879

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚWIEBODZICACH

z dnia 19 lutego 2003 r.

w sprawie wieloletniego gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku
o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 ze zmianami) Rada Miejska w Świebodzicach uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się “Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy miejskiej Świebodzice na lata 2003–2007” stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Tracą moc uchwały:

1. Nr VI/64/99 Rady Miejskiej w Świebodzicach z dnia 25 stycznia 1999 r. w sprawie wysokości stawek czynszu regulowanego za lokale mieszkalne.

2. Nr XXXIII/535/01 Rady Miejskiej w Świebodzicach zmieniająca uchwałę w sprawie wysokości stawek czynszu regulowanego za lokale mieszkalne.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Świebodzice.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

WŁADYSŁAW GÓRA

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Świebodzicach z dnia 19 lutego 2003 r. (poz. 879)

Program

gospodarowania mieszkaniowym zasobem

Gminy Miejskiej Świebodzice

na lata 2003–2007

I. Ogólna charakterystyka Gminy.

Powierzchnia Gminy wynosi 3043 ha, w tym tereny zainwestowane 321 ha, co stanowi 10,55% ogólnej powierzchni. Pozostałe tereny to grunty rolne, tereny leśne, wody powierzchniowe oraz tereny o różnym użytkowaniu i nieużytki.

Miasto rozwinęło się w oparciu o trzy odrębne jednostki osadnicze:

1) miasto Świebodzice, na obszarze którego zlokalizowane są główne usługi ogólnomiejskie, podstawowe zakłady przemysłowe, urządzenia obsługi komunalnej a przede wszystkim zabudowa mieszkaniowa,

2) dzielnica Pełcznica pełniąca funkcje mieszkaniowe i przemysłowe oraz w ograniczonym zakresie rekreacyjną,

3) dzielnica Ciernie – jednostka osadnicza o podstawowej funkcji rolniczej, obecnie przekształcona, na jej teren wprowadzane jest budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne oraz działalność gospodarcza i usługowo-produkcyjna.

Nowa zabudowa wielorodzinna w ostatnim czasie realizowana jest w części zachodniej miasta – Osiedle Piastowskie.

Ludność miasta na koniec 2002 roku liczyła 23.868 mieszkańców. Po okresie intensywnego wzrostu w latach 1945–1990 w ostatnich latach ustabilizowała się na obecnym poziomie.

II. Wielkość, stan techniczny zasobu mieszkaniowego Gminy oraz prognozy na przyszłość.

Zasobem mieszkaniowym Gminy zarządza w jej imieniu Zakład Obsługi Komunalnej w Świebodzicach. Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych zawiera tabela 1.

Tabela 1

Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych Gminy

Lp.

Wyszczególnienie

Lokale

ogółem

Pow.

użytk.

w m2

W tym

komunalne

socjalne

sztuk

p.u m2

sztuk

p.u m2

1.

2.

Budynki komunalne

Budynki wspólnot mieszkaniowych

1195

2913

59.051

158.427

1108

1959

56.329

108.356

87

49

2.722

1.263

Razem

4108

217.478

3067

164.685

136

3.985

Z analizy danych zawartych w tabeli 1 wynika, że w budynkach komunalnych pozostaje 1195 mieszkań o powierzchni 59,051 m2, natomiast w budynkach wspólnot mieszkaniowych Gmina posiada 2008 mieszkań o powierzchni 109,619 m2. Ogółem Gmina posiada 3203 lokale o powierzchni 168,670 m2, co daje średnią powierzchnię użytkową mieszkania 52,66 m2.

Wiek, stan techniczny budynków komunalnych przedstawia tabela 2.

Tabela 2

Wiek budynków komunalnych – lokale komunalne

Lata

budowy

Budynki

Lokale mieszkalne

Lokale socjalne

sztuk

%

sztuk

%

sztuk

%

do 1945

191

97,95

956

86,27

57

65,91

1946–1980

2

1,025

2

0,18

30

34,09

1981–1990

2

1,025

150

13,55

po 1990

Razem

195

100%

1108

100%

87

100%

Wynika z niej, że zdecydowana większość spośród 195 budynków komunalnych stanowią budynki wzniesione do 1945 r. i stanowią one 97,95% wszystkich zasobów komunalnych.

Szczegółową charakterystykę wieku lokali komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych obrazuje tabela 3.

Tabela 3

Wiek lokali komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych

Lata

budowy

Liczba budynków

Liczba lokali komunalnych

sztuk

%

sztuk

%

do 1945

383

81,41

1814

90,34

1946–1980

36

8,59

194

9,66

1981–1990

po 1990

Razem

419

100%

2008

100%

Stan techniczny budynków komunalnych i mieszczących się w nich lokali komunalnych zawiera tabela 4.

Tabela 4

Stan techniczny budynków komunalnych – lokale komunalne

Ocena stanu technicznego

Budynki

Lokale mieszkalne

Lokale socjalne

sztuk

%

sztuk

%

sztuk

%

Bardzo dobry

1

0,002

118

3,85

Średni

369

60

1927

62,83

105

77,20

Zły (do gruntownego remontu)

243

39,996

1017

33,16

31

22,80

Do rozbiórki

1

0,002

5

0,16

Razem

614

3067

100%

136

100

W budynkach komunalnych, wspólnot mieszkaniowych znajduje się 3203 lokali komunalnych, w tym 136 lokali socjalnych.

Z danych zawartych w tabeli wynika, że w zasobach komunalnych dominuje średni stan techniczny budynków i lokali komunalnych. Należy zwrócić uwagę, iż znaczna cześć budynków i lokali znajduje się w złym stanie technicznym wynikającym z naturalnego zużycia technicznego oraz brakiem wymagań do obecnych warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki, a w szczególności mieszkania. Wobec takiego stanu technicznego należy dążyć do sukcesywnej modernizacji lub likwidowania, gdzie remont jest ekonomicznie i społecznie nieopłacalny.

Stan techniczny mieszkań odzwierciedla tabela 5

Tabela 5

Stan techniczny zasobów komunalnych

Ocena stanu technicznego

Lokale mieszkalne

Lokale socjalne

sztuk

%

sztuk

%

Bardzo dobry

118

3,85

Średni

1927

62,83

105

77,20

Zły (do gruntownego remontu)

1017

33,16

31

22,80

Do rozbiórki

5

0,16

Razem

3067

100%

136

100%

Ponad 37% lokali zasobów komunalnych (mieszkań) znajduje się w złym stanie technicznym. Wynika on z braku środków finansowych na przeprowadzanie okresowych wymian elementów zużytych w mieszkaniu bądź poddawania ich modernizacjom. Ponadto w ostatnim okresie nie inwestowano w zakresie budowy nowych lub modernizowania starych mieszkań. Spowodowało to utrzymanie dotychczasowej substancji mieszkaniowej i jej naturalne zubożenie oraz wynikające z zużycia zastosowanych materiałów.

Standard wyposażenia zasobów mieszkaniowych Gminy w urządzenia techniczne przedstawia tabela 6.

Tabela 6

Stan wyposażenia technicznego zasobów mieszkaniowych

wg stanu na dzień 31 grudnia 2002 r.

Lp.

Wyposażenie techniczne

Ogółem
poz. (4+5+6)

Liczba lokali
w budynkach komunalnych

Liczba lokali komunalnych
w budynkach wspólnot mieszkaniowych

Liczba lokali socjalnych

1.

Wodociąg sieciowy

3186

1116

1951

119

2.

Kanalizacja

3189

1119

1951

119

3.

Ustęp spłukiwany

1371

349

982

40

4.

Łazienka

1258

359

857

32

5.

Gaz przewodowy

3029

1011

2018

82

6.

Centralne ogrzewanie
z dalaczynne

419

164

255

7.

Centralne ogrzewanie inne
(np. etażowe)

1837

734

1103

8.

Centralna ciepła woda

Z danych zawartych w tabeli wynika, iż niektóre budynki nie posiadają gazu i należy dążyć, by w latach 2003–2007 uzupełnić brakującą instalację.

Ponadto ponad 30% zasobów Gminy wyposażone jest w ogrzewanie piecowe. Poważnym problemem jest brak w ponad 50% zasobów Gminy: łazienek, ustępów spłukiwanych, w związku z tym należy dążyć do stworzenia możliwości ich wykonania poprzez skanalizowanie miasta.

Ponadto należy stworzyć system zachęt dla najemców między innymi poprzez okresowe zwolnienie z czynszów w zamian za wykonany remont, co pozwoli na częściowe rozwiązanie problemu.

Okres 2003–2007 będzie charakteryzował się dalszym obniżeniem wielkości zasobów komunalnych. Kontynuowany będzie proces sprzedaży lokali mieszkalnych w zasobach komunalnych. Głównym źródłem przyrostu lokali komunalnych będą adaptacje pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne.

Kształtowanie się prognozy stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych w latach 2003–2007 zawiera tabela 7.

Tabela 7

Prognoza stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych

Lp.

Rodzaj lokalu mieszkalnego

2002 r.

(stan na
31 grudnia 2002 r.)

2003

2004

2005

2006

2007

1.

Lokale mieszkalne

3067

2977

2887

2767

2627

2437

2.

Lokale socjalne

136

126

116

106

96

86

3.

Ogółem

3203

3103

3003

2873

2723

2523

Prognoza stanu ilościowego uwzględnia sprzedaż mieszkań, a tym samym zmniejszenie zasobów Gminy. Ponadto w prognozach uwzględniono zmniejszenie lokali socjalnych w wyniku remontów przeprowadzanych przez najemców lokali i dostosowanie ich do wymogów mieszkalnych.

Prognozy stanu technicznego zasobów mieszkaniowych Gminy w latach 2003–2007 ilustrują tabele 8 i 9.

Tabela 8

Prognoza stanu technicznego budynków komunalnych

Lp.

Ocena stanu technicznego

budynków

2002 r.

(stan na
31 grudnia 2002 r.)

2003

2004

2005

2006

2007

1.

Bardzo dobry

1

1

1

1

1

1

2.

Średni

369

367

365

363

361

359

3.

Zły (do gruntownego remontu)

243

245

246

248

250

252

4.

Do rozbiórki

1

1

Tabela 9

Prognoza stanu technicznego budynków komunalnych

Lp.

Ocena stanu technicznego

lokali mieszkalnych

2002 r.

(stan na
31 grudnia 2002 r.)

2003

2004

2005

2006

2007

1.

Bardzo dobry

118

118

118

118

118

118

2.

Średni

2032

1922

1812

1682

1532

1332

3.

Zły (do gruntownego remontu)

1048

1058

1068

1078

1088

1098

4.

Do rozbiórki

5

5

Prognoza uwzględnia sprzedaż lokali komunalnych w poszczególnych latach oraz pogorszenie stanu technicznego lokali mieszkalnych znajdujących się obecnie w średnim stanie technicznym.

Zestawienie zamian lokali komunalnych związanych z remontami ilustruje tabela 10.

Tabela 10

Zestawienie zamian lokali komunalnych związanych z remontami budynków i lokali

Lp.

Adres budynku

(lokalizacja)

Rok realizacji zamiany

Liczba lokali mieszkalnych

do zamiany

Struktura rodzin (liczba osób

w rodzinie)

Podstawa

zamiany –

przekwaterowania

1.

ul. Adama Mickiewicza 3a/1

2003

1

3

Remont lokalu mieszkalnego

III. Potrzeby w zakresie remontów i modernizacji

IV. Planowana sprzedaż lokali.

Obowiązujące przepisy nakładają na gminę szereg zadań z zakresu mieszkalnictwa, do realizacji których niezbędne jest posiadanie pewnego zasobu lokali komunalnych.

Obecny zasób mieszkań komunalnych jest zbyt duży jak na potrzeby Gminy. Proces sprzedaży mieszkań z zasobów komunalnych będzie kontynuowany.

Sprzedaż lokali powinna koncentrować się na mieszkaniach w tych budynkach, w których część lokali już wykupiono. Zasadniczym celem sprzedaży powinno być uporządkowanie struktury własności lokali, które umożliwi zminimalizowanie udziału Gminy we wspólnotach mieszkaniowych oraz zmniejszy uciążliwość gospodarowania zasobem. Bardzo istotnym instrumentem efektywnie przyśpieszającym znoszenie kosztownego udziału Gminy w budynkach wspólnot mieszkaniowych będzie stosownie, w latach 2003–2007 zasady, że do sprzedaży będą typowane wolne komunalne lokale mieszkalne, w budynkach gdzie udział własności prywatnej wynosi 50% i więcej.

Mając do dyspozycji uchwalone przez Radę Miejską akty prawa miejscowego w sprawie zasad sprzedaży w drodze bezprzetargowej lokali mieszkalnych będących w zasobie nieruchomości przy stawkach pozwalających na stosowanie wysokich bonifikat (do 95% wartości lokalu) nabywcom najmowanych mieszkań.

Mamy podstawy, aby szacować, że sprzedaż mieszkań w latach 2003–2007 ukształtuje się na poziomie 680 mieszkań.

Plan sprzedaży mieszkań komunalnych w poszczególnych latach zawiera tabela 13.

Tabela 13

Plan sprzedaży mieszkań komunalnych w latach 2003–2007

Lp.

Rok

Sprzedaż komunalnych lokali

mieszkalnych

Planowana sprzedaż komunalnych

lokali mieszkalnych

1

2

3

4

1.

2000

123

 

2.

2001

107

 

3.

2002

99

 

4.

2003

 

100

5.

2004

 

100

6.

2005

 

130

7.

2006

 

150

8.

2007

 

200

V. Zasady polityki czynszowej.

Stan mieszkań oraz budynków chodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wymaga znacznych nakładów finansowych.

Obecne czynsze nie zapewniają możliwości zgromadzenia wystarczających środków finansowych na prawidłowe gospodarowanie zasobem Gminy.

Pewne oszczędności, spodziewane w wyniku usprawnień zarządzania zasobem również nie gwarantują wystarczającego wzrostu środków finansowych.

Zatem koniecznie staje się optymalne podnoszenie czynszów, tak aby w latach 2003–2007 można było osiągnąć, a przynajmniej zbliżyć do samofinansowania się zasobów mieszkaniowych Gminy.

W celu ograniczenia niekorzystnych skutków podwyżki czynszów dla najuboższych najemców, których własne możliwości finansowe nie pozwalają pokryć pełnych kosztów utrzymania lokalu mieszkalnego, socjalnego, zostanie zapewniona pomoc poprzez dodatki mieszkaniowe oraz świadczenia wypłacone przez Ośrodek Pomocy Społecznej.

Pomoc takim rodzinom będzie przebiegać w formie działań opiekuńczo-informacyjnych, aby uświadomić najemcom możliwości korzystania z finansowej pomocy Gminy oraz wskazać inne istniejące, a dotychczas niewykorzystane możliwości poprawy ich sytuacji mieszkaniowej.

Obowiązek opłacania czynszu spoczywa na najemcach mieszkań i lokali socjalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.

Przy ustalaniu stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz kształtowania polityki czynszowej w gminie stosowane będą poniższe kryteria i zasady:

1. Na miesięczny czynsz najmu 1 m2 lokalu składają się dwa elementy: stały – zwany stawką bazową i zmienny – zwany stawką jakościową.

2. Stawka bazowa stanowi 30% stawki wyjściowej.

3. Stawka wyjściowa nie może przekroczyć 1/12 części wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, którego wartość ustala, co 6 miesięcy Wojewoda.

4. Stawka jakościowa dla każdego lokalu jest obliczana indywidualnie wg metryki lokalu, która uwzględnia następujące składniki.

1. Obniżki jakościowe:

a) brak instalacji wodno-kanalizacyjnej w mieszkaniu – 10%,

b) zawilgocone mieszkanie parterowe (obniżka do czasu usunięcia przyczyny) – 10%,

c) czasowe wyłącznie części mieszkania ze względu na konieczność przeprowadzenia remontu – 10%,

d) WC poza budynkiem – 10%,

e) WC w budynku poza mieszkaniem dla wielu rodzin – 5%.

2. Zwyżki jakościowe:

a) położenie budynku, w którym znajduje się lokal, w stosunku do centrum:

a) centrum: ul. Rynek (bez oficyn) – 5%,

b) poza centrum – 0%,

b) położenie lokalu w budynku ze względu na izolację termiczną:

a) suterena, parter, 3 i wyższe piętro – 0%,

b) piętra 1 i 2 z wyjątkiem poddaszy – 5%,

c) stan techniczny elewacji budynku:

a) w złym stanie (ubytki tynku na elewacji powyżej 10% ogólnej powierzchni) – 0%,

b) w średnim stanie (ubytki tynku na elewacji do 10% ogólnej powierzchni) – 5%,

c) w dobrym stanie po podwyższonej izolacyjności termicznej (docieplona) – 15%,

d) inne elementy: taras, loggia, balkon o powierzchni powyżej 3 m2, strych indywi- dualny, piwnica dodatkowa, pomieszczenie gospodarcze na zewnątrz budynku dodatkowe,

– po 5% za każdy element, lecz nie więcej niż 3 elementy,

e) typ ogrzewania:

a) c.o. sieciowe lub etażowe bezobsługowe – 15%,

b) c.o. etażowe inne – 10%,

c) ogrzewanie elektryczne lub piece – 5%,

f) gaz:

a) dwa odbiorniki lub więcej – 15%,

b) jeden odbiornik – 10%,

c) odłączona instalacja w mieszkaniu natomiast jest w budynku – 5%,

d) brak instalacji – 0%,

g) łazienka:

a) łazienka o kubaturze powyżej 8 m3 – 15%,

b) łazienka o kubaturze do 8 m3 – 5%,

c) brak – 0%,

h) WC:

a) w mieszkaniu – 15%,

b) w budynku, poza mieszkaniem dla jednej rodziny – 5%,

i) kuchnia:

a) samodzielna – 5%,

b) aneks kuchenny lub ciemna kuchnia – 0%.

5. Suma procentów metryki lokalu mnożona jest przez różnicę stawki wyjściowej a stawki bazowej i wynik ten jest stawką jakościową.

6. Suma stawki bazowej i stawki jakościowej, obliczanej indywidualnie dla każdego lokalu, pomnożona przez wielkość powierzchni lokalu liczoną w metrach kwadratowych, daje wysokość miesięcznego czynszu za dany lokal.

7. Obliczeń stawki za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego dokonuje zarządca.

8. Wysokość czynszu za najem lokalu mieszkalnego strony określają w umowie najmu.

9. Zarządca zobowiązany jest przedstawić najemcy pełne rozliczenie czynników wpływających na wzrost lub zmniejszenie stawki czynszowej w postaci metryki lokalu.

10. Opis i stwierdzenie faktu istnienia czynników wpływających na wzrost lub zmniejszenie stawki czynszu wynajmujący zamieści w stosownym protokole podpisanym przez obie strony.

11. Jeżeli w czasie trwania najmu najemca dokonał ulepszeń lokalu, wynajmujący nalicza mu nową stawkę czynszową wg niniejszych zasad, pod warunkiem zawarcia z najemcą umowy określającej sposób rozliczenia wykonanych ulepszeń.

12. W razie braku środków własnych zarządca może zawrzeć odrębną umowę, na mocy której najemca dokona stosowanych prac remontowych i wymiany urządzeń.

13. Remont winien być wykonany wg kosztorysu sporządzonego przez zarządcę i wykonany pod jego nadzorem.

14. Zarządca wyznacza najemcy termin zakończenia remontu nie dłuższy jednak niż trzy miesiące.

15. Zmiana umowy najmu następuje po zakończeniu remontu stwierdzonego protokołem odbioru. Koszty remontu stanowią podstawę do 50% zwolnienia z czynszu aż do wyczerpania kwoty poniesionych nakładów.

16. Ulepszenia wprowadzone przez najemcę mogą być rozliczane:

1) gdy poniesione nakłady podwyższą stawkę jakościową – różnica pomiędzy czynszem dotychczasowym a nowym stanowi zwrot kosztów poniesionych przez najemcę i winna być w umowie ujęta jako częściowe zwolnienie z opłacania czynszu w okresie trwania najmu, aż do skompensowania,

2) gdy poniesione nakłady nie podwyższają stawki jakościowej po zakończeniu najmu.

17. Ulepszenia dokonane przed wejściem w życie niniejszej uchwały nie powodują podwyższenia stawki jakościowej w okresie:

a) 20 lat – przy wykonaniu: ogrzewania gazowego,

b) 15 lat – przy wykonaniu: łazienki, w.c., c.o. etażowego lub innego od daty faktycznego, udokumentowanego wykonania prac.

18. Czynsz jest płatny miesięcznie z góry do 15 każdego miesiąca.

19. Najemca może wpłacać czynsz do rąk wynajmującego lub na wskazany przez niego rachunek.

20. Najemca oprócz czynszu jest obowiązany uiszczać opłaty za energię elektryczną, cieplną, gaz, wodę oraz inne świadczenia za odbiór nieczystości stałych i płynnych.

21. Jeżeli opłaty, o których mowa w pkt 20, mają być płatne za pośrednictwem wynajmującego, termin płatności strony określają w umowie najmu.

22. Za zapłatę czynszu i opłat odpowiadają solidarnie z najemcą stale mieszkające z nim osoby pełnoletnie.

23. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższyć stawkę wyjściową najmu za m2 powierzchni użytkowej lokalu, gdy zwiększy się wartość odtworzenia 1 m2, o której mowa w pkt 8 i 9.

24. Wynajmujący może podwyższyć czynsz wypowiadając wysokość czynszu dotychczasowego z zachowaniem terminu wypowiedzenia.

25. Jeżeli strony w umowie najmu nie ustaliły terminu dłuższego, wówczas termin wypowiedzenia wysokości czynszu wynosi 1 miesiąc.

26. Wypowiedzenie czynszu powinno być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie.

27. Spory o wysokości czynszu i opłat umownych rozstrzyga sąd.

28. Roszczenia o zapłatę czynszu i opłat wynajmujący może skierować przeciwko najemcy lub stałe z nim zamieszkującym osobom.

29. Jeżeli najemca opóźnia się z uiszczeniem czynszu i opłat, wynajmujący może żądać odsetek ustawowych za czas opóźnienia. Wysokość odsetek ustawowych określa rozporządzenie Rady Ministrów.

30. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.

31. Wysokość stawki wyjściowej ustala Burmistrz Miasta.

32. Wymiar czynszu za lokale mieszkalne ma zastosowanie do:

a) lokali, na które umowy są zawarte na czas nieoznaczony,

b) lokali zamiennych,

c) lokali, których najem związany jest ze stosunkiem pracy.

33. Czynsz za lokale o powierzchni przekraczającej 80 m2 ustala się zgodnie z § 28 uchwały nr VI/73/03 Rady Miejskiej w Świebodzicach z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.

3. Podwyższenie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela, nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy.

VI. Sposób i zasady zarządzania zasobem mieszkaniowym Gminy.

Zarządzanie zasobem mieszkaniowym Gminy sprawuje zakład budżetowy – Zakład Obsługi Komunalnej – działający poprzez dwa Rejony Obsługi Mieszkańców. Prowadzi on zarazem zarząd budynków stanowiących wspólną własność osób fizycznych i Gminy (wspólnoty z udziałem Gminy). Obecny model zarządzania ma swoje powiązanie administracyjne z Urzędem Miejskim. Model ten nie jest prawidłowy i nie daje możliwości skonfrontowania go z rynkiem nieruchomości oraz utrudnia wprowadzenie zasad konkurencyjności.

Zakłada się, że zadaniem zarządzania zasobem komunalnym będzie zajmowała się jednostka odpowiedzialna za komunalny zasób mieszkaniowy, natomiast funkcję zarządzania – administrowania udziałami Gminy w części wspólnej budynków wspólnot mieszkaniowych przejmą profesjonalni zarządcy nieruchomości/zarządcy.

Docelowo model ten przedstawiałby się następująco:

1) Funkcję właściciela pełni Gmina Miejska Świebodzice za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej zgodnie z kompetencjami wynikającymi z ustaw, w tym z ustawy o własności lokali.

2) Funkcję bieżącego zarządzania (w granicach upoważnień Rady Miejskiej) pełni Burmistrz Miasta poprzez jednostkę odpowiedzialną za zarządzanie mieszkaniowym zasobem Gminy.

3) Funkcje bieżącego zarządzania – administrowania udziałami Gminy w części wspólnej budynków wspólnot sprawować będzie jednostka wymieniona w pkt 2 poprzez wyodrębnioną komórkę organizacyjną, profesjonalni zarządcy oraz osoby fizyczne. Wzajemne stosunki pomiędzy Gminą – właścicielem zarządcą – administratorem będą regulować umowy o zarządzanie.

Przyjęte rozwiązanie przyniesie poprawę efektywności gospodarowania mieszkaniowym zasobem poprzez oddanie czynności zarządzania zasobom rynkowym, a więc i konkurenci oraz odciążenie Gminy od zadań związanych z bieżącym utrzymanie zasobu. Oparcie relacji właścicieli (Gmina) – zarządzający na zasadach rynkowych spowoduje konieczność zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na jego działalność, w tym również na prowadzone prace remontowe.

Dochodzenie do założonego celu rozpocznie się w 2003 r. i pierwszym jego etapem będzie zmiana formy prawnej działalności Zakładu Obsługi Komunalnej.

VII. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.

Gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy stanowi obciążenie budżetu Gminy. Obecnie podstawę dochodów na finansowanie gospodarki mieszkaniowej stanowią:

1. Wydział Gospodarki Mieszkaniowej:

1) wpływ z budżetu Gminy i budżetu Wojewody Dolnośląskiego na finansowanie dodatków mieszkaniowych dotacje celowe.

2. Zakład Gospodarki Komunalnej:

1) dotacje celowe z budżetu Gminy na remonty i modernizacje,

2) wpływy z czynszów za wynajem mieszkań i lokali socjalnych,

3) wpływy z czynszów za wynajem lokali użytkowych,

4) wpływy z reklam i dzierżaw gruntów.

W świetle uwarunkowań zewnętrznych mających wpływ na znaczny spadek dochodów własnych Gminy w latach 2003–2007 zakres pomocy bezpośredniej (budżet Gminy) i pośredniej (umorzenie podatków lokalnych) dla zarządców na remonty kapitalne i modernizacje będzie ograniczony. Zakłada się, że głównym źródłem dochodów na finansowanie gospodarki mieszkaniowej będą dochody wymienione w pkt 1 ppkt 1 i w pkt 2 ppkt 2–4.

W celu poprawy stanu finansów w obrębie gospodarki mieszkaniowej będą podejmowane działania:

– obniżające koszty zarządu i podnoszące efektywność zarządzania zasobem,

– zwiększające skuteczność gromadzenia środków pieniężnych przeznaczonych na utrzymanie zasobów,

– podnoszące efektywność wykorzystania środków pieniężnych na określone cele i zadania,

– zwiększające efektywność zamieszkiwania poprzez promocje mieszkań, w celu dostosowania warunków mieszkaniowych najemców do ich możliwości finansowych,

– doskonalące system pomocy finansowej dla najemców znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

Docelowym założeniem będzie dążenie wytworzenia tzw. obiegu zamkniętego finansowania gospodarki mieszkaniowej, co oznacza, iż środki uzyskania ze sfery mieszkaniowej powinny być przeznaczone na sferę mieszkaniową.

VIII. Wydatki na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji, kosztów remontów oraz kosztów zarządu nieruchomości wspólnot mieszkaniowych.

Zakłada się, że zasób mieszkaniowy Gminy na koniec 2007 roku po realizacji planu sprzedaży 680 mieszkań będzie wynosił 2523 mieszkań i 86 lokali socjalnych.

Oczekuje się, że skutkiem postępującego procesu prywatyzacji zasobu będzie:

1) znaczne uporządkowanie struktury własności,

2) obniżenie kosztów zarządu udziałami Gminy w nieruchomościach wspólnot,

3) zmniejszenie rozmiarów zasobów komunalnych i jego koncentracja,

4) obniżenie dochodów z wpływów z czynszów ze strony najemców lokali lepiej materialnie sytuowanych (w wyniku sprzedaży lokali),

5) obniżenie ogółem kosztów eksploatacji, remontów, modernizacji oraz kosztów zarządu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych.

Kształtowanie się kosztów na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy w latach 2003–2007 zawierają tabele: 15,16 i 17.

 

Tabela 15

Plan nakładów finansowych na bieżącą eksploatację budynków w latach 2003–2007

Opis robót

Jm.

tys. zł

Realizacja w latach

Koszty Gminy

74,11%

Koszty

współwłaścicieli 25,89%

2003

2004

2005

2006

2007

Bieżąca

 

 

 

 

 

 

 

 

eksploatacja

6.515

1.227

1.264

1.302

1.341

1.381

4.828

1.687

bez wynagrodzenia zarządcy

tys. zł

 

 

 

 

 

tys. zł

tys. zł

Przyjęto koszty na bieżącą eksploatację budynku w wysokości 0.95–0.48=0,47 zł/m2 miesięcznie + inflacja 3% w poszczególnych latach i rozliczono wg powierzchni, która obecnie wynosi 217.478 m2. Do rozliczeń kosztów zgodnie z % udziałem przyjęto powierzchnię wykupioną, która obecnie wynosi 48.808 m2 + średnia sprzedaży 7.500 m2=56.308 m2.

Tabela 16

Planowane koszty remontów i modernizacji lokali mieszkalnych i budynków

w latach 2003–2007

Opis robót

Jm.

tys. zł

Realizacja w latach

Koszty Gminy

74,11%

Koszty

współwłaścicieli 25,89%

2003

2004

2005

2006

2007

Koszty wg tabeli 12

6.500

964

1.153

1.348

1.458

1.577

4.817

+300

remonty mieszkań

1.683

Tabela 17

Plan kosztów zarządu nieruchomościami wspólnymi na lata 2003–2007

Lp.

Opis

Jm.

Realizacja w latach

2003

2004

2005

2006

2007

1.

Planowane koszty zarządu

nieruchomością wspólną wyliczone na 1 m2 powierzchni

zł/m2

0,48

0,49

0,51

0,52

0,54

2.

Ilość lokali mieszkalnych

własnościowych z uwzględnieniem planu sprzedaży w poszczególnych latach

szt./m2

1002

53.808

1102

58.808

1232

63.308

1382

72.808

1582

82.808

3.

Planowane koszty zarządu

nieruchomością wspólną

w poszczególnych latach

przypadające na współwłaścicieli

w tys.

310

346

387

454

536

4.

Planowane koszty zarządu

nieruchomością wspólną

w poszczególnych latach

przypadające na Gminę

w tys.

603

586

582

534

490

5.

Razem koszty zarządu

nieruchomościami wspólnymi

w tys.

913

932

969

988

1.026

Do rozliczeń przyjęto 0,48 zł/m2 miesięcznie + średnioroczna inflacja 3%. Ponadto założono, iż sprzedaż lokali mieszkalnych nastąpi w budynkach będących obecnie wspólnotami mieszkaniowymi, co zmniejszy koszty zarządu nieruchomością wspólną przypadającą na Gminę.

Wyjściowa powierzchnia budynków wspólnot mieszkaniowych – 158.427 m2.

IX. Poprawa wykorzystania i racjonalizacja zasobem.

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem Gmina dążyć będzie do:

1. Pozyskiwania nieodpłatnie budynków stanowiących mienie innych podmiotów lub jednostek samorządu terytorialnego, nadających się do adaptacji na mieszkania.

2. Planowania sprzedaży maksymalnej ilości mieszkań szczególnie w budynkach, które już stanowią wspólnoty mieszkaniowe.

3. Wspomagania zarządów budynków dotacją finansową, aby zapewnić maksymalną modernizację zasobu.

Dla realizacji celu wytyczonego w pkt 3 może zajść konieczność przeznaczenia części środków pochodzących za sprzedaży mieszkań i lokali użytkowych na gospodarkę mieszkaniową.

Rozbiórki, remonty i modernizacje budynków wymagać będą zapewnienia lokali zamiennych. Niezbędny zakres zamian związanych z ww. zadaniami przedstawia tabela nr 18.

Tabela 18

Zestawienie zamian lokali komunalnych związanych z rozbiórkami budynków

Lp.

Opis

Jm.

Lata

2003

2004

2005

2006

2007

1.

Rozbiórki budynków

mieszkań

5

Przewiduje się rozbiórkę budynku przy ul. Jana Mikulicza 11.

Pełna realizacja celów i zadań określonych w niniejszym programie pozwoli na prawidłowe wypełnienie przez Gminę obowiązków właściciela zasobu mieszkaniowego Gminy. Wymagać to będzie jednak dobrej organizacji pracy i rzetelności w działaniach bieżących oraz konsekwencji realizacji nakreślonego programu.