R o z d z i a ł 3

Zasady obsługi w zakresie komunikacji

§ 5

1. Przebieg i klasyfikację dróg i ulic określa rysunek planu i uchwała.

2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:

1) Droga ekspresowa S. Plan ustala rezerwę terenu dla drogi dwujezdniowej 2x7,0 m + 2x2,5 m z pasem dzielącym 4,0 m, w liniach rozgraniczających o szerokości 100 m.

2) Drogi główne jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m z chodnikami lub utwardzonym poboczem o szerokości 2 m w liniach rozgraniczających o szerokości 25 m.

3) Drogi lokalne, o szerokości 2 x 3,0 m z chodnikami i zieleńcami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 12,0 m.

4) Drogi dojazdowe, o szerokości 2 x 2,5 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 10,0 m.

5) Podstawowy układ komunikacji uzupełniają wydzielone ciągi pieszo-jezdne i piesze (Pj) w liniach rozgraniczających dla projektowanych odcinków 8 – 10 m oraz drogi gospodarcze (KX).

3. W obrębie linii rozgraniczających układu komunikacyjnego można lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:

1) Pasy drogowe (jezdnie).

2) Pasy drogowe dróg, obsługujących tereny przyległe.

3) Ciągi piesze (chodniki).

4) Ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb).

5) Zieleń izolacyjna i ozdobna.

6) Miejsca postojowe.

7) Urządzenia obsługi komunikacji zbiorowej.

8) Drogi serwisowe zapewniające obsługę terenów przyległych przez włączenie dróg gminnych i niezbędnych zjazdów na pola i do gospodarstw.

4. Nie zakłada się obsługi terenów bezpośrednio przyległych do drogi ekspresowej S8. Wjazdy i wyjazdy są możliwe jedynie na węzłach.

5. Obsługa projektowanych terenów zabudowy mieszkaniowej i usługowej w sąsiedztwie dróg głównych odbywać się będzie poprzez wykorzystanie ulic klas niższych. Wyklucza się nowe wjazdy, poza tymi które zostały wyznaczone na rysunku planu.

6. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.

7. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.

8. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy powinna wynosić:

1) Droga ekspresowa S: dla zabudowy mieszkaniowej przeznaczonej na stały pobyt ludzi 65 – 85 m liczona od linii rozgraniczających. Dla obiektów niezwiązanych ze stałym pobytem ludzi wg przepisów szczególnych.

2) Droga główna G: 20 m liczona od linii rozgraniczających.

3) Droga lokalna L: 7,0 m liczona od linii rozgraniczających.

4) Droga dojazdowa D: 5,0 m liczona od linii rozgraniczających.

5) Odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni powinna uwzględniać wrażliwość obiektów na szkodliwość ruchu samochodowego.

6) Dla terenów nowych, wrażliwych na szkodliwość ruchu, pomiędzy linią zabudowy a linią rozgraniczającą należy wprowadzić strefę lokalizacji środków ochrony czynnej.

9. Ustala się, że realizacja poszczególnych elementów projektowanego układu komunikacyjnego może być prowadzona wraz z kompleksową budową sieci uzbrojenia technicznego, lokalizowanych w obrębie tych linii rozgraniczających.

10. Korekty elementów istniejącego układu komunikacyjnego mogą być dokonywane w projektach technicznych budowy i modernizacji dróg i ulic, zaś ewentualne poszerzenie linii rozgraniczających ulic może się odbywać wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.

11. W granicach linii rozgraniczających ulic mogą być lokalizowane urządzenia związane z obsługą komunikacji, jak zatoki, parkingi, a także kioski, elementy małej architektury i reklamy w trybie obowiązujących przepisów oraz utrzymana istniejąca zabudowa, o ile nie stwarza to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i za zgodą zarządzającego.

12. Ustala się konieczność zachowania normatywnych pól widoczności na skrzyżowaniach dróg (G, L, D), a także wykluczenia budowy nowych wjazdów na posesje w obszarze oddziaływania skrzyżowań.

13. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.

§ 6

1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) na terenach zabudowy mieszkaniowej

– 1 m.p. / 1 mieszkanie

2) na terenach usług publicznych:

a) biblioteki, domy kultury

– 1 m.p. / 20 użytkowników

b) biura, urzędy

– 1 m.p. / 50 m2 p.u.

c) obiekty sportowo-rekreacyjne

– 1 m.p. / 10 użytkowników

d) szkoły – 1 m.p. / 10 pracowników

e) przychodnie zdrowia

– 1 m.p. / 100 m2 p.u.

f) kościoły

– 1 m.p. / 20 użytkowników

3) na terenach usług komercyjnych:

a) obiekty handlowe

– 1 m.p. / 50 m2 p.u.

b) bary, restauracje

– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych

c) obiekty rzemieślnicze

– 1 m.p. / 20 użytkowników

d) biura, urzędy

– 1 m.p. / 50 m2 p.u.

e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek

3. Dopuszcza się za zgodą zarządcy drogi uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.