2343

UCHWAŁA RADY MIASTA LUBAŃ

z dnia 29 czerwca 2004 r.

w sprawie utrzymania czystości i porządku w Gminie Miejskiej Lubań

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 141, poz. 1592 z 2001 r. z późn. zm.) oraz art. 3 ust. 2 pkt 4 i art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z 1996 r. z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lubaniu, Rada Miasta Lubań uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 1

Uchwała określa szczegółowe zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Lubań.

§ 2

Ilekroć w uchwale mowa jest o:

1) podmiotach uprawnionych – rozumie się przez to gminne jednostki organizacyjne lub inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności w Gminie Miejskiej Lubań na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

2) surowcach wtórnych – rozumie się przez to części wyselekcjonowane z odpadów komunalnych nadające się do gospodarczego wykorzystania materiałowego lub energetycznego, a w szczególności papier, tektury, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady organiczne,

3) odpadach komunalnych drobnych – rozumie się przez to odpady komunalne drobnej frakcji, mieszczące się nawet w niewielkich pojemnikach, tj. w 110 litrowych,

4) odpadach wielkogabarytowych – rozumie się przez to odpady komunalne, które nawet po rozłożeniu na części nie mogą być swobodnie umieszczone w typowych pojemnikach ze względu na swoje rozmiary lub masę np. stare meble, sprzęt gospodarstwa domowego i in.,

5) odpadach roślinnych – rozumie się przez to odpady komunalne powstające na prywatnych lub publicznych terenach zieleni wskutek ich pielęgnacji lub uprawy oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,

6) zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta poddawane ocenie wartości użytkowej lub hodowlanej, w tym m.in. konie, bydło, świnie, owce, kozy, drób (w tym gołębie), zwierzęta futerkowe (hodowlane w celu pozyskania futra lub mięsa) i pszczoły,

7) wysypisku miejskim – rozumie się przez to Centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich położone w Lubaniu przy ul. Bazaltowej.

R o z d z i a ł II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3

Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać na nich porządek i właściwy stan sanitarno--epidemiologiczny, dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów, powodujących nieporządek na nieruchomości.

§ 4

Właściciele nieruchomości powinni podnosić ład estetyczny nieruchomości, np. poprzez urządzanie na nich zieleni przydomowej. Zagospodarowanie zieleni, w tym upraw ogrodowych, winno być adekwatne do pory roku.

§ 5

Odpady komunalne drobne należy gromadzić na terenie nieruchomości w szczelnych i zamkniętych urządzeniach przeznaczonych do ich gromadzenia. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone w kontenerach. Dopuszcza się składowanie odpadów wielkogabarytowych na terenie ogrodzonej nieruchomości, pod warunkiem niepowodowania utrudnień w korzystaniu z nieruchomości i zanieczyszczenia środowiska, a zgromadzone odpady muszą być usunięte nie później niż w ciągu 6 dni od ich zgromadzenia.

§ 6

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub w obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, nie dopuszczając do ich przepełnienia.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządcy drogi publicznej na obszarze zabudowanym, a także odnosi się do przystanków komunikacji publicznej i przedsiębiorców korzystających z tych przystanków.

3. Właściciele sklepów, kiosków, punktów małej gastronomii prowadzących sprzedaż artykułów spożywczych przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji mają obowiązek ustawienia obok wejścia lub wewnątrz sklepu koszy ulicznych na opakowania po tych artykułach.

§ 7

Na terenach publicznych, takich jak: drogi, ulice, place, chodniki, przejścia zabrania się:

1. Wyrzucania odpadów poza przewidziane do tego celu pojemniki.

2. Mycia i sprzątania samochodów, jeśli powodują zanieczyszczenie terenu.

3. Prowadzenia napraw pojazdów mogących spowodować zanieczyszczenie terenu, zwłaszcza olejami, smarami czy paliwem, a także prowadzenia remontów pojazdów i napraw blacharsko-lakierniczych.

§ 8

Mycie pojazdów na terenie nieruchomości nie może powodować zanieczyszczenia ulicy lub chodnika publicznie dostępnych poprzez spływ na nie zanieczyszczonej wody, a także powodować zanieczyszczenia gleby, wód powierzchniowych substancjami chemicznymi, zwłaszcza ropopochodnymi.

§ 9

Właściciele nieruchomości oraz inne podmioty wskazane ustawą o czystości i porządku w gminach mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodnika publicznie dostępnego, położonego wzdłuż nieruchomości określonego ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.).

§ 10

1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie ich w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, a także poprzez podjęcie działań usuwających lub przynajmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników powinny być gromadzone w pojemnikach na odpady przeznaczonych na ten cel, ustawionych przez zarządcę chodnika lub w miejscach przez niego wyznaczonych. Odpady zgromadzone poza pojemnikami muszą być usunięte przez zarządcę chodnika.

3. Obowiązek pielęgnacji terenów zielonych znajdujących się w pasie drogowym pomiędzy chodnikiem a nieruchomością spoczywa na właściwym zarządcy drogi. Dotyczy to także usuwania pozostałości roślinnych.

§ 11

Właściciele nieruchomości mają obowiązek usuwania sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów, które znajdują się nad terenami ogólnie dostępnymi i mogą stanowić zagrożenie bezpieczeństwa ludzi oraz ich mienia. Czynność tą należy wykonać bezpośrednio po ich pojawieniu się.

§ 12

Właściciele nieruchomości mają obowiązek bezzwłocznego usunięcia opału złożonego na terenie przeznaczonym do publicznego użytku, nie później jednak niż w ciągu 12 godzin. Miejsce jego tymczasowego złożenia należy równocześnie oczyścić.

R o z d z i a ł III

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i drogach publicznych oraz zasady ich rozmieszczania i utrzymania

§ 13

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć je w odpowiednią liczbę urządzeń przenośnych do gromadzenia odpadów komunalnych, która zapewni zgromadzenie w nich wszystkich odpadów, tak aby nie dochodziło do ich wysypywania się lub gromadzenia poza tymi urządzeniami.

2. Na terenie miasta Lubań minimalna wielkość urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych wynosi 110 l, z wyjątkiem koszy ulicznych ustawianych przy drogach i na przystankach komunikacji. Mniejszą pojemność mogą mieć również worki stosowane w sytuacjach krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych na nieruchomości oraz do zbiórki surowców wtórnych, udostępniane wyłącznie przez firmę uprawnioną do odbioru odpadów.

3. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne drobne, zwłaszcza powstające w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej lub świadczenia usług, to muszą być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają odrębne przepisy.

4. W urządzenia do gromadzenia odpadów należy wyposażyć pracownicze ogrody działkowe, tereny budów oraz kompleksy garażowe. Rodzaj i pojemność urządzeń do gromadzenia odpadów, a także częstotliwość usuwania odpadów z tych nieruchomości ustalana jest przez właścicieli tych nieruchomości z firmą uprawnioną do wywozu odpadów.

§ 14

1. Do gromadzenia odpadów komunalnych dopuszcza się stosowanie następujących urządzeń (pojemników) przenośnych:

– pojemniki metalowe lub z tworzyw sztucznych z szczelnym przykryciem,

– kontenery do gromadzenia odpadów wielkogabarytowych otwarte,

– kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych z szczelnym przykryciem,

– specjalne wieszaki na worki,

– specjalistyczne pojemniki i kontenery na surowce wtórne.

2. Właściciel nieruchomości dokonuje wyboru rodzaju ww. urządzeń w uzgodnieniu z uprawnionym podmiotem, któremu zlecił wywóz odpadów albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w urządzenia na odpady.

§ 15

1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek w jej obrębie lub w innym miejscu, do którego uzyskał tytuł prawny, wyznaczyć utwardzone miejsce do ustawiania urządzeń do gromadzenia odpadów )pojemników, kontenerów, wieszaków na worki). Dokładne miejsce ustawienia tych urządzeń oraz ustalenie strony odpowiedzialnej za przygotowanie miejsca ich ustawienia następuje w drodze uzgodnienia (umowy) z podmiotem uprawnionym do świadczenia usługi wywozowej. Lokalizacja ustawienia pojemników nie może być przyczyną utrudnień i niedogodności dla sąsiadów, użytkowników dróg i chodników. Lokalizacja ustawienia pojemników musi być zgodna z obowiązującymi przepisami budowlanymi oraz sanitarnymi.

2. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić pracownikom uprawnionego podmiotu do wywozu odpadów dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów. Obowiązek ten dotyczy także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

§ 16

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy brak jest miejsca na terenie nieruchomości lub brak jest drogi dojazdowej, dopuszczalne jest ustawienie ww. urządzeń na chodniku lub poboczu drogi, z zachowaniem 1,5 metrowej szerokości wolnej dla pieszych. Ustawienie takie musi być uzgodnione w formie pisemnej z zarządcą drogi.

§ 17

Urządzenia do gromadzenia odpadów muszą być oznakowane znakiem podmiotu uprawnionego do świadczenia usług wywozowych, dotyczy to także specjalnych worków do gromadzenia odpadów.

§ 18

1. Stroną odpowiedzialną za utrzymywanie we właściwym stanie technicznym, sanitarnym i estetycznym urządzeń do gromadzenia odpadów, a także za utrzymanie w czystości miejsc do ustawiania tych urządzeń jest właściciel nieruchomości. Obowiązek ten może być przeniesiony na osoby trzecie w drodze umowy. Do obowiązków tych należy także dezynfekcja pojemników, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. W przypadku gdy wskutek niedotrzymania terminu wywozu przez wywożącego, nastąpi nagromadzenie się odpadów poza urządzeniem do gromadzenia odpadów, obowiązek przywrócenia porządku i czystości w tym miejscu spoczywa na podmiocie uprawnionym (wywożącym odpady lub surowce wtórne).

§ 19

Kosze na odpady uliczne zarządca drogi ma obowiązek rozmieścić w ilości i pojemności odpowiedniej do natężenia ruchu i potrzeb w tym zakresie. Każdy przystanek komunikacyjny musi być wyposażony w urządzenie do gromadzenia odpadów.

§ 20

Nieruchomości niepodłączone za pośrednictwem kanalizacji sanitarnej do oczyszczalni ścieków muszą być wyposażone w bezodpływowe zbiorniki do gromadzenia ciekłych odpadów komunalnych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków powstających na nieruchomości, odpowiadające wymogom określonym w aktualnych odrębnych przepisach.

§ 21

Właściciele nieruchomości, na których powstają nieczystości ciekłe, mają obowiązek podłączenia ich do kanalizacji sanitarnej w terminie 1 roku, licząc od dnia, w którym pojawiła się możliwość techniczna wykonania przykanalika sanitarnego.

R o z d z i a ł IV

Zasady prowadzenia zbiórki surowców wtórnych

§ 22

1. Gmina Miejska Lubań podejmie się działań zmierzających do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, ich segregacji oraz wtórnego wykorzystania, w tym segregacji odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych.

2. Podmioty uprawnione mają obowiązek umożliwić właścicielom nieruchomości prowadzenie segregacji odpadów i odzysku surowców wtórnych poprzez zabezpieczenie odpowiednich urządzeń do zbiórki surowców wtórnych, a następnie odbiór surowców, takich jak – papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne oraz odpady roślinne. Do ich gromadzenia mogą być stosowane zarówno urządzenia zbiorcze dla właścicieli okolicznych posesji lub budynków wielorodzinnych lub mniejsze urządzenia dla pojedynczych nieruchomości.

§ 23

Dla potrzeb selektywnej zbiórki surowców wtórnych na terenie całego miasta firmy uprawnione do ich odbioru mają obowiązek stosować pojemniki o ujednoliconej kolorystyce, tj.:

– niebieskie – do gromadzenia papieru i makulatury,

– białe – do gromadzenia szkła białego,

– zielone – do gromadzenia szkła kolorowego,

– czerwone – do gromadzenia tworzyw sztucznych,

– brązowe – do gromadzenia odpadów roślinnych,

– srebrzystoszare – do gromadzenia metali.

§ 24

1. Surowce wtórne mieszkańcy miasta i właściciele nieruchomości mogą samodzielnie i na własny koszt dostarczać do punktów skupu zorganizowanych przez różnych przedsiębiorców lub do Centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich w Lubaniu. Rodzaj bezpłatnie przyjmowanych surowców wtórnych do Centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich oraz ewentualne opłaty za pozostałe surowce wtórne ustala jego zarządca.

2. Wskazane jest, aby powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne były kompostowane we własnym zakresie, o ile istnieją możliwości lokalizacyjne i nie będzie to powodować uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości. Działania te są wskazane zwłaszcza w przypadku nieprowadzenia przez podmioty uprawnione zbiórki tego typu surowców.

§ 25

Utrzymywanie urządzeń na surowce wtórne, a także miejsc ich ustawienia odbywa się na zasadach określonych dla odpadów komunalnych. Częstotliwość wywozu surowców wtórnych takich jak tworzywa sztuczne, szkło czy papier należy dostosować do tempa zapełniania się pojemników, aby nie dopuścić do ich przepełnienia. Surowce wtórne roślinne muszą być usuwane co najmniej raz w tygodniu.

R o z d z i a ł V

Częstotliwość, zasady i sposób usuwania odpadów z nieruchomości oraz innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 26

`mieszkaniu lub przez inne jednostki mające obowiązek zawarcia umowy z firmą uprawnioną – na 110 litrów na tydzień.

§ 27

Wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości powinien odbywać się na bieżąco, nie rzadziej jednak niż raz w tygodniu.

§ 28

Wywóz odpadów roślinnych i spożywczych, pochodzących ze sklepów, restauracji i innych placówek tego typu musi odbywać się przynajmniej dwa razy w tygodniu, a dla placówek działających 7 dni w tygodniu, co najmniej 3 razy w tygodniu.

§ 29

1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany do zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych drobnych przez podmiot do tego uprawniony co najmniej w ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu o przepisy niniejszego rozdziału.

2. Osoby prawne, jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, w uzasadnionych przypadkach (np. z powodu sporadycznego przepełnienia pojemnika, wywozu odpadów wielkogabarytowych), mogą wozić własnym transportem na wysypisko miejskie w Lubaniu własne odpady komunalne powstałe na terenie Lubania w gospodarstwie domowym lub wytwarzane w miejscu prowadzenia działalności przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną.

§ 30

1. Nieczystości ciekłe musza być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, iż nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia.

2. Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w odrębnych przepisach.

§ 31

Właściciele nieruchomości na żądanie funkcjonariusza Straży Miejskiej lub upoważnionego przez Burmistrza przedstawiciela Urzędu Miasta zobowiązani są do okazania umowy na wywóz odpadów z nieruchomości –oraz dowodów płacenia za tę usługę, a w przypadku wywozu własnych odpadów komunalnych własnym transportem – dokument potwierdzający złożenie odpadów na wysypisku miejskim. Obowiązek ten dotyczy także opróżnienia zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości ciekłych. W stosunku do odpadów komunalnych drobnych oraz nieczystości ciekłych właściciel nieruchomości musi rozliczyć się z usunięcia do najmniej takiej ich ilości, jaka wynika z normatywu określonego w niniejszym rozdziale. Powyższe dowody należy przechowywać przez okres roku od wywozu odpadów lub nieczystości ciekłych.

R o z d z i a ł VI

Wymagania wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych

§ 32

Zwierzęta domowe muszą być pilnowane tak, aby nie stwarzały zagrożenia dla osób trzecich, w szczególności:

1. Psa należy prowadzić na smyczy oraz w kagańcu.

2. Nie wolno psów wypuszczać wolno. Zwolnienie psów ze smyczy dopuszczalne jest jedynie w miejscach odosobnionych, mało uczęszczanych przez ludzi, pod warunkiem że pilnujący znajduje się od psa w niedalekiej odległości, tak aby na zawołanie pies natychmiast powrócił. Nie może to powodować zagrożenia dla innych zwierząt (dzikich, gospodarczych).

§ 33

Posiadacz psa jest zobowiązany do jego rejestracji w Administracji Budynków Komunalnych, zgodnie z terytorialnym zasięgiem działania ABK. Posiadacze psów niebędący najemcami mieszkań komunalnych, mają obowiązek rejestracji w ABK najbliższym od ich miejsca zamieszkania. Właściciel psa otrzyma identyfikator dla psa, który musi być przytwierdzony do obroży psa, aby umożliwić jego identyfikację. Do oznakowania dopuszcza się także tzw. transpondery (chipy), na stałe wszczepiane psu. Właściciel psa otrzyma również książeczkę pasa, którą należy okazywać na żądanie odpowiednich służb, w tym osób i organów do tego upoważnionych przez Burmistrza Miasta Lubań.

§ 34

W zakresie sanitarno-epidemiologicznym do podstawowych obowiązków posiadaczy psów lub kotów należy:

1. Poddawanie zwierząt okresowym szczepieniem ochronnym.

2. Zawiadamianie służb weterynaryjnych o podejrzeniu zachorowania zwierzęcia na chorobę zakaźną.

3. Odosobnienie zwierzęcia podejrzanego o chorobę zakaźną.

4. Poddanie obserwacji zwierzęcia, które skaleczyło człowieka.

5. Oczyszczenie i odkażanie pomieszczeń, w którym znajdowało się chore lub podejrzane o chorobę zakaźną zwierzę.

Właściciele zwierząt maja obowiązek natychmiast zgłosić służbom weterynaryjnym zwierzę podejrzane o chorobę zakaźną, padnięte lub zabite oraz usunąć zabite lub padnięte zwierze – zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

§ 35

Zwierzęta muszą być tak pilnowane, aby nie powodowały zachowania głośnego lub uciążliwego dla ludzi.

§ 36

Osoba trzymająca lub prowadząca psa, kota lub inne zwierzęta domowe zobowiązana jest do uprzątnięcia zanieczyszczeń po nich z miejsc dostępnych publicznie lub przeznaczonych do wspólnego użytku zwłaszcza chodników, placów, skwerów zieleni, parków.

§ 37

Zabrania się wyprowadzania zwierząt domowych (w tym psów, kotów) i gospodarskich na place zabaw dla dzieci, piaskownice, boiska szkolne i sportowe, a także na inne nieruchomości, o ile ich właściciel wprowadził taki zakaz i informację o tym umieścił w widocznym miejscu.

§ 38

1. Zabrania się pozostawienia zwierząt w miejscach publicznych bez nadzoru i odpowiednich zabezpieczeń (smycze, kagańce) oraz znaczka identyfikacyjnego.

2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.

§ 39

Psy wolne od smyczy, bez kagańca lub znaczka identyfikacyjnego oraz psy pozostawione bez nadzoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, chwytane i doprowadzone do schroniska lub azylu dla bezdomnych zwierząt. Zasady ich wyłapywania na terenie Lubania reguluje odrębna uchwała oraz przepisy szczegółowe, zwłaszcza ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. Nr 106, poz. 1020).

R o z d z i a ł VII

Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 40

Zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej mogą być chowane tylko na potrzeby własne gospodarstwa domowego.

§ 41

Zwierzęta gospodarskie (z wyłączeniem gołębi i pszczół) muszą być utrzymywane na nieruchomościach w warunkach uniemożliwiających ich wydostanie się na tereny ogólnodostępne, np. ulice, place, zieleńce itp. W przypadku jednak ich wydostania się na te tereny lub przechodzenia przez nie właściciel zwierzęcia jest zobowiązany do natychmiastowego uprzątnięcia pozostałych po nich zanieczyszczeń).

§ 42

Zwierzęta gospodarskie muszą być chowane tak, aby nie powodowały uciążliwości dla osób trzecich, a w szczególności hodowla nie może być uciążliwa przez wytwarzane przez zwierzęta wyziewy i opary oraz odpady i odchody.

§ 43

Trzymanie gołębi w budynkach wielorodzinnych jest zabronione, chyba że właściciel nieruchomości wyrazi na to zgodę. W razie prowadzenia takiego chowu gołębi, ich liczba bez względu na rodzaj nieruchomości na terenach wyłączonych z produkcji rolnej nie może być większa niż 20 sztuk. Limit ten nie dotyczy hodowców zrzeszonych w Polskim Związku Hodowców Gołębi Pocztowych.

§ 44

Utrzymywanie uli pszczelarskich w terenach określonych w § 45 jest możliwe tylko w przypadku posiadania działki przyzagrodowej pod warunkiem, że zachowana jest odległość 30 m od najbliższego budynku mieszkalnego (sąsiada), drogi publicznej oraz zapewnione jest od nich szczelne ogrodzenie w wysokości min. 3 m.

§ 45

1. Wyznacza się obszar, na którym trzymanie zwierząt gospodarskich jest zabronione, z wyjątkiem zwierząt chowanych na potrzeby własne gospodarstwa domowego. Granice obszaru określa załącznik do niniejszej uchwały.

2. Zabrania się prowadzenia hodowli zwierząt gospodarskich w strefach ochrony bezpośredniej ujęć wodnych.

R o z d z i a ł VIII

W sprawie przeprowadzenia deratyzacji

§ 46

1. Właściciele zabudowanych nieruchomości, a także urządzeń kanalizacyjnych, mają obowiązek stałego tępienia szczurów i myszy w obrębie nieruchomości.

2. W przypadku masowego pojawienia się gryzoni Burmistrz Miasta może wydać zarządzenie określające termin, zakres i obszar, na którym obowiązkowo należy przeprowadzić deratyzację. Obwieszczenie podaje się do wiadomości publicznej poprzez ogłoszenie jego treści w lokalnych środkach masowego przekazu, a także poprzez rozplakatowanie na danym obszarze.

R o z d z i a ł IX

Przepisy końcowe

§ 47

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

§ 48

Traci moc uchwała nr XXXIX/275/97 Rady Miejskiej w Lubaniu z dnia 28 stycznia 1997 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku w Gminie Miejskiej Lubań.

§ 49

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz podlega podaniu do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

PRZEWODNICZĄCY RADY

MARIAN KWOLIK

Załącznik graficzny do uchwały Rady Miasta Lubań z dnia 29 czerwca 2004 r. (poz. 2343)