2014

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W STRZEGOMIU

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strzegom

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r.
Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132,
poz. 622 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy, Rada Miejska w Strzegomiu uchwala,
co następuje:

§ 1

Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strzegom.

§ 2

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strzegom określają zadania gminy oraz obowiązki właścicieli dla zapewnienia czystości i porządku na terenie swoich nieruchomości w zakresie objętym uchwałą.

§ 3

§ 4

Ustala się następujące strefy:

I. Rynek – do której zalicza się nieruchomości położone przy Rynku w Strzegomiu,

II. Centralna – do której zalicza się nieruchomości położone wzdłuż ulic wylotowych od Rynku tj.:

ul. Dąbrowskiego, ul. Świdnickiej – do ul. Kasztelańskiej; ul. Św. Anny, ul. Paderewskiego – do ul. Bankowej; ul. Kościuszki – do ul. Matejki; ul. Krótkiej– do siedziby Zakładu Zieleni Miejskiej i Usług Pogrzebowych;

oraz nieruchomości położone przy ulicach: Kościelnej, Plac Jana Pawła II, Ogrodowej, Kamiennej, Szkolnej, Obywatelskej, Bohaterów Getta, Św. Tomasza i na osiedlu przy ul. Kochanowskiego.

III. Śródmiejska – do której zalicza się nieruchomości położone wzdłuż ulic:

Al. Wojska Polskiego, Kasztelańskiej, Dolnej – od Św. Tomasza do ul. Parkowej; Parkowej – od Kościuszki do baraków “Deleżaki”; Bankowej, Niepodległości – do kamieniołomu Barcz; Matejki, Witosa, Ofiar Katynia, Legnickiej, Niecałej, Mickiewicza, Szarych Szeregów, Św. Jadwigi, Leśnej, Wesołej, Armii Krajowej – do Zielonej; ul. Krótkej – od siedziby Zakładu Zieleni Miejskiej i Usług Pogrzebowych do ul Parkowej; ul. Paderewskiego – do ul. Legnickiej; ul. Chopina, ul. Reja, ul. Rzeźnickiej, ul. Wolskiej i Osiedla Podgórze.

IV. Miejska – do której zalicza się nieruchomości położone wzdłuż pozostałej części ulic.: ul. Kościuszki – od Matejki do Legnickiej, ulice Osiedla Kamionka I i II, Osiedla Południe, Osiedla Wschód, pozostałą część Osiedla Graby.

V. Drogi (krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne oraz ulice położone w strefie I, II, III, IV będące drogami krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi lub gminnymi).

VI. Pozostałe ulice w mieście.

VII. Tereny położone we wsiach gminy oraz pozostałe tereny w mieście.

§ 5

Uchwała obowiązuje:

1. Właścicieli nieruchomości.

2. Kierowników budów.

3. Przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

4. Wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy Strzegom.

§ 6

1. Właściciele nieruchomości położonych na terenie gminy Strzegom obowiązani są wyposażyć każdą nieruchomość w odpowiednie urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych powstających na tej nieruchomości oraz utrzymywać te urządzenia i miejsca ich ustawienia w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym.

2. W przypadku zapewnienia przez podmiot uprawniony urządzeń służących do segregowania odpadów, właściciel nieruchomości zobowiązany jest do segregowania zebranych odpadów od dnia dostarczenia tych urządzeń.

3. Powstające na terenie nieruchomości odpady powinny być zbierane do oznakowanych pojemników:

1) odpady komunalne – w pojemnikach w kolorze szarym lub zielonym,

2) szkło – w pojemnikach w kolorze zielonym,

3) papier – w pojemnikach w kolorze niebieskim,

4) tworzywa sztuczne – w pojemnikach w kolorze żółtym.

§ 7

Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy:

1) utrzymywanie czystości i porządku w obrębie nieruchomości oraz dbałość o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, np. przez odnawianie elewacji budynków oraz istniejących od strony ulicy ogrodzeń.

2) systematyczne sprzątanie terenu nieruchomości i pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów, koszenie trawy z niezabudowanej części nieruchomości, pielęgnacja drzew i krzewów.

3) usuwanie nawisów (sopli) lodowych z okapów, rynien i innych części elewacji.

4) przyłączenie urządzeń sanitarnych zlokalizowanych na nieruchomości do istniejącej sieci sanitarnej; w przypadku braku dostępu nieruchomości do takiej sieci, wyposażenie nieruchomości w szczelne zbiorniki bezodpływowe przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych lub w przydomowe oczyszczalnie ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.

5) systematyczne opróżnianie gromadzonych w zbiornikach nieczystości ciekłych i niedopuszczanie do ich przepełnienia i wylewania na powierzchnię gruntu.

6) odprowadzanie wody i ścieków z urządzeń gospodarskich lub zakładowych wyłącznie do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a z urządzeń i rowów melioracyjnych do cieków wodnych.

7) utrzymywanie drożności kanalizacji deszczowej na terenie nieruchomości.

8) utrzymywanie w należytym stanie zjazdów z gruntów przyległych do drogi publicznej.

§ 8

1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do systematycznego usuwania nagromadzonych odpadów komunalnych i udokumentowania ich usuwania umowami, rachunkami, fakturami i dowodami wpłaty.

2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do systematycznego, w miarę potrzeb, wywozu nieczystości ciekłych i udokumentowania ich wywozu umowami, rachunkami, fakturami i dowodami wpłaty.

3. Odpady wielkogabarytowe (zużyty sprzęt gospodarstwa domowego, meble itp) powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości oraz niezwłocznie usuwane.

4. Rachunki, faktury bądź dowody wpłaty właściciel nieruchomości zobowiązany jest przechowywać przez dwa lata i okazywać na żądanie funkcjonariuszom Straży Miejskiej oraz upoważnionym pracownikom Urzędu Miejskiego w Strzegomiu.

5. W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje, że korzysta z usług, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązki określone w niniejszej uchwale przejmuje w trybie wykonania zastępczego Gmina na koszt właściciela.

§ 9

Zabrania się:

1) spalania odpadów na terenie otwartym i w pojemnikach przeznaczonych do ich gromadzenia, z wyjątkiem spalania pozostałości roślinnych poza wszelkimi instalacjami i urządzeniami, jeżeli spalanie to nie narusza odrębnych przepisów.

2) wyrzucania odpadów komunalnych do studzienek kanalizacyjnych, koszy ulicznych lub na teren innej nieruchomości.

3) składowania gruzu i ziemi z wykopów w miejscach i pojemnikach do tego nieprzeznaczonych.

4) wrzucania do pojemników na odpady komunalne gorącego żużla, gruzu, kamieni, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych, medycznych i weterynaryjnych.

§ 10

1. Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości w taki sposób, aby nie powodowały zakłóceń w ruchu pieszym i kołowym, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości, należy do obowiązków właścicieli nieruchomości.

2. Przez uprzątanie chodników rozumie się:

1) systematyczną likwidację śliskości poprzez posypywanie odpowiednimi materiałami,

2) systematyczne odgarnianie i usuwanie śniegu i lodu,

3) zamiatanie z chodnika błota i innych zanieczyszczeń,

4) zmywanie nawierzchni w okresie bezdeszczowej pogody w zależności od potrzeb,

5) usuwanie wszelkich zanieczyszczeń pozostałych po wystawionych pojemnikach.

3. Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń przez właściciela z chodników położonych wzdłuż nieruchomości należy wykonywać z zachowaniem następujących zasad:

a) śnieg odgarnięty z chodnika, dojazdów i dojść do budynku winien być złożony tak, aby nie powodował zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów,

b) piasek pozostały po przeprowadzeniu akcji zimowej, a zapobiegający śliskości chodnika, dojazdów i dojść do budynku należy zamieść niezwłocznie po ustaniu przyczyny jego zastosowania tak, aby nie powodował zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów, w celu późniejszego wywiezienia go przez podmioty uprawnione,

c) inne zanieczyszczenia usuwane z chodników niewymienione w pkt a i b winny być gromadzone w pojemnikach posiadanych przez właścicieli nieruchomości i przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych,

d) zakazuje się zgarniania błota, piasku i innych zanieczyszczeń z chodnika, dojazdów i dojść do budynku na jezdnię.

§ 11

Wykonywanie czynności, o których mowa w § 10 ust. 2, na terenie przystanków komunikacyjnych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących te przystanki.

§ 12

Wykonywanie czynności, o których mowa w § 6, § 7, § 10, w przypadku prowadzenia budów jest obowiązkiem kierownika budowy.

Kierownik budowy jest zobowiązany ponadto do zorganizowania placu budowy tak aby nie dopuszczać do zanieczyszczenia jezdni, dróg dojazdowych oraz natychmiastowego usuwania z nich naniesionego błota lub innych zanieczyszczeń.

§ 13

Utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych należy do zarządu dróg, a do właścicieli pojazdów samochodowych parkujących stale w pasie drogowym należy obowiązek utrzymania w tym zakresie miejsca parkowania.

§ 14

Za utrzymanie czystości i porządku w zakresie obowiązków określonych w uchwale w czasie imprez masowych lub plenerowych odpowiada organizator imprezy.

§ 15

1. Ustala się częstotliwość wykonywania prac, o których mowa w § 10, w poszczególnych strefach:

I) Rynek – 5 razy w tygodniu.

II) Centrala – 5 razy w tygodniu.

III) Śródmiejska – 2 razy w tygodniu.

IV) Miejska – 1 raz w tygodniu.

V) Dróg (krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne ulice położone w strefie I, II, III, IV) – częstotliwość jak w tych strefach.

VI) Pozostałe ulice w mieście – w zależności od potrzeb.

VII) Tereny położone we wsiach gminy oraz pozostałe tereny w mieście – w zależności od potrzeb.

2. Ustala się, że oczyszczanie kanalizacji deszczowej w zakresie wpustów ulicznych kanalizacji deszczowej będzie wykonywane z częstotliwością zapewniającą ich drożność.

§ 16

Na terenach zieleni miejskiej takich jak parki, zieleńce, skwery, tereny rekreacji oraz tereny zabaw dla dzieci zabrania się:

1) parkowania w miejscach do tego niewyznaczonych, mycia, sprzątania i prowadzenia wszelkich napraw i remontów pojazdów,

2) palenia ognisk poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez zarządcę terenu.

§ 17

1. Na utwardzonych podwórkach nieruchomości dozwolone jest sprzątanie i mycie pojazdów pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej lub do zbiorników bezodpływowych. Ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.

2. Mycie lub sprzątanie pojazdów w miejscach określonych w ust. 1 nie może być uciążliwe dla innych użytkowników tych terenów.

3. Mycie i sprzątanie pojazdów na terenach innych niż wymienione w ust. 1 jest zabronione.

4. Zabrania się prowadzenia napraw i remontów pojazdów na terenach określonych w ust. 1 i miejscach użyteczności publicznej, które mogą być w jakikolwiek sposób uciążliwe dla innych użytkowników tych terenów, bądź podczas których istnieje możliwość zanieczyszczenia środowiska olejami, smarami, paliwami bądź innymi toksycznymi lub uciążliwymi dla ludzi substancjami.

§ 18

1. Odpady komunalne mogą być gromadzone wyłącznie w przeznaczonych do tego celu pojemnikach.

2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zapewnienia wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych.

3. Do zbierania odpadów komunalnych winny być używane pojemniki standardowe, dostosowane do opróżniania ich przez specjalistyczny sprzęt do wywozu odpadów.

4. Ustala się, że ilość odpadów komunalnych wywożonych indywidualnie nie może być mniejsza niż 1,56 m3/rok na jedną osobę zamieszkującą nieruchomość.

5. Dopuszcza się stosowanie pojemników innych niż standardowe, po wcześniejszym uzgodnieniu przez właściciela nieruchomości z podmiotem uprawnionym.

§ 19

1. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

2. Odpady inne niż odpady komunalne i wymienione w ust. 1, powstające na terenie nieruchomości, należy gromadzić oddzielnie, a zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.

§ 20

1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do przygotowania na własny koszt na terenie swojej nieruchomości utwardzonego miejsca do ustawiania pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych oraz zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do tych pojemników w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

2. Ustawianie pojemników na drogach i przejściach jest zabronione.

§ 21

1. Odbiór odpadów komunalnych przez podmioty uprawnione z pojemników powinien odbywać się nie rzadziej niż raz w tygodniu.

2. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnianiu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi lub wód gruntowych.

3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych nieczystości ciekłych winno nastąpić na każde zgłoszenie właściciela, w terminie trzech dni od dnia zgłoszenia.

4. Istnieje możliwość odstąpienia od odbioru odpadów komunalnych raz w tygodniu na wniosek zainteresowanych dla gospodarstw domowych prowadzonych przez jedną osobę pod warunkiem, że odpady łatwo psujące się będą wrzucane do pojemników w szczelnie zamkniętych workach foliowych.

5. Odbiór odpadów wielkogabarytowych (meble, sprzęt gospodarstwa domowego itp.) oraz gruzu budowlanego przez podmioty uprawnione winien odbywać się po zgłoszeniu przez posiadacza odpadów.

§ 22

1. Na drogach o dużym natężeniu ruchu pieszych i na innych terenach intensywnego ruchu pieszych lub zgromadzeń oraz na przystankach komunikacyjnych, należy zainstalować na stałe kosze uliczne do gromadzenia drobnych odpadów.

2. Obowiązek instalowania koszy ulicznych, utrzymania ich we właściwym stanie sanitarnym i technicznym oraz usuwania nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu lub z częstotliwością zapobiegającą przepełnianiu zgromadzonych w nich odpadów, ciąży na:

1) Gminie Strzegom w przypadku będących w jej zarządzie parków, zieleńców i dróg publicznych oraz dróg wewnętrznych,

2) zarządcy drogi w przypadku dróg publicznych i dróg wewnętrznych będących w jego zarządzie,

3) zarządcy mieszkaniowym zasobem komunalnym gminy Strzegom w przypadku terenów administrowanych przez ten zakład,

4) spółdzielniach mieszkaniowych w przypadku terenów administrowanych przez te jednostki,

5) Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w przypadku terenów administrowanych przez tę agencję,

6) przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej w przypadku przystanków komunikacyjnych,

7) podmiotów użytkujących tereny rekreacyjne.

§ 23

1. Przez tereny wyłączone z produkcji rolniczej należy rozumieć tereny wykorzystywane na działalność inną niż rolniczą.

2. Ustanawia się zakaz hodowli zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

3. Zabrania się urządzania gołębników na strychach i dachach domów mieszkalnych.

§ 24

Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich w przypadku, gdy zwierzęta utrzymywane są w należytym stanie sanitarno-epidemiologicznym.

§ 25

1. Wprowadza się całkowity zakaz utrzymania w celach hodowlanych i produkcyjnych zwierząt gospodarskich na terenach gminy wyłączonych z produkcji rolniczej.

2. Na innych terenach zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod następującymi warunkami:

1) prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest obowiązany zapewnić:

a) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa i wymaganiami niniejszej uchwały oraz niepowodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

b) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak np. hałas, odory.

c) teren hodowli musi spełniać wymogi sanitarno-epidemiologiczne i estetyczne.

3. Zwłoki zwierzęce należy niezwłocznie dostarczyć podmiotom zajmującym się zbieraniem lub przetwarzaniem zwłok zwierzęcych. Obowiązek ten ciąży na posiadaczu zwierzęcia.

§ 26

Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych zwanych dalej “zwierzętami”, obowiązane są zapewnić ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością zwierząt dla ludzi oraz zanieczyszczeniem przez zwierzęta miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 27

W celu zapewniania warunków, o których mowa w § 26:

1. Posiadacze zwierząt obowiązani są do:

a) dokonywania szczepień ochronnych zwierząt, w szczególności obowiązkowych szczepień przeciwko wściekliźnie u psów,

b) zapewnienia zwierzętom należytych warunków bytowych i humanitarnego traktowania,

c) usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w miejscach publicznych,

d) właściwego zabezpieczenia pomieszczeń lub posesji przed wydostaniem się zwierzęcia na zewnątrz,

e) trwałego znakowania psów w sposób umożliwiający ich identyfikację oraz posiadania dokumentu z wpisem numeru identyfikacyjnego,

f) uzyskania zezwolenia Burmistrza Strzegomia na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi.

2. Posiadaczom zwierząt zabrania się:

a) wypuszczania zwierząt bez dozoru,

b) wyprowadzania psów na teren otwarty bez smyczy; zwolnienie psa bez smyczy jest dopuszczalne jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, pod warunkiem, że pies jest w kagańcu, a posiadacz psa ma możliwość sprawowania pełnej kontroli nad jego zachowaniem,

c) szczucia i drażnienia zwierząt w celu wywołania agresji wobec ludzi lub innych zwierząt,

d) wprowadzania zwierząt na place zabaw dla dzieci w szczególności do piaskownic i na boiska,

e) wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, w których obowiązuje taki zakaz,

f) trzymania zwierząt w mieszkaniach w budynkach wielorodzinnych w sposób lub liczbie stwarzającej uciążliwość dla mieszkańców,

g) powierzania zwierzęcia osobom, które nie są w stanie nad nim zapanować ani zapewnić mu opieki.

§ 28

Zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka zwane “zwierzętami bezdomnymi”, będą wyłapywane na zasadach i w terminach określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej.

§ 29

Kontrolę przestrzegania obowiązków ciążących na osobach utrzymujących zwierzęta domowe wyprowadzane w miejscach publicznych powierza się Straży Miejskiej w Strzegomiu, a w pozostałych przypadkach nadzór należy do właściciela nieruchomości, na której przebywają zwierzęta.

§ 30

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji na bieżąco.

2. Obowiązkowi odszczurzania podlegają wszystkie obiekty niezależnie od ich rodzaju, przeznaczenia i sposobu użytkowania, oraz bez względu na stopień zaszczurzenia.

3. W przypadku wystąpienia plagi gryzoni Burmistrz Strzegomia zarządza obowiązek przeprowadzenia akcji deratyzacji na określonym obszarze lub na terenie całego miasta. W innych przypadkach deratyzacja odbywa się w okresie od 15 października do 15 listopada każdego roku.

§ 31

1. W związku z prowadzoną obowiązkową deratyzacją właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) gruntownego oczyszczenia terenu z nagromadzonych nieczystości przed jej rozpoczęciem,

2) szczególnego przestrzegania czystości na terenie nieruchomości w trakcie akcji,

3) zabezpieczenia miejsc wyłożenia trutki przed dostępem dzieci i zwierząt domowych.

2. Właściciele budynków wielorodzinnych zobowiązani są do powiadomienia właściwej jednostki sanitarno-epidemiologicznej o przeprowadzonej deratyzacji.

§ 32

Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszej uchwale, podlega karze grzywny określonej w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

§ 33

Kontrolę nad przestrzeganiem uchwały powierza się Straży Miejskiej w Strzegomiu.

§ 34

Traci moc uchwała nr 85/97 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 29 grudnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strzegom.

§ 35

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strzegomia.

§ 36

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

STANISŁAW SITARZ