R o z d z i a ł 3
Zasady obsługi w zakresie komunikacji
§ 5
1. Przebieg i klasyfikację dróg i ulic określa rysunek planu i uchwała.
2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:
1) Droga ekspresowa S. Plan ustala rezerwę terenu dla drogi dwujezdniowej 2x7,0 m + 2x2,5 m z pasem dzielącym 4,0 m, w liniach rozgraniczających o szerokości 100 m.
2) Drogi główne jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m z chodnikami lub utwardzonym poboczem o szerokości 2 m w liniach rozgraniczających o szerokości 25 m.
3) Drogi zbiorcze jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m w obszarze zabudowanym z obustronnymi chodnikami o szerokości 2 m, z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 20,0 m.
4) Drogi lokalne, o szerokości 2 x 3,0 m z chodnikami i zieleńcami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 12,0 m.
5) Drogi dojazdowe, o szerokości 2 x 2,5 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 10,0 m.
6) Podstawowy układ komunikacji uzupełniają wydzielone ciągi pieszo-jezdne i piesze (Pj) w liniach rozgraniczających dla projektowanych odcinków 8 – 10 m oraz drogi gospodarcze (KX).
3. W obrębie linii rozgraniczających układu komunikacyjnego można lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:
1) Pasy drogowe (jezdnie).
2) Pasy drogowe dróg, obsługujących tereny przyległe.
3) Ciągi piesze (chodniki).
4) Ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb).
5) Zieleń izolacyjna i ozdobna.
6) Miejsca postojowe.
7) Urządzenia obsługi komunikacji zbiorowej.
8) Drogi serwisowe zapewniające obsługę terenów przyległych przez włączenie dróg gminnych i niezbędnych zjazdów na pola i do gospodarstw.
4. Nie zakłada się obsługi terenów bezpośrednio przyległych do drogi ekspresowej S8. Wjazdy i wyjazdy są możliwe jedynie na węzłach.
5. Obsługa projektowanych terenów zabudowy mieszkaniowej i usługowej w sąsiedztwie dróg głównych odbywać się będzie poprzez wykorzystanie ulic klas niższych. Wyklucza się nowe wjazdy, poza tymi które zostały wyznaczone na rysunku planu. Dla terenów, dla których nie ma możliwości włączenia się poprzez ulice klas niższych dopuszcza się możliwość włączenia bezpośrednio z drogi głównej poprzez jeden nowy wjazd.
6. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.
7. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.
8. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy powinna wynosić:
1) Droga ekspresowa S: dla zabudowy mieszkaniowej przeznaczonej na stały pobyt ludzi 65 – 85 m liczona od linii rozgraniczających. Dla obiektów niezwiązanych ze stałym pobytem ludzi wg przepisów szczególnych.
2) Droga główna G: 20 m liczona od linii rozgraniczających.
3) Droga zbiorcza Z: 15 m liczona od linii rozgraniczających.
4) Droga lokalna L: 7,0 m liczona od linii rozgraniczających.
5) Droga dojazdowa D: 5,0 m liczona od linii rozgraniczających.
6) Odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni powinna uwzględniać wrażliwość obiektów na szkodliwość ruchu samochodowego.
7) Dla terenów nowych, wrażliwych na szkodliwość ruchu, pomiędzy linią zabudowy a linią rozgraniczającą należy wprowadzić strefę lokalizacji środków ochrony czynnej.
9. Ustala się, że realizacja poszczególnych elementów projektowanego układu komunikacyjnego może być prowadzona wraz z kompleksową budową sieci uzbrojenia technicznego, lokalizowanych w obrębie tych linii rozgraniczających.
10. Korekty elementów istniejącego układu komunikacyjnego mogą być dokonywane w projektach technicznych budowy i modernizacji dróg i ulic, zaś ewentualne poszerzenie linii rozgraniczających ulic może się odbywać wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.
11. W granicach linii rozgraniczających ulic mogą być lokalizowane urządzenia związane z obsługą komunikacji, jak zatoki, parkingi, a także kioski, elementy małej architektury i reklamy w trybie obowiązujących przepisów oraz utrzymana istniejąca zabudowa, o ile nie stwarza to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i za zgodą zarządzającego.
12. Ustala się konieczność zachowania normatywnych pól widoczności na skrzyżowaniach dróg (G, Z, L, D), a także wykluczenia budowy nowych wjazdów na posesje w obszarze oddziaływania skrzyżowań.
13. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.
§ 6
1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.
2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:
1) na terenach zabudowy mieszkaniowej
– 1 m.p. / 1 mieszkanie,
2) na terenach usług publicznych:
a) biblioteki, domy kultury
– 1 m.p. / 20 użytkowników
b) biura, urzędy – 1 m.p. / 50 m2 p.u.
c) obiekty sportowo-rekreacyjne
– 1 m.p. / 10 użytkowników
d) szkoły – 1 m.p. / 10 pracowników
e) przychodnie zdrowia
– 1 m.p. / 100 m2 p.u.
f) kościoły – 1 m.p. / 20 użytkowników..
3) na terenach usług komercyjnych:
a) obiekty handlowe
– 1 m.p. / 50 m2 p.u.
b) bary, restauracje
– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych
c) obiekty rzemieślnicze
– 1 m.p. / 20 użytkowników
d) biura, urzędy
– 1 m.p. / 50 m2 p.u.
e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek
3. Dopuszcza się za zgodą zarządcy drogi uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.