2299

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WAŁBRZYCHA

z dnia 30 marca 2004 r.

w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zleconego zadania

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), w związku z art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) oraz art. 23 ust. 1a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 874 z późn. zm.) Rada Miejska Wałbrzycha uchwala, co następuje:

§ 1

Podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku mogą być udzielane z budżetu Miasta Wałbrzycha dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

§ 2

1. O udzielenie dotacji mogą ubiegać się podmioty, o których mowa w § 1, prowadzące działalność statutową związaną z realizacją zadań gminy.

2. Wnioski o udzielenie dotacji na realizację zadań gminy powinny być złożone w terminie do 10 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. W przypadkach szczególnych, wymagających uzasadnienia pisemnego, wniosek może być złożony po upływie ww. terminu, jednakże nie później niż 60 dni przed terminem realizacji zadania.

§ 3

1. Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać w szczególności:

a) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,

b) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania,

c) informacje o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych wskazujących na możliwość realizacji zadania,

d) termin i miejsce realizacji zadania,

e) informacje o posiadanych własnych źródłach finansowych oraz środkach uzyskanych z innych źródeł na realizację danego zadania.

2. Do wniosku powinien być dołączony statut lub inny dokument określający zadania statutowe podmiotu ubiegającego się o dotację oraz wskazujący osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.

3. Wniosek powinien być podpisany przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.

4. Prezydent może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.

5. Niezłożenie wskazanych dokumentów lub wyjaśnień w terminie spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji.

§ 4

1. Wstępnego zaopiniowania wniosków dokonuje właściwy wydział merytoryczny Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu w terminie 30 dni od daty złożenia kompletu dokumentów.

2. Decyzję o przyznaniu dotacji podejmuje Prezydent po uchwaleniu uchwały w sprawie budżetu Miasta Wałbrzycha na dany rok oraz po zasięgnięciu opinii właściwej komisji rady miejskiej uwzględniając w szczególności:

a) znaczenie zadania dla realizacji celów samorządu gminy,

b) wysokość środków budżetu gminy przeznaczonych na realizację zadań zlecanych podmiotom, o których mowa w § 1,

c) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym relacji do rzeczowego zakresu zadania,

d) ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę przy uwzględnieniu informacji zawartych we wniosku,

e) analizę wykonania zadań zleconych wnioskodawcy w przeszłości z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji.

2. Prezydent dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty realizacji zadania.

3. Podmioty nie mogą otrzymać dotacji na:

· zakupy inwestycyjne i remonty,

· zakup gruntów,

· działalność gospodarczą,

· pokrycie kosztów bieżącego funkcjonowania podmiotu.

§ 5

1. Warunkiem zlecenia przez samorząd gminy realizacji zadania jest zawarcie pisemnej umowy przez Prezydenta z podmiotem – wnioskodawcą reprezentowanym przez osoby, o których mowa w § 3 ust. 3.

2. Umowa powinna zawierać w szczególności:

· oznaczenie stron umowy,

· szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji,

· określenie wysokości dotacji oraz sposobu i terminu jej wypłaty,

· zobowiązanie dotowanego do prowadzenia dokumentacji w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,

· zobowiązanie dotowanego do poddania się w każdym czasie kontroli przez dotującego w zakresie objętym umową,

· zobowiązanie dotowanego do stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych przy realizacji zadania finansowanego z dotacji,

· ustalenie formy i terminu rozliczenia zadania,

· warunki wypowiedzenia umowy,

· określenie zasad odpowiedzialności dotowanego z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zadania lub wykorzystania dotacji na inne cele niż wskazane w umowie w szczególności:

a) termin zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,

b) wysokość oprocentowania kwoty dotacji, o której mowa w ppkt a,

c) termin zwrotu dotacji niewykorzystanej w całości lub części.

3. Umowa może być zawarta na okres nie dłuższy niż do końca danego roku budżetowego z uwzględnieniem postanowień § 7.

4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się za zgodą stron możliwość zmiany w ciągu roku zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w formie pisemnej w postaci aneksu do umowy.

5. Prawa i obowiązki stron umowy nie mogą być przenoszone na osoby trzecie.

§ 6

Dotacja może być wypłacona jednorazowo lub w transzach, przy czym warunkiem wypłacenia kolejnej transzy jest terminowe rozliczenie poprzednio otrzymanej kwoty.

§ 7

1. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje na podstawie pisemnego sprawozdania rzeczowo-finansowego. Do sprawozdania należy dołączyć kserokopie opisanych rachunków, faktur lub innych dokumentów dotyczących wydatków faktycznie poniesionych przez dotowanego na realizację zadania w okresie od dnia otrzymania dotacji do dnia zakończenia realizacji zadania.

2. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystanie dotacji następuje w terminie określonym w umowie nie później jednak niż do 15 grudnia danego roku.

3. Zatwierdzenia rozliczenia dokonuje naczelnik właściwego wydziału merytorycznego Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu.

§ 8

1. Prezydent zobowiązany jest do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonywania umów oraz oceny ich realizacji uwzględniając kryteria efektywności, rzetelności, ciągłości, terminowości oraz jakości ich świadczenia.

2. Nadzór nad wykonaniem umowy prowadzony jest przez pracowników właściwego merytorycznie wydziału Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu w sposób określony w umowie w szczególności poprzez:

· analizę okresowej realizacji zadania sporządzanej przez podmiot realizujący,

· kontrolę realizacji zadania w trybie przewidzianym w umowie.

§ 9

Dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi w terminie określonym w umowie, nie później jednak niż do 31 grudnia roku budżetowego.

§ 10

Dotacja wykorzystana częściowo podlega zwrotowi w części niewykorzystanej w terminie określonym w umowie, nie później jednak niż do 31 grudnia roku budżetowego.

§ 11

Od chwili złożenia wniosku do zakończenia postępowania określonego niniejszą uchwałą zapewnia się jego uczestnikom pełną jawność postępowania w szczególności przez:

1. podanie do publicznej wiadomości wykazu podmiotów ubiegających się o dotacje,

2. zapewnienie uczestnikom postępowania wglądu do opinii wydanych w sprawie ich wniosków,

3. podanie do publicznej wiadomości wykazu podmiotów, którym przyznano dotacje.

§ 12

Traci moc uchwała nr XII/161/99 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 26 sierpnia 1999 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie z budżetu miasta Wałbrzycha dotacji, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zleconego zadania przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku oraz traci moc uchwała nr XXX/612/2000 rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie zmiany uchwały nr XII/161/99 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 26 sierpnia 1999 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie z budżetu miasta Wałbrzycha dotacji, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zleconego zadania przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku.

§ 13

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wałbrzycha.

§ 14

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z mocą obowiązującą od dnia 2 czerwca 2004 r.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

ALICJA ROSIAK