1960

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W NOWOGRODŹCU

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Nowogrodziec

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 i art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.) Rada Miejska w Nowogrodźcu uchwala, co następuje:

§ 1

1. Uchwala wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Nowogrodziec według stanu zasobów na 31 grudnia 2003 r.

2. Program ma na celu racjonalne gospodarowanie komunalnymi lokalami mieszkalnymi stanowiącymi mieszkaniowy zasób gminy.

§ 2

1. W skład mieszkaniowego zasobu gminy Nowogrodziec wchodzą następujące rodzaje lokali:

1) mieszkalne,

2) zamienne,

3) socjalne.

§ 3

1. Program opracowano na lata 2004–2008.

2. Zakres programu obejmuje niżej wymienione zagadnienia:

1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy Nowogrodziec w poszczególnych latach z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne,

2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata,

3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach,

4) zasady polityki czynszowej,

5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach,

6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej,

7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na:

a) koszty bieżącej eksploatacji,

b) koszty remontów i modernizacji lokali budynków, wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,

c) koszty zarządzania nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli,

d) wydatki inwestycyjne,

8) inne działania mające na celu poprawę wykorzystania zasobu mieszkaniowego gminy i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady prowadzenia niezbędnych zamian lokali.

Skarga Wojewody Dolnośląskiego do WSA PN.II.0914--13/02/04 z dnia 3 czerwca 2004 r. na § 3).

PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY I MIASTA NOWOGRODZIEC NA

LATA 2004–2008

R o z d z i a ł I

Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy i Miasta Nowogrodziec w poszczególnych latach z podziałem na lokale

socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

§ 4

1. Opis mieszkaniowego zasobu gminy i miasta Nowogrodziec według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r.

2. Mieszkaniowy zasób gminy i miasta Nowogrodziec obejmuje 69 budynków zawierających 303 lokali mieszkalnych, w tym 0 wydzielonych lokali socjalnych, o łącznej powierzchni użytkowej 14.751,94 m2.

Posiadane lokale mieszkalne w ilości 232 zlokalizowane są na terenie miasta Nowogrodziec, pozostałe w ilości 71 lokali znajduje się na terenie wiejskim.

Posiadany zasób mieszkaniowy stanowią zasadniczo budynki stare, wybudowane przed rokiem 1945.

Tylko 9 budynków zostało wybudowanych w latach 1952–1996.

Na podstawie corocznie przeprowadzonych przeglądów pod względem technicznym, określa się że 10 budynków jest w stanie technicznym dobrym, a pozostałych 59 budynków jest na poziomie dostatecznym.

§ 5

1. Stan techniczny budynków jest znacznie zróżnicowany i przedstawia się następująco:

1) konstrukcja budynków:

a) 100% zasobów – 69 budynków – konstrukcja murowana,

2) konstrukcja stropów:

a) 17,4% zasobów – 12 budynków – stropy drewniane,

b) 10,2% zasobów – 7 budynków – stropy betonowe,

c) 72,5% zasobów – 50 budynków – beton/drewno,

pokrycia dachów:

d) 71% zasobów – 49 budynków – pokryte dachówką,

e) 11,6% zasobów – 8 budynki – pokryte papą,

f) 17,4% zasobów – 12 budynków – pokrycia mieszane dachówka, blacha, papa i eternit.

2. Wyposażenie techniczne budynków:

1) 100% budynków wyposażonych jest w instalację elektryczną,

2) 2,70% budynków wyposażonych jest w instalację gazową,

3) 93,20% budynków wyposażonych jest w instalację wodociągową,

4) 90,50% budynków wyposażonych jest w instalację kanalizacyjną,

5) 13,50% budynków wyposażonych jest w instalację centralnego ogrzewania.

3. Dokumentacja budynków mieszkaniowych:

1) 61 budynków nie posiada dokumentacji techniczno-architektonicznej,

2) 8 budynków posiada dokumentację techniczno-architektoniczną.

4. Wszystkie budynki mają założoną książkę obiektu, która zawiera wszystkie możliwe wpisy określające parametry techniczne dotyczące danego budynku.

§ 6

1. Polityka gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i Miasta Nowogrodziec oraz prognoza wielkości i stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy i miasta na lata 2004–2008.

2. Podstawowym celem władz samorządowych jest ustalenie priorytetów działań remontowych i modernizacyjnych, niezbędnych do utrzymania w stanie niepogorszonym mieszkaniowego zasobu gminy i miasta, a w szczególności:

1) utrzymania stanu technicznego na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia,

2) utrzymania należytego stanu estetycznego,

3) stosowania rozwiązań technicznych, materiałowych i technologicznych sprzyjających poprawie stanu technicznego zasobu oraz podniesienia jego standardu.

3. Prognozuje się utrzymanie mieszkaniowego zasobu gminy i miasta w poszczególnych latach na poziomie:

1) rok 2004 – 282 lokali mieszkalnych oraz 1 wydzielony lokal socjalny,

2) rok 2005 – 257 lokali mieszkalnych oraz 3 wydzielone lokale socjalne,

3) rok 2006 – 232 lokali mieszkalnych oraz 2 wydzielone lokale socjalne,

4) rok 2007 – 205 lokali mieszkalnych oraz 2 wydzielone lokale socjalne,

5) rok 2008 – 178 lokali mieszkalnych oraz 2 wydzielone lokale socjalne.

4. Lokale socjalne uzyska się pod nw. adresami:

1) Kierżno nr 45 – 4 lokale,

2) Nowogrodziec, ul. Kolejowa nr 5 – 6 lokali.

5. Zwiększenie ilości lokali socjalnych z 1 do 10 uzyska się w wyniku przekwalifikowania lokali mieszkalnych, o obniżonym stanie technicznym i niepełnym wyposażeniu w urządzenia techniczne (brak łazienek, wspólne w.c. itp.).

6. Zakłada się w latach 2004–2008 pozyskanie 9 lokali mieszkalnych poprzez adaptację pomieszczeń niemieszkalnych w tym:

1) w roku 2004 – 3 mieszkań.

2) w roku 2005 – 0 mieszkania,

3) w roku 2006 – 1 mieszkanie,

4) w roku 2007 – 5 mieszkań,

5) w roku 2008 – 0 mieszkań.

R o z d z i a ł II

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali

z podziałem na kolejne lata

§ 7

1. Aby utrzymać należyty stan techniczny posiadanych budynków przyjmuje się harmonogram działań remontowych, wynikający z analizy potrzeb, uwzględniający: prace elewacyjne, remonty dachów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację instalacji grzewczych, elektrycznych i wodno-kanalizacyjnych zgodnie z zestawieniem.

R o z d z i a ł III

Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach

§ 8

1. Zakładany plan sprzedaży lokali mieszkalnych oddzielnie dla każdego roku przedstawia się następująco:

1) w roku 2004 – planowana sprzedaż 20 mieszkań,

2) w roku 2005 – planowana sprzedaż 22 mieszkań,

3) w roku 2006 – planowana sprzedaż 23 mieszkań,

4) w roku 2007 – planowana sprzedaż 25 mieszkań,

5) w roku 2008 – planowana sprzedaż 25 mieszkań.

2. Sprzedaż lokali mieszkalnych na terenie gminy i miasta Nowogrodziec w latach 2004–2008 prowadzona będzie w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami na zasadach określonych w odrębnej uchwale.

3. Stosowany zakres bonifikat umożliwi wykup mieszkań najemcom o różnym stopniu zamożności.

R o z d z i a ł IV

Zasady polityki czynszowej

§ 9

1. W lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy i miasta stawki czynszu za wynajem lokali ustala Burmistrz Nowogrodźca.

2. Wysokość stawki bazowej czynszu ustala się w oparciu o przeprowadzoną kalkulację kosztowa, uwzględniającą w szczególności koszty administrowania, konserwacji i utrzymania należytego stanu technicznego budynku, utrzymania wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania.

3. Stawka bazowa za 1 m2 lokalu mieszkalnego jest podwyższana lub obniżana, co uzależnione jest od wyposażenia lokali w różne instalacje, jego położenia i układu:

1) czynniki podwyższające stawkę czynszu to:

a) instalacja wodna w budynku – 10%,

b) instalacja kanalizacyjna – 10%,

c) lokale wyposażone w instalację c.w. – 15%,

d) sieć gazu przewodowego – 15%,

e) centralne ogrzewanie – 20%,

f) łazienka – 15%,

g) lokale wyposażone w instalację kanalizacyjną w lokalu – 15%,

h) lokale wyposażone w instalację wodną – 15%.

4. W przypadku wystąpienia kilku współczynników podwyższających stawkę czynszu ulega ona podwyższeniu o sumę procentów za te czynniki.

1) czynniki obniżające stawkę czynszu to:

a) ciemna kuchnia – 10%,

b) położenie lokalu w suterenie – 25%,

c) lokale położone na strychu – 10%.

5. W przypadku wystąpienia kilku współczynników obniżających stawkę bazową ulega ona obniżeniu o sumę procentów za te czynniki.

6. Stawka czynszu za najem 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu socjalnego nie może przekraczać połowy stawki średniego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym w lokalach socjalnych.

7. Stawka czynszu za lokale mieszkalne o powierzchni przekraczającej 80 m2, wynajmowane za zapłatą czynszu wolnego ustalonego w drodze przetargu nie może być niższa niż 200% czynszu obowiązującego za ten lokal.

8. W przypadku podnajęcia całego lub części lokalu, dokonanego za pisemną zgodą właściciela, wysokość czynszu podwyższa się o 30%.

9. Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, w których Gmina jest jednym ze współwłaścicieli, ustalane są przez wspólnoty mieszkaniowe poprzez podjęcie stosownych uchwał.

10. Dla potrzeb niniejszego programu przeprowadzono symulację wzrostu stawek czynszu w latach 2004–2008, przy przyjęciu obowiązującej wartości odtworzeniowej 1 m2 powierzchni użytkowej ustalonej dla powiatu bolesławieckiego, na IV kwartał 2003 r. na poziomie 2346,00 zł oraz obowiązującej miesięcznej bazowej stawki czynszu za 1 m2 w wysokości 1,06 zł.

Rok

Stawka* czynszu za 1 m2

powierzchni użytkowej

Zakładane 3% wartości

odtworzeniowej 1 m2

powierzchni użytkowej

zł/m-c

Wskaźnik % określający

wysokość czynszu do

max wartości czynszu**

(2 : 3) x 100

2004

1,06* x 15% = 0,16 + 1,06 = 1,22

5,76

21,00%

2005

1,22* x 15% = 0,18 + 1,22 = 1,40

6,01

23,00%

2006

1,40* x 15% = 0,21 + 1,40 = 1,61

6,25

26,00%

2007

1,61* x 15% = 0,24 + 1,61 = 1,85

6,5

28,00%

2008

1,85* x 15% = 0,28 + 1,85 = 2,13

6,83

31,00%

* – stawka czynszu ustalona jako bazowa, tj. określona jako obowiązująca stawka czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej mieszkania.

** – max wartość czynszu – jest to wartość wynikająca z przemnożenia wartości odtworzeniowej powierzchni mieszkalnej ustalonej przez wojewodę oraz wskaźnika w wysokości 3% ustalonego w ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

R o z d z i a ł V

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy i miasta oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy i miasta

w latach 2004–2008

§ 10

1. Obecnie zarządzanie lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy i miasta wykonywane jest przez jednostkę organizacyjną gminy, tj. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodźcu.

2. Zarządzanie nieruchomościami wspólnymi wykonywane jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 8, poz. 903 ze zm.).

R o z d z i a ł VI

Zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy i miasta w latach 2004–2008

§ 11

1. Mieszkaniowy zasób przeznaczony jest w pierwszej kolejności dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej gminy i miasta Nowogrodziec, posiadających stałe zameldowanie w gminie przynajmniej na 3 lata przed wniesieniem wniosku.

2. Określony w ust. 1 warunek okresu 3-letniego, nie dotyczy mieszkańców pozbawionych stałego meldunku ([przez utratę lokalu mieszkalnego), posiadających prawo do lokalu socjalnego i wywiązujących się z opłat związanych z najmem ww. lokalu przez okres 3 lat.

3. W wyjątkowych przypadkach Burmistrz Nowogrodźca może udzielić zgody na zawarcie umowy najmu z innymi osobami niż określone w ust. 1–2, o ile jest to zgodne z zasadą racjonalnego gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy i miasta Nowogrodziec i uzasadnione interesem społeczności lokalnej.

4. Lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy i miasta Nowogrodziec, z wyjątkiem lokali socjalnych i lokali przeznaczonych do wynajmowania na czas trwania stosunku pracy, mogą być wynajmowane tylko na czas nieoznaczony.

Skarga Wojewody Dolnośląskiego do WSA PN.II.0914--13/02/04 z dnia 3 czerwca 2004 r. na § 11.

R o z d z i a ł VII

Tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego

§ 12

1. Sposób przyjmowania i rozpatrywania wniosków o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego jest jawny. Jawność postępowania ma na celu realizację kontroli społecznej.

2. Załatwianie spraw najmu lokalu mieszkalnego rozpoczyna się od złożenia wniosku o najem lokalu mieszkalnego.

3. Kompletne wnioski mieszkaniowe przyjmowane będą w okresie od 1 do ostatniego dnia stycznia każdego roku. Wnioski niekompletne lub złożone po terminie nie będą rozpatrywane tego roku.

4. Wnioski osób ubiegających się o ujęcie na wykazie osób, z którymi zostaną zawarte umowy najmu samodzielnych lokali mieszkalnych i socjalnych, będą opiniowane przez Społeczną Komisję Mieszkaniową.

5. Roczne wykazy sporządza Burmistrz Nowogrodźca w sposób jawny i zapewniający ich społeczną kontrolę, przez co rozumie się opiniowanie przez Społeczną Komisję Mieszkaniową wniosków osób, ubiegających się o ujęcie w wykazie oraz projektów wykazów.

6. Ilość osób ujętych w rocznym wykazie powinna być dostosowana do możliwości lokalowych gminy i miasta Nowogrodziec.

7. Do prowadzenia spraw związanych z zawarciem umowy najmu lokalu mieszkalnego zobowiązany jest Burmistrz Nowogrodźca lub podmiot przez niego upoważniony (w tym zarządca).

R o z d z i a ł VIII

Kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas

nieoznaczony i lokalu socjalnego

§ 13

1. Najemcą lokalu mieszkalnego może zostać wyłącznie osoba, która zamieszkuje w lokalu, w którym na osobę przypada mniej niż 5 m2 powierzchni mieszkalnej, i której dochody brutto za okres trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekroczyły 150% najniższej emerytury w gospodarstwach jednoosobowych lub 100% najniższej emerytury w gospodarstwach wieloosobowych i nie ma tytułu prawnego do innego lokalu.

2. Najemca lokalu socjalnego może zostać wyłącznie osoba, która nie ma tytułu prawnego do lokalu i której dochody brutto z gospodarstwa domowego za okres ostatnich trzech miesięcy nie przekraczały 75% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 50% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym.

3. Pierwszeństwo przy zawieraniu umów najmu lokalu socjalnego przysługuje osobom, które:

1) nabyły prawo do takiego lokalu na podstawie orzeczenia sądowego,

2) utraciły mieszkanie wskutek klęski żywiołowej, katastrofy lub pożaru, jeżeli nie przysługuje im prawo do lokalu zamiennego,

3) opuściły dom dziecka w związku z uzyskaniem pełnoletności, a trafiły do niego z terenu gminy i miasta Nowogrodziec,

4) opuszczają zakłady karne, a nie posiadają prawa powrotu do poprzedniego miejsca zamieszkania.

4. Lokale socjalne nie podlegają zamianie. Burmistrz Nowogrodźca może w szczególnym przypadku postanowić inaczej, jeżeli wymaga tego interes społeczności lokalnej.

5. Umowę najmu lokalu socjalnego zawiera się na czas oznaczony.

6. Lokal zamienny powinien być wynajęty osobie, której dotychczasowy lokal został uznany za niemieszkalny.

7. Gmina Nowogrodziec w uzasadnionych przypadkach zapewnia wynajęcie lokalu zamiennego najemcom mieszkającym w budynkach lub lokalach, przeznaczonych do remontu kapitalnego, rozbiórki, modernizacji lub sprzedaży całego budynku.

R o z d z i a ł IX

Zamiany mieszkań

§ 14

1. Najemca może dokonać zamiany na inny lokal mieszkalny za pisemną zgodą wynajmującego.

2. Na wniosek najemcy wynajmujący może dokonać zamiany lokalu, jeżeli w wyniku takiej zamiany wynajmujący uzyskuje samodzielny lokal mieszkalny o wyższym standardzie i większej powierzchni.

3. Wynajmujący może wyrazić zgodę na zamianę dotychczas zajmowanego lokalu przez najemcę na wolny lokal i zawrzeć umowę z osobą ubiegającą się o lokal mieszkalny dostosowany do jej potrzeb, ze względu na stan zdrowia potwierdzony odpowiednim orzeczeniem lekarskim.

R o z d z i a ł X

Zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wystąpiły po śmierci

najemcy

§ 15

1. Wynajmujący powinien zawrzeć umowę najmu lokalu stanowiącego własność gminy z małżonkiem niebędącym współnajemcą lokalu, dziećmi i jego współmałżonkami, innymi osobami, wobec których najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych oraz z osobą, która pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą, którzy pozostali w lokalu po wyprowadzeniu głównego najemcy, jeżeli dotychczasowy najemca:

1) przeprowadził się do lokalu, do którego nie uzyskał tytułu prawnego,

2) uzyskał tytuł prawny do innego lokalu, w którym – w przypadku przekwaterowania wszystkich osób uprawnionych – nastąpiłoby zagęszczenie poniżej 5 m2 powierzchni mieszkalnej na osobę.

2. Wynajmujący powinien zawrzeć umowę najmu lokalu stanowiącego własność gminy z osobami, które nie wstąpiły w stosunek najmu po śmierci najemcy, jeżeli zamieszkiwały z nim przez okres co najmniej 10 lat.

R o z d z i a ł XI

Kryteria oddawania w najem lokali o powierzchni

przekraczającej 80 m2

§ 16

1. Wynajęcie lokalu mieszkalnego o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2 poprzedzone jest nieograniczonym przetargiem pisemnym, celem którego jest ustalenie najwyższej stawki czynszu.

2. Zasady i regulamin przeprowadzenia nieograniczonego przetargu pisemnego określa Burmistrz Nowogrodźca.

R o z d z i a ł XII

Zwiększenie mieszkaniowego zasobu gminy i miasta Nowogrodziec poprzez adaptację lokali niemieszkal-

nych na lokale mieszkalne

§ 17

1. Mieszkaniowy zasób gminy i miasta Nowogrodziec można zwiększyć poprzez dokonywanie przez osoby fizyczne na koszt własny adaptacji strychów, suszarni, pralni i innych pomieszczeń nie-wchodzących w skład już istniejących lokali mieszkalnych lub użytkowych usytuowanych w obiektach stanowiących w całości własność gminy i miasta Nowogrodziec, w celu wybudowania lub powiększenia zajmowanego mieszkania.

2. Adaptacja, o której mowa w ust. 1, polega na nadbudowie, rozbudowie, odbudowie pomieszczeń niemieszkalnych w obiektach budowlanych lub kapitalnym remoncie lokali mieszkalnych.

3. Obiekty budowlane i lokale przewidziane do wymienionych w ust. 2 robót budowlanych typują zarządcy budynków.

4. Po wytypowaniu obiektów budowlanych i lokali zarządca musi uzyskać pozytywną opinię urbanistyczno-architektoniczną co do możliwości przeprowadzenia adaptacji na lokal mieszkaniowy.

5. Informacje o obiektach budowlanych i lokalach, o których mowa w ust. 4, przeznaczonych od inwestycji budowlanych na koszt własny podawane będą do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Nowogrodźcu przy ul. Rynek 1.

6. Załatwienie spraw dotyczących zawarcia umowy o udostępnienie obiektu budowlanego i lokalu z przeznaczeniem na adaptację musi być poprzedzone złożeniem wniosku. Tryb składania wniosku oraz miejsce złożenia określa Burmistrz Nowogrodźca.

7. Wyboru osób, które otrzymują skierowanie na zawarcie umowy o udostępnienie obiektu budowlanego i lokalu, dokonuje Burmistrz Nowogrodźa.

8. Na podstawie uzyskanego skierowania oraz wymaganych ekspertyz i projektów technicznych osoba wymieniona w ust. 7 zawiera z zarządcą umowę o udostępnienie obiektu budowlanego i lokalu z przeznaczeniem na adaptację.

9. Prace adaptacyjne nie mogą ingerować w istniejące już lokale mieszkalne, chyba że będzie zgoda najemcy.

10. W przypadku adaptacji strychu, suszarni zarządzający budynkiem ma obowiązek zapewnić lokatorom ciepłe pomieszczenie do suszenia bielizny.

11. W zawartej umowie powinny być określone w szczególności warunki udostępnienia obiektu budowlanego i lokalu do adaptacji, a także wzajemne obowiązki inwestora i zarządcy oraz stosowne rozliczenia z tym związane.

12. W przypadku gdy prace adaptacyjne już ingerują w istniejące lokale mieszkalne inwestor zobowiązany jest do przywrócenia do stanu pierwotnego.

13. Po zakończeniu robót adaptacyjnych i komisyjnym odbiorze lokalu, inwestor z którym zawarto umowę wstępną na udostępnienie obiektu budowlanego i lokalu, otrzymuje skierowanie na zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego.

R o z d z i a ł XIII

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej

§ 18

1. Podstawowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej z przeznaczeniem na remonty, bieżącą eksploatację i konserwację są wpływy z czynszów za najem lokali mieszkalnych, wspierane przychodami z czynszów za lokale użytkowe oraz ewentualne dotacje z budżetu państwa i gminy.

R o z d z i a ł XIV

Wysokość wydatków w latach 2004–2008 z podziałem na koszty bieżące eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy i miasta, koszt zarządzania nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym z współwłaścicieli, a także

wydatki inwestycyjne

§ 19

1. Wysokość wydatków na dany rok z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów i modernizacji lokali i budynków ustala Burmistrz Nowogrodźca w oparciu o plan remontów i protokoły typowania robót opracowane przez Zarządcę budynków.

2. W poszczególnych latach realizacji programu nakłady na planowane remonty, adaptacje oraz środki uzupełniające koszty utrzymania lokali socjalnych ustalane będą corocznie w uchwale budżetowej w zależności od możliwości finansowej.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do WSA PN.II.0914-13/02/04 z dnia 3 czerwca 2004 r. na rozdział XIV uchwały).

R o z d z i a ł XV

Inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy i miasta, zakres zmian lokali związanych

z remontami budynków

§ 20

1. W sytuacji konieczności przeprowadzenia remontu mieszkania, najemcy przysługuje na czas wykonania niezbędnego remontu lokal zamienny.

2. W przypadku przeznaczenia wszystkich lokali mieszkalnych w danym budynku do sprzedaży zgodnie z ustaleniami programu, a najemca lokalu nie skorzystał z przysługującego mu pierwszeństwa w jego nabyciu na podstawie złożonej przez gminę oferty jego kupna, najemcy może zostać zaproponowane wynajęcie innego lokalu w tej samej miejscowości, spełniającego wymagania co najmniej takie same, jakie powinien spełniać lokal zamienny.

3. Zwolniony lokal zbywany będzie w drodze przetargu nieograniczonego.

R o z d z i a ł XVI

Postanowienia końcowe

§ 21

1. Wynajmujący powinien w pierwszej kolejności zaproponować zawarcie umowy najmu lokalu, stanowiącego własność gminy, z najemcami:

1) zajmującymi część lokalu wspólnego, w którym przypada mniej niż 10 m2 powierzchni mieszkalnej na jedną osobę uprawnioną na zwolnioną część lokalu we wspólnym składzie,

2) zajmującymi część lokalu wspólnego, w którym przypada mniej niż 10 m2 powierzchni mieszkalnej na jedną osobę uprawnioną na zwolnioną część lokalu we wspólnym składzie, w którym występuje wspólna używalność sanitariatów,

3) lokalu na opróżniony lokal przyległy, który nie spełnia warunków samodzielnego lokalu mieszkalnego lub socjalnego.

2. Osoby zakwalifikowane do zawarcia umowy najmu na lokal mieszkalny są skreślone z wykazu osób, jeżeli nie wyrażą zgody na przyjęcie proponowanego lokalu z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W przypadkach szczególnie uzasadnionych mogą odmówić przyjęcia lokalu jeden raz.

4. Odmowa przyjęcia lokalu socjalnego jest równoznaczna ze skreśleniem z wykazu.

§ 22

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodźca.

§ 23

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

ROBERT RELICH