2051

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY MIRSK

z dnia 30 kwietnia 2004 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Brzeziniec

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142
z 2001 r., poz. 1591 z późn. zm.), § 116 Statutu Gminy Mirsk
- uchwała
nr VIII/60/03 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 30 maja 1999 r. Rada Miejska Gminy Mirsk uchwala statut sołectwa Brzeziniec.

R o z d z i a ł I

Nazwa i teren działania

§ 1

1. Ogół mieszkańców Brzezińca stanowi samorząd mieszkańców wsi.

2. Nazwa samorządu mieszkańców brzmi: Sołectwo Brzeziniec.

§ 2

1. Sołectwo jest samorządową jednostką pomocniczą, której wszyscy mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Mirsk.

2. Samorząd mieszkańców wsi działa na podstawie przepisów prawa ustawy o samorządzie gminnym, na podstawie statutu Gminy Mirsk i na podstawie niniejszego statutu.

§ 3

1. Teren działania sołectwa obejmuje wieś Brzeziniec o obszarze 381 ha 70 a 29 m2.

2. Pełnoprawnymi uczestnikami samorządu sołectwa Brzeziniec są jego stali mieszkańcy, którym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.

3. Sołectwo tworzy Rada Miejska Gminy Mirsk w drodze uchwały, podjętej po wyczerpaniu trybu konsultacji określonych w Statucie Gminy.

R o z d z i a ł II

Organizacja i zakres działania

§ 4

1. Organami sołectwa są:

a) zebranie wiejskie,

b) sołtys,

c) rada sołecka.

2. Zebrania wiejskie mogą powoływać także inne stałe lub doraźne organy samorządowe sołectwa, np. komisje, określając zakres ich działania.

§ 5

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.

2. Sołtys jest organem wykonawczym.

3. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność sołtysa.

§ 6

Do zadań samorządu mieszkańców sołectwa należy:

1. Działanie na rzecz rozwoju sołectwa.

2. Udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kultury, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania.

3. Kształtowanie zasad współżycia społecznego.

4. Organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.

5. Reprezentowanie interesów społeczności sołeckiej względem organów gminy.

6. Współudział w wykonywaniu zadań Gminy.

7. Organizowanie aktywności mieszkańców dla załatwiania miejscowych potrzeb, w zakresie:

a) sportu, rekreacji i wypoczynku,

b) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

c) ochrony środowiska.

§ 7

Zadania określone w § 6 samorząd mieszkańców wsi realizuje poprzez:

1. Podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa.

2. Opiniowanie spraw, należących do zakresu działania sołectwa.

3. Występowanie z wnioskami do rady gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa i ich kompetencji.

4. Współpracę z radnym z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie wniosków do radnego w sprawach dotyczących sołectwa.

5. Ustalenie zadań dla sołtysa i rady sołeckiej do realizacji.

§ 8

Do kompetencji zebrania wiejskiego należy:

1. Odwoływanie sołtysa i członków rady sołeckiej.

2. Uchwalenie rocznego planu rzeczowo-finansowego.

3. Przyjmowanie sprawozdań finansowych, przy czym nieprzyjęcie sprawozdania jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie sołtysa.

4. Opiniowanie w sprawie powołania jednostek niższego rzędu na terenie sołectwa.

5. Stanowienie w innych sprawach istotnych dla sołectwa i jego mieszkańców.

§ 9

1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje burmistrzowi.

2. O sposobie załatwienia spraw burmistrz informuje zebranie wiejskie lub sołtysa.

§ 10

Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć samorząd mieszkańców wsi nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia, określając zakres i sposób wykonania wspólnych zadań.

R o z d z i a ł III

Sołtys i rada sołecka

§ 11

1. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa cztery lata.

2. Działalność sołtysa i rady sołeckiej ma charakter społeczny.

§ 12

Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:

1. Zwoływanie zebrań wiejskich.

2. Zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej.

3. Wpływanie na aktywność mieszkańców w zakresie poprawy warunków życia w sołectwie.

4. Reprezentowanie mieszkańców sołectwa na zewnątrz.

5. Uczestnictwo w naradach sołtysów i sesjach rady.

6. Wykonywanie powierzonych mu obowiązków z zakresu administracji publicznej.

7. Prowadzenie administracji i gospodarki składnikami mienia i środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu.

8. Opiniowanie wraz z radą sołecką spraw dotyczących:

a) wniosków mieszkańców sołectwa o ulgi z zakresu podatków, opłat i innych należności,

b) zmian w prawach własności, użytkowania lub innych prawach rzeczowych i majątkowych stanowiących mienie gminne, znajdujących się na terenie działania sołectwa,

c) projektów uchwał Rady Miejskiej Gminy Mirsk, w części dotyczącej sołectwa, w sprawach:

- przepisów prawa miejscowego,

- planu zagospodarowania przestrzennego,

- planu budżetu na dany rok.

9. Sporządzanie sprawozdań rocznych z działalności sołectwa.

10. Działanie na rzecz ochrony środowiska, obronności i ochrony przeciwpożarowej, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków.

11. Inkasowanie podatków i opłat związanych z działalnością administracyjną.

12. Prowadzenie teczki zawierającej:

a) statut sołectwa,

b) protokoły z zebrań sołeckich,

c) sprawozdania i umowy.

13. Prowadzenie ewidencji stanu majątkowego sołectwa będącego wspólnym dobrem mieszkańców wsi.

14. Sołtys korzysta z obrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

§ 13

1. Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys działa z radą sołecką lub doraźnie wybraną komisją, o której mowa w § 4 pkt 2.

2. W skład rady sołeckiej wchodzi sołtys jako przewodniczący i czterech członków rady sołeckiej.

3. Rada Miejska Gminy Mirsk może w drodze uchwały określić inną liczbę członków rady sołeckiej oraz sposób jej wybierania, w zależności od liczby mieszkańców danego sołectwa, zwłaszcza gdy w jego skład wchodzą przysiółki, zamieszkałych na obszarze jego działania wg stanu ewidencji ludności na koniec roku poprzedzającego rok, w którym odbywają się wybory.

4. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie sołtysa.

5. Posiedzenie rady sołeckiej odbywa się co najmniej raz na kwartał po uprzednim ogłoszeniu na tablicy informacyjnej. Posiedzeniu przewodniczy sołtys.

6. Radny z sołectwa ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu rady sołeckiej.

§ 14

Sołectwo współdziała z organami gminy, wyraża opinię w sprawach oraz ustosunkowuje się i uczestniczy w charakterze obserwatora:

1. Planu szczegółowego zagospodarowania sołectwa oraz uciążliwości środowiskowych.

2. Lokalizacji inwestycji.

3. Remontów, budowy dróg i ulic oraz ich oświetlenia, wodociągów i kanalizacji, zaopatrzenia w energię elektryczną, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, przeznaczenia pustych lokali użytkowych.

4. Zmian przeznaczenia obiektów oświatowych, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, sportu i rekreacji, znajdujących się na terenie sołectwa.

R o z d z i a ł IV

Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowania uchwał

§ 15

Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.

§ 16

Zebranie wiejskie zwołuje sołtys, a w razie jego nieobecności przedstawiciel rady sołeckiej:

1. z własnej inicjatywy,

2. na wniosek burmistrza,

3. na wniosek co najmniej 5 mieszkańców sołectwa,

4. a w razie nieobecności sołtysa na wniosek co najmniej trzech członków rady.

§ 17

1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego podaje się do wiadomości publicznej poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej.

3. Zebrania przedwyborcze i o znaczeniu strategicznym winny być ogłoszone na tablicy i poprzez obiegówkę.

4. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców lub burmistrza winno odbyć się w terminie do 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 18

l. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.

2. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom. Zebranie wiejskie może wyznaczyć inną osobę na przeprowadzenie zebrania.

3. Porządek obrad zatwierdza zebranie wiejskie na wniosek prowadzącego.

§ 19

1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do przeprowadzenia oraz podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania osób.

2. W przypadku braku quorum, następne zebranie mieszkańców odbywa się po upływie 30 minut bez względu na ilość osób przybyłych na to zebranie. Uchwały podejmowane w drugim terminie są wiążące.

3. Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów.

4. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Tajne głosowanie przeprowadza się wówczas, gdy tak stanowi ustawa oraz z zastrzeżeniem postanowień § 20 pkt 3 lit. a.

5. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół winien zawierać:

a) skrócony opis dyskusji,

b) wnioski i uchwały, przy czym w sprawach poddawanych pod głosowanie winien być ujęty zapis, jaką ilość głosów oddano “za” i “przeciw”, i “wstrzymujących się”,

c) załączoną listę osób obecnych na zebraniu.

6. Uchwały podpisuje sołtys i ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty.

7. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu Burmistrzowi w terminie do 7 dni od dnia odbycia zebrania.

R o z d z i a ł V

Ordynacja wyborcza

§ 20

1. Zarządzanie wyborów.

a) kadencja sołtysa i rady sołeckiej odpowiada kadencji rady gminy, licząc od daty ich wyborów. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej zarządza burmistrz w terminie do 3 miesięcy po upływie kadencji Rady Miejskiej Gminy Mirsk.

b) w zarządzeniu o wyborach podaje się:

1) miejsce, godzinę i dzień wyborczego zebrania wiejskiego,

2) propozycję porządku obrad, a w szczególności:

- wyborów przewodniczącego zebrania,

- sprawozdanie z działalności organu wykonawczego za kadencję,

- dyskusja nad sprawozdaniem,

- powołanie komisji wyborczej.

2. Komisja wyborcza.

a) wybory sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza komisja wyborcza w składzie co najmniej 3 osób, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania. Komisja ze swego grona wybiera przewodniczącego komisji,

b) członkami komisji nie mogą być osoby, które wyraziły zgodę na kandydowanie do organów sołectwa, oraz osoby będące w stosunku do osób, które wyraziły zgodę na kandydowanie: zstępnymi, wstępnymi, małżonkami, rodzeństwem, małżonkami zstępnych lub przysposobionych, a także pozostają z nimi w faktycznym związku (konkubinat),

c) do zadań komisji wyborczej należy:

- przedstawienie uczestnikom zebrania trybu przeprowadzania wyborów,

- przyjęcie pisemnych zgłoszeń kandydatów i oświadczeń o zgodzie na kandydowanie, w terminie ustalonym przez zebranie wiejskie. W przypadku zgłoszenia liczby kandydatów mniejszej od liczby mandatów komisja jest upoważniona do przedłużenia terminu przyjmowania zgłoszeń o jeden tydzień. Jeżeli w dalszym ciągu brak jest odpowiedniej liczby kandydatów, wybory w ustalonym terminie nie zostają przeprowadzone. Nowy termin wyborów ustala burmistrz,

- przygotowanie warunków organizacyjnych (urna wyborcza, zasłona, długopisy) i przeprowadzenie tajnego głosowania w dzień wolny od pracy i w godzinach ustalonych przez zebranie wiejskie, jednak nie później niż w okresie czterech tygodni, licząc od zebrania wyborczego,

- wpisanie na listę uprawnionego do głosowania i wydanie mu karty do głosowania,

- ustalenie wyników głosowania i sporządzenie protokołu. Protokół podpisują przewodniczący oraz wszyscy członkowie komisji wyborczej,

- ogłoszenie wyników wyborów poprzez wywieszenie protokołów na tablicach ogłoszeń lub przed lokalem wyborczym.

3. Zgłaszanie kandydatów i wybory.

a) uprawnieni wybierają sołtysa i członków rady sołeckiej, w głosowaniu tajnym i bezpośrednim, tylko spośród kandydatów zgłoszonych do komisji wyborczej,

b) liczba kandydatów na sołtysa i członka rady sołeckiej jest nieograniczona i może być zamknięta dopiero po upływie terminu określonego przez zebranie wyborcze,

c) kandydat na sołtysa lub członka rady sołeckiej może powołać w formie pisemnego oświadczenia męża zaufania spośród wyborców zamieszkałych na terenie sołectwa i niekandydujących w wyborach, którzy mogą być obecni podczas głosowania i ustalania wyników wyborów przez komisję wyborczą,

d) mężom zaufania przysługuje prawo wniesienia do protokołu głosowania uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów,

e) głosowanie na sołtysa i członków rady sołeckiej odbywa się wyłącznie osobiście, po uprzednim potwierdzeniu odbioru karty własnoręcznym podpisem.

4. Karty do tajnego głosowania.

a) uprawnieni mieszkańcy głosują kartami do głosowania, opatrzonymi pieczęcią rady gminy,

b) na karcie do głosowania uprawnieni stawiają znak “X” przy popieranym przez siebie kandydacie,

c) nieważne są głosy na kartach:

1) całkowicie przedartych,

2) inne niż wymienione w ppkt a,

3) jeżeli na karcie do głosowania umieszczono znak “X” przy nazwiskach kandydatów więcej niż miejsc mandatowych lub nie umieszczono znaku “X” przy żadnym kandydacie.

5. Ustalenie wyników głosowania i wyborów.

Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości głosów uzyskanych przez kandydatów na sołtysa, komisja w tej sytuacji, w sposób zwyczajowo przyjęty, wyznacza termin dodatkowych wyborów. W przypadku równej ilości głosów uzyskanych przez kandydatów na członków rady sołeckiej decyduje losowanie dokonane przez komisję wyborczą.

6. Ważność wyborów.

a) w ciągu 14 dni od dnia wyborów wyborca może wnieść protest przeciw ważności wyborów, jeżeli dopuszczono się naruszenia przeciwko wyborom albo naruszenia statutu, a naruszenie to mogło wywrzeć istotny wpływ na wynik wyborów,

b) protest wnosi się na piśmie z uzasadnieniem do burmistrza,

c) burmistrz po rozpatrzeniu protestu podejmuje decyzję w sprawie ważności wyborów i informuje wnioskodawcę.

§ 21

1. Odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej stanowi wyłączną kompetencję zebrania wiejskiego.

2. Zarządzenie o zwołaniu zebrania wiejskiego w celu ewentualnego odwołania sołtysa bądź rady sołeckiej w całości albo poszczególnych członków rady wydaje burmistrz, ustalając: miejsce, dzień, godzinę zebrania. W zarządzeniu podaje się wnioskodawcę odwołania.

3. Wnioski o odwołanie kierowane są do burmistrza.

4. O odwołanie mogą występować:

a) Rada Miejska Gminy Mirsk bądź burmistrz,

b) mieszkańcy sołectwa, których wniosek uzyska poparcie co najmniej 20% mieszkańców uprawnionych do głosowania.

5. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskom bez uzasadnienia burmistrz nie nadaje biegu. Rozpatrywane będą wnioski:

a) stawiające zarzuty niewywiązywania się z obowiązków statutowych,

b) nierespektowania uchwał zebrania wiejskiego,

c) wskazujące na dopuszczenie się czynów dyskwalifikujących w opinii społecznej.

6. Zebranie wiejskie obowiązane jest wysłuchać wszystkich wyjaśnień oraz racji zainteresowanego bądź zainteresowanych.

7. Odwołanie następuje w trybie głosowania tajnego i bezpośredniego. W tym celu zebranie powołuje “Komisję odwoławczą”, powierzając jej obowiązki przeprowadzenia głosowania odwoławczego.

8. Wyniki głosowania podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa.

9. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej jest ważne, jeżeli w głosowaniu uczestniczyło co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

10. Sołtys lub członek rady sołeckiej może złożyć rezygnację w toku kadencji z pełnionej funkcji.

11. Złożenie rezygnacji lub inne ważne przyczyny powodujące niemożność sprawowania urzędu przez sołtysa (oraz więcej niż 50% składu rady) jest równoznaczne z zarządzeniem przez burmistrza wyborów uzupełniających na wymienione funkcje, przy zastosowaniu przepisów niniejszego statutu.

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa sołectwa

§ 22

1. Sołectwo prowadzi własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. W celu realizacji zasady samodzielności zebranie wiejskie ustala plan finansowo-rzeczowy, zwany budżetem sołectwa.

3. Dochodami sołectwa są przychody własne pochodzące z prowadzenia działalności z tytułu:

a) organizacji imprez, wystaw, koncertów, konkursów,

b) dotacje celowe z budżetu gminy,

c) dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.

§ 23

Sołectwo może podejmować zobowiązania finansowe do wysokości posiadanych środków. Zobowiązania przekraczające stan własnych środków muszą być uzgodnione z burmistrzem.

§ 24

Działalność finansową sołectwa nadzoruje skarbnik gminy.

R o z d z i a ł VII

Postanowienia końcowe

§ 25

1. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem i statutem gminy.

2. Spory między organami sołectwa a organami gminy naruszające interesy sołectwa rozpatruje rada gminy.

§ 26

Traci moc statut sołectwa Brzeziniec uchwalony uchwałą nr XV/75/99 Rady z dnia 31 sierpnia 1999 r. w sprawie uchwalenia statutów sołectw.

§ 27

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ GMINY

MAŁGORZATA KRASICKA