1797 UCHWAŁA SKŁADU ORZEKAJĄCEGO REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat o możliwości sfinansowania deficytu budżetu na 2004 rok oraz prognozie kształtowania się długu publicznego Miasta i Gminy Bierutów Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) w związku z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.) oraz zarządzenia nr 4/2003 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 17 czerwca 2003 r. w sprawie powołania przewodniczących i członków Składów Orzekających w sprawach dotyczących jednostek samorządu terytorialnego i ich związków wchodzących w skład Województwa Dolnośląskiego, Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowił: wydać pozytywną opinię o: 1) możliwości sfinansowania deficytu budżetowego wynikającego z uchwały nr XIX/125/04 Rady Miejskiej w Bierutowie z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy na 2004 rok zmienionej uchwałą nr XX/127/2004 z 25 marca 2004 r. oraz zarządzeniem nr 195/2004 Burmistrza Miasta i Gminy Bierutów z dnia 30 marca 2004 r. 2) załączonej do uchwały budżetowej prognozie kształtowania się kwoty długu publicznego. |
Uzasadnienie
Skład Orzekający na podstawie przedłożonych Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu uchwał:
1) nr XIX/125/04 Rady Miejskiej w Bierutowie z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie budżetu miasta i gminy na 2004 rok,
2) nr XX/127/2004 Rady Miejskiej w Bierutowie z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zmian budżetu miasta i gminy na 2004 rok
oraz zarządzenia nr 195/2004 Burmistrza Miasta i Gminy Bierutów z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie zmian do budżetu miasta i gminy Bierutów na rok 2004 stwierdził, że uchwalony na 2004 rok budżet po zmianach obejmuje dochody budżetowe w kwocie 12.067.883 zł oraz wydatki budżetowe w kwocie 15.595.383 zł.
Deficyt budżetowy na 2004 rok ustalono w kwocie 3.527.500 zł. Jako źródło pokrycia deficytu Rada Miejska w uchwale budżetowej wskazała przychody z kredytu w kwocie 3.480.100 zł. Ponadto gmina będzie miała przychody z tzw. wolnych środków pochodzących z nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikającej z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 1.327.500 zł.
W budżecie gminy – po zmianach – zaplanowano wydatki związane z obsługą długu w kwocie 273.410 zł (w prognozie długu wykazano 273.347 zł) oraz rozchody budżetu z tyt. spłaty kredytów i pożyczek w kwocie 1.280.100 zł.
Z załączonej do uchwały budżetowej prognozy kwoty długu wynika, że na koniec 2004 roku dług będzie dotyczyć zaciągniętych kredytów i pożyczek. Przewidywana kwota długu na koniec 2004 roku wynosi 4.704.495 zł, co stanowi 38,98% planowanych w tym roku dochodów budżetowych. Dług przewidywany na koniec 2004 roku, jak i w kolejnych latach objętych prognozą długu, nie przekracza 60% planowanych dochodów w danym roku budżetowym, tj. górnej granicy określonej w art. 114 ustawy o finansach publicznych.
W 2004 roku wskaźnik udziału łącznej kwoty przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi w danym roku odsetkami w planowanych dochodach budżetowych nie przekroczy ustawowej granicy 15% (art. 113 ust. 1 u.f.p.) i wyniesie 12,87%, a w latach 2005–2007 wskaźnik ten przewidywany jest w granicach od 14,83% do 11,80%.
Skład Orzekający zwraca uwagę, że obowiązkiem organów gminy jest rzetelne planowanie wielkości budżetowych, jak również rzetelna ocena możliwości sfinansowania długu gminy i spłaty zaciągniętych zobowiązań (w tym kredytów i pożyczek). Organ nadzoru wydaje opinie w sprawie możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez gminę oraz prawidłowości załączonej do budżetu prognozy kwoty długu na podstawie uchwalonego budżetu oraz załączonej do budżetu prognozy kwoty długu (art. 115 u.o f.p.) i nie ma podstaw do poddawania w wątpliwość rzetelności zaplanowanych wielkości dotyczących zarówno budżetu, jak i kwoty długu. W związku z tym organy gminy biorą na siebie odpowiedzialność za rzetelne i prawidłowe planowanie budżetu i prognozy długu, gdyż ewentualne naruszenie prawa, polegające na przekroczenia ustawowych progów zadłużenia się (art. 113 i 114 u.o f.p.), jest najczęściej spowodowane nierzetelnym planowaniem.
Uwzględniając powyższe Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanawia jak w sentencji niniejszej uchwały.
Niniejsza opinia podlega opublikowaniu w terminie i trybie określonym w art. 115 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Od niniejszej uchwały przysługuje zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.
PRZEWODNICZĄCY |
SKŁADU ORZEKAJĄCEGO |
HENRYK KAMIENIECKI |