R o z d z i a ł IV

TRYB PRACY RADY

1. Sesje Rady

§ 28

1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w przepisach prawa.

2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje – zawierające zobowiązanie się do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy lub zadania,

5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy i oceny.

3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 29

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania zadań Rady.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w trybie przewidzianym w § 31.

4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

§ 30

1. Sesje odbywają się zgodnie z planem pracy Rady.

2. W razie potrzeby, Rada może dokonać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 31

1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady lub – z jego upoważnienia – Wiceprzewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia Radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 32

1. Porządek obrad sesji zwyczajnej obejmuje:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady,

2) sprawozdanie z prac Burmistrza między sesjami, zwłaszcza z wykonywania uchwał Rady,

3) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) interpelacje i zapytania Radnych,

5) odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłaszane na poprzednich sesjach,

6) wolne wnioski, informacje i oświadczenia,

7) informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

8) sprawy różne.

2. W porządku obrad sesji raz w kwartale powinno znajdować się sprawozdanie z wykonania uchwał Rady.

§ 33

1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 32 pkt. 1 ust. 2 składa Burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba.

2. Sprawozdania komisji Rady składają Przewodniczący Komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 34

1. Radnych powiadamia się o zwołaniu sesji co najmniej 7 dni przed jej terminem.

2. Materiały do sesji dotyczącej:

1) uchwalania budżetu,

2) rozpatrzenia sprawozdań z wykonania budżetu i udzielenia absolutorium Burmistrzowi, należy dostarczyć Radnym w terminie do 31 marca.

3. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 1 i 2, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony przez Radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

4. Materiały i projekty uchwał przekazywane są Radnym za pośrednictwem Biura co najmniej 7 dni przed terminem sesji.

§ 35

1. Przed każdą sesją Przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję informując o tym Burmistrza.

2. Osoby zaproszone i publiczność zajmują na sali obrad wyznaczone miejsca.

3. Do udziału w sesji Burmistrz może zobowiązać kierowników jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady i naczelników wydziałów Urzędu Miejskiego.

2. Obrady

§ 36

Obrady Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 7 dni przed sesją.

§ 37

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

§ 38

Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 39

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Na wniosek Przewodniczącego lub Radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3. O przerwaniu sesji w trybie ust. 2. Rada może postanowić w szczególności, ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów albo inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 34 ust.1.

5. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie sesji Rady, Przewodniczący zarządza przerwę w obradach.

6. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska Radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

7. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

§ 40

Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

§ 41

1. Przewodniczący otwiera sesję Rady formułą: “Otwieram sesję Rady Miejskiej Chojnowa”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący na podstawie listy obecności stwierdza prawomocność obrad i stawia pytanie o ewentualne wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

3. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmiany porządku obrad może wystąpić każdy Radny i Burmistrz.

§ 42

1. Przewodniczący przestrzega ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

4. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej Radnym.

5. Czas wystąpienia Przewodniczącego komisji, Burmistrza i Radnego - wnioskodawcy jest nieograniczony. Radny, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, zgłasza ten fakt podnosząc rękę. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej, wystąpienie Radnego nie może przekroczyć 5 minut.

6. Radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

7. Zabieranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń. Radny ma prawo do dwóch wypowiedzi 1-minutowych w jednym punkcie porządku obrad.

8. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, Przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych.

9. Czas wystąpienia osoby niebędącej Radnym – jeśli Rada nie postanowi inaczej – nie powinien przekraczać 5 minut.

§ 43

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Przewodniczący Rady może czynić mówcom uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”, a następnie odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia Radnego lub osoby zaproszonej zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze Rady, prowadzący obrady przywołuje mówcę “do porządku”. Jeśli przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad i uchybiają powadze Rady.

5. Postanowienie ust. 2, 3, 4 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

§ 44

Na wniosek Radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie Radnego zgłoszone na piśmie, ale niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 45

1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić Radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

4. Wyjście Radnego z sali w trakcie obrad sesji, a zwłaszcza podczas głosowania, jest odnotowywane w protokole.

§ 46

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

§ 47

Protokół z każdej sesji sporządza wyznaczony przez Burmistrza – w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady – pracownik urzędu miasta.

§ 48

1. Protokół z posiedzenia Rady powinien zawierać:

1) numer, datę, miejsce posiedzenia i numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) z podaniem przyczyn nieobecności,

4) listę obecności Radnych i gości,

5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

6) ustalony porządek obrad,

7) przebieg obrad, treść lub streszczenie przemówień, dyskusji, wystąpień,

8) teksty zgłoszonych i uchwalonych uchwał z uzasadnieniami,

9) teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

10) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

11) oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady,

12) wskazanie wniesienia przez Radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

13) czas trwania posiedzenia (godzinę rozpoczęcia i zakończenia),

14) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.

2. Radny ma prawo dołączyć do protokołu swoje wystąpienie na piśmie.

3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji.

5. Przebieg sesji nagrywany jest na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się w Biurze do czasu przyjęcia protokołu, o którym mowa w § 48 pkt. 1.

6. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

§ 49

1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji, Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1, nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 50

Obsługę biurową sesji sprawuje Biuro Rady.

§ 51

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, prowadzący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miejskiej Chojnowa”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

3. Uprawnienia Radnego na sesji

§ 52

1. Radny ma prawo zgłaszać poza kolejnością w trakcie sesji wnioski formalne.

2. Wniosek formalny rozpatruje się bezpośrednio po jego zgłoszeniu.

3. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciw” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 53

1. Wnioski merytoryczne Radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej przedmiotem obrad. Wnioski powinny być przedłożone Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji) i krótko uzasadnione rzeczowo i finansowo.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu.

4. Interpelacje i zapytania

§ 54

1. Interpelacje składa się w sprawach dotyczących gminnej wspólnoty o zasadniczym znaczeniu.

2. Adresatem interpelacji jest Burmistrz.

3. Interpelacje powinny zawierać przedstawienie stanu faktycznego, będącego ich przedmiotem i wynikające z nich pytania kierowane do Burmistrza.

4. Interpelację składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego przed sesją lub na sesji w punkcie "Interpelacje i zapytania". Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelacje adresatowi.

5. Burmistrz zobowiązany jest do udzielenia radnemu odpowiedzi na interpelacje w formie pisemnej w ciągu 14 dni od jej otrzymania, przekazując jej kopię Przewodniczącemu Rady.

6. W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, Radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady z wnioskiem o niezwłoczne uzupełnienie odpowiedzi.

7. Na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania” Radny ma prawo poinformować Radę, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Burmistrz zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi.

8. Przewodniczący Rady informuje Radnych o złożonych interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach na najbliższej sesji Rady, podczas odrębnego punktu porządku obrad.

§ 55

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, dotyczących bieżących problemów Miasta, jeśli pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania składa się w formie pisemnej na ręce ich adresata lub ustnie w trakcie sesji Rady w punkcie “Interpelacje i zapytania”.

3. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Burmistrz może upoważnić obecnego na sesji pracownika samorządowego.

4. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni od momentu zgłoszenia.

§ 56

Biuro prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie ich załatwienia i terminach.

5. Uchwały Rady

§ 57

1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić:

1) radny,

2) klub Radnych,

3) komisja Rady,

4) Burmistrz.

2. Projekt uchwały powinien być zaopiniowany przez właściwe komisje Rady.

3. Przewodniczący Rady przekazuje projekt uchwały właściwym komisjom i Burmistrzowi w celu zaopiniowania pod względem prawnym i merytorycznym.

§ 58

Opinie, o których mowa w § 57 ust. 2 odczytywane są na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

§ 59

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) tytuł, datę i numer,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) określenie organu odpowiedzialnego za realizację uchwały,

5) określenie terminu wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.

2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne i finansowe jej realizacji oraz źródło ich pokrycia.

3. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

4. Uchwały podpisuje Przewodniczący, w przypadku nieobecności Przewodniczącego uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący prowadzący sesję.

5. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi w celu ich realizacji.

§ 60

1. Uchwały Rady powinny być sporządzone w sposób zwięzły, systematyczny, przy użyciu wyrażeń powszechnie znanych. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

2. Uchwały numeruje się cyframi rzymskimi, łamanymi przez cyfry arabskie i łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

3. Numeracja zaczyna się od pierwszej sesji każdej nowej kadencji Rady.

§ 61

Uchwały Rady dostarcza się Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 4 dni od zakończenia sesji.

§ 62

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchwalenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.

3. Postanowienie ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych pomyłek.

§ 63

Przewodniczący opracowuje i przedstawia Radzie projekty uchwał w sprawach:

1) powołania Radnych do składów osobowych komisji Rady,

2) odwołania Radnych ze składów osobowych komisji Rady,

3) stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Burmistrza,

4) ustalenia wynagrodzenia Burmistrza,

5) stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Radnego,

6) wstąpienia kandydata na Radnego,

7) wyrażenia zgody bądź odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Radnym,

8) rozpatrzenia skargi na Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

9) wniosków komisji rewizyjnej.

§ 64

Biuro ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

6. Tryb głosowania

§ 65

W głosowaniu biorą udział wyłącznie Radni.

§ 66

1. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

2. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 67

1. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach.

2. Kart do głosowania nie może być więcej niż Radnych obecnych na sesji.

3. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

4. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.

5. Warunek quorum przy głosowaniu będzie dotrzymany w razie faktycznej obecności odpowiedniej liczby Radnych na sali obrad. Przed głosowaniem należy sprawdzić ilość uczestników obrad.

6. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Lista osób głosujących “za”, “przeciw”, i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji.

§ 68

1. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana na sesji spośród Radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i 2 członków.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno Radnych z listy obecności.

§ 69

1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady.

2. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego realizacja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

3. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

4. W przypadku głosowania wyboru osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować. Po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy, a następnie zarządza wybory.

5. Przepis ust. 4 w zakresie zapytania nie ma zastosowania, jeśli nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 70

1. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych przepisów projektu uchwały następuje według ich kolejności z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

2. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

3. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust.1.

4. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.

5. Przewodniczący zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

6. Jeżeli oprócz wniosku o podjęciu uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszona propozycja o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 71

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

§ 72

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1, ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą, zostało oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

7. Radni

§ 73

1. Obowiązkiem Radnego jest aktywny udział w pracach Rady.

2. Przekazując interpelacje i zapytania, Radny ma obowiązek uwzględniania interesów mieszkańców całego Miasta.

3. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

4. Radny w ciągu 3 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, powinien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego komisji.

5. Radni przyjmują mieszkańców podczas ustalonych dyżurów, a zgłoszone przez mieszkańców sprawy mogą kierować do Burmistrza.

6. W przypadku skierowania sprawy do Burmistrza, odpowiedź udzielana jest osobie zainteresowanej i Radnemu w terminie przewidzianym w przepisach prawa, ze względu na rodzaj sprawy.

§ 74

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego Radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje pisemnie Przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić Radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 75

1. Burmistrz wystawia Radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji Radnego.

2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji Radnego.

8. Kluby Radnych

§ 76

1. Radni mogą tworzyć kluby, według kryteriów przez siebie przyjętych.

2. Przynależność Radnych do klubów jest dobrowolna.

3. Radni tworzący klub zobowiązani są do zgłoszenia tego faktu Przewodniczącemu w ciągu 3 dni od zebrania założycielskiego.

4. W zgłoszeniu o utworzeniu klubu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

5. W razie zmiany klubu lub jego rozwiązania, Przewodniczący klubu zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 77

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Działalność klubu nie może być finansowana z budżetu Rady.

3. Kluby Radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami, które nie mogą być sprzeczne ze Statutem Miasta.

4. Przewodniczący klubu jest zobowiązany przedłożyć Przewodniczącemu Rady regulamin klubu ze zgłoszeniem o utworzeniu klubu.

5. Pracę klubów organizują ich Przewodniczący.

§ 78

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze, w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowiska na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 79

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubów.

§ 80

Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.