wspólnych obrad może być unormowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

R o z d z i a ł VII

ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ OBYWATELI Z DOKUMENTÓW RADY, KOMISJI I BURMISTRZA

§ 111

Dostęp obywateli do informacji publicznej odbywa się w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

§ 112

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady w dniach pracy Urzędu Miejskiego w godzinach pracy, a dokumenty z zakresu działania Burmistrza udostępnia się w Wydziale Organizacyjnym Urzędu, w dniach i godzinach pracy Urzędu.

2. Realizacja uprawnień określonych w § 112 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miejskim w obecności pracownika Urzędu Miejskiego.

§ 113

1. Z udostępnionych dokumentów obywatele mogą sporządzać notatki, opisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.

2. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia kopii i fotografii z dokumentów.

§ 114

Kopie dokumentów wykonywane są odpłatnie.

R o z d z i a ł VIII

TRYB PRACY BURMISTRZA

§ 115

Organem wykonawczym Miasta jest Burmistrz.

§ 116

Burmistrz Miasta wykonuje:

1) uchwały Rady,

2) przypisane mu zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 117

Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady.

§ 118

Komisje Rady mogą żądać przybycia Burmistrza na ich posiedzenie.

R o z d z i a ł IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 119

Traci moc uchwała nr IX/40/2003 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 30 kwietnia 2003 r.

§ 120

Traci moc uchwała nr XVIII/84/96 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Chojnowa oraz uchwała nr XXXVI/143/97 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 14 listopada 1997 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Chojnowa, uchwała nr XLV/212/98 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Chojnowa, uchwała nr X/62/99 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 1 czerwca 1999 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Chojnowa, uchwała nr XXVI/142/2000 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 30 czerwca 2000 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Chojnowa, Uchwała Nr XXXIX/200/2001 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 29 sierpnia 2001 r. zmieniająca Statut Miasta Chojnowa oraz uchwała nr LIV/261/2002 Rady Miejskiej w Chojnowie z dnia 25 września 2002 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Chojnowa.

§ 121

Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY GMINY

JOANNA KATARZYNA DZIEDZIC

Załącznik nr 1 do Statutu Miasta Chojnowa (poz. 1969)

Załącznik nr 2 do Statutu miasta Chojnowa (poz. 1969)

Załącznik nr 3 do Statutu Miasta Chojnowa (poz. 1969)

Załącznik nr 4 do Statutu Miasta Chojnowa (poz. 1969)

Załącznik nr 5 do Statutu Miasta Chojnowa (poz. 1969)