1825

UCHWAŁA RADY GMINY LUBAŃ

z dnia 28 kwietnia 2004 r.

w sprawie Statutu Sołectwa Radogoszcz w Gminie Lubań

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 7 i art. 35 ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591
z późn. zm.) Rada Gminy Lubań uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Ogół mieszkańców Sołectwa Radogoszcz stanowi samorząd mieszkańców wsi.

2. Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi: Sołectwo Radogoszcz.

3. W skład Sołectwa Radogoszcz wchodzi wieś Radogoszcz.

§ 2

1. Sołectwo Radogoszcz jest jednostką pomocniczą Gminy Lubań, którego mieszkańcy wspólnie z mieszkańcami innych sołectw Gminy Lubań tworzą wspólnotę samorządową Gminy Lubań.

2. Sołectwo Radogoszcz działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Statutu Gminy Lubań, niniejszego Statutu.

R o z d z i a ł II

Organizacja i zakres działania sołectwa

§ 3

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.

2. Organem wychowawczym sołectwa jest sołtys.

3. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka, której zadaniem jest doradzanie i opiniowanie w sprawach wsi.

§ 4

1. Podstawowym zadaniem sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji gminy.

2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań gminy przez swoje organy, to jest zebranie wiejskie i sołtysa wspomaganego przez radę sołecką.

3. Do zakresu działania sołectwa należy w szczególności:

1) inicjowanie działań organów gminy we wszystkich sprawach wchodzących w skład zadań własnych gminy,

2) wydawanie opinii i rozstrzygnięć w zakresie dotyczącym interesu mieszkańców sołectwa,

3) zarządzanie i korzystanie z mienia komunalnego przekazanego sołectwu przez Radę Gminy Lubań, w tym określanie przeznaczenia środków finansowych wyodrębnionych dla sołectwa w budżecie gminy,

4) kształtowanie zasad współżycia społecznego w sołectwie,

5) organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania, a także pomocy sąsiedzkiej.

4. Rada gminy upoważnia organy sołectwa do organizowania na terenie sołectwa imprez, wystaw, koncertów i konkursów z zachowaniem ogólnie obowiązujących przepisów.

R o z d z i a ł III

Zebranie wiejskie

§ 5

Uprawnieni do udziału w zebraniu wiejskim są stali mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania, to jest mieszkańcy zameldowani na stałe na terenie sołectwa oraz mieszkańcy przebywający na terenie sołectwa z zamiarem starego pobytu, nawet jeśli nie są zameldowani na stałe.

§ 6

Do właściwości zebrania wiejskiego należy:

1) wybór i odwołanie sołtysa,

2) wybór i odwołanie rady sołeckiej w całości, jak też jej poszczególnych członków,

3) podejmowanie rozstrzygnięć w finansowych i gospodarczych sprawach sołectwa, w ramach przyznanych kompetencji,

4) zajmowanie stanowisk, wyrażanie opinii i występowanie z wnioskami w sprawach istotnych dla sołectwa i jego mieszkańców,

5) wyrażanie zgody na uszczuplenie dotychczasowych praw sołectwa do korzystania z mienia komunalnego uprzednio przekazanego,

6) rozpatrywanie sprawozdań z pracy sołtysa i rady sołeckiej oraz dokonywanie ocen ich działalności,

7) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez radę gminy konsultacji społecznych w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa i gminy,

8) określanie kierunków współpracy z radnymi z terenu sołectwa, w szczególności w zakresie organizacji spotkań z wyborcami oraz sposobów przekazywania informacji o bieżących pracach organów gminy,

9) ustalenie zadań dla sołtysa i rady sołeckiej do realizacji między zebraniami wiejskimi.

§ 7

Rozstrzygnięcia (uchwały) i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje niezwłocznie wójtowi gminy, nie później jednak jak w ciągu 7 dni od dnia ich przyjęcia.

§ 8

1. Rozstrzygnięcia (uchwały) zebrania wiejskiego przyjmowane są zwykłą większością głosów, to jest taką, w której liczba głosów ważnych “za” jest większa od liczby głosów ważnych “przeciw”, zaś głosów “wstrzymujących się” nie bierze się pod uwagę.

2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, chyba że ustawa przewiduje głosowanie tajne.

Zebranie może jednak postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

3. W głosowaniu mogą uczestniczyć tylko mieszkańcy, o których mowa w § 5 niniejszego statutu.

4. Prowadzący zebranie lub przewodniczący komisji skrutacyjnej, o którym mowa w § 22 niniejszego statutu, ogłasza bezzwłocznie wyniki głosowania.

§ 9

1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

• z własnej inicjatywy,

• z inicjatywy rady sołeckiej,

• na pisemne żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

• na wniosek Rady Gminy Lubań lub Wójta Gminy Lubań.

2. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej, zwołuje wójt gminy. Wójt gminy ma również prawo zwołać zebranie wiejskie w razie nieobecności sołtysa trwającej dłużej niż 30 dni lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach.

§ 10

1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

2. Termin i miejsce oraz proponowany porządek zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia zebrania.

3. Zebranie wiejskie w ustalonym terminie jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 25 uprawnionych, o których mowa w § 5 niniejszego regulaminu, oraz gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni, zgodnie z wymogami niniejszego statutu.

4. W przypadku nieważności zebrania z uwagi na brak wymaganego quorum, o którym mowa w ust. 3, po 30 minutach następuje powtórzenie zebrania (zebranie w drugim terminie). Zebranie w drugim terminie jest ważne, gdy uczestniczy w nim co najmniej 10 uprawnionych, o których mowa w § 5 niniejszego regulaminu.

5. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Gminy Lubań lub Wójta Gminy Lubań winno odbyć się nie później niż w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, chyba ze wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 11

1. Zebranie wiejskie, z zastrzeżeniem § 9 ust. 2 niniejszego statutu, otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom. Zebranie wiejskie może wybrać inną osobę na przewodniczącego zebrania spośród uczestniczących w zebraniu przed zatwierdzeniem porządku obrad.

2. Zebranie wiejskie zwołane przez wójta gminy otwiera wójt lub upoważniony przez niego pracownik urzędu gminy.

3. Porządek obrad zebrania wiejskiego ustala się na podstawie projektu zaproponowanego przez sołtysa lub wójta.

4. Sprawy proponowane do rozpatrzenia przez zebranie wiejskie winny być należycie przygotowane.

§ 12

1. Obrady zebrania wiejskiego są protokołowane przez osobę wyznaczoną przez sołtysa, a w przypadku gdy zebranie zwołał wójt przez pracownika urzędu gminy.

2. Do protokołu dołącza się listą biorących udział w zebraniu zawierającą w szczególności datą i miejsce zebrania, imiona, nazwiska i miejsce zamieszkania osób biorących udział w zebraniu oraz adnotacją o osobach niespełniających wymagań, o których mowa w § 5 niniejszego statutu, a uczestniczących w zebraniu.

3. Protokół z zebrania wiejskiego powinien zawierać w szczególności:

1) datą, miejsce, godzinę zebrania i oznaczenie, w którym terminie zebranie się odbywa (termin pierwszy lub drugi),

2) zatwierdzony porządek obrad,

3) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji,

4) opis podjętych rozstrzygnięć,

5) podpis przewodniczącego zebrania oraz podpis sołtysa (wójta lub pracownika urzędu gminy).

4. Zbiór protokołów zebrań wiejskich prowadzi sołtys, który także udostępnia je do wglądu zainteresowanym. Kopią protokołu przekazuje się wójtowi gminy.

R o z d z i a ł IV

Sołtys i rada sołecka

§ 13

1. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej upływa wraz z upływem kadencji Rady Gminy Lubań.

2. Po upływie kadencji sołtys i rada sołecka pełnią swoje obowiązki do dnia wyboru nowego sołtysa i nowej rady sołeckiej.

3. Nowe wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza wójt gminy w terminie do 6 miesięcy po upływie ich kadencji. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa albo rady sołeckiej w trakcie kadencji zastosowanie mają postanowienia § 20 niniejszego statutu.

§ 14

Działalność sołtysa i rady sołeckiej ma charakter społeczny.

§ 15

1. Do obowiązków i kompetencji sołtysa należy w szczególności:

1) zwoływanie zebrań wiejskich i przewodniczenie ich obradom z zastrzeżeniem § 9 ust. 2 oraz § 11 ust. 1 zdanie drugie,

2) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej i jej przewodniczenie,

3) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,

4) wykonywanie rozstrzygnięć podejmowanych przez zebranie wiejskie, a także aktywny udział w realizacji uchwał i zarządzeń organów gminy,

5) załatwianie w ramach upoważnienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej,

6) prowadzenie zarządu i administracji tymi składnikami mienia komunalnego, które gmina przekazała sołectwu do korzystania,

7) potwierdzanie okoliczności i opiniowanie wniosków, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,

8) wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów, m.in. w zakresie obronności i ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwania ich skutków.

2. Sołtys uczestniczy w sesjach rady gminy z głosem doradczym, lecz bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 16

Co najmniej raz w roku sołtys przedkłada na zebraniu wiejskim informację o swojej działalności, a także działalności rady sołeckiej.

§ 17

1. Przy wykonywaniu swoich zadań, sołtysa wspomaga rada sołecka.

2. Rada sołecka składa się z 5 osób.

3. Przewodniczącym rady sołeckiej jest sołtys, a w przypadku jego nieobecności (odwołanie, ustąpienie lub inna przyczyna) osoba wyłoniona spośród członków rady sołeckiej; osoba ta zwołuje także posiedzenia rady sołeckiej.

4. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.

5. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

6. O miejscu i terminie posiedzenia rady sołeckiej sołtys zawiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty wszystkich członków rady sołeckiej oraz radnych sołectwa, którzy mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu rady sołeckiej. Zawiadomienie winno być dokonane co najmniej 3 dni przed dniem rozpoczęcia posiedzenia rady sołeckiej.

7. Rada sołecka obraduje w obecności co najmniej polowy swojego składu.

§ 18

Rada sołecka w szczególności:

1) współdziała z sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa,

2) wspólnie z sołtysem opracowuje i przedstawia projekty rozstrzygnięć i opinii na zebranie wiejskie,

3) wspomaga sołtysa w wykonywaniu rozstrzygnięć (uchwał) zebrania wiejskiego,

4) występuje z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa,

5) współdziała z organizacjami społecznymi i religijnymi w celu wspólnej realizacji zadań.

§ 19

1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji.

2. Odwołanie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić w szczególności w przypadku niewykonywania swoich obowiązków, naruszania postanowień statutu lub rozstrzygnięć (uchwał) zebrania wiejskiego, a także dopuszczenia się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

3. Z wnioskiem o odwołanie może zwrócić się do zebrania wiejskiego również wójt gminy.

4. Głosowanie w sprawie odwołania sołtysa, rady sołeckiej bądź poszczególnych jej członków odbywa się w tym samym trybie, w jakim następuje głosowanie w sprawie ich wyboru.

5. O terminie, miejscu i czasie zebrania zawiadamia się zainteresowanych, którzy na zebraniu mogą bronić swoich interesów.

§ 20

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa lub wszystkich członków rady sołeckiej w trakcie kadencji – wójt gminy w terminie do 60 dni zarządza wybory uzupełniające, chyba że do końca kadencji pozostało mniej niż 180 dni od daty odwołania lub ustąpienia. W takim przypadku wybory przeprowadza się równocześnie z wyborami w innych sołectwach, po upływie kadencji rady gminy.

2. Wybory dla uzupełnienia części składu rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez Sołtysa.

R o z d z i a ł V

Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej

§ 21

1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej, zwołuje wójt gminy. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego.

2. Informację o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

3. W zakresie ważności zebrania wyborczego zastosowanie mają odpowiednio postanowienia § 10 ust. 3 i 4 niniejszego statutu.

§ 22

1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej trzech osób wybranych spośród uprawnionych uczestników Zebrania. Komisja wybiera przewodniczącego ze swojego składu. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub w skład rady sołeckiej.

2. Wybory przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią Wójta Gminy Lubań.

3. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie wyników głosowania,

4) ogłoszenie wyników wyborów,

5) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.

§ 23

1. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych spośród i przez mieszkańców, o których mowa w § 5 niniejszego statutu.

2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenia kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.

§ 24

Wyborcy oddają głosy, po odczytaniu z listy obecności, do zapieczętowanej uprzednio urny.

§ 25

1. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów.

2. W przypadku uzyskania największej, równej liczby ważnie oddanych głosów przez więcej niż jednego kandydata na sołtysa, przeprowadza się drugie głosowanie ograniczając liczbę kandydatów do tych, którzy uzyskali największą, równą liczbę głosów. Głosowanie powtarza się do momentu wyłonienia sołtysa.

3. Zasady ust. 2 stosuje się odpowiednio w wyborach rady sołeckiej.

§ 26

1. W ciągu 7 dni od daty wyborów sołtysa i rady sołeckiej, mieszkaniec sołectwa, o którym mowa w § 5 niniejszego statutu, może wnieść protest przeciwko ważności wyborów.

Protest wniesiony po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.

2. Protest wnosi się na piśmie do wójta gminy.

3. Wnoszący protest powinien sformułować w nim zarzuty oraz przedstawić lub wskazać dowody, na których opiera swoje zarzuty.

4. Wójt gminy protest rozpatruje i rozstrzyga o ważności wyborów w ciągu 14 dni od daty wpływu protestu.

5. W przypadku stwierdzenia nieważności wyborów wójt gminy wyznacza nowy termin i zakres ponownych wyborów. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio.

§ 27

Nowo wybrany sołtys i członkowie rady sołeckiej otrzymują od wójta gminy zaświadczenie o wyborze.

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa i mienie sołectwa

§ 28

1. Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu gminy.

2. Rada gminy wyodrębnia w budżecie gminy każdego roku środki finansowe do dyspozycji sołectwa, na jego wydatki bieżące.

3. Wydatki środków wyodrębnionych w budżecie gminy do dyspozycji sołectwa podlegają każdorazowo akceptacji wójta gminy oraz skarbnika gminy.

§ 29

1. Gospodarkę finansową sołectwa prowadzi sołtys, zgodnie z preliminarzem finansowym zatwierdzonym przez zebranie wiejskie.

2. Zebranie wiejskie może upoważnić radę sołecką do wprowadzania zmian w preliminarzu finansowym.

3. Sołtys raz w roku składa sprawozdanie zebraniu wiejskiemu z wykonania wydatków finansowych.

§ 30

1. Rada gminy może na wniosek zebrania wiejskiego przekazać sołectwu składniki mienia komunalnego w zarząd i do korzystania.

2. Przekazanie następuje protokolarnie i po podjęciu przez radę gminy uchwały o przekazaniu, z zastrzeżeniem § 33 niniejszego statutu.

§ 31

W przypadku przekazania przez radę gminy mienia komunalnego, organy sołectwa rozporządzają dochodami uzyskanymi z tego źródła w taki sposób, że w pierwszej kolejności dochody te służą pokryciu wydatków związanych z utrzymaniem tego mienia.

§ 32

1. W ramach zarządu przekazanym mieniem do korzystania organy sołectwa mogą samodzielnie oddawać to mienie na okres do 3 lat w najem, dzierżawę i użyczenie.

2. Organy sołectwa zarządzając mieniem zobowiązane są do przestrzegania wymogów i zasad określonych przepisami prawa. W szczególności zobowiązane są do zachowania szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia.

§ 33

1. Mienie nabywane przez sołectwo ze środków wyodrębnionych do jego dyspozycji w budżecie gminy staje się z chwilą nabycia mieniem komunalnym pozostającym w zarządzie sołectwa.

2. W tym przypadku rada gminy nie podejmuje uchwały o przekazaniu mienia sołectwu w zarząd i do korzystania. Nabyte składniki mienia podlegają ujawnieniu w ewidencji mienia komunalnego.

R o z d z i a ł VII

Nadzór i kontrola nad działalnością sołectwa

§ 34

1. Nadzór nad działalnością sołectwa na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności sprawują rada gminy i wójt gminy.

2. Gospodarka finansowa sołectwa podlega również nadzorowi i kontroli skarbnika gminy oraz komisji rewizyjnej rady gminy.

§ 35

1. Wójt gminy obowiązany jest czuwać, aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenie, a organy sołectwa wykorzystywały powierzone mienie zgodnie z jego przeznaczeniem, z zachowaniem szczególnej staranności.

2. Wójt gminy ma prawo do żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa. Może również uczestniczyć w posiedzeniach organów sołectwa.

3. Wójt gminy, jeżeli uzna rozstrzygnięcia (uchwały) sołectwa za wykraczające poza zakres przekazanych im kompetencji i sprzeczne z prawem, powinien wstrzymać ich realizację, nakazując działanie zgodne z prawem, a w razie potrzeby stwierdzić nieważność podjętych rozstrzygnięć.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 36

1. Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć gospodarczych, kulturalnych i edukacyjnych organy sołectwa nawiązują współpracą z organami innych sołectw z terenu gminy, zawierając stosowne porozumienia bądź podejmując wspólne uchwały (rozstrzygnięcia).

2. Porozumienia, o których mowa wyżej, mogą być zawierane w formie ustnej.

§ 37

Zmiany statutu dokonuje rada gminy.

§ 38

W przypadkach spornych postanowienia statutu sołectwa interpretuje wiążąco wójt gminy.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia przejściowe

§ 39

Sołtys oraz rada sołecka wybrani na podstawie dotychczasowych statutów pełnią swoje obowiązki do dnia wyboru sołtysa i rady sołeckiej na podstawie niniejszego statutu.

§ 40

W związku z wejściem w życie niniejszego statutu wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe pozostają nienaruszone.

§ 41

Statut Sołectwa Radogoszcz w Gminie Lubań przyjmuje się po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

§ 42

Niniejszy statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzi w życie w dniu wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzonych w związku z zakończeniem obecnej kadencji tych organów, nie wcześniej jednak jak po upływie 14 dni od daty opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

JÓZEF HALWA