1817

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY LUBOMIERZ

z dnia 30 kwietnia 2004 r.

w sprawie zmian do uchwały nr XIV/81/03 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz w sprawie regulaminu dostarczenia wody i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591
z 2001 r. z późniejszymi zmianami) oraz art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72 z 13 lipca 2001 r., poz. 747 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska Gminy Lubomierz uchwala, co następuje:

§ 1

Uchyla się w całości zapis w § 1 uchwały nr XIV/81/03 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz w sprawie regulaminu dostarczenia wody i odprowadzania ścieków.

§ 2

W miejsce uchylonego zapisu w § 1 wprowadza się nowy o następującej treści:

Uchwala się “Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków” obowiązujący na terenie Gminy Lubomierz, o następującym brzmieniu:

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

art. 1

1. Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Lubomierz realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubomierzu zwany dalej zakładem.

2. Ilekroć w regulaminie używa się określenie “ustawa”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, póz. 747).

3. Regulamin niniejszy określa prawa i obowiązki zakładu oraz odbiorców usług wodociągowo- -kanalizacyjnych świadczonych przez zakład, zwanych dalej odbiorcami, wynikające z ustawy oraz z przepisów wykonawczych do tej ustawy.

art. 2

Odbiorcą usług jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeżeli spełnia przesłanki określone w art. 2 pkt 3 ustawy.

art. 3

Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej, której stronami są: Zakład oraz podmiot o którym mowa w art. 2, zawartej na zasadach i formie określonych w niniejszej uchwale oraz ustawie.

art. 4

Zakład wykonuje swoją działalność w oparciu Statut zatwierdzony uchwałą nr IV/33/03 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 28 stycznia 2003 r.

R o z d z i a ł 2

Minimalny poziom usług świadczonych przez Zakład

art. 5

Zakład, oprócz wymogu ustalonego w art. 5 ust. 1 ustawy, ma obowiązek zapewnić:

1) spełnienie wymagań w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych, określonych w ustawie,

2) spełnienie warunków przy wprowadzaniu ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru, określonych w ustawie,

3) prawidłową eksploatację urządzeń wodociągowo- -kanalizacyjnych.

R o z d z i a ł 3

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług

art. 6

Zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków następuje na pisemny wniosek osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci.

art. 7

Podpisanie umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, w związku z przyłączeniem do sieci, następuje po podpisaniu przez strony protokółów z prób i odbiorów wykonanych przyłączy.

art. 8

Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

1. Umowa winna określać możliwości jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami kodeksu cywilnego oraz art. 8 ustawy.

2. Umowa zawarta na czas nieokreślony winna dopuszczać jej rozwiązanie przez odbiorcę za wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.

3. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez zakład środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

art. 9

W przypadku zmiany Odbiorcy usług na innego korzystającego z tego samego punktu czerpania wody lub spustu ścieków następuje wygaśnięcie dotychczasowej umowy. Obowiązek zawarcia nowej umowy spoczywa na nowym odbiorcy.

R o z d z i a ł 4

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

art. 10

1. Zakład dokonuje rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków na zasadach określonych w art. 26 i 27 ustawy.

2. W przypadku niesprawności wodomierza głównego, ilość pobranej wody ustala się na zasadach określonych w umowie o której mowa w art. 3 Regulaminu.

art. 11

1. Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty, jak również sposób uiszczenia opłat.

2. Wniesienie przez odbiorcę reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.

art. 12

Sposób rozliczeń za ścieki deszczowe wprowadzone do kanalizacji ogólnospławnej ustala się w umowie zawartej pomiędzy Zakładem a podmiotem zarządzającym terenem, z którego są odprowadzane wody deszczowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

art. 13

1. Zakład obciąża odbiorców za wykonane usługi wg stawek określonych w taryfie.

2. Tryb ustalenia oraz zmiany taryfy określa ustawa.

R o z d z i a ł 5

Warunki przyłączenia do sieci

art. 14

Zakład jest obowiązany przyłączyć do sieci nieruchomości osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci, jeżeli istnieją techniczne możliwości świadczenia usług. Możliwości te warunkowane są usytuowaniem nieruchomości oraz zdolnościami dostawczymi istniejącej sieci wodociągowej, oraz zdolnościami przypustowymi istniejącej sieci kanalizacyjnej.

art. 15

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie. Wzór wniosku określa Zakład.

2. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, która ma być przyłączona do sieci, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości albo osoba o nieregulowanym stanie prawnym, która korzysta z nieruchomości.

3. Do wniosku osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna przyłączyć:

a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

b) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

art. 16

1. Zakład odpłatnie określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 22.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:

a) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,

b) przepływ obliczeniowy wody i odprowadzanych ścieków lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,

c) wymagania dotyczące miejsca zainstalowania wodomierza głównego, miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego, jakości odprowadzanych ścieków oraz terminu ważności warunków przyłączenia,

d) inne warunki zapewniające właściwe i zgodne z wymogami dostarczenie wody i odbiór ścieków.

art. 17

1. Warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej z Zakładem.

2. Przed podpisaniem umowy na dostawę wody lub odprowadzanie ścieków Zakład dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych.

art. 18

Wodomierze poza wodomierzem głównym są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża eksploatatora instalacji.

R o z d z i a ł 6

Możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

art. 19

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyj-nych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:

a) w Urzędzie Gminy i Miasta, który udostępnia nieodpłatnie wgląd w:

– studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

– miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,

– wieloletnie plany rozwoju i modernizacji,

– regulamin świadczenia usług,

b) w Zakładzie, który udostępnia nieodpłatnie wgląd w:

– regulamin świadczenia usług.

R o z d z i a ł 7

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków oraz sposoby załatwiania reklamacji i wymiany informacji

art. 20

1. Zakład powiadamia odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty o planowanych przerwach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości w przypadku:

a) braku wody na ujęciu lub jej zanieczyszczeniu w sposób niebezpieczny dla zdrowia,

b) konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń,

c) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych,

d) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń.

2. Zakład zwolniony jest z obowiązku informowania odbiorców w przypadku przerw spowodowanych awarią lub innym nagłym niedającym się przewidzieć zdarzeniem w przypadku gdy przewidywany czas trwania przerwy wynosi nie więcej niż 4 godziny.

3. W przypadku przerwy w dostawie wody trwającej dłużej niż 24 godziny Zakład winien zorganizować dostawy wody środkami obwoźnymi lub wskazać zastępcze punkty poboru wody.

4. Wstrzymanie dostarczania wody i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia Usługobiorców w przypadkach stwarzających zagrożenie życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiających świadczenie usług, a w szczególności gdy:

a) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia dostarczania wody lub odprowadzenia ścieków,

b) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

art. 21

Zakład może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne wyłącznie w przypadku zaistnienia okoliczności określonych w art. 8 ustawy.

art. 22

Jeżeli w wyniku nieprawidłowej eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego własnością Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług, Zakład wzywa Odbiorcę do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń, a w przypadku gdy takie wezwanie nie jest skuteczne, może okresowo odciąć dopływ wody lub odpływ ścieków i przystąpić do usuwania przyczyn zagrożenia, obciążając Odbiorcę poniesionymi w związku z tymi pracami kosztami.

art. 23

Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:

a) 4 godziny – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,

b) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń,

c) 14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

art. 24

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Zakładu, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez Zakład.

3. Zakład zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.

art. 25

Odbiorca za szkody poniesione na skutek działań Zakładu może domagać się odszkodowania na zasadach określonych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.).

R o z d z i a ł 8

Obowiązki Zakładu

art. 26

1. Zakład zapewnia prawidłową eksploatację zarządzanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

2. Zakład informuje Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz o jakości wody przeznaczonej do picia.

art. 27

1. Zakład instaluje i utrzymuje u Odbiorcy wodomierz główny.

2. Zawór za wodomierzem głównym jest miejscem wydania rzeczy w rozumieniu kodeksu cywilnego, jak również miejscem rozdziału sieci i instalacji wewnętrznej.

3. Miejscem odbioru ścieków jest miejsce połączenia sieci wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej z siecią kanalizacyjną, tj. pierwsza studzienka licząc od strony budynku w przypadku jej braku, granica nieruchomości.

art. 28

O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Zakład informuje Odbiorcę w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na dwa dni przed ich wystąpieniem.

art. 29

Zakład zawiadamia Odbiorców o planowanych zmianach warunków technicznych dostarczania wody lub odprowadzania ścieków z co najmniej 12-miesięcznym wyprzedzeniem, umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków.

R o z d z i a ł 9

Obowiązki Odbiorcy

art. 30

Osoba zamierzająca korzystać z usług dostarczania wody lub odprowadzania ścieków winna wystąpić z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy do Zakładu.

art. 31

1. Odbiorca zapewnia niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi, skutkami niskich temperatur, przed dostępem do nich osób nieuprawnionych, a także za prawidłowe utrzymanie studzienki lub pomieszczenia, w którym są one zamontowane.

2. Jeżeli na skutek naruszenia wymogów ustalonych w ust. 1 Zakład poniósł wymierne straty finansowe polegające na bezpodstawnym zaniżeniu opłaty za dostarczoną wodę, odbiorca może zostać zobowiązany do uregulowania różnicy związanej z nieprawidłowym rozliczeniem za dostarczoną wodę.

art. 32

Odbiorca powiadamia Zakład o zmianie parametrów określonych umową dotyczących nieruchomości i jej użytkowników na piśmie.

art. 33

Odbiorca powiadamia Zakład o wszelkich zamierzonych zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

art. 34

Dostarczający ścieki powiadamia natychmiast Zakład o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy.

art. 35

Odbiorca jest zobowiązany do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków.

art. 36

Odbiorca powinien racjonalnie gospodarować wodą i użytkować ją zgodnie z przeznaczeniem. Odbiorcy zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Zakład oraz nieutrudniający działalności Zakładu, w szczególności do:

1) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

2) zabezpieczenia przed dostępem osób nieuprawnionych do pomieszczenia, w którym zainstalowany jest wodomierz,

3) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

4) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Zakładu wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz mniejszego regulaminu,

5) poinformowania Zakładu o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalania opłat za odprowadzanie ścieków,

6) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej oraz przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci,

7) odbiorca nie może przemieszczać wodomierza, zakłócać jego funkcjonowania, zrywać umieszczonej na nim plomby i osłony oraz wykorzystywać instalację wodociągową do uziemienia urządzeń elektrycznych,

8) zasady odpowiedzialności odbiorcy za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie określa umowa, o której mowa w art. 3 Regulaminu.

R o z d z i a ł 10

Prawa Odbiorcy

art. 37

Odbiorca ma prawo do należytego poziomu obsługi.

art. 38

Zakład na wniosek Odbiorcy udziela informacji dotyczącej realizacji usług oraz informacji o obowiązujących taryfach.

art. 39

Odbiorca ma prawo żądać upustu w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości. Wielkość upustu określi umowa.

art. 40

Odbiorca ma prawo domagać się od Zakładu przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań wodomierza. Sposób reklamacji oraz zasady ponoszenia kosztów kontroli określa umowa, o której mowa w art. 3 Regulaminu.

R o z d z i a ł 11

Prawa Zakładu

art. 41

Zakład może odmówić zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzania ścieków, gdy wnioskodawca nie spełni warunków określonych w art. 6 ustawy.

art. 42

Zakład może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy.

art. 43

Zakład przy ponownym podłączeniu do sieci Usługobiorcy, któremu wcześniej odcięto dostawy wody, bę-dzie pobierał opłaty związane z podłączeniem do sieci.

art. 44

Zakład może odmówić ponownego zawarcia umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków, jeżeli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaprzestania świadczenia usług.

art. 45

1. Uprawnieni przedstawiciele Zakładu mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń każdego, kto korzysta z jego usług lub posiada jego urządzenie w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub innych wodomierzy, dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądów i napraw, demontażu urządzeń posiadanych przez Zakład, a także sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci.

art. 46

1. Zakład ma prawo do zamknięcia lub ograniczenia dopływu wody w przypadku:

1) braku wody w ujęciu,

2) zanieczyszczenia wody w sposób niebezpieczny dla zdrowia,

3) pożaru i potrzeby zwiększania dopływu wody do hydrantów pożarowych,

4) konieczności przeprowadzenia napraw urządzeń wodociągowych,

5) braków w instalacji będących zagrożeniem dla mienia,

6) braku dopływu energii elektrycznej uniemożliwiającej przepompowania wody do sieci wodociągowej,

7) wydania przez upoważnione organy zarządzenia o racjonowaniu wody,

8) nieuiszczania opłat za pobraną wodę i odprowadzone ścieki za dwa okresy płatności.

R o z d z i a ł 12

Postanowienia końcowe

art. 47

Ze względu na zmiany uwarunkowań prawnych realizowanych usług, Zakład przygotuje i dostarczy Odbiorcom, którzy już są podłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, wzory nowych umów na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

art. 48

W sprawach nieobjętych mniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, póz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Lubomierz.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega rozplakatowaniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Lubomierz.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ GMINY

ZDZISŁAW PUCHALSKI