2210

UCHWAŁA RADY GMINY ŚWIĘTA KATARZYNA

z dnia 27 kwietnia 2004 r.

w sprawie zmiany uchwały nr VIII/64/03 z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości małych i średnich przedsiębiorców

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) i art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zmianami) Rada Gminy Święta Katarzyna uchwala, co następuje:

§ 1

W uchwale nr VIII/64/03 Rady Gminy Święta Katarzyna z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości małych i średnich przedsiębiorców (Dz. Urz. Woj. Doln. Nr 113, poz. 2085) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1:

a) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i skreśla się wyrazy “w wyniku własnych inwestycji”;

b) po ust. 1 dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

“2. Prawo do zwolnienia przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełniono warunek zwolnienia.”;

2) w § 2:

a) po słowach “nowo wybudowane” dodaje się wyrazy “budynki i”;

b) skreśla się wyrazy “na własny koszt”;

3) w § 3:

a) w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy “licząc od miesiąca, w którym po raz pierwszy nabył prawo do zwolnienia.”;

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. W przypadku zbiegu uprawnień do zwolnienia budynków, o którym mowa w § 1 lub § 2 uchwały, podatnikowi przysługuje jedno z wyżej wymienionych zwolnień wskazane przez podatnika.”;

c) w ust. 3 po słowach “sprzedaż zakładu” dodaje się wyrazy “skutkujące ograniczeniem zatrudnienia”;

4) w § 4:

a) w ust. 1 pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy “z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.”;

b) po ust. 2 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

“3. Jeżeli podatnik nabył prawo do zwolnienia, o którym mowa w § 1, w trakcie roku podatkowego, jest zobowiązany do złożenia informacji wymienionej w ust. 1 w terminie 14 dni od dnia nabycia prawa do zwolnienia.

4. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3, powoduje utratę prawa do zwolnienia za okres pomiędzy dniem nabycia prawa do zwolnienia a pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik złożył informację wymienioną w ust. 1.”;

5) po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:

Ҥ 6a

Program pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorców.

1. Przeznaczenie pomocy:

1) Pomoc horyzontalna na tworzenie nowych miejsc pracy;

2) Pomoc regionalna na wspieranie nowych inwestycji.

2. Forma pomocy: Zwolnienie od podatku od nieruchomości.

3. Warunki dopuszczalności pomocy:

1) Warunki uzyskania pomocy w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 uchwały:

a) Warunkiem uzyskania zwolnienia, o którym mowa w § 1 uchwały, jest:

i) utworzenie co najmniej 10 nowych miejsc pracy;

ii) złożenie oświadczenia dokumentującego spełnienie warunków określonych w § 1 uchwały.

b) Zwolnienie to stanowi pomoc horyzontalną na utworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach.

c) W przypadku, gdy kwota pomocy dla jednego przedsiębiorcy, łącznie z pomocą uzyskaną przez niego w ciągu 3 ostatnich lat, przekracza 100 tysięcy euro, bądź przedsiębiorca prowadzi działalność w transporcie, pomoc może być udzielona, jeżeli:

i) nowo utworzone miejsca pracy będą zachowane, przez co najmniej 5 lat od dnia udzielenia pomocy,

ii) maksymalna intensywność pomocy wynosi 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, powiększonych o 15 punktów procentowych brutto.

d) W przypadku otrzymania w trakcie roku pomocy ponad dopuszczalną intensywność podatnik jest zobowiązany do dnia 30 grudnia danego roku podatkowego dokonać zwrotu kwoty stanowiącej nadwyżkę pomocy nad dopuszczalną intensywność.

2) Warunki uzyskania pomocy w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 2 uchwały:

a) Warunkiem uzyskania zwolnienia, o którym mowa w § 2 uchwały jest:

i) realizacja nowej inwestycji;

ii) złożenie oświadczenia dokumentującego spełnienie warunków określonych w § 2 uchwały.

b) Zwolnienie to stanowi pomoc regionalną na wspieranie nowych inwestycji.

c) Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w aktywa trwałe związane z tworzeniem nowego przedsiębiorstwa, rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa lub zaangażowanie w działalność wymagającą fundamentalnej zmiany w wytwarzanym produkcie lub procesie produkcyjnym istniejącego przedsiębiorstwa (w szczególności poprzez racjonalizację, dywersyfikację lub modernizację).

d) Za inwestycję w aktywa materialne uważa się również inwestycję w aktywa trwałe podjętą w formie przejęcia przedsiębiorstwa, które zostało zamknięte lub które zostało by zamknięte, jeśli nie zostałoby kupione.

e) Za nową inwestycję nie uznaje się inwestycji prowadzącej jedynie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.

f) W przypadku, gdy kwota pomocy dla jednego przedsiębiorcy, łącznie z pomocą uzyskaną przez niego w ciągu 3 ostatnich lat, przekracza 100 tysięcy euro, bądź przedsiębiorca prowadzi działalność w transporcie, pomoc może być udzielona, jeżeli:

i) udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją wynosi, co najmniej 25%,

ii) działalność gospodarcza związana z daną inwestycją będzie prowadzona, co najmniej przez pięć lat od dnia zakończenia inwestycji;

iii) maksymalna intensywność pomocy wynosi 50% kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą powiększonych o 15 punktów procentowych brutto.

g) Przez udział własny przedsiębiorcy należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w ramach udzielonej mu pomocy.

4. Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przewidzianą w programie:

1) W przypadku pomocy horyzontalnej na tworzenie nowych miejsc pracy uwzględnia się wartość ponoszonych przez przedsiębiorcę dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnianych pracowników, na które składają się:

a) koszty płacy brutto pracowników,

b) inne obowiązkowe płatności związane z zatrudnianiem pracowników.

2) W przypadku pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji, przy obliczaniu intensywności pomocy uwzględnia się następujące koszty inwestycji:

a) koszty inwestycji w środki trwałe, takie jak:

i) cena nabycia gruntów;

ii) nakłady na budowle i budynki;

iii) nakłady na wyposażenie obiektów w środki trwałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym w szczególności w:

– maszyny i urządzenia,

– narzędzia, przyrządy i aparaturę,

– wyposażenie techniczne dla prac biurowych,

– infrastrukturę techniczną.

b) koszty inwestycji w wartości niematerialne i prawne, takie jak uzyskanie patentów, zakup licencji oraz nieopatentowanego know-how – w wysokości nie większej niż 25% kosztów inwestycji w środki trwałe kwalifikujących się do objęcia pomocą.

W przypadku inwestycji w wartości niematerialne i prawne, wartości te powinny być:

i) wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną,

ii) nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych,

iii) własnością przedsiębiorcy przez okres, co najmniej pięciu lat,

iv) amortyzowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

5. Warunki dopuszczalności pomocy operacyjnej, eksportowej lub w sektorach uznanych za wrażliwe:

1) Uchwała nie przewiduje udzielania pomocy operacyjnej, eksportowej ani pomocy w sektorach: motoryzacyjnym, hutnictwa żelaza i stali, budownictwa okrętowego, włókienniczym, żeglugi morskiej oraz w sektorze produkcji, przetwórstwa i marketingu w rolnictwie w zakresie produktów wymienionych w załączniku 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. WE C 325 z 24.12.2002 r., str. 0033-0184, tekst jednolity) i rybołówstwie.

2) Uchwała nie przewiduje możliwości udzielania pomocy na duże projekty inwestycyjne. Przez duży projekt należy rozumieć projekt nowej inwestycji, której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln. euro, przy czym:

a) koszty nowej inwestycji są wydatkami na środki trwałe, dokonanymi w okresie trzech lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących tę inwestycję,

b) środki trwałe są powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą do realizacji ściśle określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub różnych produktów, jeżeli są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich samych surowców.

6. Wielkość środków przewidzianych na udzielenie pomocy w ramach programu: Zastosowanie przedmiotowych zwolnień od podatku od nieruchomości spowoduje zmniejszenie wpływów do budżetu gminy, w zależności od liczby przedsiębiorców, którzy zrealizują inwestycje lub stworzą miejsca pracy.

Będzie to część przyszłych dochodów budżetu gminy z tytułu podatku od nieruchomości. Wielkość tych środków jest obecnie niemożliwa do oszacowania.

7. Omówienie sposobu nieprzekroczenia maksymalnych intensywności pomocy:

Podatnik korzystający ze zwolnienia jest zobowiązany do składania informacji o wielkości każdej otrzymanej pomocy publicznej na nową inwestycję bądź na utworzenie nowych miejsc pracy w okresie 14 dni od otrzymania tej pomocy oraz o sposobie jej przeznaczenia, a także informacji o:

a) rodzaju i wartości ponoszonych nakładów inwestycyjnych,

b) liczbie nowo zatrudnionych pracowników,

c) wartości dwuletnich kosztów pracy.

8. Beneficjenci pomocy:

Adresatami pomocy są mali i średni przedsiębiorcy, którzy:

1) utworzą nowe miejsca pracy dla osób zamieszkałych na stałe na terenie Gminy Święta Katarzyna;

2) zrealizują nowe inwestycje.

9. Organy udzielające pomocy: Rada Gminy Święta Katarzyna.

10. Kumulacja pomocy:

1) Pomoc udzielona na podstawie programu podlega sumowaniu z inną pomocą uzyskaną w związku z tą samą inwestycją bez względu na jej formę i źródło pochodzenia i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w niniejszej uchwale.

2) Przedsiębiorca może otrzymać pomoc przeznaczoną na nowe inwestycje wraz z pomocą przeznaczoną na utworzenie nowych miejsc pracy pod warunkiem, iż łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w niniejszej uchwale, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

11. Zakres terytorialny pomocy:

Program obejmuje swym działaniem teren Gminy Święta Katarzyna.”;

6) § 8 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 8

Pomoc udzielana na podstawie uchwały zgodnie z warunkami określonymi w § 6a nie podlega opiniowaniu przez organ nadzorujący udzielanie pomocy.”;

7) § 12 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 12

Uchwała traci moc z dniem 31 grudnia 2006 r.”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

LEOPOLD GOMUŁKIEWICZ