2059 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY MIRSK z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Krobica Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142 |
R o z d z i a ł I
Nazwa i teren działania
§ 1
1. Ogół mieszkańców Krobicy stanowi samorząd mieszkańców wsi.
2. Nazwa samorządu mieszkańców brzmi: Sołectwo Krobica.
§ 2
1. Sołectwo jest samorządową jednostką pomocniczą, której wszyscy mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Mirsk.
2. Samorząd mieszkańców wsi działa na podstawie przepisów prawa ustawy o samorządzie gminnym, na podstawie statutu Gminy Mirsk i na podstawie niniejszego statutu.
§ 3
1. Teren działania sołectwa obejmuje wieś Krobica o obszarze 330 ha 92 a 45 m2.
2. Pełnoprawnymi uczestnikami samorządu sołectwa Krobica są jego stali mieszkańcy, którym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.
3. Sołectwo tworzy Rada Miejska Gminy Mirsk w drodze uchwały, podjętej po wyczerpaniu trybu konsultacji określonych w Statucie Gminy.
R o z d z i a ł II
Organizacja i zakres działania
§ 4
1. Organami sołectwa są:
a) zebranie wiejskie,
b) sołtys,
c) rada sołecka.
2. Zebrania wiejskie mogą powoływać także inne stałe lub doraźne organy samorządowe sołectwa, np. komisje, określając zakres ich działania.
§ 5
1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
2. Sołtys jest organem wykonawczym.
3. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność sołtysa.
§ 6
Do zadań samorządu mieszkańców sołectwa należy:
1. Działanie na rzecz rozwoju sołectwa.
2. Udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kultury, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania.
3. Kształtowanie zasad współżycia społecznego.
4. Organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.
5. Reprezentowanie interesów społeczności sołeckiej względem organów gminy.
6. Współudział w wykonywaniu zadań Gminy.
a) sportu, rekreacji i wypoczynku,
b) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
c) ochrony środowiska.
§ 7
Zadania określone w § 6 samorząd mieszkańców wsi realizuje poprzez:
1. Podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa.
2. Opiniowanie spraw należących do zakresu działania sołectwa.
3. Występowanie z wnioskami do rady gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa i ich kompetencji.
4. Współpracę z radnym z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie wniosków do radnego w sprawach dotyczących sołectwa.
5. Ustalenie zadań dla sołtysa i rady sołeckiej do realizacji.
§ 8
Do kompetencji zebrania wiejskiego należy:
1. Odwoływanie sołtysa i członków rady sołeckiej.
2. Uchwalenie rocznego planu rzeczowo-finansowego.
3. Przyjmowanie sprawozdań finansowych, przy czym nieprzyjęcie sprawozdania jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie sołtysa.
4. Opiniowanie w sprawie powołania jednostek niższego rzędu na terenie sołectwa.
5. Stanowienie w innych sprawach istotnych dla sołectwa i jego mieszkańców.
§ 9
1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje burmistrzowi.
2. O sposobie załatwienia spraw burmistrz informuje zebranie wiejskie lub sołtysa.
§ 10
Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć samorząd mieszkańców wsi nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia, określając zakres i sposób wykonania wspólnych zadań.
R o z d z i a ł III
Sołtys i rada sołecka
R o z d z i a ł IV
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich
oraz warunki ważności podejmowania uchwał
§ 15
Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 16
Zebranie wiejskie zwołuje sołtys, a w razie jego nieobecności przedstawiciel rady sołeckiej:
1. z własnej inicjatywy,
2. na wniosek burmistrza,
3. na wniosek co najmniej 13 mieszkańców sołectwa,
4. a w razie nieobecności sołtysa na wniosek co najmniej trzech członków rady.
§ 17
1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego podaje się do wiadomości publicznej poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej.
3. Zebrania przedwyborcze i o znaczeniu strategicznym winny być ogłoszone na tablicy i poprzez obiegówkę.
4. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców lub burmistrza winno odbyć się w terminie do 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 18
1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.
2. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom. Zebranie wiejskie może wyznaczyć inną osobę na przeprowadzenie zebrania.
3. Porządek obrad zatwierdza zebranie wiejskie na wniosek prowadzącego.
§ 19
1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do przeprowadzenia oraz podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania osób.
2. W przypadku braku quorum, następne zebranie mieszkańców odbywa się po upływie 30 minut bez względu na ilość osób przybyłych na to zebranie. Uchwały podejmowane w drugim terminie są wiążące.
3. Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów.
4. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Tajne głosowanie przeprowadza się wówczas, gdy tak stanowi ustawa oraz z zastrzeżeniem postanowień § 20 pkt 3 lit. a.
5. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół winien zawierać:
a) skrócony opis dyskusji,
b) wnioski i uchwały, przy czym w sprawach poddawanych pod głosowanie winien być ujęty zapis, jaką ilość głosów oddano “za” i “przeciw”, i “wstrzymujących się”,
c) załączoną listę osób obecnych na zebraniu.
6. Uchwały podpisuje sołtys i ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty.
7. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu Burmistrzowi w terminie do 7 dni od dnia odbycia zebrania.
R o z d z i a ł V
Ordynacja wyborcza
R o z d z i a ł VI
Gospodarka finansowa sołectwa
§ 22
1. Sołectwo prowadzi własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. W celu realizacji zasady samodzielności zebranie wiejskie ustala plan finansowo-rzeczowy, zwany budżetem sołectwa.
3. Dochodami sołectwa są przychody własne pochodzące z prowadzenia działalności z tytułu:
a) organizacji imprez, wystaw, koncertów, konkursów,
b) dotacje celowe z budżetu gminy,
c) dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.
§ 23
Sołectwo może podejmować zobowiązania finansowe do wysokości posiadanych środków. Zobowiązania przekraczające stan własnych środków muszą być uzgodnione z burmistrzem.
§ 24
Działalność finansową sołectwa nadzoruje skarbnik gminy.
R o z d z i a ł VII
Postanowienia końcowe
§ 25
1. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem i statutem gminy.
2. Spory między organami sołectwa a organami gminy naruszające interesy sołectwa rozpatruje rada gminy.
§ 26
Traci moc statut sołectwa Krobica uchwalony uchwałą nr XV/75/99 Rady z dnia 31 sierpnia 1999 r. w sprawie uchwalenia statutów sołectw.
§ 27
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCA |
RADY MIEJSKIEJ GMINY |
MAŁGORZATA KRASICKA |