STATUT ZWIĄZKU GMIN
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych tworzy się związek międzygminny pod nazwą: Związek Międzygminny “UNIA GMIN ŚLĄSKICH” w Bolkowie, zwany dalej “Związkiem”.
§ 2
Siedzibą Związku jest Miasto Bolków.
§ 3
Związek tworzą:
1) Gmina Wądroże Wielkie,
2) Gmina Paszowice,
3) Gmina Męcinka,
4) Gmina Świerzawa,
5) Gmina Krotoszyce,
6) Gmina Chojnów.
§ 4
Związek tworzy się na czas nieokreślony.
§ 5
Do zadań Związku należy:
1) koordynowanie opracowań i wdrożeń programów zabezpieczających przed powodzią i innymi klęskami żywiołowymi,
2) prowadzenie wszechstronnej działalności promocyjnej na rzecz ochrony środowiska,
3) wspieranie działań gmin w zakresie gospodarki wodnej,
4) inicjowanie budowy kanalizacji oraz oczyszczalni ścieków w układach zlewniowych rzek oraz obszarów ochronnych,
5) inicjowanie budowy zakładów utylizacji odpadów komunalnych,
6) wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań systemów gospodarki odpadami w gminach,
7) wspieranie działań dotyczących programu zadrzewienia i ochrony terenów zielonych,
8) wspieranie działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem i wibracjami,
9) planowanie i realizacja programów układów komunikacyjnych,
10) przygotowanie i realizacja procesów inwestycyjnych w zakresie zadań Związku,
11) prowadzenie działań zmierzających do eliminacji emisji zanieczyszczeń zwłaszcza na obszarach uznanych za uzdrowiska,
12) opracowywanie programów ochrony środowiska, opinii i ekspertyz,
13) wykonywanie zabiegów i prac ochronnych na obszarach i obiektach ochronnych,
14) realizacja programów rządowych z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej i zapobiegania klęskom żywiołowym,
15) współpraca regionalna i międzynarodowa w celu rozwiązywania wspólnych problemów z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej i zapobiegania klęskom żywiołowym,
16) przygotowywanie dokumentacji w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych na realizację celów związku,
17) ustalanie programów realizacji zadań związku oraz zasad ich finansowania.
§ 6
Organami Związku są:
1) Zgromadzenie Związku, będące organem stanowiącym i kontrolnym Związku, zwane dalej “Zgromadzeniem”.
2) Zarząd Związku, będący organem wykonawczym Związku, zwany dalej “Zarządem”.
§ 7
1. Każda gmina ma dwa głosy w Zgromadzeniu.
2. Kadencja Zgromadzenia pokrywa się z kadencją rad gmin.
3. W wypadku reprezentowania gminy w Zgromadzeniu przez radnego, wraz z upływem kadencji rad gmin wygasa mandat radnego do reprezentowania gminy w Zgromadzeniu, a w jego miejsce wstępuje wójt lub jego zastępca, który reprezentuje gminę do dnia wyboru nowego wójta.
§ 8
1. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia zwołuje i prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego Zgromadzenia najstarszy wiekiem członek Zgromadzenia.
2. Na pierwszym posiedzeniu Zgromadzenia wybierani są ponadto zastępca przewodniczącego Zgromadzenia oraz przewodniczący i członkowie Komisji Rewizyjnej.
3. Przewodniczący Zgromadzenia i jego zastępca nie mogą być członkami Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
4. Zadaniem przewodniczącego Zgromadzenia jest organizowanie pracy Zgromadzenia oraz prowadzenie jego posiedzeń.
5. W przypadku nieobecności przewodniczącego Zgromadzenia jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.
6. Zgromadzenie może powoływać dla poszczególnego rodzaju spraw komisje, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
§ 9
Do kompetencji Zgromadzenia należy w szczególności:
1) ustanawianie regulaminów,
2) powoływanie i odwoływanie członków Zarządu spośród członków Zgromadzenia, z zastrzeżeniem § 11 pkt 2,
3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Związku (Głównego Księgowego),
4) wybór członków Komisji Rewizyjnej oraz jej przewodniczącego,
5) uchwalanie planu finansowego Związku oraz rozpatrywanie sprawozdań z jego wykonania i udzielanie Zarządowi absolutorium,
6) przyjmowanie sprawozdań z działalności Związku,
7) tworzenie jednostek organizacyjnych Związku,
8) uchwalanie kierunków działania Związku,
9) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia do Związku nowych członków,
10) określanie zasad zbywania i obciążania majątku Związku,
11) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
12) określanie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata,
13) ustalanie wysokości wynagrodzenia dla etatowych członków Zarządu, oraz diet dla społecznych członków Zarządu członków Zgromadzenia i członków komisji,
14) wyrażanie zgody na zaciąganie przez Zarząd długoterminowych pożyczek i kredytów,
15) postawienie Związku w stan likwidacji,
16) wybór likwidatorów Związku.
§ 10
1. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Zgromadzenia.
2. Zwyczajne posiedzenia Zgromadzenia powinny być zwołane co najmniej 1 raz na kwartał. Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwołane na żądanie Zarządu lub co najmniej 1/4 członków Zgromadzenia. O zwołaniu posiedzenia członkowie Zgromadzenia powinni być powiadomieni pisemnie na co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem obrad. Jednocześnie powinni otrzymać porządek obrad oraz niezbędne dokumenty i materiały wraz z projektami uchwał.
§ 11
1. Zgromadzenie wybiera Zarząd w liczbie 5 osób, w tym Przewodniczącego i 1 wiceprzewodniczącego Zarządu. Kadencja Zarządu pokrywa się z kadencją Zgromadzenia.
2. W skład Zarządu może wchodzić 1 osoba spoza członków Zgromadzenia.
3. Po upływie kadencji Zgromadzenia Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
4. Zgromadzenie wybiera Przewodniczącego i pozostałych członków Zarządu w głosowaniu tajnym.
§ 12
Do ważności czynności prawnej, mocą której Związek zaciąga zobowiązania wobec osób trzecich, wymagane są podpisy przewodniczącego Zarządu i jednego członka Zarządu. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, to do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Związku (głównego księgowego). Skarbnik Związku (główny księgowy), który odmówił kontrasygnaty dokona jej jednak na pisemne polecenie przewodniczącego Zarządu, powiadamiając o tym przewodniczącego Zgromadzenia oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.
§ 13
Obsługę administracyjną Związku prowadzi Biuro Zarządu.
§ 14
Do zakresu działania Zarządu należą wszystkie sprawy niezastrzeżone ustawą i niniejszym statutem dla Zgromadzenia, w szczególności:
1) bieżące kierowanie działalnością Związku,
2) zarządzanie majątkiem Związku w oparciu o zasady niniejszego statutu, uchwały Zgromadzenia i przepisy prawa,
3) opracowanie projektów planów finansowych Związku, przedstawianie Zgromadzeniu rocznych bilansów Związku,
4) wykonywanie uchwał Zgromadzenia,
5) zawieranie umów i porozumień,
6) zaciąganie kredytów i pożyczek,
7) proponowanie kierunków działań Związku,
8) wnioskowanie o liczbie etatów i strukturze organizacyjnej Biura Zarządu,
9) wnioskowanie zwołania posiedzeń Zgromadzenia i przygotowanie projektu porządku obrad,
10) przyjmowanie darowizn, zapisów i spadków,
11) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu zadań administracji publicznej przekazanych Związkowi.
§ 15
Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Zarządu, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 16
Przewodniczący Zarządu:
1) organizuje pracę Zarządu,
2) reprezentuje Związek na zewnątrz w sprawach niemajątkowych,
3) podejmuje czynności należące do właściwości Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
4) jednoosobowo składa oświadczenia woli w sprawach niemajątkowych związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Związku.
5) jest pracodawcą dla pracowników biura Zarządu.
§ 17
1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona Komisję Rewizyjną składającą się z trzech osób, w tym przewodniczącego.
2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić przewodniczący Zgromadzenia oraz jego zastępca, członkowie Zarządu oraz pracownicy Biura Zarządu.
3. Komisja Rewizyjna bada roczne sprawozdania z działalności Związku, opiniuje wykonanie planu finansowego Związku i występuje z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi, kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Związku.
4. Sposób dokonywania kontroli przez Komisję Rewizyjną określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie.
5. Komisja Rewizyjna składa Zgromadzeniu sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej 1 raz w roku.
§ 18
1. Gminy należące do Związku wnoszą corocznie udziały w wysokości odpowiadającej iloczynowi liczby mieszkańców danej gminy w dniu 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy i stawki, której wysokość wyznacza się na początek w kwocie: 0,60 zł.
2. Zmiana wysokości stawki udziału następuje w trybie uchwały Zgromadzenia.
3. Wniesione udziały stanowią majątek Związku.
4. Udziały wnoszone są w dwóch równych ratach do 15 stycznia i 30 czerwca każdego roku.
§ 19
1. Majątek Związku jest odrębny od majątku członków Związku i jest odrębnie zarządzany.
2. Dochody z majątku Związku powinny być użyte na prowadzenie działalności i utrzymanie Związku.
3. Księgowość Związku jest prowadzona odrębnie od księgowości członków Związku.
4. Szczegółowe zasady korzystania z majątku Związku określi Zgromadzenie w drodze uchwały.
§ 20
Z obiektów i urządzeń Związku Związek korzysta zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki i ich przeznaczeniem.
§ 21
Koszty działalności Związku pokrywane są z jego dochodów.
§ 22
Dochody związku stanowią:
1) dochody z majątku Związku,
2) udziały członków Związku, o których mowa w § 18,
3) dotacje, darowizny i zapis,
4) wpływy jednorazowe ze sprzedaży części majątku.
§ 23
1. Koszty wspólnej działalności, podział zysków i pokrywanie strat rozliczane będzie proporcjonalnie do udziałów wniesionych przez członków Związku.
2. W przypadku powstania strat nadzwyczajnych wynikłych ze zdarzeń losowych, zgromadzenie podejmie uchwałę zobowiązującą członków do wniesienia dodatkowej opłaty proporcjonalnie do wniesienia wkładu.
§ 24
Przystąpienie do Związku gminy niewymienionej w § 3 wymaga wyrażonej uchwałą zgody Zgromadzenia Związku oraz zmiany, w przewidzianym przepisami prawa trybie, statutu Związku, a także wyrażenia przez radę zainteresowanej gminy zgody na przekazanie świadczeń na rzecz Związku w określonej wysokości.
§ 25
1. Członkostwo Związku ustaje w razie:
a) wystąpienia członka ze Związku,
b) wykluczenia członka ze Związku,
c) likwidacji jednostki podziału terytorialnego pociągającej za sobą zniesienie gminy.
2. Członek może wystąpić ze związku za uprzednim sześciomiesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na dzień 30 czerwca lub 31 grudnia danego roku.
3. Związek może wykluczyć członka tylko w razie:
a) udowodnionego działania na szkodę Związku,
b) niewykonania zobowiązań na rzecz Związku,
c) niestosowania się do przepisów obowiązujących w Związku, zwłaszcza do postanowień statutu.
4. O wykluczeniu członka ze Związku stanowi Zgromadzenie.
§ 26
1. Członek występujący lub wykluczony ze związku uczestniczy w zyskach i stratach przypadających za okres, w którym był członkiem Związku.
2. Występującemu lub wykluczonemu ze Związku członkowi zwraca się udział, jaki wniósł w roku budżetowym, w którym następuje wystąpienie lub wykluczenie ze Związku, pomniejszony o świadczenia Związku na rzecz gminy w danym roku.
§ 27
1. Rozwiązanie Związku następuje wskutek decyzji podjętej w drodze uchwał rad gmin większości członków Związku.
2. W przypadku rozwiązania Związku jego majątek po zaspokojeniu wszystkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli przechodzi na rzecz dotychczasowych członków Związku odpowiednio do ich udziałów.
§ 28
1. Likwidatora Związku powołuje Zgromadzenie.
2. Do obowiązków likwidatora należy przeprowadzenie kontroli dokumentacji Związku, ustalenie stanu majątku i opracowanie planu likwidacji. Plan likwidacji zatwierdza Zgromadzenie po wysłuchaniu opinii Komisji Rewizyjnej.
3. Zatwierdzony plan likwidacji Związku wywiesza się w siedzibie Związku i przesyła do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej i Wojewody Dolnośląskiego.
4. Po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia likwidacji Związku członkowie Związku przejmują przypadające im części majątku, chyba że zgłoszono wobec planu zastrzeżenie. Nieodebrane kwoty pieniężne przeznaczone na zaspokojenie roszczeń osób trzecich składa się do depozytu sądowego.
§ 29
Do rozwiązania Związku w sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się odpowiednio przepisy o likwidacji przedsiębiorstw państwowych.
§ 30
1. W sprawach nieuregulowanych treścią niniejszego statutu zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 01.142.1591 z późn. zm.).
2. Statut wchodzi w życie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego