52

UCHWAŁA RADY MIEJSIEJ LEGNICY

z dnia 2 grudnia 2002 r.

STATUT LEGNICY

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271) uchwala się, co następuje:

 

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój miasta Legnicy,

2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej Legnicy, komisji Rady Miejskiej Legnicy,

3) zasady tworzenia klubów Rady Miejskiej Legnicy,

4) zasady dostępu obywateli do dokumentów,

5) zasady tworzenia, łączenia i podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych.

§ 2

Użyte w Statucie Legnicy sformułowania oznaczają:

1) Miasto – Gminę Legnica,

2) Legnica – Gminę Legnica,

3) Rada – Radę Miejską Legnicy,

4) rada osiedla – Radę Osiedla Gminy Legnica,

5) Radny – Radnego Rady Miejskiej Legnicy,

6) Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej Legnicy,

7) Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Legnicy,

8) Prezydent – Prezydenta Legnicy,

9) Sekretarz – Sekretarza Miasta Legnicy,

10) Skarbnik – Skarbnika Miasta Legnicy,

11) ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

12) Statut – Statut Miasta Legnicy,

13) Urząd – Urząd Miasta Legnicy,

14) Biuro – Biuro Rady.

R o z d z i a ł II

MIASTO LEGNICA

§ 3

1. Miasto jest podstawową jednostką samorządu lokalnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby zamieszkujące na obszarze Miasta, z mocy prawa, stanowią wspólnotę samorządową realizującą swoje zbiorowe cele lokalne.

§ 4

1. Legnica położona jest w województwie dolnośląskim.

2. Granice terytorialne Legnicy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. Legnica jest miastem na prawach powiatu i wykonuje zadania powiatu na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 5

Miasto wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Rady i Prezydenta.

§ 6

1. Herbem Legnicy jest znak przedstawiający lwa z dwoma kluczami.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Komercyjne rozpowszechnianie herbu i hejnału Miasta wymaga zgody Prezydenta.

4. Miasto posługuje się metalową tłoczoną pieczęcią okrągłą zawierającą po środku herb, a w otoku napis “Miasto Legnica”.

5. Flagą Miasta jest prostokątny płat tkaniny w kolorach białym i niebieskim. Wzorce herbu flagi, pieczęci oraz zapisu nutowego hejnału Miasta, sztandaru Rady oraz łańcucha z herbem Miasta zawiera załącznik nr 2 do Statutu.

6. Zasady używania sztandaru oraz łańcucha z herbem Miasta określa załącznik nr 3 do Statutu.

§ 7

1. Rada może nadać honorowe obywatelstwo Legnicy osobie szczególnie zasłużonej dla Miasta. Zasady nadawania honorowego obywatelstwa Legnicy określa załącznik nr 4 do Statutu.

2. Rada może przyznać “Nagrodę Miasta Legnicy” osobom fizycznym. Zasady i tryb przyznawania “Nagrody Miasta Legnicy” określa załącznik nr 5 do Statutu.

3. Rada może przyznać odznakę “Zasłużony dla Legnicy”.

4. Odznakę “Zasłużony dla Legnicy” przyznaje Rada. Tryb i zasady przyznawania oraz wzorce graficzne odznaki i legitymacji stanowią załącznik nr 6 do Statutu.

R o z d z i a ł III

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY

§ 8

1. Rada jest organem stanowiącym Miasta.

2. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy Statut.

§ 9

Rada działa na sesjach i poprzez komisje Rady.

§ 10

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) komisje stałe wymienione w Statucie,

4) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 11

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz trzech Wiceprzewodniczących.

2. Przewodniczący kieruje pracami Rady, a w szczególności:

1) zwołuje sesje i ustala jej porządek,

2) przewodniczy obradom,

3) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

4) składa oświadczenia w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej komisji,

5) koordynuje pracę komisji Rady,

6) współdziała z Prezydentem,

7) ustala harmonogram dyżurów radnych,

8) przedkłada projekt rocznego planu pracy Rady na ostatniej sesji w roku,

9) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez Radnych ich mandatu.

§ 12

1. Przewodniczący oprócz uprawnień przewidzianych w § 11 ust. 2 jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec Prezydenta wykonuje Przewodniczący, z wyjątkiem ustalenia wynagrodzenia.

§ 13

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Budżetu i Finansów,

2) Gospodarki i Rozwoju Miasta,

3) Edukacji, Kultury i Sportu,

4) Spraw Obywatelskich i Rodziny,

5) Ekologii, Zdrowia i Polityki Socjalnej,

6) Rewizyjną,

7) Kapituły i Statutu.

2. Minimalny skład osobowy stałej komisji Rady wynosi 5 radnych, a komisji doraźnej 3 radnych.

3. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedkładanym Radzie na ostatniej sesji poprzedniego roku.

§ 14

1. Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw dla których zostały powołane, należą w szczególności:

1) stała praca merytoryczna,

2) ocena działalności Prezydenta,

3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Prezydenta oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

4) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,

5) badanie terminowości załatwiania spraw przez administrację samorządową,

6) badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Prezydenta i administrację samorządową,

7) składanie rocznych sprawozdań z pracy komisji.

2. Zadania komisji doraźnych określa Rada w odrębnej uchwale.

3. Zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 7 do Statutu. Pozostałe komisje mogą uchwalić własne zasady działania.

§ 15

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenia komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz,

3) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

3. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

4. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego komisji i jego zastępcę bądź zastępców.

§ 16

1. Komisja za pośrednictwem Przewodniczącego jest władna do:

1) przedkładania Prezydentowi wniosków we wszystkich sprawach, które należą do kompetencji komisji, i żądania odpowiedzi na wnioski w terminie 30 dni od dnia ich przekazania,

2) przedstawiania opinii do materiałów sesyjnych oraz innych dokumentów skierowanych do komisji przez Przewodniczącego lub Prezydenta,

3) przedstawiania Radzie propozycji desygnowania Radnych do pracy w zespołach, komisjach, organach i organizacjach powoływanych poza Radą. O wyborze kandydata decyduje Rada na sesji.

2. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

3. Przewodniczący komisji zwołuje i prowadzi posiedzenie komisji oraz ją reprezentuje.

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje Przewodniczącemu.

5. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.

§ 17

Radny ma obowiązek być członkiem co najmniej jednej komisji stałej, do której został wybrany.

§ 18

Komisje lub zespoły powołane na zasadach przewidzianych w § 15 ust. 2 pkt 3 wykonują swoje uprawnienia poprzez:

1) wgląd do ewidencji, planów pracy, sprawozdań oraz innych akt i dokumentów dotyczących działalności jednostki organizacyjnej gminy,

2) występowanie do jednostek organizacyjnych gminy o udzielenie ustnych i pisemnych wyjaśnień,

3) wypracowanie stanowiska na podstawie pkt 1 i 2.

§ 19

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro, wchodzące w skład Urzędu.

R o z d z i a ł IV

TRYB PRACY RADY

1. Sesje Rady

§ 20

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie oraz w innych przepisach prawa.

§ 21

1. Sesje odbywają się zgodnie z przyjętym planem pracy Rady.

2. Za przygotowanie materiałów merytorycznych sesji odpowiada wnioskodawca zwołania sesji.

§ 22

1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia Radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 23

1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady,

2) informacje Przewodniczącego,

3) informacje z prac Prezydenta między sesjami,

4) projekty uchwał,

5) interpelacje, zapytania i odpowiedzi,

6) komunikaty Przewodniczącego i Biura.

2. W porządku obrad sesji raz w kwartale powinno znajdować się sprawozdanie z realizacji uchwał Rady.

§ 24

1. Radnych powiadamia się o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem.

2. Materiały do sesji dotyczącej:

1) uchwalaniu budżetu,

2) rozpatrzeniu sprawozdań z wykonania budżetu i udzieleniu absolutorium Prezydentowi

należy dostarczyć radnym co najmniej 21 dni przed sesją.

3. Materiały i projekty uchwał przekazywane są Radnym do ich skrytek znajdujących się w Biurze.

2. Obrady

§ 25

1. Obrady Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją.

2. Obywatele oraz prasa, radio i telewizja maja prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.

§ 26

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Na wniosek Przewodniczącego bądź Radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3. O przerwaniu sesji w trybie ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów, lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 24 ust. 1.

5. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie sesji Rady, Przewodniczący zarządza przerwę w obradach.

§ 27

1. Przewodniczący otwiera sesję Rady formułą “Otwieram sesję Rady Miejskiej Legnicy”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

3. Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy Radny oraz Prezydent.

§ 28

1. Przewodniczący przestrzega ustalonego porządku.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością. Przewodniczący komisji, Prezydent i Radny – wnioskodawca otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

3. Czas wystąpienia Przewodniczącego komisji, Prezydenta i Radnego – wnioskodawcy jest nieograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej. Radny, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, zgłasza ten fakt wpisując się na listę mówców. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej, wystąpienie Radnego nie może przekroczyć 5 minut.

4. Radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

5. Zabranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń. Radny ma prawo do dwóch wypowiedzi 1-minutowych w jednym punkcie porządku obrad.

6. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, Przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych.

7. Przewodniczący może udzielić głosu osobie zaproszonej.

§ 29

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia Radnego lub osoby zaproszonej w rzeczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze Rady, prowadzący obrady przywołuje mówcę “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.

3. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

4. Fakty, o których mowa w ust. 2 i 3, odnotowuje się w protokole sesji.

§ 30

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

4) listę obecności Radnych, gości i osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,

5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

6) ustalony porządek obrad,

7) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji,

8) teksty zgłoszonych i uchwalonych uchwał,

9) przebieg głosowania,

10) wskazanie wniesienia przez Radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

11) czas trwania posiedzenia,

12) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.

2. Radny ma prawo dołączyć do protokołu swoje wystąpienie na piśmie.

3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

4. Uchwały numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez cyfry arabskie i łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

5. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

6. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłoszone przez Radnych uwzględnia się przez sporządzenie załączników do protokołu, zawierających sprostowanie bądź uzupełnienie.

7. Przebieg sesji nagrywa się na nośniki informacji, które przechowuje się w Biurze do końca kadencji.

§ 31

1. Kopie protokołu z sesji przekazuje się Prezydentowi w ciągu 14 dni od jej zakończenia.

2. Wyciągi z protokołu Prezydent przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z sesji przechowuje się w Biurze.

§ 32

Po wyczerpaniu porządku obrad, prowadzący kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miejskiej Legnicy”.

3. Uprawnienia Radnego na sesji

§ 33

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie kworum,

2) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

3) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi osób wymienionych w § 28 ust. 2 Statutu),

4) powtórzenie głosowania,

5) przeliczenie głosów,

6) przerwy lub odroczenie obrad,

7) przekazanie sprawy do komisji,

8) ograniczenie czasu wypowiedzi,

9) głosowanie bez dyskusji,

10) zakończenie dyskusji.

2. W przypadkach wątpliwych o tym czy wniosek jest formalny czy nieformalny rozstrzyga Przewodniczący.

3. Wniosek formalny rozpatruje się bezpośrednio po jego zgłoszeniu, jeżeli Rada nie postanowi inaczej.

§ 34

1. Wnioski merytoryczne Radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek powinien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji) i krótko uzasadniony.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu.

4. Interpelacje i zapytania

§ 35

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Prezydent.

2. Interpelacje składa się w Biurze lub na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania”. Powinny one zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające z nich pytania skierowane do Prezydenta.

§ 36

1. Prezydent zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na interpelacje na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się Radnemu zgłaszającemu i Przewodniczącemu.

2. Na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania” Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Prezydent zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi.

§ 37

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytania składa się na piśmie w Biurze lub ustnie w punkcie “Interpelacje i zapytania”.

2. Do udzielania odpowiedzi na zapytanie Prezydent może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.

3. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 7 dni.

§ 38

Biuro prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie ich załatwienia i terminach.

4. Uchwały Rady

§ 39

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródeł finansowania,

5) określenie organu odpowiedzialnego za realizację uchwały,

6) określenie terminu wejścia w życie uchwały.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący.

3. Uchwały przekazuje się Prezydentowi w celu realizacji.

§ 40

Biuro ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

§ 41

1. Z wnioskiem o podjecie uchwały przez Radę może wystąpić Radny i Prezydent. Inicjatywę uchwałodawczą mają również komisje Rady oraz kluby Radnych.

2. Projekt uchwały odpowiadający wymogom zawartym w § 39 ust. 1 wraz z uzasadnieniem powinien być przekazany do Biura. Przewodniczący przekazuje projekt uchwały komisjom i Prezydentowi w celu zaopiniowania pod względem prawnym i merytorycznym.

3. Projekt uchwały spełniający warunki określone w ust. 1 i 2 umieszczany jest w porządku obrad sesji.

4. Opinie, o których mowa w ust. 2, odczytywane są na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

5. W przypadku rozszerzenia porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ust. 2 i 3, Radny lub Prezydent może wnieść o uzyskanie opinii, o których mowa w ust. 2.

§ 42

Przewodniczący zobowiązany jest do przedstawienia Radzie projektów uchwał w sprawach:

1) powołania i odwołania Miejskiego Rzecznika Konsumentów,

2) powołania Radnych do składów osobowych komisji Rady,

3) odwołania Radnych ze składów osobowych komisji Rady,

4) stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Prezydenta,

5) ustalenia wynagrodzenia Prezydentowi i Miejskiemu Rzecznikowi Konsumentów,

6) stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Radnego,

7) wstąpienia kandydata na Radnego,

8) wyrażenia bądź odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Radnym,

9) rozpatrzenia skargi na Prezydenta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

6. Tryb głosowania

§ 43

Wniosek formalny przy braku sprzeciwu nie jest poddawany głosowaniu.

§ 44

1. Ustawowy skład Rady wynosi 25 Radnych.

2. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi co najmniej 13 Radnych.

3. 3/5 ustawowego składu Rady wynosi 15 Radnych.

4. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

5. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca co najmniej o jeden pozostałe ważnie oddane glosy.

§ 45

1. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki przy równoczesnym wykorzystaniu urządzenia do liczenia głosów. Za glosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

2. W razie niemożności przeprowadzenia głosowania jawnego przy równoczesnym wykorzystaniu urządzenia do liczenia głosów prowadzący obrady zarządza głosowanie poprzez podniesienie ręki.

§ 46

1. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą kart, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach.

2. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

3. Karty z oddanymi glosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

4. Warunek kworum przy głosowaniu będzie dotrzymany w razie faktycznej obecności odpowiedniej liczby Radnych na sali obrad. Przed głosowaniem należy sprawdzić ilość uczestników obrad.

5. Liczbę Radnych, którzy nie brali udziału w głosowaniu, wpisuje się do protokołu, gdy suma głosów oddanych wskazuje na brak kworum.

6. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji.

§ 47

Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji spośród Radnych. Komisja skrutacyjna składa się z co najmniej 3 członków.

§ 48

1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący.

2. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego realizacja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

3. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący.

4. W przypadku głosowania wyborów osób Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

5. Przepis ust. 4 w zakresie zapytania nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 49

1. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych przepisów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

2. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 1.

3. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

4. Przewodniczący zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Radni

§ 50

1. Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem Radnego.

2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców Legnicy, przekazując interpelacje i zapytania. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całego Miasta.

3. Rada i komisje, których członkiem jest Radny, mogą zlecić mu podjęcie szczegółowego postępowania dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.

4. Radny może zwrócić się z interwencją do właściwego organu, niezależnie od działań Rady czy Prezydenta.

5. Radni przyjmują mieszkańców podczas ustalonych dyżurów w siedzibie Rady, a zgłoszone przez mieszkańców sprawy rozpatrują we własnym zakresie bądź kierują do Prezydenta.

6. Odpowiedź udzielana jest osobie zainteresowanej oraz radnemu w terminie przewidzianym w przepisach prawa, ze względu na rodzaj sprawy.

§ 51

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego Radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia na piśmie Przewodniczącemu.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić Radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 52

1. Radni mogą organizować się w klubach.

2. Klub Radnych składa się z co najmniej 2 Radnych.

3. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

4. Przewodniczący klubu zobowiązany jest poinformować niezwłocznie Przewodniczącego o fakcie powołania klubu oraz o zmianach w jego składzie.

5. W zgłoszeniu o utworzeniu klubu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

6. Przewodniczący zobowiązany jest zapewnić klubom warunki do właściwej pracy.

§ 53

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze.

3. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowiska na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

R o z d z i a ł V

MIEJSKI RZECZNIK KONSUMENTÓW

§ 54

1. Miejski Rzecznik Konsumentów usytuowany jest w strukturze organizacyjnej Urzędu.

2. Zakres działania Miejskiego Rzecznika Konsumentów określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319).

R o z d z i a ł VI

ZASADY DOSTĘPU OBYWATELI DO DOKUMENTÓW

§ 55

1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji i podjęte uchwały,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady,

3) rejestry aktów prawnych Prezydenta,

4) rejestry wniosków i opinii komisji Rady,

5) rejestry interpelacji i zapytań Radnych.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-14/11/02 z dnia 7 stycznia 2003 r. stwierdzono nieważność § 55 pkt 1).

2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 56

Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze, a dokumenty z zakresu działania Prezydenta udostępnia się w wydziale obsługi Prezydenta.

§ 57

1. Z dokumentów wymienionych w § 55 ust. 1 Statutu obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w obecności pracownika Urzędu.

3. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia kopii i fotografii z dokumentów wymienionych w § 55 ust. 1.

§ 58

Kopiowanie dokumentów wymienionych w § 55 ust. 1 wykonuje się za odpłatnością.

R o z d z i a ł VII

ZASADY TWORZENIA OSIEDLI

§ 59

1. Osiedla tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

2. Wybory do rady osiedla zarządza Rada zgodnie z uchwaloną ordynacją wyborczą.

3. Projekt podziału obszaru Miasta na osiedla przedstawia Rada do publicznej konsultacji. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na tym terenie. Okres konsultacji trwa 3 tygodnie od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie. Po upływie tego okresu skorygowany projekt zostaje niezwłocznie przedstawiony radzie do zatwierdzenia.

4. Zniesienie lub podział osiedla oraz powiększenie jego obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej Rady lub na wniosek rad osiedli. W przypadku różnic w opiniach lub negatywnych opinii właściwych rad Rada może zarządzić przeprowadzenie referendum wśród mieszkańców właściwych lub projektowanych osiedli.

5. Konsultacje, o których mowa w ust. 1, są nadzorowane przez komisję powołaną w tym celu przez Radę. Szczegółowe zasady przeprowadzenia konsultacji określa odrębna uchwała Rady.

6. Granice osiedli, ich ustrój, a także zakres działania i zasady finansowania określą odrębne statuty.

R o z d z i a ł VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 60

Traci moc uchwała nr XXIII/167/96 z dnia 12 lutego 1996 r. Statut Legnicy zmieniona uchwałami: nr XXXVI/268/97 z dnia 27 stycznia 1997 r., nr L/378/98 z dnia 23 lutego 1998 r., nr XIX/203/ /2000 z dnia 25 września 2000 r., nr XXIX/302/2000 z dnia 27 listopada 2000 r., nr XXXVIII/372/01 z dnia 30 lipca 2001 r., nr XLII/400/01 z dnia 26 listopada 2001 r., nr XLV/488/02 z dnia 25 lutego 2002 r.

§ 61

Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

CZESŁAW KOZAK

Załącznik nr 1 do Statutu (poz. 52)

Załącznik nr 2 do Statutu (poz. 52)

Załącznik nr 3 do Statutu (poz. 52)

Załącznik nr 4 do Statutu (poz. 52)

Załącznik nr 5 do Statutu (poz. 52)

Załącznik nr 6 do Statutu (poz. 52)

Załącznik nr 7 do Statutu (poz. 52)