R o z d z i a ł 2

Obrady

§ 29

Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje w tym celu wyznaczone miejsce.

§ 30

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnych Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie wyznaczonym na posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz jego powody odnotowuje się w protokole.

§ 31

Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swego składu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

§ 32

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego słów “OTWIERAM ... SESJĘ RADY GMINY OLEŚNICA”.

3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady wyznaczając nowy termin sesji.

§ 33

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z ustalonym porządkiem obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w porządku obrad może wystąpić radny lub Wójt.

3. Porządek obrad powinien zawierać:

1) otwarcie sesji,

2) stwierdzenie quorum,

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) sprawozdanie o pracy Wójta między sesjami,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) odpowiedzi na zapytania radnych i na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji,

7) wolne wnioski i zapytania,

8) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

9) zamknięcie sesji.

4. Protokół z poprzedniej sesji winien być udostępniony radnym przed sesją. Protokół nie musi być czytany na sesji.

§ 34

1. Sprawozdanie o pracy Wójta w okresie między sesjami w formie pisemnej lub ustnej składa Wójt.

2. Sprawozdania komisji Rady składa przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję sprawozdawca.

§ 35

1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacja powinna zwierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.

4. Interpelacje w formie pisemnej składa się na ręce Przewodniczącego Rady.

5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej w terminie 14 dni na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udzielają osoby, upoważnione do tego przez Wójta.

§ 36

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy.

2. Zapytania mogą być składane w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie określonym w § 35 ust. 5.

§ 37

1. Przewodniczący obrad prowadzi je według przyjętego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem dyskusji.

4. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

5. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają prowadzenie sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do “porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

6. Postanowienie ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady i zaproszonych na sesję.

§ 38

1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

1) stwierdzenia quorum,

2) zmiany w porządku obrad,

3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

4) zamknięcia listy mówców,

5) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

6) przestrzegania regulaminu obrad,

7) zarządzenia przerwy,

8) odesłania projektu uchwały do komisji.

2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod głosowanie.

§ 39

Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spoza Rady zaproszonej na sesję.

§ 40

Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków.

§ 41

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę “ZAMYKAM SESJĘ ... RADY GMINY OLEŚNICA”.

2. Czas od otwarcia do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

§ 42

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego obrad Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 43

1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, listę gości, teksty uchwał i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.

2. Radni do czasu następnej sesji mogą zgłaszać poprawki do protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta. Jeżeli wniosek, o którym mowa wyżej nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.

3. Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej rzeczowy przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbycia sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia, numery uchwał, nazwisko przewodniczącego i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) imiona i nazwiska radnych nieobecnych,

4) porządek obrad,

5) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za” “przeciw” i “wstrzymujących się”,

7) podpis Przewodniczącego i protokolanta.

4. Protokół numeruje się cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.