REGULAMIN

KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy, zwany dalej “regulaminem”, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy, zwanej “Komisją”.

§ 2

1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy jest stałą Komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Wójta Gminy, jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta Gminy, jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Wójta Gminy i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty.

Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.

4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie i niniejszym regulaminie.

§ 3

Komisja podlega Radzie Gminy.

II. Skład Komisji Rewizyjnej

§ 4

1. Komisja składa się z przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji w liczbie łącznie 3 osób, wybieranych spośród radnych, uchwalą Rady podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej polowy składu Rady.

2. Odwołanie członków Komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.

3. W skład Komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcje przewodniczącego Rady i zastępcy przewodniczącego Rady.

4. Rada nie powinna powoływać do składu Komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w jednostkach organizacyjnych gminy.

5. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być radny będący małżonkiem, krewnym czy powinowatym Wójta Gminy, przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego Rady Gminy lub kierownika jednostki organizacyjnej gminy.

6. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego Rady lub w przypadku wymienionego w ust. 5.

§ 5

1. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w pracach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący Komisji.

3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji decyduje Rada.

4. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

III. Zadania kontrolne

§ 6

1. Komisja kontroluje działalność Wójta Gminy, jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem:

– legalności,

– gospodarności,

– rzetelności,

– celowości

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontroluje działalność Wójta Gminy, jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 7

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne wyłącznie i tylko na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 8

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki jego fragment,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działalności jednostki.

§ 9

1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej, nieobjętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.

3. Komisja może przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające zlecone przez Radę.

§ 10

1. Kontrola kompleksowa winna być wykonana w czasie pozwalającym na rzetelne i pełne jej przeprowadzenie – nie dłużej niż 2 miesiące.

Kontrola problemowa i sprawdzająca powinna trwać nie dłużej niż 20 dni.

2. W przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających dotrzymanie terminów wykonania kontroli, przewodniczący Komisji Rewizyjnej występuje pisemnie do przewodniczącego Rady Gminy o przedłużenie terminu jej wykonania. W wystąpieniu pisemnym winna znajdować się przewidywana data zakończenia kontroli.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 3, wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowej, jak i kontroli problemowych i sprawdzających.

§ 11

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 6 ust.1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

IV. Tryb kontroli

§ 12

1. Kontroli kompleksowych dokonuje w imieniu Komisji zespół kontrolny składający się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2. Przewodniczący Komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego Rady, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o którym mowa w ust. 3.

§ 13

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnice państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawne.

§ 14

Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 15

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości, w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

V. Protokół kontroli

§ 16

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny odmowy,

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 17

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jego przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego Komisji.

3. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący Komisji, składa on, na zasadach wyżej podanych, wyjaśnienia na ręce przewodniczącego Rady.

§ 18

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 19

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, który w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

VI. Zadania opiniodawcze

§ 20

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium dla wójta gminy.

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego Rady.

3. Opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do dnia 10 kwietnia roku po upływie roku budżetowego.

§ 21

Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.

VII. Plany pracy i sprawozdania Komisji

§ 22

1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

– terminy odbywania posiedzeń,

– terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

§ 23

1. Komisja składa Radzie w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku roczne sprawozdanie ze swej działalności.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

VIII. Posiedzenia Komisji

§ 24

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Komisji, zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji może zwołać posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem tematycznym pracy Komisji.

3. Posiedzenia, o których w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek:

– przewodniczącego Rady,

– Wójta Gminy.

4. Przewodniczącego Rady oraz osoby składające wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji:

1) radnych niebędących członkami komisji,

2) kierowników lub pracowników jednostek organizacyjnych gminy,

3) osoby powołane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

6. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 24 ust. 6).

7. Z posiedzeń Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez przewodniczącego Komisji oraz protokolanta.

§ 25

1. Uchwały, opinie i wnioski zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

IX. Postanowienia końcowe

§ 26

Obsługę biurową Komisji zapewnia pracownik Urzędu Gminy zatrudniony na stanowisku ds. organizacyjnych.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914--1/3/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na § 26).

§ 27

Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 28

1. Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

2. Występowanie do organów gminy musi być wykonane w formie pisemnej.

3. Komisja, w przypadku stwierdzenia istotnych i ważnych dla gminy rażących uchybień noszących znamiona przestępstwa, ma prawo zgłaszać bezpośrednio do organów ścigania, Regionalnej Izby Obrachunkowej lub NIK wniosku o wszczęcie postępowań. Informację o fakcie zgłoszenia takiego wniosku Komisja niezwłocznie na piśmie przekazuje przewodniczącemu Rady Gminy i Wójtowi Gminy.