2050

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ NOWA RUDA

z dnia 28 kwietnia 2004 r.

w sprawie zasad umieszczania szyldów, reklam i anten na nieruchomościach stanowiących własność Gminy Miejskiej Nowa Ruda

Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r.
Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271,
Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568), Rada Miejska w Nowej Rudzie uchwala:

§ 1

1. Uchwała określa zasady umieszczania szyldów, reklam i anten na budynkach, budowlach oraz nieruchomościach gruntowych stanowiących wyłączną własność Gminy Miejskiej Nowa Ruda.

2. W przypadku nieruchomości, których Gmina Miejska Nowa Ruda jest współwłaścicielem, dla zastosowania niniejszych zasad umieszczania szyldów, reklam i anten niezbędna jest uchwała wspólnoty mieszkaniowej.

§ 2

1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) zarządcy obiektu - należy przez to rozumieć odpowiednią administrację budynków komunalnych lub inną miejską jednostkę organizacyjną oraz posiadaczy komunalnych nieruchomości gruntowych, którzy otrzymali je w zarząd, dzierżawę, użyczenie itp.;

2) nieruchomości komunalnej - należy przez to rozumieć nieruchomości stanowiące własność

Gminy Miejskiej Nowa Ruda wraz z częściami składowymi;

3) powierzchni szyldu, reklamy i ogłoszenia płatnego – należy przez to rozumieć powierzchnię najmniejszego prostokąta opisującego kształt szyldu, reklamy i ogłoszenia płatnego. W przypadku szyldów i reklam obustronnych powierzchnię szyldu lub reklamy liczy się podwójnie;

4) szyldzie – należy przez to rozumieć oznaczenie przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 pkt 7 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. z 1999 r. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) wraz z danymi adresowymi, tj. ulica, numer domu i lokalu, kod pocztowy, numer telefonu i telefaksu, adres e-mail, o powierzchni nieprzekraczającej formatu A3 (297x420 mm);

5) reklamie – należy przez to rozumieć reklamę montowaną na obiekcie, wolno stojącą oraz reklamę tymczasową;

6) reklamie montowanej na obiekcie - należy przez to rozumieć wszelkie wizualne środki służące reklamie lub do przekazu informacji handlowej w formie plansz, napisów na tynku, neonów świetlnych, markiz itp., związane z obiektem lub budowlą, bezpośrednio lub za pomocą nośnika w postaci stojaków, wysięgników itp.;

7) reklamie wolno stojącej - należy przez to rozumieć wszelkie wizualne środki służące reklamie lub do przekazu informacji handlowej w formie słupów, plansz, neonów świetlnych itp., związane z nieruchomością gruntową bezpośrednio lub za pomocą nośnika w postaci stojaków, wysięgników itp.;

8) reklamie tymczasowej - należy przez to rozumieć reklamę dotyczącą organizowanych na terenie miasta wystaw, targów, kiermaszy, imprez itp. mającą określony termin przekazywania informacji reklamowanej, montowaną do słupów oświetlenia ulicznego, pionowego oznakowania drogowego itp.;

9) ogłoszeniu płatnym - należy przez to rozumieć ogłoszenia i informacje zamieszczane na tablicach i słupach ogłoszeniowych, o których mowa w § 14 niniejszej uchwały;

10) antenie - należy przez to rozumieć anteny radiowe i telewizyjne, zwykłe, do odbioru satelitarnego i cyfrowego, jak również kable łączące antenę z odbiornikiem oraz kable telewizji przewodowej;

11) pasie drogowym - należy przez to rozumieć pas drogowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. N 71, poz. 838 z późn. zm.);

12) strefie staromiejskiej – należy przez to rozumieć rejon ulic:

Aleksandra Fredry, Nadrzeczna

Armii Krajowej, Piastów,

Bohaterów Getta, Plac Grunwaldzki,

Cmentarna, Plac Michała Białowąsa

Jeziorna, Plac Wiejski,

Kolejowa, Podjazdowa,

Kościelna, Przechodnia,

Królowej Jadwigi, Rynek,

Loretańska, Sądowa,

Łukowa, Teatralna,

Mała, Wąska,

Mikołaja Kopernika, Zaułek

oraz obiekty i budowle objęte ochroną konserwatora zabytków.

§ 3

1. W celu umieszczenia reklamy nieruchomości komunalne oddaje się w dzierżawę.

2. Umowy dzierżawy zawierane są na okres do lat trzech w trybie bezprzetargowym.

3. Zawarcie umowy dzierżawy na okres dłuższy niż trzy lata następuje na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

§ 4

Umieszczenie szyldów wymaga zawarcia umowy użyczenia odpowiedniej części nieruchomości komunalnej.

§ 5

1. Zawarcie umowy dzierżawy lub użyczenia następuje na wniosek zainteresowanego podmiotu.

2. W przypadku złożenia wniosków dotyczących tej samej nieruchomości lub tej samej części nieruchomości pierwszeństwo przysługuje wnioskowi odpowiadającemu warunkom określonym w niniejszej uchwale, złożonemu z datą wcześniejszą.

3. Wnioskodawca, który nie podpisał umowy w wyznaczonym terminie, traci pierwszeństwo zawarcia umowy dzierżawy. W takim przypadku pierwszeństwo przysługuje następnemu w kolejności złożonemu wnioskowi.

§ 6

1. Wnioski o zawarcie umowy dzierżawy, użyczenia bądź zamieszczenia ogłoszenia płatnego rozpatrują odpowiednio:

1) Wydział Infrastruktury i Inwestycji – w zakresie reklam umieszczanych w pasie drogowym;

2) Wydział Mienia Komunalnego – w zakresie reklam umieszczanych w obrębie nieruchomości komunalnych;

3) Miejski Ośrodek Kultury - w zakresie umieszczanych ogłoszeń płatnych.

4) Zarządcy obiektów – w zakresie reklam i szyldów umieszczanych na nieruchomościach będących w ich władaniu.

2. Do wniosku o zawarcie umowy dzierżawy lub użyczenia należy dołączyć:

1) projekt reklamy lub szyldu, w tym projekt techniczny nośnika, projekt graficzny reklamy właściwej;

2) projekt elektryczny wraz z warunkami przyłącza w przypadku reklamy świetlnej lub podświetlanej;

3) w przypadku reklam wolno stojących mapę sytuacyjno-wysokościową w skali 1:500 z wykreślonymi liniami regulacyjnymi drogi, z zaznaczoną lokalizacją reklamy wraz z podaniem oznaczenia geodezyjnego nieruchomości.

3. Projekt reklamy i szyldu powinien być dostosowany do istniejącej zabudowy terenu oraz reklam i szyldów już istniejących.

4. Załączniki do wniosku o zawarcie umowy dzierżawy lub użyczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, stanowią integralną część umowy.

5. Jednostki, o których mowa w ust. 1, prowadzą rejestry przyjętych wniosków dotyczących umieszczenia reklam, szyldów i ogłoszeń płatnych na nieruchomościach komunalnych według kolejności ich składania.

§ 7

Przyjęty do rozpatrzenia wniosek o zawarcie umowy dzierżawy lub użyczenia kierowany jest niezwłocznie do niżej wymienionych jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego celem zebrania niezbędnych opinii i informacji:

1) Wydziału Mienia Komunalnego w celu uzyskania informacji o przeznaczeniu terenu do zbycia lub wydzierżawienia oraz uzyskania stanowiska, czy proponowana lokalizacja nie koliduje z istniejącą zielenią;

2) Wydziału Infrastruktury i Inwestycji w celu opinii urbanistycznej i architektonicznej oraz ustalenia, czy wymagane będzie uzyskanie pozwolenia na budowę, a w przypadku usytuowania reklamy lub szyldu na lub w otoczeniu terenów i obiektów wpisanych lub zakwalifikowanych do rejestru zabytków, wniosek kierowany jest do odpowiednich służb konserwatorskich.

§ 8

Wnioski zostają oddalone, jeżeli chociaż jedna z wymaganych w § 7 opinii jest negatywna. Wnioskodawca zostaje o tym fakcie powiadomiony przez jednostkę przyjmującą wniosek.

§ 9

Burmistrz Miasta w drodze zarządzenia określi wzory umów dzierżawy i użyczenia nieruchomości komunalnych pod umieszczanie reklam, szyldów i ogłoszeń płatnych umieszczanych na nieruchomościach komunalnych.

§ 10

Burmistrz Miasta w drodze zarządzenia ma prawo określić wzory projektów reklam i szyldów umieszczanych na nieruchomościach komunalnych w strefie staromiejskiej.

§ 11

1. Wpływy z tytułu dzierżawy nieruchomości komunalnych pod umieszczanie reklam, stanowią dochód właściwego do zawarcia umowy zarządcy obiektu, natomiast wpływy z tytułu zamieszczania ogłoszeń płatnych stanowią dochód Miejskiego Ośrodka Kultury.

2. Zarządcy obiektu do dnia 15 lutego sporządzą raport określający dochód za poprzedni rok kalendarzowy z tytułu dzierżawy nieruchomości komunalnych pod umieszczanie reklam, szyldów i ogłoszeń płatnych umieszczanych na nieruchomościach komunalnych.

3. Raport Miejskiego Ośrodka Kultury zawiera dodatkowo informacje o wysokości kosztów poniesionych na bieżącą konserwację i montaż nowych punktów do umieszczania ogłoszeń płatnych.

§ 12

Do umieszczania reklam w pasie drogowym drogi gminnej, stosuje się przepisy i zasady wynikające z ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 z późn. zm.) i związanych z nią przepisów wykonawczych.

§ 13

1. Do umieszczenia ogłoszenia płatnego służą niżej wymienione punkty:

1) tablice ogłoszeniowe:

ul. Armii Krajowej 2;

ul. Cmentarna – wejście na cmentarz komunalny;

ul. Fredry 4;

ul. Fredry 8;

ul. Jana Pawła II – od strony parku im. gen. Sikorskiego;

ul. Niepodległości 4 – skwer pomiędzy parkingiem a murem oporowym;

ul. Piastów 2 – od strony mostu w kierunku ul. Fredry;

ul. Piastów 24 – 26 przejście na plac targowy;

ul. Piastów 30 – od strony pl. Grunwaldzkiego;

ul. Podjazdowa – most z ul. Piłsudskiego;

ul. Radkowska – skrzyżowanie z ul. Akacjową;

ul. Rynek 28;

ul. Słupiecka 2 – budynek MOK;

ul. Świdnicka 40;

ul. Teatralna – skwer od strony Liceum Ogólnokształcącego;

ul. Teatralna 15;

ul. Wojska Polskiego – od strony placu targowego;

os. XXX-lecia – na wysokości PKO;

Słupiec Dolina – skwer przy MIG;

2) słupy ogłoszeniowe:

ul. Bohaterów Getta – skwer przy budynku nr 11;

ul. Sybiraków – skrzyżowanie z ul. Wrześni;

ul. Piłsudskiego - “park przy szpitalu”;

ul. Świdnicka – skwer przy skrzyżowaniu z ul. Stara Droga;

ul. Zdrojowisko – przy budynku nr 7;

ul. Radkowska – skrzyżowanie z ul. Akacjową;

ul. Radkowska - przy budynku nr 85;

ul. Kwiatkowskiego;

ul. Srebrna;

ul. Zaułek.

§ 14

1. Montaż nowego, niewymienionego w § 13 ust. 1, punktu do umieszczenia ogłoszenia płatnego następuje na wniosek dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, przyjmuje Wydział Infrastruktury i Inwestycji.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera co najmniej:

1) projekt lub opis punktu do umieszczenia ogłoszenia płatnego, w tym projekt lub opis techniczny nośnika, projekt graficzny właściwy punktu do umieszczenia ogłoszenia płatnego, mapę sytuacyjno-wysokościową w skali 1:500 z zaznaczoną lokalizacją punktu do umieszczenia ogłoszenia płatnego wraz z podaniem oznaczenia geodezyjnego nieruchomości,

2) wskazanie źródła finansowania nabycia i montażu punktu do umieszczenia ogłoszenia płatnego.

4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 7 i § 8 stosuje się odpowiednio.

§ 15

Zabrania się umieszczania ogłoszeń płatnych w innych punktach niż wymienione w § 13 i § 14.

§ 16

1. Zabrania się montowania anten na elewacjach budynków, od strony głównych ciągów komunikacyjnych przylegających do nieruchomości, w strefie staromiejskiej.

2. Anteny na obiektach winny być umieszczane tak, aby nie powodowały dewastacji obiektu, a w szczególności tynków oraz pokrycia dachowego.

3. Przepisy ust. 1 i ust. 2 stosuje się również do wszystkich innych sieci kablowych, których montaż wykonany jest na elewacjach budynków.

4. Umieszczanie i montowania anten wymaga zgody zarządcy obiektu.

5. Zgoda zarządcy obiektu wyrażana jest w formie pisemnej i zawiera co najmniej:

1) lokalizację anteny na obiekcie;

2) warunki techniczne montażu;

3) osobę odpowiedzialną ze strony zarządcy obiektu do nadzorowania montażu.

§ 17

1. Kto umieszcza szyldy, reklamy, anteny i ogłoszenia płatne bez zgody zarządcy obiektu, podlega karom określonym w art. 63a § 1 i § 2 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 1971 r. Nr 12, poz. 114 z późn. zm.).

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/75/04 z dnia 2 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 17 ust. 1).

2. Zarządca obiektu dwa razy w roku, do dnia 15 lipca i do dnia 15 grudnia, przeprowadzą przegląd zainstalowanych szyldów, reklam, i anten. Z przeprowadzonego przeglądu zarządca obiektu sporządza raport.

3. Kopie raportów, o których mowa w ust. 4, przedkładane będą Burmistrzowi Miasta i Komisjom Stałym Rady Miejskiej, w terminie 7 dni od ich sporządzenia, w celu weryfikacji informacji w nich zawartych z informacjami zawartymi w rejestrach wniosków, o których mowa w § 6 ust. 5.

§ 18

Do umieszczania reklam w pasie drogowym drogi gminnej stosuje się stawki opłat wynikające z ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 z późn. zm.) i związanych z nią przepisów wykonawczych.

§ 19

1. Ustala się miesięczne stawki opłat za umieszczenie reklamy, w zależności od jej powierzchni:

1) do 0,6 m2 – 9,50 zł;

2) od 0,6 m2 do 1,0 m2 - 9,50 zł plus 2,20 zł za każde rozpoczęte 0,1 m2 ponad 0,6 m2;

3) od 1,0 m2 do 5,0 m2 – 14,00 zł plus 2,20 zł za każde rozpoczęte 0,1 m2 ponad 1,0 m2;

4) od 5,0 m2 do 10,0 m2 – 56,00 zł plus 2,20 zł za każde rozpoczęte 0,1 m2 ponad 5,0 m2;

5) powyżej 10,0 m2 – 83,50 zł plus 4,40 zł za każde rozpoczęte 1,0 m2 ponad 10,0 m2.

2. Ustala się poniższe dzienne stawki opłat za umieszczenie ogłoszenia płatnego, w zależności od jego powierzchni:

A5 (148x210 mm) – 0,70 zł;

A4 (210x297 mm) – 1,00 zł;

A3 (297x420 mm) – 2,00 zł;

A2 (420x594 mm) – 4,00 zł;

A1 (594x841 mm) – 4,00 zł.

3. Opłaty, o której mowa w ust. 2, nie pobiera się od: ogłoszeń instytucji państwowych i samorządowych, ogłoszeń drobnych o powierzchni nieprzekraczającej formatu A 6 zamieszczanych przez osoby fizyczne, nekrologów.

4. Do stawek opłat, o których mowa w ust. 3 i 4, należy doliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 22%.

§ 20

Szyldy, reklamy i anteny umieszczone na nieruchomościach położonych w strefie staromiejskiej podlegają ponownemu uzgodnieniu warunków ich lokalizacji w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały.

§ 21

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Nowa Ruda.

§ 22

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

BOŻENA BEJNAROWICZ