2350 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚWIEBODZICACH z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w ŚwiebodzicachNa podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Miejska w Świebodzicach uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach w następują
cym brzmieniu:“STATUT
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W ŚWIEBODZICACH
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
1. Ośrodek Pomocy Społecznej działa na podstawie:
1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593),
2) Ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami),3) Uchwały nr 51/XI/90 Miejskiej Rady Narodowej w Świebodzicach z dnia 27 lutego 1990 r. w sprawie utworzenia terenowej jednostki budżetowej realizującej zadania w zakresie pomocy społecznej.
2. Terenem działania Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach jest miasto Świebodzice.
§ 2
Ilekroć w niniejszym Statucie Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach jest mowa o:
1) “ustawie o pomocy społecznej” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 64, poz. 593),
2) “ustawie o świadczeniach rodzinnych” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 2255 ze zmianami),
3) “Radzie” – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Świ
ebodzicach,4) “Burmistrzu” – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Świebodzice,
5) “Statucie” – należy przez to rozumieć Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach,
6) “Ośrodku” – należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej w Świebodzica
ch,7) “Kierowniku Ośrodka” – należy przez to rozumieć Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach,
8) “mieście” – należy przez to rozumieć Gminę Świebodzice,
9) “świadczeniach rodzinnych” – należy przez to rozumieć świadczenia przewidziane w ustawie o świadczeniach rodzinnych.
R o z d z i a ł II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA OŚRODKA
§ 3
1. Ośrodek jest:
1) jednostką budżetową miasta,
2) pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
2. Do zakresu działania Ośrodka należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na mieście zadań w zakresie pomocy społecznej,
1) własnych,
2) zleconych.
3. Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
§ 4
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej, w szczególności z powodu:
1) ubóstwa,
2) sieroctwa,
3) bezdomności,
4) bezrobocia,
5) niepełnosprawności,
6)
długotrwałej lub ciężkiej choroby,7) przemocy w rodzinie,
8) potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
9) bezradno
ści w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,10) braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wy
chowawcze,11) trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,
12) trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
13) alkoholizmu lub narkomanii,
14) zdarzenia losowego lub sytuacji kryzysowej,
15) klęski żywiołowej lub ekologicznej.
§ 5
Pomoc społeczna polega w szczególności na:
1) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń,
2) pracy socjalnej,
3)
prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
6) rozwijaniu nowych form pomocy społe
cznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.§ 6
1. Do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym realizowanych przez Ośrodek należy:
1) koordynacja realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
2) sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
3) udzielenie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o pows
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
9) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
10) praca socjalna,
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
13) tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,14) dożywianie dzieci,
15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
17) sporządzenie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego.
2. Do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez Ośrodek należy:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnyc
2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,
3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
3. Ośrodek, wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej, kieruje się ustaleniami Burmistrza.
§ 7
1. Zadania zlecone realizowane przez Ośrodek z zakresu administracji rządowej obejmują:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym
3) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
7) prowadzenie postępowań w sprawach świadczeń rodzinnych.
2. Zadania zlecone Ośrodek realizuje zgodnie z ustaleniami przekazanymi w tej sprawie przez Wojewodę Dolnośląskiego.
§ 8
Organiz
1) organizacjami społecznymi i pozarządowymi,
2) kościołem katolickim i kościołami innych wyznań oraz związkami wyznaniowymi,
3) osobami fizycznymi i prawnymi.
R o z d z i
a ł IIIORGANIZACJA OŚRODKA
§ 9
1. Działalnością Ośrodka kieruje Kierownik Ośrodka.
2. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz.
3. Uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec Kierownika Ośrodka wykonuje Burmistrz.
4. Szczegółowe zadania i organizacja Ośrodka zostaną określone w regulaminie organizacyjnym zatwierdzonym przez Kierownika Ośrodka w uzgodnieniu z Burmistrzem.
5. Podczas nieobecności Kierownika Ośrodka działalnością Ośrodka kieruje jego zastępca.
§ 10
1. Do obowiązków Kierownika Ośrodka należy:
1) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka,
2) organizowanie pracy Ośrodka,
3) zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne Ośrodka oraz jego zwierzchników,
4)
współdziałanie w zakresie organizacji pomocy społecznej z organizacjami i instytucjami wymienionymi w § 8 niniejszego statutu.2. Kierownik Ośrodka może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne.
§ 11
1. Decyzje administracyjne w ind
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, może być także udzielone innej osobie na wniosek Kierownika Ośrodka.
3. Decyzje administracyjne w sprawach świadczeń rodzinnych wydaje Kierownik Ośrodka na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
§ 12
1. W skład Ośrodka wchodzą następujące sekcje i stanowiska:
1) Kierownik Ośrodka,
2) Zastępca Kierownika Ośrodka,
3) Sekcja diagnostyki,
4) Sekcja świadczeń,
5) Sekcja świadczeń rodzinnych,
6) Główny Księgowy,
7) Jadłodajnia,
8) Sprzątaczka.
2. Szczegółowe zadania i organizację sekcji wymienionych w ust. 1 określa odrębny regulamin organizacyjny, o którym mowa w § 9 ust. 4 niniejszego statutu.
§ 13
Do zadań pracownika socjalnego należy:
1) praca socjalna,
2) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
3) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
4) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,
5) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
6) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
7) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubó
stwa,8) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
9) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
§ 14
Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:
1) kierować się zasadami etyki zawodowej,
2) kierować się zasadą dobra i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
3) przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę,
4) udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
5) zachować w tajemnicy informacje uzyskane w trakcie toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
6) podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
R o z d z i a ł IV
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 15
Do zmian statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.”
§ 2
Tracą moc uchwały :
1) Nr 762/XXXIV/VI/98 Rady Miejskiej w Świebodzicach z dnia 15 czerwca 1998 r. w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach,
2) Nr XXV/224/04 Rady Miejskiej w Świebodzicach z dnia 19 maja 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Świebodzice
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
WŁADYSŁAW GÓRA |