§ 4
Ustala się “Przepisy porządkowe przy przewozie osób i bagażu ręcznego pojazdami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Bielawa”.
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
1. Przepisy porządkowe określają warunki przewozu osób i bagażu ręcznego pojazdami lokalnego transportu zbiorowego na terenie Bielawy oraz innych gmin objętych lokalnym transportem zbiorowym organizowanym przez Gminę Bielawa zwaną w dalszej części uchwały Organizatorem.
2. Przewozy zbiorowe świadczone są autobusami zwanymi w dalszej części przepisów porządkowych pojazdami.
2.1. Pod pojęciem jednostki transportu rozumieć należy zakłady i przedsiębiorstwa świadczące usługi przewozowe zlecone przez Organizatora.
2.2. Pod pojęciem przewozy zbiorowe rozumie się przewóz osób i bagażu ręcznego realizowany przez jednostki transportu na podstawie umów zawartych z Organizatorem.
2.3. Postanowienia regulaminu nie mają zastosowania do usług zbiorowego transportu osób świadczonych przez przewoźników innych niż jednostki transportu wymienione w ppkt 2.1 niniejszego ustępu, mimo wykonywania tych usług na obszarze obsługiwanym przez Gminę Bielawa, jako Organizatora z wykorzystaniem przystanków Organizatora.
2.4. Przewozy odbywają się liniami zwykłymi i okazjonalnymi. W zależności od rodzaju linii obowiązuje następujące oznakowanie:
3. Pasażerowie korzystający z przewozu pojazdami oraz prowadzący pojazdy, pracownicy Organizatora i firmy kontroli biletów zobowiązani są do przestrzegania postanowień niniejszych przepisów porządkowych.
4.1. Prowadzący pojazdy, pracownicy Organizatora i kontrolerzy biletowi zobowiązani są do udzielania na żądanie pasażerów informacji w zakresie funkcjonowania komunikacji, a zwłaszcza połączeń komunikacyjnych, tras przejazdów, kierunku jazdy itp.
4.2. Pasażer zobowiązany jest dostosować się do zaleceń i wskazówek pracowników Organizatora, firm kontrolerskich i prowadzących pojazdy.
4.3. Uwagi i wskazówki służb, o których mowa w ust. 2, powinny być kierowane do pasażerów w sposób taktowny i uprzejmy.
5. Pasażer odpowiada wobec jednostki transportu za szkody powstałe wskutek uszkodzenia lub zanieczyszczenia pojazdu z jego winy.
6.1. Organizator nie odpowiada za szkody powstałe w wyniku przerw w ruchu lub zmian kierunku jazdy spowodowane siłą wyższą, przyczynami natury techniczno-eksploatacyjnej, poleceniami bieżącymi funkcjonariuszy Policji lub innych organów uprawnionych do kierowania ruchem oraz za szkody powstałe z wyłącznej winy pasażera i osób trzecich.
6.2. W razie awarii lub uszkodzenia pojazdu w czasie jazdy, bilet czasowy pasażera uprawnia do przejazdu następnym pojazdem danej linii lub innej linii przebiegającej tą samą bądź zbliżoną trasą względnie pojazdem linii zastępczej. Bilet odzyskuje wówczas cały limit czasu pod warunkiem ponownego skasowania w ciągu pół godziny od wystąpienia awarii.
6.3. Za szkody, których doznał pasażer podczas przewozu, odpowiedzialność ponosi jednostka transportu, na podstawie odrębnych przepisów. Wystąpienie szkody pasażer winien zgłosić prowadzącemu pojazd. Roszczenia odszkodowawcze z opisem okoliczności powstania szkody należy składać w siedzibie jednostki transportowej, w której pasażer doznał uszczerbku.
7. Jednostki transportu zobowiązane są umieścić pełną informację dla pasażerów, tj.:
7.1. Wyposażyć wszystkie pojazdy w zestaw tablic informacyjnych o linii, na której pojazd pracuje:
7.2. Umieścić na wszystkich pojazdach:
7.3. Umieścić wewnątrz wszystkich pojazdów informację zawierającą:
f) regulamin przewozu,
g) terminy i miejsca przyjmowania skarg i wniosków przez Organizatora i przewoźników,
h) schemat sieci komunikacyjnej,
i) informację o sprzedaży biletów.
7.4. Pasażerowie winni zapoznać się z informacjami wymienionymi w ppkt 7.3. lit. b, c, d, f niniejszego punktu oraz stosować się do ich postanowień.
8.1. Zawarcie umowy przewozu następuje poprzez:
8.2. Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie dozwolone jest tylko na przystankach po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
8.3. Pasażerowie zamierzający wysiąść na przystanku oznaczonym “na żądanie” winni odpowiednio wcześniej uprzedzić o tym prowadzącego pojazd wciskając przycisk sygnalizacyjny, a osoby zamierzające wsiąść na takim przystanku dać znak poprzez wyraźne podniesienie ręki.
8.4. Pasażerowie stojący w pojeździe powinni trzymać się uchwytów lub poręczy.
8.5. Wsiadanie i wysiadanie do i z pojazdu jest dozwolone na przystankach końcowych dopiero po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy. W czasie zmiany kierunku jazdy (na pętlach) niedozwolone jest przebywanie pasażerów w pojeździe.
8.6. Obsługa pojazdu po zakończeniu czynności, o których mowa w ppkt 8.5 obowiązana jest niezwłocznie podjechać pojazdem do przystanku dla wsiadających w celu umożliwienia osobom oczekującym na przystanku zajęcia miejsca w pojeździe.
9.1. Jednostki transportu wyznaczają w pojazdach specjalnie oznakowane miejsca dla:
9.2. Pasażer, który zajmuje tak oznaczone miejsce, zobowiązany jest zwolnić je dla osób uprawnionych.
10.1. Pasażer zobowiązany jest po wejściu do pojazdu bezzwłocznie skasować bilet lub kupić go u kierowcy.
10.2. Bilety można nabywać u prowadzącego pojazd w dni robocze i soboty od godz. 18.00 do 6.00, a w dni świąteczne przez całą dobę. Na trasach, na których nie ma biletów w przedsprzedaży bilety jednorazowe sprzedaje kierowca. Zakup biletu nastąpić powinien na przystanku, na którym pasażer wsiada. Opłata winna być wniesiona kwotą odliczoną lub nominałem pieniężnym nieznacznie odbiegającym od ceny biletu.
10.3. W komunikacji nocnej jak i na przystankach, na których wsiadają pasażerowie zamierzający kupować bilety u kierowców, pasażerowie zobowiązani są wsiadać do pojazdu pierwszymi drzwiami i bez wezwania okazać bilet (okresowy lub jednorazowy przeznaczony do skasowania) prowadzącemu pojazd lub dokonać zakupu biletu.
10.4. W przypadku stwierdzenia awarii urządzeń kasujących pasażer zobowiązany jest powiadomić o tym prowadzącego pojazd, który dokona skasowania biletu.
10.5. Bilet zniszczony, na którym nie można odczytać potwierdzenia skasowania go, jest nieważny.
10.6. Brak karty klienta do biletu imiennego jest traktowane jak brak uprawnień do przejazdu na ten bilet
11.1. Prowadzący pojazd może odmówić przewozu, a w przypadku jego rozpoczęcia usunąć z pojazdu osoby:
11.2. Pasażer zagrażający bezpieczeństwu lub porządkowi w pojazdach, a także uciążliwy lub zachowujący się agresywnie w stosunku do innych pasażerów, który nie stosuje się do wezwań obsługi pojazdu, pracowników Organizatora lub kontrolerów biletowych, obowiązany jest opuścić pojazd na ich żądanie na najbliższym przystanku.
11.3. Osoby odmawiające zapłacenia należności za przejazd mogą być usunięte z pojazdu, chyba że naruszałoby to zasady współżycia społecznego.
11.4. W przypadku odmowy opuszczenia pojazdu – prowadzący pojazd, służba nadzoru ruchu lub kontrolerzy biletowi mogą zwrócić się o interwencję Policji lub Straży Miejskiej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa pasażerów lub obsługi, prowadzący pojazd może w celu uzyskania pomocy zjechać z trasy przejazdu do najbliższej jednostki Policji lub Straży Miejskiej.
11.5. W przypadku, o którym mowa w punkcie 11 podpunkcie 1 i 2, pasażerowi nie przysługuje zwrot ceny biletu, a w przypadku opisanym w ppkt 3 może być obciążony opłatą dodatkową przewidzianą w taryfie za nieuzasadnioną zmianę trasy pojazdu lub jego zatrzymanie.
12. W pojazdach zabrania się:
12.1. Wsiadania do pojazdu i wysiadania po sygnale do odjazdu.
12.2. Otwierania drzwi podczas jazdy.
12.3. Wychylania się z pojazdu i opierania o drzwi podczas jazdy.
12.4. Siadania na stopniach i barierkach pojazdów.
12.5. Nieuzasadnionego używania sygnału do odjazdu lub zatrzymania pojazdu.
12.6. Zanieczyszczania pojazdu lub niszczenia jego urządzeń i wyposażenia.
12.7. Palenia tytoniu (dotyczy także obsługi pojazdu)oraz spożywania alkoholu.
12.8. Spożywania artykułów żywnościowych mogących pobrudzić odzież współpasażerów lub zanieczyścić wnętrze pojazdu, np. lody, hot-dogi, hamburgery itp.
12.9. Gry na instrumentach muzycznych, korzystania z radioodbiorników lub zakłócania w inny sposób spokoju w pojeździe.
12.10. Wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu w czasie jazdy lub na postoju.
12.11. Nieuzasadnionego użycia hamulca bezpieczeństwa.
12.12. Wchodzenia do pojazdu i przebywania w nim w łyżworolkach lub wrotkach.
12.13. Żebrania.
12.13. Wykonywania czynności mogących narazić współpasażerów na szkody lub obrażenia.
12.14. Wykonywania innych czynności niedozwolonych w miejscach publicznych.
R o z d z i a ł III
Przewóz bagażu ręcznego
13.1. Pasażerowie mogą przewozić w pojazdach bagaż ręczny, jeżeli istnieje możliwość takiego umieszczenia go w pojeździe, aby nie utrudniał przejścia i nie narażał na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów, nie zasłaniał widoczności prowadzącemu pojazd, nie zagrażał bezpieczeństwu ruchu itp.
13.2. Przewóz psów pod opieką pasażera dozwolony jest pod warunkiem, że:
13.3. Bagażu i zwierząt nie można umieszczać na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
14.1. Opłacie bagażowej, według obowiązującej taryfy podlegają:
14.2. Opłacie za przewóz nie podlegają:
14.3. Opłacie podlega każda sztuka bagażu oddzielnie i nie są stosowane żadne ulgi i zwolnienia z opłat.
15. Zabrania się przewozić w pojazdach:
15.1. Przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom przez zanieczyszczenie lub uszkodzenie ciała czy odzieży, albo które mogą uszkodzić lub zanieczyścić pojazd, np. ostrych narzędzi, tafli szklanych, otwartych naczyń ze smarami, farbami, telewizorów itp.).
15.2. Przedmiotów cuchnących, zapalnych, łatwo-palnych, wybuchowych, żrących, radioaktyw-nych, trujących oraz innych materiałów niebezpiecznych.
15.3. Przedmiotów wywołujących uczucie odrazy.
15.4. Psów bez kagańca, nietrzymanych na smyczy i bez aktualnego świadectwa szczepienia.
15.5. Innych niebezpiecznych zwierząt.
15.6. Broni z wyłączeniem dopuszczenia do przewozu broni będącej w posiadaniu funkcjonariuszy uprawnionych do jej przewozu na warunkach określonych odrębnymi przepisami.
16.1. W przypadku stwierdzenia, że pasażer przewozi rzeczy wyłączone z przewozu, wymienione w punkcie 15 – prowadzący pojazd, pracownicy Organizatora i kontrolerzy biletowi upoważnieni są do wezwania takiego pasażera do opuszczenia pojazdu na najbliższym przystanku.
16.2. Pasażer obowiązany jest zastosować się do wezwania wymienionego w ppkt 1.
16.3. W przypadku, gdy pasażer odmówi opuszczenia pojazdu, prowadzący pojazd, pracownicy Organizatora lub kontrolerzy biletowi mogą zwrócić się o interwencję Policji lub Straży Miejskiej.
16.4. W przypadku określonych w ppkt 1 pasażerowi nie przysługuje zwrot ceny biletu.
17.1. Nadzór nad przewożonym bagażem i zwierzętami należy do pasażera.
17.2. Pasażer odpowiada za wszelkie szkody powstałe z jego winy w związku z przewozem bagażu lub zwierząt.
18. Do kontroli biletów uprawnieni są kontrolerzy biletowi posiadający identyfikator ze zdjęciem zawierający numer służbowy, nadruk Urząd Miasta Bielawa, termin ważności oraz podpis i pieczęć wystawiającego dokument.
19.1. Pasażer zobowiązany jest posiadać ważny bilet przez cały czas przejazdu i zachować go do kontroli.
19.2. Pasażer zobowiązany jest na wezwanie kontrolera okazać bilet, a w przypadku przejazdu ulgowego lub bezpłatnego bez wezwania wręczyć dokument, z którego uprawnienia te wynikają.
20. Ważnymi i uprawniającymi do przejazdu dokumentami przewozowymi są bilety z nadrukiem ZKM Bielawa, jak i bilety zakupione z kas fiskalnych zamontowanych w autobusach jeżdżących na zlecenie Organizatora.
21. Każdego pasażera obowiązuje posiadanie oddzielnego biletu (dopuszczalne jest kasowanie kilku biletów o łącznym nominale zgodnym z aktualną taryfą).
22.1. W razie stwierdzenia braku ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego bądź ulgowego, kontroler pobiera opłatę dodatkową i przewozową wystawiając stosowne pokwitowanie.
22.2. Pasażer nieposiadający biletu uprawniającego do przejazdu i niewnoszący opłaty dodatkowej osobie kontrolującej zobowiązany jest do okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość celem spisania danych do wystawienia opłaty dodatkowej i dochodzenia należności z tego tytułu.
22.3. W przypadku odmowy okazania dokumentu tożsamości lub braku możliwości jego okazania kontroler biletowy uprawniony jest do wezwania pomocy funkcjonariuszy Policji lub Straży Miejskiej. W przypadku wstrzymania ruchu lub zmiany trasy pojazdu z winy pasażera, obciążany jest on opłatą przewidzianą w taryfie.
22.4. Opłata dodatkowa zostanie anulowana lub pasażer otrzyma zwrot zapłaconej kontrolerowi tej opłaty, o ile udowodni, że posiada ważny na czas kontroli imienny bilet miesięczny lub trzymiesięczny, względnie dokument uprawniający do ulgi lub przejazdów bezpłatnych.
22.5. Udowodnienie uprawnienia do przejazdu nastąpić może w nieprzekraczalnym terminie 3 dni roboczych od daty zdarzenia w siedzibie Organizatora oraz w siedzibie podmiotu dokonującego kontroli na zlecenie Organizatora.
22.6. Bilety ze znaczkami zakupionymi po kontroli nie stanowią podstawy anulowania opłaty dodatkowej.
23.1. Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej przyjmuje Organizator we wtorki i piątki w godzinach 10.00 do 14.00, ul. Piastowska 1, pokój nr. 1.
23.2. Jednostki transportu oraz podmiot zatrudniający osoby dokonujące kontroli biletów na zlecenie Organizatora przyjmują skargi i wnioski w terminach i miejscach podanych w pojazdach.
24. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi przepisami porządkowymi stosuje się przepisy ustawy – Prawo przewozowe z 15 listopada 1984 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 z późn. zmianami) wraz z rozporzą-dzeniami wykonawczymi.