1183 UCHWAŁA RADY GMINY KROTOSZYCE z dnia 24 lutego 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Krotoszyce Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 ust. 2, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806) Rada Gminy Krotoszyce uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Krotoszyce stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie
uchwały powierza się Wójtowi Gminy Krotoszyce.§ 3
Traci moc uchwała nr XVI/91/96 Rady Gminy Krotoszyce z dnia 29 stycznia 1996 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy, zmieniona uchwałami Rady Gminy Krotoszyce:
– nr XXXVI/188/98 z dnia 29 kwietnia 1998 r.,
– nr II/7/98 z dnia 19 listopada 1998 r.,
– nr VI/33/99 z dnia 29 marca 1999 r.,
– nr VIII/47/99 z dnia 24 czerwca 1999 r.,
– nr XV/90/2000 z dnia 27 marca 2000 r.,
– nr XXVIII/145/01 z dnia 29 czerwca 2001 r.,
– nr XXXVI/202/02 z dnia 17 września 2002 r.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY GMINY |
ZBIGNIEW KĄDZIOŁKA |
Załącznik do uchwały Rady Gminy Krotoszyce z dnia 24 lutego 2003 r. (poz. 1183)
STATUT GMINY
KROTOSZYCE
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Statut określa:
1) ustrój Gminy Krotoszyce,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału sołtysów w pracach Rady Gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tr
yb pracy Rady Gminy Krotoszyce, komisji Rady Gminy,4) tryb pracy Wójta Gminy Krotoszyce,
5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy Krotoszyce oraz korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie
– należy przez to rozumieć Gminę Krotoszyce,2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Krotoszyce,
3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Krotoszyce,
4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Kro
toszyce,5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Krotoszyce.
R o z d z i a ł II
Gmina
§ 3
1. Gmina Krotoszyce jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, która wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, nie zastrzeżone dla innych
jednostek.2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje organy.
§ 4
1.
Gmina położona jest w powiecie legnickim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 6759 ha.2. Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
3. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze – wykaz sołectw stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne – wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
§ 6
1. Herb Gminy przedstawia po lewej stronie liść z drzewa platanu, a po prawej stronie trzy kłosy zbóż.
Barwy herbu to: po lewej stronie tło srebrne, po prawej stronie tło niebieskie.
Wizerunek herbu określa załącznik nr 4 do Statutu.
2. Zasady używania herbu Gminy określa załącznik nr 5 do Statutu.
§ 7
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Krotoszyce.
R o z d z i a ł III
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale sołectwa (jednostki pomocniczej), także zmianie jego granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utw
orzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa mogą być mieszkańcy obszaru, który sołectwo obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic sołectwa sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia sołectwa,
4) przebieg granic sołectwa powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne warunki przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne
.2. Do znoszenia sołectwa stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1, powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10
1. Sołectwa prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. Sołectwa gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań.
3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej określający wydatki sołectwa w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
4. Sołectwa, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.
§ 11
Kontrole gospodarki finansowej sołectwa sprawuje Rada, za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej.
§ 12
1. Przewodniczący Rady jest zobowiązany do powiadamiania sołtysów o terminie sesji Rady na takich samych zasadach jak radnych.
2. Sołtys wsi może uczestniczyć w pracach Rady, zgłaszać wnioski i zabierać głos w dyskusji jednak bez prawa udziału w głosowaniu.
R o z d z i a ł IV
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 14
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 15
1. Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący Rady,
2) Wiceprzewodniczący Rady,
3) Komisja Rewizyjna,
4) komisje stałe, wymienione w Statucie,
4) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 16
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Kultury, Sportu i Rekreacji,
2) Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej, E
kologii i Ochrony Środowiska,3) Rozwoju Społeczno-Gospodarczego, Gospodarki Finansowej i Zleconych Zadań Rządowych,
4) Rewizyjną.
2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania,
§ 17
Zasady powoływania, organizację i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa szczegółowo załącznik nr 6 do Statutu.
§ 18
1. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wy
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie prowadzenia obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji,
5) informacja Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 19
1. Rada dokonuje wybo
ru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego na pierwszej sesji nowej kadencji. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 19 ust. 1 – w części dotyczącej Przewodniczącego Rady Gminy).2. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:
1) zwołuje sesję Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
4) podpisuje uchwały Rady,
5) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywani
a przez radnych ich mandatu.3. Przewodniczący jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
4. Rada na wniosek Przewodniczącego może upoważnić w drodze uchwały, inną niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 19 ust. 4).
§ 20
Pod nieobecność Przewodniczącego jego obowiązki wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
R o z d z i a ł V
Tryb pracy Rady
§ 21
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał w sprawach należących do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.
§ 22
1. Rada odbywa sesje zwyczajne zgodnie z ustalonym planem pracy, nie rzadziej
jednak niż raz na kwartał.2. Sesjami zwyczajnymi są sesje ujęte w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieujęte w planie pracy, ale zwołane w zwykłym trybie.
4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach i trybie przewidzianym w ustawie o samorządzie gminnym.
§ 23
1. Sesję przygotowuje Przewodniczący Rady ustalając projekt porządku obrad, datę, godzinę i miejsce obrad.
2. Sesję zwołuje Przewodniczący lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
3. O terminie, miejscu i proponowanym po
rządku obrad sesji, wraz z projektami uchwał przesyła się zawiadomienia radnym, najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń w sołectwach i tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy.
§ 24
1. Przed każdą sesją przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą Wójt, Skarbnik i Sekretarz Gminy oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podległych Radzie.
3. Publiczność uczestnicząca w sesji występuje w roli obserwatora.
§ 25
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązujących. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-
1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 25).§ 26
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej s
esji.3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, podjęcie uchwał lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie.
4. Fa
kt przerwania obrad odnotowuje się w protokole, podając jego przyczyn oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.§ 27
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych jest mniejsza od wymaganego quorum, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 28
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
3. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram ..... sesję Rady Gminy Krotoszyce”.
4. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
5. Przewodniczący Rady po otwarciu sesji przedstawia porządek obrad oraz stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
6. Porządek obrad każdej sesji wymaga uchwalenia. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 28 ust. 6).
§ 29
1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
2) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym,
3) rozpatrzenie p
rojektów uchwał lub zajęcie stanowiska,4) interpelacje radnych,
5) odpowiedzi na interpelacje,
6) wolne wnioski i informacje.
§ 30
1. Interpelacje i wnioski są kierowane do Wójta.
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze i powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające pytanie.
3. Interpelacje składa się w formie ustnej lub pisemnej, na ręce Przewodniczącego Rady, który przekazuje ją adresatowi.
4. Odpowiedzi na interpela
cję udziela Wójt na sesji lub w formie pisemnej w ciągu 14 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.5. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o wnioskowanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
6. Przewodniczący Rady przedkłada raz w roku informacje o złożonych interpelacjach i wnioskach.
§ 31
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Prz
ewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.3. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
4. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej ra
dnym.§ 32
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień.
2. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu glos, odnotowując ten fakt w protokole.
3. Postanowienia, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesje i do publiczności.
4. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 33
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków formalnych, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenie czasu wystąpienia dyskutantów,
4) zamknięcie listy mówców,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządze
nia przerwy,7) przeliczania głosów.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym wysłuchaniu wnioskodawcy.
3. Rada podejmuje decyzje w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§ 34
1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, jeśli zachodzi konieczność –
przygotowanie poprawek w rozpatrywanym dokumencie.2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielać radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 35
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułkę “Zamykam .... sesję Rady Gminy Krotoszyce”.
2. Czas od otwarcia sesji
do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 36
1. Przygotowanie materiałów na sesję zapewnia Urząd Gminy, kierownicy jednostek organizacyjnych, obsługę organizacyjną pracownik Urzędu.
2. Projekty uchwał przygotowane pod obrady winny być zaopiniowane przez radcę prawnego.
3. Pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady sporządza z każdej sesji protokół.
4. Protokół musi odzwierciedlać przebieg sesji i zawierać następujące elementy:
1) numer, datę, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych radn
ych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,4) ustalony porządek obrad,
5) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
7) odnotowanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
8) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
5. Protokół wykłada się do wglądu radnym u pracownika ds. organizacyjnych Urzędu oraz na sali obrad.
6. Prawo wglądu do protokołu oraz robienia notatek odpisów posiedzeń Rady ma każdy obywatel.
7. Dopuszcza się nagrywanie obrad sesji.
(Skarga
Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914--1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 36 ust. 1 i 3).§ 37
1. Uchwały są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 38
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy radny oraz Wójt chyba, że przepis prawa stanowi inaczej.
§ 39
1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,
6) określenie terminu obowiązania lub wejścia w życie.
2. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informacje o skutkach finansowych jej realizacji.
§ 40
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu.
§ 41
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
§ 42
1. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który prowadził sesję.
2. Wójt przedkłada uchwały Wojewodzie w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.
3. Wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty podjęcia:
1) uchwałę budżetową,
2) uchwałę w sprawie absolutori
3) inne uchwały objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.
4. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych przekazuje w ciągu 2 dni od daty ich podjęcia.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914--1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na §
42 ust. 2, 3 i 4).§ 43
1. W Urzędzie Gminy prowadzi się rejestr uchwał.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
§ 44
1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
2. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów “wstrzymujących się” i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.
3. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
4. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
5. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
6. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
§ 45
1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.
2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji w składzie trzech radnych.
3. Głosowanie tajne przeprowadza się na kartkach do głosowania ostemplowanych pieczątką Rady. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza
je.5. Za głosy ważne uznaje się te głosy, które oddano poprzez wskazanie “za” albo “przeciw” lub “wstrzymuje się”.
6. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” głosowanie tajne powtarza się. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/3/0
3 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 45 ust. 6).7. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
8. Karty z oddanymi głosami, protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 46
Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
§ 47
1. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący obrad.
2. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, następnie zarządza wybory.
3. Przepis ust. 2
nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.§ 48
1. Jeśli oprócz wniosku (wniosków) o podjęciu uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęciu uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 48 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy w skutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
R o z d z i a ł VI
Komisje Rady
§ 49
1. Liczbę członków komisji, ich skład osobowy określa Rada w uchwale o powołaniu komisji.
2. Członkowie komisji wybierają ze swego grona Przewodniczącego komisji.
3. Prz
ewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada, na wniosek tej komisji.4. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji.
5. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący komisji.
6. Komisje obradują w obecności co najmniej połowy swego składu.
7. Przedmiot działania i zakres zadań poszczególnych komisji stałych określa Rada w odrębnych uchwałach.
§ 50
Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie, która może nakazać komisjom dokonanie w p
lanie stosownych zmian.§ 51
1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, ponadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalnoś
ci.3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
§ 52
1. Pracami komisji kieruje Przewodniczący komisji.
2. K
omisje pracują na posiedzeniach.§ 53
1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Komisje doraźne i zespoły przedstawiają sprawozdanie po zakończeniu swojej pracy.
3. Opinie,
wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.R o z d z i a ł VII
Radni
§ 54
1. Radni potwierdzają swoją obecność na liście obecności na sesjach i posiedzeniach komisji.
2. Radny
w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność albo zgłosić swoją nieobecność przed sesją lub posiedzeniem komisji.3. Radni mogą zwracać się do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem p
rzez nich funkcji radnego.4. Wójt udostępnia miejsca na spotkania radnych z wyborcami.
R o z d z i a ł VIII
Zasady działania klubów radnych
§ 55
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 56
1. Warunkiem utworzenia klubu
jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych.2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razi
e zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.§ 56
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 57
1. Kluby działają w ramach kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu
.3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3 radnych.
§ 58
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 59
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mo
gą być sprzeczne ze Statutem Gminy.3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienia ust. 3 dotyczą także zmian regulaminu.
§ 60
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
R o z d z i a ł IX
Wspólne sesje z innymi radami
§ 61
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego oraz radami innych państw, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomie
nia o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący.4. Koszty wspólnej sesji ponoszą zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
5. Przebieg ws
pólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.R o z d z i a ł X
Tryb pracy Wójta Gminy
§ 62
1. Wójt wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) jemu przypisane zadania i kompetencje,
3) zadania powierzone, o ile ich wy
konanie na mocy obowiązujących przepisów należy do niego,4) inne zadania określone ustawami.
2. Komisje Rady mogą żądać uczestniczenia Wójta w ich posiedzeniach.
R o z d z i a ł XI
Zasady dostępu do dokumentów i korzystanie z nich
§ 63
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 64
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych organów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 65
1. Dokumenty z zakres
u działania Rady i Komisji udostępnia się u pracownika na stanowisku ds. organizacyjnych zajmującego się obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.2. Dokumenty zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są na s
tanowisku ds. kancelaryjno--administracyjnym, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.3. Dokumenty wymienione w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§ 66
1. Z do
kumentów wymienionych w § 65 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy, fotografować je lub kopiować.2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 67
1. Uprawnienia określone w § 65 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia jawności na podstawie ustaw,
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3) w odniesieniu do spraw indywidualnych zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi
inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Krotoszyce (poz. 1183)
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Krotoszyce (poz. 1183)
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Krotoszyce (poz. 1183)
Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Krotoszyce (poz. 1183)