D z i a ł II

Władze powiatu

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 9

1. Mieszkańcy powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym, poprzez wybory i referendum powiatowe lub za pośrednictwem organów powiatu.

2. Organami powiatu są:

a) rada,

b) zarząd.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 9 uchwały).

§ 10

1. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów powiatu i komisji rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 10 uchwały).

§ 11

1. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady podaje się do publicznej wiadomości poprzez publikację w lokalnych mediach oraz wywieszenie informacji w siedzibie starostwa i urzędach gmin wchodzących w skład powiatu.

2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad komisji rady podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji w siedzibie starostwa i na stronie internetowej starostwa.

§ 12

1. Dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych przez organy powiatu, w tym protokoły z sesji rady powiatu oraz posiedzeń zarządu powiatu i komisji rady powiatu, są gromadzone, przechowywane i udostępniane w biurze rady i zarządu.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, udostępnia się zainteresowanym osobom do wglądu w miejscu ich przechowywania. Zainteresowanym przysługuje prawo do swobodnego i nieograniczonego sporządzania notatek i odpisów z udostępnianych dokumentów.

3. Dokumenty udostępnia się w dniach i godzinach funkcjonowania starostwa.

4. Biuro rady i zarządu upoważnione jest również do udzielania informacji dotyczących wykonywania zadań publicznych przez organy powiatu.

§ 13

Tryb i zasady odmowy udzielenia informacji lub udostępnienia dokumentów określają odrębne przepisy, o których biuro rady i zarządu zobowiązane jest poinformować zainteresowanych.

R o z d z i a ł 2

Rada powiatu

§ 14

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.

2. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

3. Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb wyborów do rady określa ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

4. Ustawowo określony skład rady wynosi 21 radnych.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 14 ust. 1, 2 i 3 uchwały).

§ 15

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw.

2. Rada w formie uchwał wyraża opinię i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.

§ 16

Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,

2) wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego,

3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu powiatu,

4) stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,

5) uchwalanie budżetu powiatu,

6) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,

7) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,

8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:

a) zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata, o ile przepisy ustaw nie stanowią inaczej,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,

g) tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładu oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,

h) współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,

i) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

9) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych,

10) określania wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,

12) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,

13) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

14) dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu,

15) podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 16 uchwały).

§ 17

1. Uchwały rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium i złożeniem wniosku o odwołanie zarządu.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 17 uchwały).

§ 18

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu, w głosowaniu tajnym.

2. Radny wchodzący w skład zarządu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust. 1.

3. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust. 1.

5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 18 uchwały).

§ 19

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na kwartał.

2. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady lub zarządu przewodniczący jest obowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w terminie przypadającym w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady .

4. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 19 uchwały).

§ 20

1. Rada działa zgodnie z planem pracy uchwalonym do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego plan dotyczy.

2. W razie potrzeby rada może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 21

1. Przewodniczący rady przygotowuje i zwołuje sesje rady.

2. O sesji przewodniczący zawiadamia wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać: miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia obrad. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. Materiały na sesję, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji. Jeżeli przedmiotem sesji jest zmiana uchwały budżetowej w trakcie roku budżetowego, materiały doręcza się na warunkach i w terminach określonych w ust. 2.

4. Zawiadomienia dokonuje się listem za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub w inny skuteczny sposób.

§ 22

1. Przed każdą sesją przewodniczący rady, po zasięgnięciu opinii starosty, ustala listę gości zaproszonych na sesję.

2. W sesjach rady uczestniczą, z głosem doradczym, sekretarz i skarbnik powiatu.

3. Do udziału w sesjach rady mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.

4. Zarząd jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji rady.

R o z d z i a ł 3

Obrady

§ 23

1. Porządek obrad sesji rady powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu obrad zgodnie z ust. 1, rada może postanowić, w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie podejmowanie uchwał.

3. W protokole z obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o których mowa w ust. 1, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.

4. W razie podjęcia przez radę uchwały o przerwaniu obrad rady i ich kontynuowaniu w innym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji, radnych obecnych na sesji uznaje się za zawiadomionych o nowym terminie posiedzenia.

§ 24

1. Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. W przypadku gdy liczba radnych obecnych na sali zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu rady, przewodniczący może przerwać obrady i wyznaczyć nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

§ 25

1. Przewodniczący rady otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady.

2. Otwarcie sesji rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego rady formuły: “Otwieram obrady sesji rady powiatu”.

3. Po otwarciu sesji przewodniczący rady:

a) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad – za obecnych na sesji uważa się radnych, którzy podpisali listę obecności,

b) przedstawia porządek obrad .

4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej zmiana porządku wymaga dodatkowo zgody wnioskodawcy.

5. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych albo zarząd.

6. Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady, komisji lub zarządu, z zachowaniem wymogów określonych w ust. 4.

7. Na wniosek starosty przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd, a projekt wpłynął do rady co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem sesji rady.

8. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:

a) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

b) sprawozdanie starosty z prac zarządu między sesjami,

c) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

d) interpelacje i zapytania radnych,

e) wnioski i oświadczenia radnych.

Wymóg ten nie dotyczy porządku sesji nadzwyczajnej.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 25 ust. 4 i 7 uchwały).

§ 26

1. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się do zarządu za pośrednictwem przewodniczącego rady.

2. Interpelacje i zapytania winny być sformułowane jasno i zwięźle z dokładnym określeniem sprawy.

§ 27

1. Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla powiatu.

2. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.

3. Odpowiedź na interpelację udzielana jest ustnie na sesji lub pisemnie.

4. W przypadku braku możliwości udzielenia odpowiedzi na interpelację w trakcie sesji, zarząd jest zobowiązany do udzielenia pisemnej odpowiedzi w terminie 21 dni od daty złożenia interpelacji. W tym samym trybie udzielane są odpowiedzi na interpelacje zgłaszane między sesjami rady.

5. Udzielenie odpowiedzi na interpelację podczas sesji jest odnotowywane w protokole z sesji rady i nie wymaga odrębnego, pisemnego potwierdzenia.

§ 28

1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.

2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 27 ust. 3, 4 i 5.

§ 29

1. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.

3. Przewodniczący może zabierać głos w każdej chwili obrad.

4. Przewodniczący, za zgodą rady, udziela głosu osobom zaproszonym i innym osobom uczestniczącym w sesji, których wystąpienia nie były przewidziane w porządku obrad.

§ 30

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się protokole sesji.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.

4. Przewodniczący, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

5. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub przekracza wyznaczony czas na wystąpienie, przewodniczący po zwróceniu uwagi może odebrać mu głos.

§ 31

1. Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

1) sprawdzenia quorum,

2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień mówców,

4) zakończenia wystąpień,

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) przeliczenia głosów,

9) przestrzegania zasad prowadzenia obrad.

§ 32

1. Przewodniczący przed poddaniem pod głosowanie wniosku doprowadza do jego sprecyzowania i ogłasza wniosek w taki sposób, ażeby jego treść była przejrzysta i nie budziła wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W przypadku konieczności głosowania nad większą liczbą wniosków niż jeden, przewodniczący poddaje pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący. Przez wniosek najdalej idący należy rozumieć wniosek, który wyklucza potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. Przeprowadzając głosowanie, którego przedmiotem jest wybór osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zwraca się do każdego z nich z pytaniem o wyrażenie zgody na kandydowanie, o ile wcześniej kandydat nie wyraził takiej zgody w formie pisemnej. Po uzyskaniu zgody kandydatów, przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek o zamknięcie listy i zarządza przeprowadzenie wyboru.

§ 33

1. Wniosek formalny o ponowne przeliczenie głosów nie podlega głosowaniu. Wniosek ten może być zgłoszony tylko raz dla stwierdzenia wyników danego głosowania.

2. Ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie dla wniosku formalnego o sprawdzenie quorum.

§ 34

1. Przewodniczący zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady zwraca się z zapytaniem do wnioskodawcy w kwestii podtrzymania wniosku bądź projektu uchwały i rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 35

1. Ustala się jednolite zasady ograniczenia czasu wystąpień mówców. Maksymalny czas wystąpień w trakcie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad wynosi:

1) dla przewodniczącego klubu radnych lub przewodniczącego komisji – 15 minut,

2) dla radnego – 5 minut.

2. Nie podlegają ograniczeniom czasowym wystąpienia mówców w części obrad rady dotyczącej interpelacji, zapytań i wniosków radnych.

§ 36

1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:

1) co najmniej 7 radnych,

2) przewodniczący,

3) klub radnych,

4) komisje,

5) zarząd.

2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje.

3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymieniane w ust. 1 pkt 1–4 wymagają zaopiniowania przez zarząd.

4. Przewodniczący przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi.

5. Przepisy zawarte w ust. 2, 3 i 4 nie mają zastosowania w przypadku zmiany porządku obrad w trybie określonym w § 25 ust. 4 i 6.

§ 37

1. Projekt uchwały powinien zawierać:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,

4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

5) określenie terminu wejścia w życie uchwały.

2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.

3. Uzasadnienie do projektu uchwały zgłoszonej przez zarząd powinno być zaparafowane przez właściwego członka zarządu, a w przypadku uchwał budżetowych przez przewodniczącego zarządu i skarbnika.

§ 38

1. Uchwały rady podpisuje przewodniczący.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego uchwały podpisuje wiceprzewodniczący.

§ 39

1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.

2. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami sesji rady. Rejestr uchwał prowadzi starosta.

§ 40

1. Powiatowe przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnoślaskiego.

2. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości organom wykonawczym gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.

3. Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się również przez ich publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 40 ust. 2 uchwały).

§ 41

Starostwo gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat.

R o z d z i a ł 4

Tryb głosowania

§ 42

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący.

3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący.

4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

§ 43

1. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.

2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.

§ 44

1. Na karcie do głosowania komisja skrutacyjna umieszcza nazwiska i imiona kandydatów zgłoszonych na funkcję, dla obsadzenia której zostało zarządzone głosowanie.

2. Kandydatury umieszcza się w porządku alfabetycznym.

3. Przy nazwisku każdego kandydata, po lewej stronie, umieszcza się trzy puste kwadraty “za”, “przeciw”, “wstrzymuję się”.

§ 45

1. Głosowanie tajne odbywa się w ten sposób, że każdy radny wywołany w porządku alfabetycznym, odebrawszy od komisji skrutacyjnej kartę do głosowania, dokonuje wyboru w miejscu zapewniającym tajność głosowania.

2. Radny dokonuje wyboru stawiając znak “x” w jednym z kwadratów przy nazwisku wskazanego przez siebie kandydata albo w kratce “za”, albo w kratce “przeciw”, albo w kratce “wstrzymuję się”.

3. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio przy zgłoszeniu jednego kandydata.

4. Znak “x” winien być postawiony piórem, długopisem lub cienkopisem tak, aby jego usunięcie lub zamazanie było utrudnione.

5. Znak “x” winien być postawiony w taki sposób, że linie winny się krzyżować na polu kwadratu.

6. Kart do głosowania nie można sporządzić więcej, niż wynosi ustawowy skład rady.

§ 46

1. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak “x” w dwóch kratkach lub nie postawiono go w żadnej.

2. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk albo poczynienie innych dopisków nie wpływa na ważność oddanego na niej głosu.

§ 47

1. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.

2. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu z sesji wraz z kartami do głosowania.

§ 48

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 49

1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół .

2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1) określenia numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko osoby prowadzącej sesję i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

4) porządek obrad,

5) przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,

6) przebieg głosowania i jego wyniki,

7) podpis osoby prowadzącej sesję i osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

4. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed terminem kolejnej sesji.

5. Protokół z poprzedniej sesji jest przyjmowany na następnej sesji. Wnioski o dokonanie poprawek i uzupełnień do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji, na której następuje przyjęcie protokołu.

§ 50

1. Protokół z sesji jest sporządzony w oparciu o nagranie jej przebiegu na nośniku magnetycznym. Nagranie może być skasowane nie wcześniej niż po przyjęciu protokołu przez radę.

2. O uwzględnieniu wniosków o dokonanie poprawek lub uzupełnień do protokołu z sesji rozstrzyga rada.

§ 51

Obsługę rady i jej komisji zapewnia biuro rady i zarządu.

R o z d z i a ł 5

Komisja rewizyjna

§ 52

1. Rada kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje się komisję rewizyjną.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady oraz radnych będących członkami zarządu.

3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

4. Komisja rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane przez radę.

5. Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 52 uchwały).

§ 53

1. Pracą komisji rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.

2. Rada wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji rewizyjnej, w tym zastępcę przewodniczącego i sekretarza komisji. Komisja rewizyjna może liczyć do 7 członków.

3. Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez radę.

4. Komisja rewizyjna przedstawia radzie projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.

5. Za zgodą rady komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nieprzewidzianym w rocznym planie kontroli.

6. Zasady i tryb pracy komisji rewizyjnej określają zapisy § 54 statutu.

§ 54

1. Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. Sekretarz komisji sporządza z jej posiedzenia protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.

3. Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

4. Komisja rewizyjna może wnioskować do rady o powołanie rzeczoznawców, ekspertów i biegłych. Zasady i tryb ich powołania określa rada w drodze uchwały.

5. Komisja rewizyjna kontroluje działalność zarządu i powiatowych jednostek organizacyjnych, biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

6. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z 2 do 3 członków komisji. Przewodniczący komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim zakres kontroli.

7. Przewodniczący komisji rewizyjnej, co najmniej na 3 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.

8. Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 6.

9. Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

10. Członek komisji może być również wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.

11. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna.

12. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów, udzielenia informacji i wyjaśnień, a także stosownego pomieszczenia.

13. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

14. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

15. Zespół kontrolny, w terminie 14 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki. Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje uprawnienie zgłoszenia na piśmie umotywowanych uwag i zastrzeżeń w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu. Zespół kontrolny przedstawia swój protokół komisji rewizyjnej wraz z ewentualnymi zastrzeżeniami kierownika kontrolowanej jednostki. Protokół powinien zawierać:

– datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

– wykaz osób kontrolujących,

– nazwę jednostki kontrolowanej,

– nazwisko i imię kierownika jednostki kontrolowanej,

– zakres kontroli,

– ujawnione nieprawidłowości i uchybienia,

– załączniki wraz z ich spisem.

16. Komisja rewizyjna na podstawie protokołu kontroli sporządza i kieruje do rady wnioski w celu sformułowania zaleceń.

17. Zarząd, do którego rada skierowała zalecenia, zobowiązany jest w terminie 14 dni udzielić odpowiedzi i wyjaśnień o sposobie wyeliminowania nieprawidłowości. Kopię odpowiedzi kieruje się również do komisji rewizyjnej.

18. Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez radę, wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz realizacji rocznego planu kontroli.

19. Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli.

20. Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.

R o z d z i a ł 6

Komisje

§ 55

1. Rada, w drodze uchwały, powołuje ze swego grona stałe komisje do określonych spraw, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. Komisjami stałymi rady są:

1) komisja rewizyjna,

2) komisja budżetowo-gospodarcza,

3) komisja zdrowia, opieki społecznej i polityki prorodzinnej,

4) komisja ds. rozwoju obszarów wiejskich i ekologii,

5) komisja samorządowa i bezpieczeństwa publicznego,

6) komisja oświaty, kultury i sportu.

3. Rada w drodze odrębnej uchwały może powołać ze swego grona doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

4. Komisje podlegają radzie w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.

5. Komisja stała rady nie może liczyć więcej niż 7 członków.

6. Pracą komisji kieruje przewodniczący wybrany przez członków komisji. Komisja wybiera również wiceprzewodniczącego komisji.

7. Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym tylko jednej.

8. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 55 ust. 1, 3 i 4 uchwały).

§ 56

1. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.

2. Do zadań komisji stałych należy:

1) przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał rady,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd lub inne komisje,

4) przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu dotyczących działalności rady i zarządu,

5) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady.

3. Komisja jest obowiązana przedstawić radzie sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej jeden raz w roku oraz w każdym czasie na żądanie rady.

§ 57

1. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.

2. Radni niebędący członkami komisji mogą uczestniczyć w jej posiedzeniach bez prawa udziału w głosowaniu.

3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 58

1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:

1) ustala terminy i porządek posiedzeń,

2) zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,

3) zwołuje posiedzenia komisji,

4) kieruje obradami komisji.

2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady.

3. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący.

§ 59

1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym.

2. Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się, na żądanie wnioskodawcy, w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał rady.

3. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.

§ 60

1. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa rada w uchwale o powołaniu komisji.

2. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem ust. 1.

R o z d z i a ł 7

Kluby radnych

§ 61

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub może utworzyć co najmniej 5 radnych.

3. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.

§ 62

1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady w ciągu 14 dni od dnia zebrania założycielskiego.

2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

3) nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada.

3. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu.

4. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.

R o z d z i a ł 8

Zarząd powiatu

§ 63

1. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu.

2. W skład zarządu wchodzą: starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie trzech osób.

3. Członkowie zarządu mogą być wybrani również spoza składu rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 63 ust. 1 uchwały).

§ 64

1. Z członkami zarządu wybranymi spoza składu rady nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru. Przepis ten dotyczy również radnych wybranych do zarządu.

2. Stosunek pracy, o którym mowa w ust. 1, nawiązuje ze starostą przewodniczący rady, a z pozostałymi członkami zarządu starosta.

§ 65

1. Zarząd wykonuje uchwały rady i zadania powiatu określone przepisami prawa.

2. Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) wykonywanie uchwał rady,

3) gospodarowanie mieniem powiatu,

4) wykonywanie budżetu powiatu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

3. W realizacji zadań zarząd podlega wyłącznie radzie.

4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 65 uchwały).

§ 66

1. Starosta organizuje pracę zarządu i starostwa, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych.

3. Czynności, o których mowa w ust. 2, wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.

4. Starosta jest kierownikiem starostwa, zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.

5. Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd.

6. Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji, straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 66 uchwały).

§ 67

Do zadań starosty w zakresie organizowania pracy zarządu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektu porządku obrad zarządu,

2) określenie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,

3) przygotowywanie materiałów do projektowanego porządku obrad,

4) zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.

§ 68

1. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.

2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

3. Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków zarządu, w terminie 3 dni od złożenia wniosku.

§ 69

1. Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy im starosta. W przypadku nieobecności starosty zadania te wykonuje wicestarosta.

2. W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu – z głosem stanowiącym, a sekretarz i skarbnik powiatu – z głosem doradczym.

3. Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać pracowników starostwa , kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu właściwych ze względu na przedmiot obrad.

4. Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby.

§ 70

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.

2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu.

3. Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu obecni na posiedzeniu zarządu.

4. Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.

5. Do podejmowania uchwał przez zarząd stosuje się odpowiednio § 17 ust. 1.

§ 71

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu.

2. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonania uchwał rady, chyba że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.

§ 72

1. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.

2. W protokole podaje się imiona i nazwiska członków zarządu uczestniczących w posiedzeniach, a w przypadku gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły również inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.

3. Protokół z posiedzenia zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez zarząd.

4. Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.

5. Zarząd przyjmuje protokół z posiedzenia na następnym posiedzeniu. W razie zgłoszenia wniosku, o których mowa w ust. 4, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd.

6. Protokół z posiedzenia zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu uczestniczący w posiedzeniu.

§ 73

Starosta składa radzie na każdej sesji sprawozdanie z działalności zarządu za okres od poprzedniej sesji.

§ 74

1. Skarbnik jest głównym księgowym budżetu powiatu.

2. Zadania skarbnika jako głównego księgowego budżetu powiatu określają odrębne przepisy.

3. Skarbnik kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.

4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust. 3, skarbnik może upoważnić inną osobę.

5. Skarbnik , który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady i regionalnej izby obrachunkowej.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 74 ust. 1, 3, 4 i 5 uchwały).

§ 75

1. Sekretarz, w imieniu starosty sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej.

2. Ponadto sekretarz zapewnia merytoryczną i techniczno-organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez zarząd i starostę.

§ 76

Sekretarz i skarbnik powiatu uczestniczą w pracach zarządu oraz mogą uczestniczyć w obradach rady i jej komisji z głosem doradczym.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 76 uchwały).

R o z d z i a ł 9

Powiatowy rzecznik konsumentów

§ 77

1. Zadania powiatu w zakresie ochrony praw konsumentów wykonuje rzecznik konsumentów.

2. Rzecznik jest bezpośrednio podporządkowany radzie i przed nią ponosi odpowiedzialność.

3. Rzecznika konsumentów powołuje i odwołuje rada. Do kompetencji rady należy określenie warunków pracy i płacy rzecznika.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 77 uchwały).

§ 78

1. Rzecznik konsumentów zatrudniony jest w starostwie.

2. Stanowisko rzecznika ujęte jest w strukturze organizacyjnej starostwa jako samodzielne stanowisko pracy. Usytuowanie to znajduje odpowiednie odzwierciedlenie w regulaminie organizacyjnym starostwa.

3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec rzecznika konsumentów, z wyłączeniem prawa do ustalania warunków pracy i płacy, wykonuje starosta.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-2/8/04 z dnia 17 maja 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na § 78 ust. 1 i 3 uchwały).